Han har kastet op og gemmer sig

Betyder det noget at min hunkat væsser og piwer og er meget forsigtig når hun er i nærheden af mally?

Han ændrer adfærd og det gør hende nervøs.
Du kan overveje at skille dem ad et par dage.

Alle kan have en dårlig dag eller to - det behøver absolut ikke betyde noget alvorligt. Hverken for mennesker eller dyr :slight_smile:

Det skyldes sikkert bare, at Mally lugter fremmed efter at have været en tur ved dyrlægen. Så snart han kommer til at lugte, som han plejer, går det nok over igen.

Nu har han fået pillen…

Det var godt. Det gik forhåbentligt nemt nok? :slight_smile:
Rigtig god bedring til ham :kryds:

Jo tak…han ligger inde i sofaen ved siden af mig, har han gjort i en time nu…ligger bare og sover.

Jeg har stadig ikke set ham spise noget eller drikke noget.

Skal jeg tvinge ham til at spise noget? Skal jeg give ham tørkost eller tunfisk eller hvad?

[QUOTE=Missepigen;814920]Jeg har stadig ikke set ham spise noget eller drikke noget.

Skal jeg tvinge ham til at spise noget? Skal jeg give ham tørkost eller tunfisk eller hvad?[/QUOTE]

Vand er mere vigtigt - måske lidt youghurt kunne glide ned.

Hvad er det du medicinerer med?

Fik nogle piller ved dyrelægen og så gav hun mig noget blanding som er i en sprøjte som jeg også skal give ham…

Nu har vi tvunget lidt vand i ham…resultatet i det er at han har lagt sig ud i brusekabinen.

Vi har ikke noget yoghurt - kan vi bruge lidt cremfraiche i stedet?

Missepigen - Ja, det kan du godt… :slight_smile:

nogle forslag til hvordan vi får noget i ham?

fik kun 6 ml vand i ham før…han er bare genstridig

Det er jo i hvert fald bedre end ingenting :slight_smile: Prøv igen senere :slight_smile: 6 ml her og 6 ml der… :slight_smile:

sandt. Vi må prøve igen…

Først og fremmest kram og gode tanker herfra: det er så hårdt, når kattene er syge - specielt hvis man ikke ved præcis hvordan man skal/bør forholde sig.

  • Jeg kunne forestille mig, at det er parafinolie du har fået med hjem fra dyrlægen?
    I så fald hjælper det hvis katten har forstoppelse, en hårbolle der “sidder fast” eller et fremmedlegeme, der skal passere: det “smører” tarmene, så der er lettere gennemgang for hvad end, der måtte skulle passere

Jeg har tre gange haft at gøre med en hårbolle der sad fast: her får du et indlæg jeg får har postet på KG og som i korte træk beskriver det forløb jeg har været igennem helt generelt:

Nu kan det være, at jeg ser hårboller der sidder fast alle vegne, da jeg selv har haft tre meget kedelige oplevelser med dette.
Men jeg kan kort skitserer mine egne oplevelser (har været i gennem det tre gange, hvor en af gangene udmundede i en operation og de andre to var “tæt på”).

Alle de tre gange jeg har oplevet det, er katten begyndt at brække væske op i store mængder af mange omgange indenfor relativt kort tid (sidste gang vi oplevede det, var det fx 5 gange opkast fordelt på 3 timer, hvor hun kastede op i 2-3 portioner, i hver “omgang” og hvor hun fortsatte med at kaste yderligere op).
Udover store mængder af opkast, holder katten op med at gå på bakken (idet at mave-tarmregionen er “blokeret” af en hårbolle).
Herudover holder katten op med at spise (igen fordi at systemet er blokeret).
Katten bliver meget afkræftet (selvfølgelig pga. væskemangel og energimangel).
Katten trækker sig væk/gemmer sig under møblerne pga. smerter

…Det er selvfølgelig ikke sikkert, at en anden kat ville vise præcist samme forløb, men det er altid sådan, at problemet har vist sig hos os.

Fanger man det tidligt i forløbet kan man ofte vha. parafinolie m.v. (evt. en blokade og lign.) sørge for, at “smøre” katten så godt indvendigt, at hårbollen kommer ud med afføringen.
Men det er vigtigt at komme af sted til dyrlægen, hvis det er det, da tilstanden hurtigt bliver kritisk. Dyrlægen kan tit mærke det på katten, når de mærker på mave og tarm, der vil være spændt og ømt og få katten til at “dirre” ved berøring.

Du har selv den bedste ide om, hvor galt det står til og om de tegn han viser, evt. kunne passe sammen med det, jeg beskriver ovenfor.
Hvis du ikke mener, at det kunne være dét, kan du evt. alligevel forebygge “just in case”, ved at give lidt parafinolie, måske en 1,5 ml 2-3 gange i dag (kan give lidt diarre), sætte ham på skånekost for at skabe ro i maven og sørge for at der er masser af vådkost tilgængeligt, for at skabe ekstra vand i tarmene.
Parafinolie kan købes på apoteket. Du kan evt. også give lidt ekstra kattemalt et par gange i løbet af i dag - det er dog ikke helt så virkningsdygtigt.

  • Bare lige et par tanker, ift. langhårskatte og opkast. Det er slet ikke sikkert, at det passer på det du oplever, men nu kan du i al fald have det med i dine overvejelser.

Jeg synes det lyder fornuftigt at tage katten til dyrlæge i morgen, hvis den ikke er begyndt at indtage mad/væske selv.
Hold også øje med bakkebesøg - kommer der noget ud, i den anden ende eller er der noget der tyder på forstoppelse af den ene eller anden art?

Jeg krydser fingre for, at det ikke er noget alvorligt og at du snart har et styks glad og frisk mis igen. :slight_smile:

Tusind tak!!

Vi har fået 10 ml vand mere i ham…jeg forstår ikke at han ikke engang vil have vand. Men selvfølgelig hvis han har kvalme er de måske forståeligt nok

Håber din mis blir frisk igen.
Min døde desværre af ikke at få hjælp hurtigt nok fordi man tøvede med at åbne op :frowning:
Han havde slugt en lille legetøjskugle…så kræv at de åbner ham hvis det forsætter bare 1 eller 1 ½ døgn mere…