Han kaster op af Porta 21

Hej alle!

Mine katte fik i lang tid Sanabelle Light. De spiste det op og var tilfredse, og de holdt vægten på et nogenlunde fornuftigt niveau. Før Sanabelle havde jeg prøvet Porta 21 Sensible, og de elskede det, men de grovåd det så meget, at de kastede op af det.

Nu har Sanabelle skiftet deres foder ud. Efter der er kommet Sanabelle Sterilised vil min ene kat, Oskar, ikke rigtigt spise det. Han er blevet tynd og uopdragen i form af at springe op på spisebordet og spise af vores tallerkener. Jeg tænkte, at det skyldtes, at han jo bare prøvede at finde mad, fordi tørkosten ikke længere var interessant, og vådfoderet var så ikke nok til at mætte ham.

Jeg bestilte så en ny omgang Porta 21, og jeg tænkte, at jeg godt kunne hælde en smule op i skålen, og så kunne de ellers få deres normale foder igen, og i morgen ville jeg blande stille og roligt op. Som forventet var Porta 21 en stor succes, men et par timer efter de havde fået den lille portion mad, kastede Oskar op. Ikke bare lidt, men ufattelig meget. Jeg har aldrig i mit liv set en kat kaste så meget op. Det må have været alt mad, som var i hans mavesæk.

Hvordan tilvænner jeg dem Porta 21 på bedst mulig måde, og kan jeg gøre noget for, at de ikke grovæder det?

Der er flere af den slags her:

Det lyder, som om det ikke var på grund af grovæderi, han kastede op denne gang. Så plejer de gerne at kaste op ganske kort tid efter, de har spist, og du skriver, det først var et par timer senere? Det kan jo være, han ganske enkelt ikke tåler foderet? Eller det kan have været noget helt andet, der var i vejen?

Men hvis du tror, at vådfoderet ikke er nok til at mætte ham, kunne du så ikke give ham mere vådfoder? Det er måske den nemmeste udvej - i stedet for at eksperimentere med tørfoder, som han måske ikke tåler?

Jeg har allerede en sådan noget aktivitetslegetøj. Sidst jeg brugte den, gad de kun tage det ‘nemme’ foder og resten stod så og samlede støv. Men det er da værd at tage den frem igen :slight_smile:

Ja, han kastede først op 1-2 timer efter. Men det skulle jo gerne være allergivenligt foder (før har jeg haft testet ham for allergier, men der var intet at komme efter, og dyrlægen var enig). Jeg tror ikke, der er noget i det her foder, som ikke var i det gamle. Det er derfor, det undrer mig. Men jeg skal måske lige nærstudere ingredienserne i foderet lidt mere. Jeg kan godt give mere vådfoder her og nu, men det er ikke en holdbar løsning i længden. Af og til kan jeg have lange dage på studiet og efterfølgende på studiejobbet, og nogle weekender besøger jeg min mor en hel dag, fordi hun bor langt væk. Jeg kan godt lide tanken om, at de altid har adgang til foder. Man kan selvfølgelig give dem mere på én gang, men så har de før holdt op med at spise på et tidspunkt, og så står vådfoderet ellers og størkner, og det vil de naturligvis slet ikke røre.

Ih, hvor er det altså også ærgerligt, at Sanabelle skulle lave udskiftning i foderet. Det gik jo bare super godt inden da…

Hvilken Porta er det? Hvis det er den grain free kan det være der simpelthen er for meget protein i forhold til hvad hans mave synes om

Det er lige præcis grain free. Kan løsningen være at blande det sammen med noget andet foder? De elsker det jo, så det er dumt ikke at få det brugt, hvis det er muligt.

Indtil videre har jeg blandet det sammen med det gamle foder, og det er gået godt. Der har gudskelov ikke været mere opkast, selvom de tydeligt fisker i foderet :smiley:

Jeps, bland bare :smiley: Og hvis det virker kan du også sagtens gøre det fremover hvis du gerne vil blive ved med at fodre med det :slight_smile:

Jeg troede lige, at det virkede, men så kom han til at kaste op igen. Jeg blandede ellers meget lidt i det gamle foder. Øv altså! :frowning: Jeg tror, at jeg må finde et andet foder. Det er bare synd, når de er så glade for det.