Han løber ud i opgangen?

… Og der må han ikke være…

Oliver har det med at løbe ud i opgangen ligeså snart jeg åbner min dør… Jeg kan distrahere ham med et stykke legetøj når jeg skal ud af døren, men når jeg kommer hjem, smutter han lige mellem benene på mig og ud i opgangen… :S

Min store frygt er jo at en dag så står hoveddøren åben og han løber ud… :ked:

Hvordan i alverden får jeg ham til at blive inde i lejligheden?? Indmellem maser jeg mig ind og skubber ham væk, men han er hurtig og temmlig frygtløs…

Hjælp!

Hav en vandforstøver stående ude foran døren, så du kan bruge den, når du går ind. Samtidig siger du en høj lyd “psssshhhh” fx.
Som regel klares det hurtigt på denne måde.

Og ja … det er en af de situationer, hvor jeg synes det er okay at være “ond” ved katten - simpelthen for dens egen skyld.

[quote=Vivi_Fletcher;470260]Hav en vandforstøver stående ude foran døren, så du kan bruge den, når du går ind. Samtidig siger du en høj lyd “psssshhhh” fx.
Som regel klares det hurtigt på denne måde.

Og ja … det er en af de situationer, hvor jeg synes det er okay at være “ond” ved katten - simpelthen for dens egen skyld.[/quote]

Oliver elsker vand… Han synes det er noget af det mest fantastisk i hele verden at få vand på sig… Jeg kan dårlig få lov til at gå i bad alene… :tihi:

Så ved ikke lige om det vil hjælpe med en vandforstøver…?

Når jeg har skulle vænne mine af med at smutte ud i opgangen havde jeg altid en fjerpind klar til at kaste når jeg skulle ud af døren, så spurtede katten efter pinden, og jeg kunne slippe ud. Når jeg skulle ind igen, havde jeg altid en taske eller indkøbsnet i hånden, som jeg satte ned mod gulvet, samtidig med at jeg lavede hvæse-lyde - Som regel blev killingen altid så bange for nettet eller tasken, at den bakkede baglæns …Nu kan jeg have min dør ud til opgangen stående åben i timevis, og ikke en af dem, kunne drømme om at overtræde dørtrinet, men vil gerne sidde og kikke ud :slight_smile:

[quote=Maria-Amalie;470267]Oliver elsker vand… Han synes det er noget af det mest fantastisk i hele verden at få vand på sig… Jeg kan dårlig få lov til at gå i bad alene… :tihi:

Så ved ikke lige om det vil hjælpe med en vandforstøver…?[/quote]

Jeg har endnu aldrig mødt katte, der synes det var fedt med en stråle i ansigtet :wink:
Men enkelte har været lidt ligeglade.

[quote=Vivi_Fletcher;470270]Jeg har endnu aldrig mødt katte, der synes det var fedt med en stråle i ansigtet :wink:
Men enkelte har været lidt ligeglade.[/quote]

:tihi: Nej du har sikkert ret… Jeg må ud og finde en vandforstøver… Så må den vel ligge i min postkasse når jeg går… For tror ikke den kan få lov til at stå længe i opgangen uden nogen tager den…

Oliver er total frygtløs og synes blot at alle poser osv jeg stille foran ham er spændende… Og hvis jeg lave hvæse lyde af ham, er han bare ligeglad… :tihi: Har prøvet alle slags lyde i forbindelse med at han indimellem synes det er sjovt at overfalde mine ben eller arme med hans små syle spidse tænder (:S) og der kommer ingen reaktion…

Jeg har flere gange mistænkt ham for at have selektiv hørelse… For han kan sagtens høre når der bliver åbnet for køleskabet… :tihi:

En mulighed er at lave en art sluse, så du kan lukke en dør imellem dig, katten og hoveddøren. Så er du også fri for at straffe din kat med risiko for, at han forbinder det med dig…

Det er desværre ikke en mulighed… Bor i en 1 værelses og i gangen ligger både køkkenet og badeværelset… I gangen står desuden også hans kattebakke, så kan ikke rigtig lukke nogen døre, uden at jeg skal til at flytte rundt på en masse ting og gøre ham forvirret…

Men tak for svar :tak:

De katte, jeg et par gange her passet i nærheden, de gør det samme. Jeg har nu altid bare sat en fod/ben i klemme i døren, og en hånd parat i bordhøjde, for der er et bord lige indenfor. Og når jeg går ud, så hvis der er en kat er i nærheden, så tager jeg den i hænderne og sætter den af på det hersens bord i det jeg bakker ud og lukker døren.
Alle de gange jeg har passet dem, har det lykkedes mig at holde dem på plads - eller i hvert fald gribe dem i forsøget. Selvom de startede med at tage rumpen på mig, da jeg i sin tid besøgte dem og deres familie første gang :smiley:
Jeg kan forestille mig, at sagen kompliceres, hvis man skal igennem med taske/varer/what-ever.

Hjemme har vi heldigvis ‘sluse’! Og selvom kattene synes at entreen er dejlig, så er de aldrig i nærheden af så ivrige.

Ok - nu får du hele “straf snakken” - i forkortet version, jeg har en længere, som jeg anvender til de hundeejere, der fortæller mig, at de giver deres hunde stød for at tage mad fra bordet, når de er alene hjemme:

Jeg skriver det fordi straf anvendt forkert kan skade rigtig meget i dit forhold mellem din kat og dig.

Forkert vil sige timet et splitsekund for sent eller for tidligt. Og med en for lav intensitet, så det eneste du opnår er mistillid. Især hvis katten ser/lugter/opfatter dig imens den oplever ubehaget.

Selv MEGET dygtige dyretrænere anvender ikke straf, da de ikke mener, at de er dygtige nok til at time det, ikke tror de kan undgå at dyret får en negativ association til dem og da de ikke bryder sig om at arbejde med så høj en intensitet af ubehag, som der ofte skal til, før en adfærd stopper.

Du kan måle om du kan meget let.
Hvis du skal sprøjte din kat mere end EN ENKEL gang så er intensiteten for lav og/eller timingen forfejlet. Straf kendetegnes ved at fjerne eller mindske en adfærd straks. Opnår du ikke det, så anvender du ikke metoden korrekt, og så er mit råd til dig at forsøge dig med andre mere tillidsskabende metoder.

Straf har i øvrigt den side"gevinst" at den ikke fjerner dyrets MOTIVATION til at gøre det uønskede med mindre den straks følges op med belønning for ønsket adfærd. I stedet undertrykker den en adfærd. Det er som at lægge låg på en gryde - vandet koger stadig dernede…

Det er som hvis jeg siger til dig:

LAD VÆRE MED AT TÆNKE PÅ RØD!

Nu tænker du kun på farven rød ikk? Og selv med din menneskelige hjernekapacitet er det en svær manøvre ikke at tænke på farven rød. lan du finde motivationen til det? Forestil dig så kattens chancer, når dens intelligens svarer mest til et femåriigt barns…

Men hvis jeg siger
LAD VÆRE MED AT TÆNKE PÅ RØD! - Tænk på farven blå…

Så er det meget nemmere for både dig - og for din kat.
Straf bør aldrig stå alene. Den skal følges op af belønning for ønsket adfærd.

Som du nok har regnet ud, så er jeg imod straf, og jeg mener du skal op i en intensitet meget større end vand, for at straffe det at løbe ud, især når din kat er glad for vand… Og jeg har endnu til gode at møde en katteejer, der har lyst til det. Heldigvis.

Så som sagt- skal du gøre det mere end en gang, så anvender du det forkert. Heldigvis behøver du kun teste det en gang for at se om det er “løsningen” for jer.

Jeg håber du tænker dig godt om. Fra dine indlæg herinde er det mit klare indtryk, at du knuselsker din lille kat og omvendt. Jeg ville blive ked af senere at læse at din kat var blevet skræmt af den samme hånd, der kæler og fodrer den.

MVH

Jeg har lært at leve med at klemme mit ben ind af døren som det første, så kan jeg skubbe katten væk lige så stille og roligt. For Anabell er begyndt at synes det er morsomt at komme ud i fyrrummet.

Jeg giver mine et gok i nødden med min taske :tihi:
Og der er nu aldrig nogen, der ikke har ville kæle med mig trods det.
Men jeg har nu også jokket på og svattet over dem talrige gange gennem tiden.

Jeg siger nej og stikker en fod ud, render de ind i den er det deres egen fejl, jeg havde sagt nej… :slight_smile:

Jeg gjorde det, at jeg fyldte så meget som muligt når jeg kom ind af døren. Jeg sørgede for med ben og taske at spærre for der, hvor Alexis stod, og pressede hende på den måde tilbage. Til sidst blev det vist for irriterende for hende, for nu venter hun ikke længere lige indenfor døren, når hun hører en nøgle i døren. Jeg sørgede for, at det ikke blev skræmmende for hende, blot rigtig irriterende

Vores hankastrat, Jarlen, havde det også med at løbe ud i opgangen, så snart han fik chancen.
Men nu får han en godbid ude i køkkenet når jeg kommer hjem, og han er heldigvis så madglad, at det er langt sjovere end at løbe ud i opgangen :thumbup:

Men en løsning kunne være at du åbner døren på klem, sætter dig på hug og samler ham op når du vil ind.
Når du skal ud holder du ham på armen, sætter dine ting ud i opgangen, så går du baglands ud og lemper ham tilbage i lejligheden og lukkerdøren mens han har ryggen til :slight_smile:

[quote=lenschow;470448]Ok - nu får du hele “straf snakken” - i forkortet version, jeg har en længere, som jeg anvender til de hundeejere, der fortæller mig, at de giver deres hunde stød for at tage mad fra bordet, når de er alene hjemme:

Jeg skriver det fordi straf anvendt forkert kan skade rigtig meget i dit forhold mellem din kat og dig.

Forkert vil sige timet et splitsekund for sent eller for tidligt. Og med en for lav intensitet, så det eneste du opnår er mistillid. Især hvis katten ser/lugter/opfatter dig imens den oplever ubehaget.

Selv MEGET dygtige dyretrænere anvender ikke straf, da de ikke mener, at de er dygtige nok til at time det, ikke tror de kan undgå at dyret får en negativ association til dem og da de ikke bryder sig om at arbejde med så høj en intensitet af ubehag, som der ofte skal til, før en adfærd stopper.

Du kan måle om du kan meget let.
Hvis du skal sprøjte din kat mere end EN ENKEL gang så er intensiteten for lav og/eller timingen forfejlet. Straf kendetegnes ved at fjerne eller mindske en adfærd straks. Opnår du ikke det, så anvender du ikke metoden korrekt, og så er mit råd til dig at forsøge dig med andre mere tillidsskabende metoder.

Straf har i øvrigt den side"gevinst" at den ikke fjerner dyrets MOTIVATION til at gøre det uønskede med mindre den straks følges op med belønning for ønsket adfærd. I stedet undertrykker den en adfærd. Det er som at lægge låg på en gryde - vandet koger stadig dernede…

Det er som hvis jeg siger til dig:

LAD VÆRE MED AT TÆNKE PÅ RØD!

Nu tænker du kun på farven rød ikk? Og selv med din menneskelige hjernekapacitet er det en svær manøvre ikke at tænke på farven rød. lan du finde motivationen til det? Forestil dig så kattens chancer, når dens intelligens svarer mest til et femåriigt barns…

Men hvis jeg siger
LAD VÆRE MED AT TÆNKE PÅ RØD! - Tænk på farven blå…

Så er det meget nemmere for både dig - og for din kat.
Straf bør aldrig stå alene. Den skal følges op af belønning for ønsket adfærd.

Som du nok har regnet ud, så er jeg imod straf, og jeg mener du skal op i en intensitet meget større end vand, for at straffe det at løbe ud, især når din kat er glad for vand… Og jeg har endnu til gode at møde en katteejer, der har lyst til det. Heldigvis.

Så som sagt- skal du gøre det mere end en gang, så anvender du det forkert. Heldigvis behøver du kun teste det en gang for at se om det er “løsningen” for jer.

Jeg håber du tænker dig godt om. Fra dine indlæg herinde er det mit klare indtryk, at du knuselsker din lille kat og omvendt. Jeg ville blive ked af senere at læse at din kat var blevet skræmt af den samme hånd, der kæler og fodrer den.

MVH[/quote]

Tusinde tak for dit gode svar… :tak:

Jeg tror også jeg ville have det lidt svært med at sprøjte ham med vand, når han nu elsker det så meget… Tror egentlig blot han ville synes det var fantastisk at få vand i hovedet (Han står altid selv med hele hovedet inde under vandhanen når vandet løber) eller også ville han være total ligeglad…

Jeg har tænkt over om man evt. kunne smørge/spraye noget af det der “Gå væk kat” på dørpanelen i opgangen… Så skulle han jo over den for at komme ud i selve opgangen, men ved ikke om det vil hjælpe… :?

Jeg gør alt hvad jeg kan for at holde ham inde, men han er simpelthen lyn hurtig…

Har du nogle ideér til hvad man ellers kan gøre?

[quote=Kirko;470594]Vores hankastrat, Jarlen, havde det også med at løbe ud i opgangen, så snart han fik chancen.
Men nu får han en godbid ude i køkkenet når jeg kommer hjem, og han er heldigvis så madglad, at det er langt sjovere end at løbe ud i opgangen :thumbup:

Men en løsning kunne være at du åbner døren på klem, sætter dig på hug og samler ham op når du vil ind.
Når du skal ud holder du ham på armen, sætter dine ting ud i opgangen, så går du baglands ud og lemper ham tilbage i lejligheden og lukkerdøren mens han har ryggen til :)[/quote]

Det lyder faktisk som en rigtig god ide… :thumbup: Hvis jeg da kan nå at fange ham inden han løber igennem benene på mig… :tihi:

Må altså virkelig også snart til at finde nogle godbider som han knuselsker… Kender du nogle gode fra Maxizoo? (Skal derude i den her uge nemlig) :slight_smile:

Beklæd karmen på døren ud til opgangen med appelsin eller citronskræller. Det er snart jul - det vil måske endda se hyggeligt ud med appelsin med nelliker i :høhø:

Hehe… Jeg kan måske bare nøjes med at smørge dørkarmen osv ind i citron…? Det kan katte måske ikk li? :?

Sorry men jeg har mest koncenteret mig om hvad de godt kan lide… :tihi: