Han løber ud i opgangen?

Det tror jeg ville være en god ide …Eller væd nogle klude med appelsin/citron saft og hæng/læg ved døren. Det er kun en overgang, så det drejer sig om, at han skal finde døren uinteressant, og derfor tror jeg ikke på, at det vil være en god ide, at tage ham op og kramme ham, så forbinder han jo døren med noget rart / godt.

Jeg må nok sige, at jeg på samme måde som Vivi har været benhård i den korte periode mine killinger har vist interesse for døren. Hvis jeg har set en killing i ‘sprækken’ så har jeg bonket tasken ned i knolden på den …Det er ikke sjov i længden, så snart lærer de at døren er uinteressant :slight_smile:

[quote=Alice;470675]

Jeg må nok sige, at jeg på samme måde som Vivi har været benhård i den korte periode mine killinger har vist interesse for døren. Hvis jeg har set en killing i ‘sprækken’ så har jeg bonket tasken ned i knolden på den …Det er ikke sjov i længden, så snart lærer de at døren er uinteressant :-)[/quote]

Jeg tilslutter mig de hårde damers klub. Der er ingen katte der tager skade af at få et puf med ben eller taske og ingen af mine katte er blevet bange for mig - de bliver i øvrigt heller ikke bange af at få et sprøjt vand i hovedet. Men om det virker kommer an på katten. Her i huset virker det på 3 ud af 6 katte, de andre elsker nemlig vand.

desværre ikke, jeg er nemlig så heldig at Jarlen er så mad glad at lyden af tørfodder der “rasler” er nok til at kalde ham til mig.

Men jeg har hørt andre være meget begrejstret for tørret kyllinge styker

[quote=Kirko;470594]
Men en løsning kunne være at du åbner døren på klem, sætter dig på hug og samler ham op når du vil ind.
Når du skal ud holder du ham på armen, sætter dine ting ud i opgangen, så går du baglands ud og lemper ham tilbage i lejligheden og lukkerdøren mens han har ryggen til :)[/quote]

Problemet med denne løsning er jo at han ikke vil stoppe med at løbe ud - nu bliver han jo belønnet for det. Han får et dejligt kram af “mor” når han løber hen til døren. Det er da selvfølgelig en blid løsning, men jeg tror hurtigt det kan give bagslag.

Man kan ganske givet træne den slags adfærd væk, men for os, der ikke “gider” at træne vores katte, kender jeg ikke andre løsninger end “den hårde måde”.

Jeg har brugt metoden gennem 15 år og har endnu ikke haft katte, der har været bange for mig på nogen måde. Men okay … har man en meget sensitiv kat, vil jeg ikke udelukke det kan ske.

Hmm… det kunne det måske. Men har ikke selv haft problemer med det :slight_smile: Mine løber i stedet ud i køkkenet når jeg kommer hjem, hvor de får deres godbid :høhø:

Vi har “samme problem”…
En dag smuttede Aslan altså ud, uden min kæreste så det!! Vi kunne bare ikke finde ham… Han havde ventet i en time derude… Da så åbner døren, løb han ind, han havde ventet trofast på at komme ind igen. Han løber aldrig ud igen… efter denne episode…
Snebold snuser bagdøren… Så han løber ikke ud. Dog kan han sidde fast eller lignende. En gang fik han sin pote i klemme. Den stakkels dreng…:S

Vi plejede at gøre det, som er blevet nævnt, når vi gik ind kom posen nærmest først… :tihi:

Men hvad så hvis i ikke havde nogle poser eller store tasker med ind? :slight_smile:

Har nemlig brugt mine ben og sagt nej, men han er fuldstændig ligeglad… Når jeg har skubbet til ham med benet så går han da bare udenom det, næste gang jeg prøver at skubbe… :tihi: Han er både klog og hurtig…

Det med citron… Kan katte ikke lide lugten eller?

Nu skal jeg ihvertfald ud i Næstved storcenter og Maxizoo i næste uge, så mon ikke jeg kan finde nogle gode godbider og en vandforstøver… Eller måske noget “Gå væk kat” eller citroner? :ups:

Det er ikke nemt at være kattejer… :tihi:

Altså vores ben har altid fungeret udmærket :wink: Det handler jo om at du ikke giver plads. Du skal jo ikke åbne døren på vid gab og så tro du kan stoppe ham med foden. Du åbner døren stille og roligt og puffer ham væk. Du kan også lave larm - klappe og hæve stemmen samtidig med du puffer (ja det er altså godt nok svært at beskrive, det ser ikke så åndssvagt ud i virkeligheden som det lyder ;))

og hvis du ikke kan få det til at virke med et ben, så have en indkøbspose stående ved din dør med noget i som godt må stjæles - f.eks. avispapir. Så har du altid en pose du kan bruge :slight_smile:

Hvad med at sætte et møbel i vejen? Nu har jeg en smal gang, hvor min dør åbnes nærmest mod en væg. Jeg kunne forestille mig at det ville kunne ordnes på samme måde med et møbel? Måske en høj smal komode, evt sko-skab.

Det er lidt svært at beskrive. Hmm…

Det bliver døren bestemt heller ikke… :stuck_out_tongue: Jeg kan dårlig snige mig ind af den lille sprække… :tihi:

Problemet er bare at jeg dårlig kan åbne den før han er på vej ud… Og der skal jo være plads til min fod… Måske man skulle lave en løsning der hedder, at jeg distrahere ham med hans lille bold når jeg går, som jeg gør nu, og når jeg kommer hjem, så sætter mig på hug og tager ham op, inden jeg går ind af døren? :? Hvis jeg da kan nå at fange ham…

Allerhelst ville jeg jo gerne have at han sad et pænt stykke fra døren når jeg både skulle ud og ind, og ventede :smiley: Meeen så tror jeg at jeg skulle ha valgt en anden kat… :tihi: Og vil altså ikke undvære lille Oliver for alt i verden… :hjerte:

[quote=Barky;470890]Hvad med at sætte et møbel i vejen? Nu har jeg en smal gang, hvor min dør åbnes nærmest mod en væg. Jeg kunne forestille mig at det ville kunne ordnes på samme måde med et møbel? Måske en høj smal komode, evt sko-skab.

Det er lidt svært at beskrive. Hmm…[/quote]

Så kan jeg ikke åbne døren og altså hverken komme ud eller ind… :tihi: Men så ville herren nok også være tilfreds… Ligeindtil han løb tør for mad… :ups:

Katte hader lugten af alle citrusfrugter

Jeg må indrømme jeg slet ikke forstår hvordan han kan slippe forbi dig, hvis du åbner døren på klem. Jeg endnu ikke oplevet en kat, der kunne stikke af med vores metode? Vincent var også hurtig lige da vi fik ham og de tidligere ejere havde et problem med at han stak af, så det prøvede han også på hos os, men det er ikke lykkes ham en eneste gang og efter nogle gok i hovedet holdt han op med det.
Nå, men som sagt kan du jo have en pose stående. Hvis du stille den i sprækken imens du åbner, så kan han jo ikke komme ud og så kan du puffe ham væk. Så det ville jeg nok gøre.

Sådan her!

[quote=Nevadaisy;470903]Jeg må indrømme jeg slet ikke forstår hvordan han kan slippe forbi dig, hvis du åbner døren på klem. Jeg endnu ikke oplevet en kat, der kunne stikke af med vores metode? Vincent var også hurtig lige da vi fik ham og de tidligere ejere havde et problem med at han stak af, så det prøvede han også på hos os, men det er ikke lykkes ham en eneste gang og efter nogle gok i hovedet holdt han op med det.
Nå, men som sagt kan du jo have en pose stående. Hvis du stille den i sprækken imens du åbner, så kan han jo ikke komme ud og så kan du puffe ham væk. Så det ville jeg nok gøre.[/quote]

Næh jeg aner heller ikke hvordan han gør det, men det hænder altså at han smutter forbi… Jeg skubber til ham med foden, men jeg er jo også nød til at sætte foden ned i gulvet for at kunne komme ind, og der smutter han let og elegant over min fod og ud i opgangen… Jeg prøver at skubbe ham om bag døren, så jeg kan snige mig ind, men det virker bestemt ikke altid…

Han er jo ikke meget for at flytte sig… :tihi:

[quote=Barky;470910]Sådan her!

[/quote]

Meget fin tegning :tak:
Men fra min dør og til væggen er der ca 10 cm, så der kan ikke stå noget… Det kan dårligt hænge en jakke uden man kommer i kampolace med den når man skal ind… Så knagerækken hænger et andet sted i gangen… :slight_smile:

Maria:
Der står flere gode råd i denne tråd - Kirkos især er gode - det med at lære katten at en dør der åbner er lig med en godbid i køkkenet virker skam. Du kan træne det - hvis du vil, så send mig en pb. Så skal jeg skrive dig et program.

Lis skriver også et godt råd - denne type straf er nemlig PASSIV dvs den involvere ikke dig, og derfor undgår du i højere grad den risiko, der er ved den AKTIVE straf, da din kat i hvert tilfælde ikke forbinder dig med lugten.

Det du skal være obs på er, at ikke alle katte hader citrus - jeg har to herhjemme, der elsker det. Det kostede mig en del ledninger at finde ud af:-) De elsker også pebermynte, men jeg tror de er skadede:-) Prøv dig frem med et middel, som du kan lide lugten af, men som din kat ikke kan. Det må du afprøve for at finde ud af. Det skal fornys flere gange dagligt - og tjek at dine karme kan tåle det.

Bedst kan jeg lide Kirkos metode med godbidden i køkkenet. Og det med at sitte sig og vente ved synet af døren, der går op, kan han naturligvis lære. Ganske som denne hund her har lært at sitte sig på lyden af, at det banker på døren, kan en kat også lære det.
Men det kræver naturligvis en indsats fra dig.

Bankelyden er i dette tilfælde et signal ganske som sit og sæk osv. På samme måde kan du lære din kat, at synet af en dør, der går op er lig med at sitte sig.

[ame]Helle og Ace hjemmeopgave 2 2010 - YouTube

MVH

Hov ikke sæk:-) DÆK:-)