Når Bamse rigtigt skal hygge (helst kl 3 om natten) så suger han sig fast og maserer med neglene, jeg gætter på han mindes sin tid hos mor, men … bliver han psykotisk? skal jeg stoppe ham? eller er det bare ok? skal jeg give ham flaske?
Der er nogle rigtig gode bøger på biblioteket om katte, som jeg tror du kunne have stor glæde af at læse. Blandt de gode, som jeg normalt anbefaler er
Katte for dummies - en rigtig god opslagsbog om alt mellem himmel og jord.
Politikens kattebog
Gør din kat glad
og
Forstå din kat bedre
Ang dit spørgsmål: jeg går ud fra, at Bamse er vokset op hos en mor og ikke taget for tidligt fra? Og at han har en alder som er over 12 uger nu?
Nej han skal ikke have flaske så. Adfærden som du beskriver er normal. Vi har selekteret på tamhed hos tamkatten over mange generationer, og en af de ting, der sker er, at kattens modningsperiode forlænges - dvs de er unge og killinger i deres adfærd i længere tid end hos ikke-tamgjorte dyr. Med et fint ord hedder det neotoni, og det er helt normalt ved et tamt dyr, at det udviser killingeadfærd nogle gange helt op i voksenalderen og nogle gange resten af dyrets liv. Når menneskehænder stryger kattens pels, så vækker det minder om da mormis slikkede kattens pels, og så begynder mange katte at ælte, som killingerne gør, når de ligger ved deres mor.
Hvis Bamse begynder at sutte uld eller andre ikke-spiselige emner i sig, så er det en anden sag. Det kaldes Pica, og kan skyldes en række ting, men jeg tror næppe det er årsagen som du beskriver det her.
MVH
Det håber jeg ikke, men kan kun satse på at de info jeg har fået er korrekte (han er 5 måneder nu og har lige fået ham)
Tak for bogtitler!
Hvis han er 5 mdr, så er årsagen nok som jeg skriver. Den adfærd ses hos mange katte - jeg har nogle på 4 år, der stadig blir killinger, når de ligger og hygger hos mig:-)
[quote=Petrine;344598]Det håber jeg ikke, men kan kun satse på at de info jeg har fået er korrekte (han er 5 måneder nu og har lige fået ham)
[/quote]
Har du fået ham direkte fra der, hvor han er opvokset :?
Mange katte savler og ælter, når de har det rigtig godt, men jeg synes ikke det er almindeligt, at katten ligefrem suger og sutter - medmindre den sutter på en artsfælle - det har jeg set jævnligt.
Du burde få en legekammerat til ham
Guinness gjorde det i mange år på mig - men det kan ikke anbefales at lade dem ælte direkte på bar hud, for det er/var under stærk mistanke for at være årsagen til mine bylder. Og derudover gør det p…ondt at blive æltet på bar hud
Puha, det gør også vildt ondt (troede så bare jeg var sart), men han udsøger omhyggeligt bar hud, gider slet ikke på andet.
Og ja, han suger, der er et godt sug i ham. Han er født et sted, så købte en pige ham og havde ham indtil jeg overtog ham (hendes kanin ville myrde Bamse, derfor hun ikke kunne beholde ham).
Manden har ønsket sig kat siden vi flyttede sammen for 7 år siden, troede han havde lidt styr på katte, men nu er det så gået op for mig, at hans familie havde kat uden at spilde penge på chip, vaccination og da slet ikke aflivning, hvilket bare ikke er sådan jeg har dyr…derfor jeg nu panik-studerer kat
Hvis vi nogensinde skal have kat nr 2, skal jeg først lige have lidt succes med Bamse (håber ikke I hader mig når jeg tilstår…jeg elsker ham ikke ubetinget endnu) og så skal den næste være med stamtavle og nøje udvalgt
[quote=Petrine;344625]Puha, det gør også vildt ondt (troede så bare jeg var sart), men han udsøger omhyggeligt bar hud, gider slet ikke på andet.
[/quote]
Du er nødt til at være 100% konsekvent - hver gang, han gør det, skal han fjernes og til sidst lærer han det.
Min Guinness var racekat med stamtavle og ikke taget fra mor før ved 12 uger, så det hænger ikke sammen med mangler i barndommen. Jeg havde også hans kuldbror, der aldrig gjorde det
Fatter han det også hvis manden synes det er ok og tillader sutteriet? Personligt synes jeg det er belastende og små-bims adfærd, så jeg kan sagtens være konsekvent!
Ej, det må I altså lige kordinere, så I gør det samme.
Æltning er ok, men det der sutteri synes jeg altså er ret underligt.
Prøv at give ham et glas vand, hver gang han begynder på sutteriet. Måske kan I omdirigere det til at handle om at han er tørstig, for måske hænger det allerede lidt sammen. For det er altid glimrende at få en kat til at drikke godt med vand, i øvrigt.
Eller køb noget kattemalt, og få en bonding-rutine op at køre med tuben med kattemalt i stedet, evt.
Hunden kan sagtens finde ud af, at vi er forskellige, men jeg skal prøve at slå ham manden lidt.
[quote=Sheer;344635]Prøv at give ham et glas vand, hver gang han begynder på sutteriet. Måske kan I omdirigere det til at handle om at han er tørstig, for måske hænger det allerede lidt sammen. For det er altid glimrende at få en kat til at drikke godt med vand, i øvrigt.
Eller køb noget kattemalt, og få en bonding-rutine op at køre med tuben med kattemalt i stedet, evt.[/quote]
Han er meget dygtig til at drikke og drikker meget (igen i forhold til hunden, begynder at fatte at han drikker som han skal)
det med kattemalt og bonding er kinesisk for mig, jeg studerer det lige!
Jo ,men det er egentlig lidt mere det der foregår oppe i hovedet på katten, som bekymrer mig. Få ham hellere til at lave noget fornuftigt. Hvis han vil kæle, så lær ham at kæle på en ikke-anmasende måde, og hvis man vil noget andet (f.eks drikke) så find ud af hvad det er, og lær ham at gøre det.
Tak, det var et argument der virker på manden!
[quote=Petrine;344637]Han er meget dygtig til at drikke og drikker meget (igen i forhold til hunden, begynder at fatte at han drikker som han skal)
det med kattemalt og bonding er kinesisk for mig, jeg studerer det lige![/quote]
Det her er kattemalt: GimCat Multi-Vitamin Paste günstig bei zooplus
Kattene lærer hurtigt at spise det direkte fra tuben, og de vil elske dig for det. Så hjælper det også hår, som de slikker i sig, når de vasker sig, med at slippe igennem tarmende smidigt, og formindsker sådan hårbolle-opkast.
Min Tip gjorde det - han er flasket op - ved at flytte ham hver gang han begyndte kan han i dag ligge ved mig uden at gøre det - forbenene kører, men ikke som før:-)
Han suttede også uldtrøjer i stykker - det løste jeg ved at fjerne al uld og katten hver gang han startede.
I dag kan her sagtens ligge uld fremme
Så det handler om at I er enige om, hvad jeres kat må og ikke må
Det er med 99% sandsynlighed for at kæle og hygge og nusse og bare ææælsge sine mennesker, han gør det. Hvis man konsekvent flytter katten væk, når det begynder (og de to ting hænger sammen hos katten, så man kan ikke adskille ælteriet fra sutteriet), så lærer den det med tiden.
Helt enig, men mht at skille de to ting ad: Min Ninjo havde det med at bide når han blev helt vild og kælen, da han var mindre, og han har fået lært at lade være med at bide, men kun ælte. Han får lov at lægge kinden mod min i stedet for at bide mig i ansigtet.