Handicappede katte?

På min vej rundt på nettet støder jeg oftere og oftere på billeder og videoer sf katte, der har ‘særlige behov’ - altså katte, der er handicappede. Det kan f.eks. være katte, der er har mindre skavanker og er blinde eller døve, men jeg støder også på katte med hjerneskader, kromosomfejl og manglende lemmer. F.eks. som den lille sphynxkilling her: Login • Instagram

Hvad er jeres holdninger til handicappede katte? Er der en grænse for, hvad man skal holde liv i?

Den er rigtig svær for hvor går grænsen?

Personligt er jeg imod at man bevidst avler på fejl som man f.eks. ser ved Scottish Fold, Munchkin osv.
Men det kommer også an på hvor svære skavanker en kat har.
Selvom en kat er døv, så kan den sagtens have et godt liv hvis der tages de nødvendige hensyn.
Jeg har også set videoer med katte med neurologiske sygdomme, hvor den sejler rundt og ikke kan holde balancen. Det er i mine øjne ikke et værdigt liv.

Siden Grumpy og Lil Bub er det jo blevet en trend - og nogle gange også en god forretning - at udstille sine misdannede katte :frowning: Plus at der er en del, der har et fuldstændig forskruet tåbeligt naivt romantisk syn på, hvornår liv er værd(igt) at bevare :S

Jo der er helt klart grænser for hvad man skal holde liv i, og hvor langt man skal gå. Hos et ungt dyr ville jeg ikke have et problem med at amputere lemmer hvis det er nødvendigt. De kompenserer fint uden. Hvad angår blindhed og døvhed er det jo ofte noget som kommer med alderen, og der vil jeg vurdere individuelt på dyret om hvorvidt den opretholder livskvaliteten, for mange sker det jo gradvist og de lærer derfor at bruge de andre sanser som de primære.

I alle tilfælde, er det de forskellige dyr og deres personligheder man skal vurdere. Hvad en kat kan leve med, kan være enormt svært for en anden. Og man er nødt til at ligge sine følelser til side for at vurdere den slags. Det er der nok mange som har svært ved når det kommer til deres egne dyr, eller lysten til at redde en stakkel.
Jeg har også set flere af den slags handicappede dyr på nettet, og ved de fleste af dem så ryster jeg på hovedet og tænker arme dyr, giv det fred. Nu har jeg selv en handicappet ilder med kun 3 ben, men hun fik det fjernet da hun var 4 mdr og aner ikke at der mangler noget. Jeg har mødt andre ildere som fik amputeret ben i en højere alder, og de trivedes ikke med det. Så min holdning er at amputationer er noget som bør ske mens de er unge og omstillingsparate.

Helt enig med Julia, det må bero på helt konkrete, individuelle vurderinger - hvor man forhåbentlig har en virkelig fornuftig (og ikke alt for pengefikseret) dyrlæge inde over … jeg tror så ikke det er så ‘slemt’ i Danmark, men nok mere i andre dele af verden, fx USA, hvor man er langt mere fokuseret på nærmest at redde ALT ved at tilbyde behandlinger, som for mig at se er fuldstændig vanvittige (kemo til dyr fx) i stedet for at lade staklerne få fred for smerter og ubehag.

Det er et rigtig svært spørgsmål, for mange af katteracerne i dag er jo netop handicappede, misdannede eller frembragt på basis af genetiske fejl og mutationer.

Killinger der er tydeligt defekte ved fødslen burde helt klart aflives.
Hvis der senere i en kats liv opstår et problem, der medfører fysisk/psykisk handicap må bero på individuelle vurderinger…og helst fra nogen der er i stand til at se længere end " den fortjener også at leve"

Personligt synes jeg også, at det må bero på en - forholdsvis følelsesobjektiv - vurdering af den enkelte ‘handikats’ livskvalitet. Men når jeg har valgt at tage debatten op her, er det fordi jeg netop også oplever, at der er en stigende tendens til at holde næsten hvad som helst i live. Og jeg kan ofte få den tanke, at det dybest ikke er for kattens skyld… Og at det måske havde været mere værdigt og mere omsorgsfuldt, med en aflivning.

[QUOTE=Felis;1312699]Killinger der er tydeligt defekte ved fødslen burde helt klart aflives.
[/QUOTE]
Det er jo en rigtig nem og billig løsning på et problem, der er grimt at se på. Det er også lidt kortsigtet i nogle tilfælde, for der fødes jævnligt killinger hvis ben (der stadig er brusk) er vinde og skæve så man kan komme i tvivl om hvorvidt de bliver gode at gå på, men en del af dem retter såmænd lige så stille op - hvis man da ikke har skyndt sig at skyde den straks man ser den ikke er helt perfekt…

Mht. amputationer: Mange 3-benede dyr lever ganske udmærket. Men det kan være svært at amputere uden at der opstår fantomsmerter, og det er ikke noget jeg ville overlade til hvem som helst. Dr. Noel Fitzpatrick er et fremragende eksempel på hvor meget man kan opnå ved tilstrækkelig dygtig behandling (hvis pengene er der til det) - og han kan iøvrigt også sagtens finde ud af at sige stop.
VH
Susanne