Hankat eller hunkat - hvad foretrækker du?

Jeg foretrækker også hankatte - og selvom man ikke må favorisere, så er der vist ingen tvivl om hvem der er min yndlings herhjemme. Jeg elsker bare min tykke, dejlige bamsedreng :hjerte:

Hvorfor jeg så har to hunkatte, er lidt af en tilfældighed, for jeg foretrækker egentlig hankatte. Men Medea skulle helt sikkert have været en hankat og en exotic, det var det jeg gik efter, men at jeg så faldt for en perser og en hunkat, det er lidt af et mysterium :tihi: Coco skulle have været til avl, så hun var nød til at være en hunkat af åbenlyse årsager, selvom jeg nu også var ret forelsket i hendes kuldbror - en lækker blå perserdreng :pote:

Jeg har altid kun haft hankatte hjemme hos min mor og far, men nu har jeg for første gang fået en hunkat. Og jeg synes altså jeg mærker en forskel.

Jeg troede jeg var mest til hankatte, nemlig de lalleglade lidt klodsede bavianer som nogen nævner. Men jeg må indrømme at Lilly har overrasket mig positivt.
Hvor Sparta er så forudsigelig og nem at have med at gøre, at Lilly meget mere selvstændig, “vil selv - kan selv” - kat og nysgerrig på en hel anden måde og temmelig ligeglad med irettesættelse. Begge er kontaktsøgende, men hunmissens personlighed minder mig lidt mere om min egen personlighed.

dog vil jeg gerne fortsat have en af hver - gerne to af hver engang ved lejlighed:bebe:.

Jeg ELSKER vores kastrater :love2: De er store, rolige og meget kælne.
Jeg kunne derfor godt fristes til at sige, at kastrater er mere kælne.

MEN man kan ikke sådan generalisere … ikke her i vores hus.

Dooley, vores fertile hunkat, er noget af det mest kælne der findes :hjerte:
Hun hopper op til os mange gange om dagen, gnider sig op ad os, snakker løs, elsker at putte under dynen og er i det hele taget bare dejlig.

Så jeg vil også konkludere, at det er kattens personlighed, der er afgørende, og ikke så meget om det er hunkat/hankat, fertil/kastrat.

Tjah… det kommer an på katten, tror jeg? Min første hunkat Donna og Greven er åndelige tvillinger, men af hvert sit køn.

Min erfaring siger Ja! Stor forskel :slight_smile: Nok ikke samme forskel som mellem fertile hanner og hunner, men stadig en forskel :slight_smile:

Og hvad jeg er til… Jamen jeg kan lide det hele… Elsker både tøsernes hysteri og drengenes lalleglade fjol :slight_smile:

Jeg troede også at jeg var til hankastrater…men er da godt nok blevet klogere med tiden…
Når først missen er kastrat syntes jeg at det kan være ligeså godt en pige som en dreng jeg holder meget af. :hjerte::hjerte:
Fertile er jeg slet ikke i tvivl…piger er værst…

Men ellers som en kælemis er et hip som haps…
Jeg elsker begge lige højt her…

Det er svært. - Jeg har altid sagt hanner, så fik jeg Gismo som strinter til trods for han er fikset og det kan jeg godt være for uden. Men han er simpelthen den skønneste og evigt gladeste kat! :slight_smile:

Diamond er en gimpe. - Men ser jeg på Amidale, hun er god som dagen er lang, og hun gør jeg siger hunkat en anden gang tror jeg.

Personligt er jeg lidt ligeglad, men skulle jeg vælge mellem en hun-kastrat Sphynx kontra en han-kastrat Sphynx (og, at de personlighedsmæssig var ens = utopi), ville jeg nok vælge hunkatten. Jeg synes simpelthen at kastrerede han-Sphynxer får sådan nogle sjove rynkede rosiner, der stikker ud bagved. Det lyder måske tosset, men ja. Dog handler det i bund og grund om hvordan kattens temperament og personlighed er. Og den plejer at være i top hos Sphynx-racen. :ok:

Når det kommer til Burmesere, er jeg ligeglad med kønnet.

:lol: (undskyld Maibrit, men det var simpelthen for sjovt skrevet)
Hos skovkatten ser jeg jo ikke dette fænomen :tihi:

Hos skovkatten ser jeg jo ikke dette fænomen :tihi:[/QUOTE]Det går nok - og det er ikke engang løgn, at det ligner sådan nogle rosiner, men OK, der er jo ikke noget pels, der dækker for “ynkelighederne”. :høhø:

For mig er personligheden hos den enkelte kat mere vigtig end kønnet ( selv om jeg godt kan lide de er kønne :klapper:)

Mine favorit katte gennem tiderne har været Sheeba ( hun), Dimon ( han),
Coffee ( han), Samantha ( hun), ET ( han), Indis ( hun), Nirvanna ( hun), ET-Son ( han) Nadu ( hun), Namaste ( hun)…lige nu er det Genetix ( han), Way ( han) og Craic ( han)…

Når det gælder kælenskab så ser jeg absolut ingen forskel mellem hanner og hunner i mine racer. Den primære forskel er størrelsen og lidt “look” og når vi taler fertile katte så er hunkatte ofte mindre sociale overfor andre katte end hankatte. Når vi taler kastrater - ja, så er hunkatte som HAR været fertile - ofte ikke så glade for at dele deres hjem med en masse andre katte - men jeg kender også mange sådanne hunkastrater der lever fint med andre katte…

Hunkattene er ofte hurtigere i deres udvikling, smartere og sværere at snyde - hankattene mere “tossegode” og “dumme”.

Hankatte har oftere brug for at have en “støttepædagog” med når de flytter ud hvor hunkatte nemmere kan bo som alenekatte. Når vi taler om voksne katte.

[QUOTE=Alice;712437]Jeg er ubetinget til hunkatte, da jeg godt kan li’ deres til tider hysteriske attitude. Jeg synes der er temmelig stor forskel på kønnene, en hunkat har meget mere charmerende ‘modstand’
Ud fra de få killinger jeg har opdrættet, har der været relativ stor forskel på kønnene, allerede få uger gamle …Hankillingerne har næsten været belastende kælne, og forlangte mere eller mindre at være i hænder i alle deres vågne timer :-)[/QUOTE]

Jeg mangler SÅ meget en enigknap !:slight_smile:
Jeg er helt klart også til hunkatte, kan godt lide deres bestemthed og lidt diva-attitude…
Også når det gælder udseéndet, er det hunkattene der har mit hjerte:hjerte::savle:

Da jeg var barn havde vi flest hankatte, da de var billigst at neutralisere - de to hunkatte vi har haft, har været fertile. Så jeg har ikke rigtig så meget grundlag at have det i, men jeg har haft tættere forhold til de lalleglade hankastrater, hvor hunnerne, som jo som sagt var fertile, har været mere temperamentfulde. Dem jeg kender som har begge køn varierer det hvem jeg falder for, nok med en overvægt af hankatte.