Hankattelister - Hot or Not?!

Udsprunget af tråden om BYB, synes jeg jeg ville tage Hankatteliste debatten op.

Her er lidt citater fra tråden:

[QUOTE=Andreas;707408]Det er rigtigt. Og hoved- og specialklubber har da også hankattelister.

Meeen. Det er så en uskreven regel, at en anstændig hankat fra en anstændig opdrætter ikke optræder på en hankatteliste. Så det er sådan set meget godt, at KG nu har en regel, der forhindrer uerfarne hankatteejere i at begå den fejl.

vh

Andreas[/QUOTE]

[QUOTE=DK Lindvig;707438]Mig bekendt figurerer min hankat Whiskey ikke på en decideret hankatteliste (kun under katte i avl på NSR hjemmeside)

Men tænk hvis jeg lagde ham ud på diverse - dertil oprettede - hankattelister … så ville både han og mit opdræt blive betragtet som værende ikke anstændige (pga. en uskreven regel) :uha:[/QUOTE]

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;707462]At sælge parringer med det formål at tjene nemme penge og ikke for at gavne racen - det er useriøst.

Jeg har aldrig annonceret med nogen af mine hanner - men der er masser der ved jeg har dem. Propper jeg dem på en liste - så er det svært at sige nej kommer der henvendelser man ville være foruden[/QUOTE]

[QUOTE=Susanne W;707472]Selv det er kattesporten desværre blevet for snerpet til. Der sidder mange pæne hanner derude, som genpuljen kunne have godt af at der kom 2-3 kuld efter inden de blev snippet, i stedet for at de helt forsvinder og hunkattene i stedet ender hos andre hanner, der så får lidt flere parringer. Det er en underligt ting, for det er SÅ slemt hvis folk tilbyder sin stambogsførte hankat til andre stambogsførte hunkatte - i samme øjeblik man gør opmærksom på at han er der og han må bruges mens tid er, så er man garanteret også useriøs… En trist snerpet holdning til det - de fleste hanner ender såmænd ret hurtigt med at blive afmonteret ret hurtigt alligevel pga. strinteriet, de fleste får såmænd hurtigt nok af det sjov…
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg kan se at det ikke er alle der ser lige pænt på det at have sin hankat på en hankatteliste, inden for min race, tror jeg ikke der bliver “set ned på” opdrætter eller hankat fordi katten figurerer på en liste.

Personligt ser jeg en hankatteliste som en hjælp - måske specielt til nye opdrættere - om at finde en egnet hankat til sin hunkat.
Jeg synes bestemt det ville være dejligt hvis vi kunne komme ud over holdningen “at man er dårlig opdrætter” hvis man har sin hankat på hankattelister, for jeg rammende enig med Susanne i, at hvis man nu fik lidt flere af de hankatte frem, der næppe kommer til at gøre en stor karriere blandt damerne, ville vores genpuljer måske blive større på lang sigt.

Måske er det ikke et problem for de store racer - men jeg véd at der indenfor Kat. IV findes meget få hankatte - og endnu færrere som der lånes ud.
Det er fint at man gerne vil passe på sine linjer, men det gavner vel ingen, at der sidder et par enkelte hankatte som bliver brugt til alle hunkatte i landet - fordi man ikke kan få andet?

IMO er det da dyrt nok at opdrætte, skal vi virkelig allesammen have vores egne hankatte? Og hvad med samarbejde? Er det ikke noget man gør i - eller er det kún til en meget snæver gruppe?

/Mette

1 Synes om

Jeg synes bestemt ikke, hverken hankatteejer eller hankat pr. definition er useriøs, fordi hankatten står på en hankatteliste. Det er nogle helt andre ting, der skal til for at jeg ville tale om manglende seriøsitet.

Hos burmeseren er der absolut heller ikke mange hankatte at vælge mellem i Danmark og ikke alle er på hankattelisten, så der er stor risiko for, at de samme få katte bliver brugt til rigtig mange parringer, især blandt nye opdrættere, der ikke har skaffet sig kontakter i udlandet endnu.

1 Synes om

Jeg kan kun erklære mig rørende enig med Mette :slight_smile: Der er genpuljer, der ville have gavn af der kom lidt flere hanner på banen :slight_smile: Min Rose har været lidt af en prøvelse at finde han til… Jeg HAR overvejet min egen hankat, men har simpelthen ikke faciliteterne til en endnu.
Så indenfor siam… frem med de fertile og lad os udvidde den genpulje der er :wink:

1 Synes om

Indenfor vores lille race bruges hankattelister på raceklubbernes hjemmesider (pt kan jeg komme i tanke om klubber i Finland, UK og Norge - Tyskland har pt ikke nogen klub) - vi vil gerne dele, at vi har hankatte, som andre må bruge til egnede parringer. Det anses for en smule odiøst og usamarbejdsvilligt at have hankat, som andre ikke må bruge - de få opdrættere, der er, er afhængige af hinandens hjælp og samarbejdsvillighed.

Men ideen med generelle hankattelister for alle racer på hovedklubbers hjemmesider og i fx KatteMagasinet har jeg aldrig helt forstået:confused:

1 Synes om

Nu er jeg sådan skruet sammen at det alle andre har - det har ikke min interesse. Inden for egen race er det yderst sjældent hanner annonceres og de de gør er helt uinteressante for mig - alene ved at alle og enhver der vil betale kan få de linier.

Personligt lurer jeg meget mere på hvad opdrættere har af katte og tager så henvendelse finder jeg noget der matcher til det jeg har i huset. Jeg går ikke som så mange gør alene efter hvor kattene er tiltleret - jeg går efter bestemte træk og linier

min race der har vi nok nogel hankattelister i sverige ja, men hvis jeg falder over en han som er interessant så sender ejg en mail og spørger om denne lånes ud, restriktioner osv. Nu har vi pt selv 4 hankatte (snart kun 3) (fordi det med og låne er besværligt og dyrt).
Jeg forventer da også at hvis folk vil låne min hankat så skriver de en mail og så kan jeg sige enten ja eller nej.
Har selv stået i en situation hvor jeg skulle bruge en han til min hunkat som BARE SKULLE parres efter en behandlet livmoderbetændelse og jeg spurgte på flere hanner. En af dem jeg spurgte på fik jeg så et svar som jeg kunne kaste i havet. Nej linierne fra din hunkat har jeg/har prøvet så jeg er ikke interesseret i og låne min hankat til dig. SKal lige siges at jeg havde sagt til denne opdrætter at jeg var ligeglad med restriktioner jeg sku bare have parret min hunkat. Det hjalp så IKKE :frowning:
Heldigvis fandt vores unge hankat ud af og blvie hankat da tøsebarnet gik i løb og alle mine forsøg på og finde en han kunne jeg godt stoppe HELDIGVIS.

Jeg fatter simpelthen ikke, hvorfor det er så slemt at have sin hankat på en liste og kender ikke den ‘uskrevne’ regel.

Jeg ville langt bedre kunne forstå, hvis folk løftede øjenbrynene over en (alt for) meget brugt hankat.
At han står på listen er vel ikke det samme som, at han står til rådighed for alt og alle :?

Jeg opdrætter ikke mere, da jeg gjorde fandt jeg hankat gennem personlig kontakt, det ville jeg nok også gøre, hvis det var/blev relevant igen.

:slight_smile:

1 Synes om

Er det ikke? Kan man tillade sig at annonce en ydelse til salg, for det er hvad det er og så sige nej til nogen og ja til andre? Det gør ihvertfald ikke livet nemmere derefter.

Det kan da godt være hannen på det tidspunkt ikke er overbrugt - men du ved da ikke hvad fremtiden bringer.

Det gør mig trist at gå gennem burrækken på en udstilling og se hvordan visse meget brugte hanner har sat deres poteaftryk.

Jeg har klikket “de er ok, men jeg ville aldrig bruge dem” - fordi jeg 1. selv har 2 hanner, og 2. fordi de hanner der er på listen kan jeg ikke rigtig bruge fordi de enten ligger tæt med det jeg har, eller er linjer jeg ikke er interesseret i.
Colourpoint brite hanner hænger ikke på træerne…jeg kan på stående fod komme i tanke om 6 hanner i DK. Jeg har ikke lagt mine drenge på fordi jeg gerne vil have lov til at takke nej, hvis folk ringer, og det synes jeg er svært når man selv har annonceret dem. Noget andet er, at ingen af dem skal bruges særligt mange gange før de skal lukkes, og så vil jeg gerne at de parringer der er blevet lavet, er nogen jeg selv synes kunne være spændende.
Min ene dreng har lavet 2 kuld hos sin opdrætter og 1 hos mig. Den anden har lagt 2 kuld i ovnen, men endnu er ingen af dem født.

Min variant er forholdsvis lille og det er meget den samme gryde der bliver røret rundt i, og hvis jeg låner mine hanner ud til mange parringer, så vil jeg jo selv stå i en klemme når jeg engang skal ud og finde nyt.

Selv om mine ikke er på hankatteliste, har det ikke holdt folk tilbage fra at spørge på parringer med dem. De har bare ringet eller skrevet en mail, og fair nok for det, så helt gemt væk er de nu ikke.

En hankat der har mange titler siger mig ikke så meget, for hos colourpoint briten, får du dit cert. næsten ved at møde op, så en SC. er bare et spørgsmål om at have udstillet nok gange. Jeg lurer på sundhed og type og er der noget jeg gerne vil bruge, spørger jeg efter det. Jeg planlægger en smuttur til udlandet i det nye år for at parre med en skøn dreng, som har noget lidt andet end de vi har herhjemme, men det lidt andet er liiiige det jeg mangler så det er jo dejligt.

Jeg har ikke rigtig fulgt tråden - men jeg synes de er HOTTE fordi vi ingen har overhovedet for SNO, og hold op det er tosset at der intet for alvor er samlet om den race nogen steder. Vi forsøger, men det er som at lede efter en nål i en høstak ind imellem. Så jeg ville ønske vi havde en World wide samling af både hanner og hunner og kuld…

Jeg glæder mig til senere at læse hvorfor nogle er imod. Det er nyt for mig, da jeg kun anser det for en art hjælp.

Jamen Lis, er det anderledes end når killinger skal have nyt hjem? Der kan interesserede jo også risikere et nej, hvis ikke det er rette kombination af killing og køber ex.
Men forventer man at få lov alene fordi hankatten er udbudt, så kan jeg godt se at det kan give problemer.

Det ved man jo aldrig når man er på lånemarkedet, med mindre det er det sidste kuld en han laver, så har man jo ikke nogen garanti for hvor brugt en han bliver.

Det giver jeg dig ret i, jeg kan som også få tanken, men jeg når da lige at tænke at jeg jo heller ikke selv bidrager til diversiteten, så… Mine hanner er indkøbt med formålet at parre egne hunner og med de “regler” jeg har for det, så er der ikke plads til ret mange udenomsaffærer :wink:

Jeg har det ikke skidt med hankattelister, det er jo ikke et ukendt begreb i udlandet, mens vi indenfor min race i DK absolut ikke gør det. Om det så er af mangel på lyst eller fordi der er en uskreven regel om ikke at gøre det, det ved jeg så ikke. Men det er ikke noget “man gør”, for så er man godt nok useriøs.

Uanset om en han står på en liste eller ej, så vil en henvendelse fra mig være afhængig af meget andet end det, det alene ville aldrig gøre at jeg ikke ville henvende mig. Der findes jo hankatte som har fået lov at sprede deres gener i stor stil også uden nogensinde at have været på en sådan liste. Det er jo ikke listen der gør det, men ejeren bag og dennes valg.

Jeg tror altså også, man skal tænke på, at der er meget stor forskel fra race til race i, hvor mange katte, der rent faktisk er i avl :slight_smile: Der er muligvis nogle enkelte fertile burmeserhankatte hos kælekatteejere, man kunne trække et kuld eller to på (jeg kender bare ikke nogen) og ellers vil jeg gætte på, at der i hele Danmark er ca. 10 fertile burmeserhanner.

Så ja, man kan såmænd nemt nok finde de danske uden en hankatteliste, men det gør ikke kattene på listen dårligere IMO. Og i forhold til udlandet er det for mig lige så meget et redskab som at kigge på én opdrætters hjemmeside og gå videre derfra. F.eks. ved jeg, at rigtig mange svenske opdrættere kun har hankat til eget brug, så der er det bedre som udlænding at kunne kigge på en hankatteliste frem for at skulle kontakte en masse opdrættere forgæves. At jeg så idag har opdaget en hankat, der skulle have været taget af den svenske hankatteliste, fordi han ikke er i avl længere, er en anden sag :wink:

[QUOTE=En forhenværende bruger;708379]Jamen Lis, er det anderledes end når killinger skal have nyt hjem? Der kan interesserede jo også risikere et nej, hvis ikke det er rette kombination af killing og køber ex.
Men forventer man at få lov alene fordi hankatten er udbudt, så kan jeg godt se at det kan give problemer.
[/QUOTE]

Jeg syntes der er stor forskel idet omkring 95% af de killinger der forlader mit hus er kastrede inden levering.

Det er præcis ligeså meget arbejde, oplysning og risiko forbundet med at sælge parringer som med at sælge fertile dyr. Dog anser jeg riskoen hvad angår smitte af diverse langt større ved at tage fremmede hunkatte ind i dit hus

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;708400]Jeg syntes der er stor forskel idet omkring 95% af de killinger der forlader mit hus er kastrede inden levering.

Det er præcis ligeså meget arbejde, oplysning og risiko forbundet med at sælge parringer som med at sælge fertile dyr. Dog anser jeg riskoen hvad angår smitte af diverse langt større ved at tage fremmede hunkatte ind i dit hus[/QUOTE]

Jeg er ikke uenig med dig i at der er arbejde og et stort et af slagsen i at sælge parringer, men jeg mener stadig ikke at fordi en han figurerer på en liste at han så bare SKAL lånes ukritisk ud. Fodarbejdet er det samme, kontaktformen anderledes, men resultatet skulle da gerne være til glæde for både han- og hunkatteejer og efter fælles overenskomst.

Hvad mener du med at forskellen ligger i at dine killinger er kastrerede, jeg forstår ikke hvordan det kommer ind i diskussionen om hankattelister og det at få et nej selvom han er anonceret. Vil du uddybe det for mig?

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;708360]Er det ikke? Kan man tillade sig at annonce en ydelse til salg, for det er hvad det er og så sige nej til nogen og ja til andre? Det gør ihvertfald ikke livet nemmere derefter.
[/QUOTE]
Tja, jeg kan i hvert fald godt sortere i henvendelser! Der er allehånde muligheder for at det IKKE kan lade sig gøre: Hankatten er optaget af anden hunkat; vi er ikke hjemme; de er for nært beslægtede til at jeg vil være med; hunkatten er ikke registreret i det rigtige forbund osv. Den del er såmænd ikke særligt svær - jeg ER ikke altid hjemme, og vil ikke have en fremmed kat ind i mit hus, hvis ikke jeg er her. At knægtene så ikke står på nogen hankattelister skyldes ene og alene, at det desværre nærmest signalerer desperation for at få sin hankat brugt - det er IKKE et godt signal at sende i vores race, desværre. For der er mange gode unge hanner derude, der burde bruges et par gange inden de snippes fremfor at de altid er de samme, der bliver brugt.
VH
Susanne

Er vi så tilbage til, at man faktisk helst ikke må være opdrætter, medmindre man som minimum har én egen hankat?

Det er altså bare ikke realistisk for alle at have det :frowning:

Det er de - altså solgt som kæl - hovedparten. Snakker vi parring er det at sidestille som aftale mellem ligestillede = opdrættere og alt hvad det måtte medføre både før og efter

[QUOTE=Temple Bar;708417]Er vi så tilbage til, at man faktisk helst ikke må være opdrætter, medmindre man som minimum har én egen hankat?

Det er altså bare ikke realistisk for alle at have det :([/QUOTE]

Hvorfor tror du det? Men fordi jeg f.eks. har en hankat er der vel ikke noget krav om jeg skal tage andres hunner ind? Det må ene og alene være op til mig - og de eventuelle restriktioner på hannen.

Nogen hanner kan man nemt få en parring på - andre er mere besværligt - og nogen igen helt umuligt.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;708421]Men fordi jeg f.eks. har en hankat er der vel ikke noget krav om jeg skal tage andres hunner ind? Det må ene og alene være op til mig - og de eventuelle restriktioner på hannen.

Nogen hanner kan man nemt få en parring på - andre er mere besværligt - og nogen igen helt umuligt.[/QUOTE]

Ja, jeg ved godt, det er op til hankatteejeren - og jeg ved også, at det ikke er alle hankatte på hankattelister, der bruges til alle de parringer, andre hunkatteejere kunne ønske sig. Der bliver stadig kigget på f.eks. stamtavlen på hunkatten.

Så jeg kan altså stadig ikke se noget odiøst i, at en fertil hankat er på en hankatteliste. For mig er det faktisk ikke anderledes end at have sine killinger på en killingeliste. Der er nemlig meget andet end en købers ønske om at lave killinger på den kat, de køber, der er relevant for, om jeg vil sælge til dem (mine er nemlig også neutraliserede ved salg).

Jamen så må jeg ha’ nye briller - der er i mine øjne himmelråbende forskel i at sælge en kat til kæl og en parring - og jeg sælger heller ikke til alle kælekattekøbere der vil betale prisen …