Happy - et livsstykke!

Happy var min første kat, som jeg havde helt alene. Hun var sort/hvid og halv siameser, og desværre nåede jeg kun at tage tre foto af hende og ingen digitale. Jeg havde regnet med at vi skulle dele mange år og billeder, men en grum sygdom ved navn FeLV (Leukæmi) ville det anderledes. Alligevel glemmer jeg hende aldrig. Hun kom fra Kattens Værn, gik lige ind i mit hjerte og allerede, da jeg tog hende med hjem, sagde jeg til en veninde i bussen, at denne kat kommer jeg kun til at have i kort tid. Happy var sund og rask at se på. Jeg ved ikke hvad der fik mig til at sige det.

Hun tog mit liv med storm. På hvide silkepoter spankulerede hun ind i mit hjerte og der sidder mindet om hende stadig. Hun fik mig igang med mit studie, min bog om katte og hun lærte mig at elske selv om det gør ondt at miste. Happy var et livsstykke, en hjerteåbner. Hun levede op til sit navn.

Da hun døde var jeg tæt på at gribe til yderligheder for at forhindre, at hendes død havde været forgæves. Jeg gav Kattens Værn et døgn til at få forholdene på det internat, hvor jeg havde hentet hende - men sundhedsbog - i orden. Ellers ville jeg orientere presse, møde op, kaste rådne æg på bygningen og tage min straf. Jeg gav dem til klokken 12 næste dag.

De må have vidst, at en kattegalning i sorg mener det alvorligt. Klokken 10 næste dag var forholdene i orden. Happy døde derfor ikke forgæves - hun hjalp alle de katte, som kom efter hende til dette internat. Hun satte et hidtil overset problem i fokus helt op i Kattens Værns hovedbestyrelse og - hun levede bestemt heller ikke forgæves:-)

Her er et par uddrag fra min bog om kattene herhjemme. Den startede med Happy og var tænkt som en bog om hende. Skæbnen ville det anderledes. Men sikke en kat!

Uddragene er fra En Katteslaves bekendelser. Håndbog i at overleve med kat i huset. Den er ikke udgivet endnu, da jeg ikke har haft sendt den til forlag længe… jeg skal nok få det gjort…

MVH Helle

"I Randers var den første kat, som jeg fik øje på, en lille, slank og absolut højlydt en af slagsen. Syv måneder og køn var hun. Sort, skinnende pels, et omvendt hvidt “V” i ansigtet, store grønne øjne og 4 hvide og elegante poter, der kradsende på tremmerne bekendtgjorde, at hun allerede havde besluttet sig for, at jeg godt kunne gå an, og at nu kunne vi godt køre. Hun fortalte højlydt og jamrende, hvordan hun i 21 dage havde siddet i dette lille bur uden hverken vådt eller tørt, og hvordan personalet slet ikke forstod at sætte pris på en prinsesse som hende! Det med de 21 dage var rigtigt nok, men resten var pure opspind, og første gang jeg oplevede Happys totale mangel på evne til at skelne mellem fantasi og virkelighed.
Pigen, der passede kattene så en smule skeptisk ud, da jeg sagde, at jeg gerne ville se Pjevs, som de kaldte hende, uden for buret. Lågen gik op, et hurtigt hej med dig, lidt rullen på ryggen og så tog Happy ellers flugten. Ikke bare en gang, men to. Personalet var heldigvis hurtige - de havde vist set hende ude for buret før - og med blafrende kitler fangede de hurtigt den lille tiger, før hun slap helt væk. Jeg må have set noget mærkelig ud i hovedet, for den ene af de ansatte fik pludselig travlt med at forklare, hvor sød Pjevs var og at hun altså ikke var en DAMP-kat. Jeg satte hende alligevel tilbage i buret og forsøgte at finde en anden kat. Men ak, min skæbne var allerede afgjort. Indefra buret overvågede Happy mine ynkelige forsøg på at lege med en lille, grå killing, som jeg prøvende havde taget ud. Hver gang jeg så på hende, rejste hun sig og miavede højt og inderligt. Resultatet? Den grå killingen - som Happy senere betroede mig var et værre skravl - kom tilbage i buret, Happy kom i en transportkasse, jeg skrev under på nogle papirer, betalte for at få vendt op og ned på hele mit liv og satte mig i bussen mod Viborg.

#

Turen fra Randers til Viborg gik strygende. Happy tog det ganske roligt, nød medpassagerernes anerkendende blikke og havde endda overskud til at hvæse af hund nummer to på denne dag. På internatet havde hun skridtet alle burene af i en farvel-parade, mens hun hvæsende havde fortalt hver enkel kat og en forbipasserende stakkels hund sin uforbeholdende mening om internatkatte (og hunde). Tilsyneladende var det allerede glemt, at hun for få øjeblikke siden selv havde været en af slagsen. Men hvem siger, at selektiv hukommelse er af det dårlige?
Jeg selv var naturligvis ved at dø over at skulle køre så langt med en stakkels kat i bus, men Happy var ligeglad. Dog ville hun en anden gang, hvor hun skulle transporteres per bil, foretrække en limousine. Men det var okay denne ene gang. Det havde jeg jo ikke lært endnu, og det tog jo tid at opdrage sådan en som mig - det havde hun luret, forklarede hun en lille pige, som viste hende lidt opmærksomhed.
Det var med spænding, jeg satte transportkassen på gulvet i min etværelses lejlighed i Viborg. Jeg havde læst nogle kattebøger inden, og der stod, at det var vigtigt at give killingen tid til selv at finde vej ud af kassen, og at man skulle forvente, at den ville gemme sig de første par dage. Men nej! Det er ikke første gang Happy har sat sig for at skrive alle kattebøger om. Knap var lågen åben, før hun fór ud og tog en galoptur i hendes nye palads. Spindende og snusende inspicerede hun lejligheden, og fra det øjeblik, hvor poterne rørte jorden, følte hun sig hjemme. Der skulle dog lige møbleres lidt om, og så kunne jeg godt finde noget mad og gerne for fem minutter siden! Som sagt så gjort. Man siger vel ikke en dame imod!"…

… " Inden for den første uge fandt en hård opdragelse sted. Af mig altså, og jeg mindes stadig tiden med gru. Jeg gik ledig, da Happy flyttede ind, og det var godt, tænkte jeg. Nu kunne jeg være hjemme hos hende den første tid, og hun slap for at være alene i en ny og farlig lejlighed. Indtil da havde jeg rigtig gået og hygget mig uden arbejde, sovet længe, læst gode bøger, set Tv og rigtig fedet den - men Happy havde andre planer.
Allerede den første morgen vækkede hun mig klokken tre, mens hun remsede de nye regler op. En hård forhandling begyndte, og selvom jeg har siddet foran en del hårde typer i mit job som journalist, og endda forhandlet løn med enkelte af dem, så var de det rene vand i forhold til min nye room-mate. - Vi står op senest klokken tre, proklamerede hun højlydt og efter flere håbløse forsøg på at vende ryggen til eller at gemme mig dybt under dynen, måtte jeg give mig. Mine dage som B-menneske var slut. Jeg fik dog forhandlet tidspunktet frem til klokken 5.30, og det står jeg stædigt fast på, selvom Happy stadig forsøger at kradse mig ud fra dynen senest klokken fire. - Jamen, det var da det, vi aftalte, siger hun og kigger uskyldigt på mig med sine skelende øjne, når jeg knurrende vender mig om på den anden side. Det værste er dog, at knap er jeg oppe, før Happy smutter i seng igen. Et par gange forsøgte jeg naivt at lokke hende frem igen med noget legetøj, men hun så bare på mig med et blik, der sagde, hvad faen laver du oppe så tidligt, kan vi andre ikke få noget nattero?, og med følelsen af igen at være blevet snydt måtte jeg nok en gang trække mig. Enkelte gange forsøgte jeg også at gå i seng igen, men knap havde mit hoved rørt puden, før en lille spindende - sådan starter hun altid - først blidt - det er først senere der kommer kløer på - snurretop stod på min pude og missede kærligt. Og når Happy spinder, hvilket hun gør tit, så er det højt! Ak skæbne! Til sidst stod jeg bare op, og senere talte vi ikke mere om det, når hun vækkede mig og selv listede i seng igen."…

…"
Da jeg havde haft Happy i 14 dage, fik jeg tilbudt arbejde på en avis. Det var et vikariat, og med min lille nye (læs: dyre) hustyran, takkede jeg naturligvis ikke nej. Men det gav os et problem. Happy skulle pludselig til at være alene hjemme i 8 timer! Jeg sov ikke i to nætter, og når jeg gjorde, vågnede jeg skrigende og svedig af mareridt om flænset tapet, væltede vaser og en ødelagt hoveddør. Happy syntes, at det var fedt, at jeg var så meget vågen om natten, men jeg vidste, at der måtte gøres noget. Næste dag kom min veninde Birgitte L. på besøg. Hun havde været med nede at hente Happy i Randers, og de to delte mange hemmeligheder bag min ryg. - Jeg kan da komme og se til hende i første par uger, tilbød hun, og jeg slog straks til. - Men du kender hende. Hun kan være noget af en mundfuld…, sagde jeg, mens jeg frygtede, at min veninde havde fået et midlertidigt blackout. - Pyt, vi får se, hvem der ligger under sengen, når du kommer hjem, lød det kække svar. Derfor tog jeg trygt på job mandag og efterlod Happy hos sin kattesitter.
Der var ingen, som lå under sengen, da jeg kom hjem. - Sikke en skøn kat. Så rolig og sjov hun er, sagde Birgitte L., mens jeg så rådvildt på den lille spindende kugle, der krøb sammen ved hendes ben. Var der sket en forbytning, eller havde Happy fået et ildebefindende? Tilsyneladende ingen af delene, og jeg måtte hovedrystende acceptere, at Dronningen simpelthen var faldet til ro hos min veninde i løbet af kort tid. Nok var det dejligt og trygt at vide, at de to kom så godt ud af det sammen, når jeg ikke var hjemme, men jeg forstod pludselig, hvordan forældre, der opsøger en psykolog for at få hjælp til et ustyrligt barn, føler det, når den fremmede “tæmmer løven” på få øjeblikke. Men glad var jeg absolut for den store hjælp, som jeg fik. Eneste minus var, at Happy straks begyndte at slå mig oven i hovedet med, at “sådan gør Birgitte Løøøve aldrig”, og “Birgitte Løøøve siger altid, at jeg godt må tage det her”. Typisk. Hun var naturligvis ikke langsom til at udnytte situationen, den lille stuetiger."…

Og så kom døden…

" Kapitel 6: Farvel for tidligt

Nu har jeg været rundt om nogle af glæderne ved at holde kat, eller skal vi bare krybe til korset og sige - nogle af glæderne ved at blive holdt af en kat. Kattehår på puden, i maden og på tøjet. Op tidligt om morgenen, ingen røg indenfor og krav, krav, krav dagen lang. De ting, jeg ridser op her, kan synes negative og måske skræmme folk væk fra at få en kat, men som Happy siger: Det, du ser, er ikke altid det, du får, og selv den mest nuttede lille killing vokser op og bliver en rigtig tiger. Hvorfor ikke bare se det i øjnene?
Jeg tror, hun har ret, men når det er sagt, så håber jeg naturligvis også, at læseren fornemmer den dybe kærlighed til denne lille personlighed, som gennemstrømmer mit hjerte og derfor forhåbentlig også linjerne i denne bog. Der er glæder ved at have kat, som ikke kan beskrives med ord. Det skal opleves. Alene det, at et så højtudviklet og intelligent rovdyr, der sagtens kan klare sig alene, vælger at bo her, at dele mad, seng og oplevelser med mig og at give så uendelig meget kærlighed tilbage, er da rørende. Jeg ønskede og troede, at min tid med Happy ville vare mange år frem, og jeg troede bestemt heller ikke, at denne del af bogen kun skulle strække sig over sølle seks kapitler.
Men desværre ramte jeg ikke helt ved siden af, da jeg valgte titlen til første del af bogen: “Katten i sækken”, for det var netop, hvad Happy var.
Halvanden måned efter, at jeg havde hentet det kære dyr på internatet, sad jeg derfor igen uden kat. Uden min ven og stilheden i min lejlighed var larmende.
Ingen små, snu poter, der udtænkte ballade bag min ryg. Ingen krævende miauven, når jeg lavede mad. Ingen kat. Ingen Happy.
Jeg var fri, men jeg følte mig mere ulykkelig og ensom end nogensinde før.
Happy var død i en al for tidlig alder. Hun blev kun 9 måneder, og hele forløbet efterlod mig dybt rystet og knust. Hvorfor ?, genlød det i mit hoved, mens jeg forsøgte at stykke den sidste uge sammen for at finde bare lidt logik.
Det er endnu ikke rigtig lykkedes, men her er, hvad der skete:

Happys diarre var rigtig nok væk, men kort tid efter begyndte hun at kaste op. Aldrig har jeg set Dronningen så flov, og selvom jeg ikke skældte ud, kunne jeg se, at den var gal, og vi tog igen til dyrlægen. - Jubii, jublede Happy, mens hun solede sig på bordet i dyrlægens klinik. Endelig tilbage, hvor de virkelig forstår mig. Trods situationens alvor kunne jeg ikke lade være at smile af hendes spilopper. - Det måtte være orm, mente dyrlægen, for hun var jo undersøgt for andre sygdomme på internatet, og jeg fik en ormekur med hjem, som jeg gav Happy. Ændringen i hendes adfærd var dramatisk. Fra at være den kat, som jeg har beskrevet i denne bog, gik hun over til at ligge helt inaktiv i sin transportkasse. Hun spiste ikke, hun drak kun ganske lidt og værst af alt: Hun skældte ikke ud.
Jeg var rystet og anede ikke mine levende råd. I to dage vågede jeg over hendes lille krop, mens jeg langsomt forsøgte at fatte, hvor alvorligt det her var. Dagen efter gik turen igen til dyrlægen. Han så på den sundhedsattest, som Kattens Værn havde sendt med Happy, og besluttede at tage røgentbilleder af hendes mave, da hun måske havde spist noget, som killinger og ungkatte af og til gør.
Jeg havde det elendigt, da jeg efterlod Happy på klinikken, og værre blev det, da dyrlægen ringede og sagde, at de blev nødt til at operere. For anden gang på to måneder fik Happy maven lukket op, men denne gang skulle hun ikke steriliseres.
I stedet tappede dyrlægen 200 milliliter betændelse fra hendes mave og stillede diagnosen: Katteleukæmi.
Jeg havde allerede hørt om den sygdom. At den er uhelbredelig og vidste derfor, hvad klokken var slået.
Jeg husker stadig den lille, dopede og slappe kat, som jeg tog afsked med hos dyrlægen den næste dag. Så fik Happy den sidste barmhjertige sprøjte, og hendes ellers så energiske krop lå stille på bordet i klinikken.
Hendes livsglade sind var væk. Der kun var et tomt hylster tilbage.
Med tiden ved jeg, at det grimme syn vil blegne til fordel for alle de gode og absolut livlige minder, som det kære dyr gav mig. - Hun kom lige forbi, som Birgitte L. sagde, da vi efterfølgende støttede hinanden gennem sorgen. Og jeg måtte smile og nikke. For sikke et poteaftryk, Happy fik sat i så mange hjerter.
Natten før, jeg for sidste gang hankede op i hendes transportkasse og bar Happy til klinikken, græd jeg stille i min seng. Happy hørte det, trippede ud af kassen og hoppede op i sengen, hvor hun lagde sig tæt ved siden af mig.
Med en pote i min hånd forklarede hun mig spindende, at jeg ikke skulle græde, for hun elskede mig jo, og hvilken højere ære kunne et menneske opnå?
Dybt rørt over, at sådan et lille dyr kunne give udtryk for så stor en kærlighed, trykkede jeg hendes silkebløde pote og gav hende ret.

Til min ven Happy

Solen skinner,
Himlen er blå,
Men der er tomt i den stol, hvor du altid lå.
Min mund skinner,
Mine øjne er blå,
Men der er hul i mit hjerte, hvor din kærlighed lå.

Det er svært at bære en sorg, der er tung,
Men du skulle videre, selvom du var ung.
Og livet går videre, for rundt om mig,
Løber en ny, lille killing i leg.

For solen skinner, og himlen er blå,
Der er trøst selv for os to.
Nu er stolen ej længere tom,
Og hullet i mit hjerte blev fyldt ud, da den nye kat kom.

Nu forstår jeg, at vi ses igen,
Du kan aldrig glemmes eller erstattes, min ven,
For der er intet, der slutter,
Kun en ny start - igen."

Jeg kan stadig græde, når jeg læser dette og husker min første lille kat. Happy - hun var noget ganske særligt.

Heldigvis overlever ægte kærlighed Døden

Knus Helle