Har behov for hjælp til renlighed

Hej,
jeg har i sidste uge fået 2 katte, en snart 3årig Marble Bengal og en lille spotted pige på 16uger.

Nu drejer mit spørgsmål sig om renlighed af den 3årige.
Han er for lidt over en måned siden blevet kastreret, men problemet er så at han ikke er helt renligt.
Han har tisset rundt om diverse steder i lejligheden, senest i nat tissede han i sengen imens jeg lå og sov, hvor jeg blev vækket ved lugten og kunne mærke dynerne blev våde.
Når jeg siger tisset så er det også tisset, det er en stor omgang han kommer af med, og det er ikke opad væggene eller sofaen han har gjort det. så det er ikke en markering af nogen art.

Kattebakkeforholdene tror jeg at de er okay, der er 3 store. 2 står på badeværelset og 1 står i stuen, som han benytter sig af.
Så trænger til nogen gode råd.

Er det åbne eller lukkede bakker? Hvad er det for noget grus? Hvilken slags grus har han været vant til hos opdrætteren?

Det lyder ikke umiddelbart til at urenligheden har noget med territorie afmærkning at gøre, så jeg vil tænke i urinvejsproblemer eller stress (f.eks. over flytning, bakke forhold eller andet)

Det er åbne bakker, som han havde hos opdrætteren også. Ved dog ikke hvad for noget grus opdrætteren bruger.

bruger vi af grus. som han benytter sig af men til trods fortsat tisser andre steder.
tænker dog det kunne være stress fra flytningen.

Måske …Og forhåbentlig er det stress over at være flyttet.
Den lille på 16 uger, er det en han kendte i forvejen ? …Og er den lille fertil ?
Jeg vover jo altid den påstand at uheldig adfærd er tegn på at katten vil fortælle ejeren noget - En kat tisser ikke uheldige steder for at være slem.

Indtil han er stoppet med den slags unoder vil jeg nok forhindre han kom ind i sengen, man skal passe mordelig på at uheldig adfærd ikke sætter sig som en vane. Og prøv så at flytte bakken hen på de andre steder han tisser. Desuden ville jeg, hvis jeg var dig lige tage kontakt til den gamle ejer for at høre om hvilken grus han kender.

Strintede han meget, inden han blev kastreret:? Det kan være en vane, der er svær at komme af med :frowning:
Hvor mange bakker har du til to katte:? Hvis han er vant til at have sin egen bakke, vil han måske ikke dele bakke med killingen:?
Du siger, du vågner af lugten af hans urin:? Lugter den stadig af ammoniak:? Hvis ja, så er hormonerne ikke helt ude af kroppen endnu… Jeg ville snakke med dyrlægen om en undersøgelse af urinen for at udelukke eventuelle urinvejsproblemer også.

[QUOTE=dkkorat;1230047]Strintede han meget, inden han blev kastreret:? Det kan være en vane, der er svær at komme af med :frowning:
Hvor mange bakker har du til to katte:? Hvis han er vant til at have sin egen bakke, vil han måske ikke dele bakke med killingen:?
Du siger, du vågner af lugten af hans urin:? Lugter den stadig af ammoniak:? Hvis ja, så er hormonerne ikke helt ude af kroppen endnu… Jeg ville snakke med dyrlægen om en undersøgelse af urinen for at udelukke eventuelle urinvejsproblemer også.[/QUOTE]

Camilla …Mener du han strinter ? Det synes jeg nemlig ikke jeg læser. Fertilitets-strint efterlader vel ikke store søer af tis ?
Skynder mig lige at fortælle at min viden om fertile hankatte ikke er stor, da jeg næsten altid har haft tøse-misser :slight_smile:

[QUOTE=Alice;1230046]Måske …Og forhåbentlig er det stress over at være flyttet.
Den lille på 16 uger, er det en han kendte i forvejen ? …Og er den lille fertil ?
Jeg vover jo altid den påstand at uheldig adfærd er tegn på at katten vil fortælle ejeren noget - En kat tisser ikke uheldige steder for at være slem.

Indtil han er stoppet med den slags unoder vil jeg nok forhindre han kom ind i sengen, man skal passe mordelig på at uheldig adfærd ikke sætter sig som en vane. Og prøv så at flytte bakken hen på de andre steder han tisser. Desuden ville jeg, hvis jeg var dig lige tage kontakt til den gamle ejer for at høre om hvilken grus han kender.[/QUOTE]

Den lille var sammensat en smule fra opdrætteren, men hvæsede meget af ham de første 2 dage, men nu render de rundt og leger, hopper på hinanden osv.
Den lille er neutraliseret har været det i 2uger snart, fik fjernet sting igår ved dyrlægen.

[QUOTE=dkkorat;1230047]Strintede han meget, inden han blev kastreret:? Det kan være en vane, der er svær at komme af med :frowning:
Hvor mange bakker har du til to katte:? Hvis han er vant til at have sin egen bakke, vil han måske ikke dele bakke med killingen:?
Du siger, du vågner af lugten af hans urin:? Lugter den stadig af ammoniak:? Hvis ja, så er hormonerne ikke helt ude af kroppen endnu… Jeg ville snakke med dyrlægen om en undersøgelse af urinen for at udelukke eventuelle urinvejsproblemer også.[/QUOTE]

Vi snakkede med dyrlægen igår og hun mente dog at hormonerne muligvis ikke helt er ude af kroppen endnu, tisset synes jeg dog ikke det lugter som sådan, men når man ligger i det kan man godt lugte det…
Skrev i OP at vi har 3 bakke til dem.

tænkte måske feliway ville kunne hjælpe?

[QUOTE=Alice;1230048]Camilla …Mener du han strinter ? Det synes jeg nemlig ikke jeg læser. Fertilitets-strint efterlader vel ikke store søer af tis ?
Skynder mig lige at fortælle at min viden om fertile hankatte ikke er stor, da jeg næsten altid har haft tøse-misser :-)[/QUOTE]

Nogle hankatte bruger slet ikke bakken til at tisse i. Tammy tissede/strintede søer på alt nyt i sit hus, mens han var fertil. Han stod op, virrede med halen, og strintede enorme søer.

[QUOTE=Khazadh;1230051]Vi snakkede med dyrlægen igår og hun mente dog at hormonerne muligvis ikke helt er ude af kroppen endnu, tisset synes jeg dog ikke det lugter som sådan, men når man ligger i det kan man godt lugte det…
Skrev i OP at vi har 3 bakke til dem.

tænkte måske feliway ville kunne hjælpe?[/QUOTE]

Feliway kan bestemt godt være en hjælp, hvis han er lidt stresset.

Har du observeret ham når han tisser udenfor bakken ?. …Går han først ud til bakken hvor han står og overvejer, for derefter at gå hen og sætter sig et uheldig sted ? Eller virker han som om hov, jeg skal tisse, og sætter sig ( uden at være ude ved bakken ? )

Jeg har været udsat for noget lignende her for nylig. Jeg har nogle venner med en dejlig missedreng på et par år. Deres kat har altid været super renlig, men for nylig flyttede de i ny lejlighed. Pludselig begyndte deres kat osse at tisse udenfor bakken. Da jeg som skrevet tidligere altid påstår at katte vil fortælle et eller andet, satte jeg mig for at ville observere deres kat. Da jeg spændt havde fulgt deres kat med øjnene i over 6 timer, skulle han endelig tisse. Han gik ud og kikkede lidt på bakken, gik osse ind i bakken uden at tisse, derefter gik han ind og tissede i stuen. Jeg var nu klar over at det måtte være noget med bakken han ville fortælle …Da bakke og grus var det han altid havde kendt kunne det ikke være det. Pludselig kom jeg til at tænke på, at i deres gamle hjem, skulle han om bag et bruseforhæng for at komme til bakken. I deres nye hjem er der ingen mulighed for samme anordning med bruseforhæng, og da katten åbenbart har brug for noget ‘privat’ når han besørger, prøvede vi at vende bakken, så åbningen ikke vendte direkte ud mod rummet …Han har aldrig tisset udenfor bakken siden :slight_smile:

[QUOTE=Khazadh;1230051]Vi snakkede med dyrlægen igår og hun mente dog at hormonerne muligvis ikke helt er ude af kroppen endnu, tisset synes jeg dog ikke det lugter som sådan, men når man ligger i det kan man godt lugte det…
Skrev i OP at vi har 3 bakke til dem.

tænkte måske feliway ville kunne hjælpe?[/QUOTE]

Feliway skader ikke :wink:

Jeg ville ikke tøve med at give ham en ppillekur for at dæmpe de sidste hormoner. Men det skal du snakke med opdrætteren og dyrlægen om, da det kræver recept og er en uofficiel brug af p-piller :wink:

Tak :-)…Hold da op det vidste jeg slet ikke, skønt man altid kan lære nyt. Jeg lod tankerne flyve tilbage, og jeg har i ALLE mine +20 år med katte, vist kun haft 2 hankatte og de har været kastreret.

[QUOTE=Alice;1230053]Feliway kan bestemt godt være en hjælp, hvis han er lidt stresset.

Har du observeret ham når han tisser udenfor bakken ?. …Går han først ud til bakken hvor han står og overvejer, for derefter at gå hen og sætter sig et uheldig sted ? Eller virker han som om hov, jeg skal tisse, og sætter sig ( uden at være ude ved bakken ? )

Jeg har været udsat for noget lignende her for nylig. Jeg har nogle venner med en dejlig missedreng på et par år. Deres kat har altid været super renlig, men for nylig flyttede de i ny lejlighed. Pludselig begyndte deres kat osse at tisse udenfor bakken. Da jeg som skrevet tidligere altid påstår at katte vil fortælle et eller andet, satte jeg mig for at ville observere deres kat. Da jeg spændt havde fulgt deres kat med øjnene i over 6 timer, skulle han endelig tisse. Han gik ud og kikkede lidt på bakken, gik osse ind i bakken uden at tisse, derefter gik han ind og tissede i stuen. Jeg var nu klar over at det måtte være noget med bakken han ville fortælle …Da bakke og grus var det han altid havde kendt kunne det ikke være det. Pludselig kom jeg til at tænke på, at i deres gamle hjem, skulle han om bag et bruseforhæng for at komme til bakken. I deres nye hjem er der ingen mulighed for samme anordning med bruseforhæng, og da katten åbenbart har brug for noget ‘privat’ når han besørger, prøvede vi at vende bakken, så åbningen ikke vendte direkte ud mod rummet …Han har aldrig tisset udenfor bakken siden :-)[/QUOTE]

nej jeg har nemlig ikke fanget ham i det og den lille er super renlig bruger bakken flittigt heldigvis. men vil forsøge med feliway.
tror dog ikke ppiller er svaret, ikke fordi jeg er imod medicin, men vil dog lige prøve med det andet først og se tiden lidt an med det. og blive ved med at gøre rent efter ham så snart jeg finder noget.

Prøv at høre opdrætter om gruset; for katte der ikke er vant til krystaller, kan det altså være lidt svært for dem at acceptere (krystaller er meget grove og larmende). Og de kan sagtens blive delvist urenlige, fordi de egentlig gerne vil være renlige, men de forbinder bare slet ikke indholdet i kattebakken med kattegrus.
Mange opdrættere bruger fint bentonit-grus, og det er meget anderledes fra krystaller.
Kattene vil muligvis godt senere kunne vænnes til krystaller, men det skal ske laaangsomt - og det vigtigste er trods alt, at de er renlige.

Derudover synes jeg også det ville være fint at få kattens urin undersøgt for betændelse.
Og så er de andre råd i tråden selvfølgelig også yderst relevante :slight_smile:

RIGTIG mange katte bryder sig ikke om krystal grus - jeg ville starte med at fylde fint klumpende betonit grus i et par af bakkerne og holde ham fra de steder han tisser (f.eks. dyner) så vidt det nu er muligt og se hvad det gør.

prøv at tale med opdrætter…hør omkring hankattens urinmarkerings adfærd (hvor, hvordan hvor ofte markerede han)

de voksne fertile hankatte - som jeg har haft, og som er blevet neutraliseret - det har taget et par mdr. før de er stoppet med markering…

det er en vane og det tager også tid for hormoner at komme ud af kroppen…

hos mine fertile hankatte har jeg altid en tom bakke stående som de er flinke til at bruge (en med grus duer ikke så godt for markering og at ‘gå på bakken’ er to forskellige ting). denne vane (at bruge en tom bakke til markering) har jeg så kunne bruge når hankat skal pensioneres…for så husker de at markering kan man gøre i bakke også…

det er ikke sikkert din kat vil det - men prøv med en tom stor bakke eller plast kasse der hvor han har markeret. hold dør til soveværelse lukket…

[QUOTE=dkkorat;1230054]
Jeg ville ikke tøve med at give ham en ppillekur for at dæmpe de sidste hormoner. Men det skal du snakke med opdrætteren og dyrlægen om, da det kræver recept og er en uofficiel brug af p-piller ;)[/QUOTE]

Men når katten nu er skiftet direkte til krystal grus, som ofte forårsager urenlighed, var det så ikke bedre at starte med at skifte til det grus katten er vant til inden man tyer til den slags? :slight_smile:

Absolut! Den detalje havde jeg bare ikke opfattet, da jeg skrev :wink:

En lille opdatering, fik købt Feliway og det synes til at have virket, har ikke fundet nogen steder længere hvor der er blevet tisset og kattebakkerne bliver brugt flittigt nu af ham, der er dog kommet en tendens til at den ene bakke bliver brugt til tis og den anden bliver brugt til afførring. Men så længe det foregår på bakken er jeg en glad lille katte ejer! :smiley: