Har brug for et råd eller 2

Ja nu har jeg igen været til dyrelæge med vores bengaler :S

Jeg bliver mere og mere ked af det når vi er afsted det starter hjemme fra han brummer meget. Når dyrelægen så skal undersøge ham så bryder helvede løs han væser, hår stritter på ham og ville sige som det for gik denne gang så er han farlig for hans omgivelser.
De er flere til at holde ham bare for at bedøve ham.

Da jeg hente ham der stak jeg hovedet ned til ham jeg som jeg plejer i hans store kører boks jeg fik godt nok svar på tiltage kunne slet ikke komme til ham han brummet og slå ud efter mig :S

Hele vejen hjem brummet han. Han var bare sur da vi kom hjem selv ikke min mand kunne komme til ham han fik også en brumme tur.

Først i dag 2 dage efter kan vi komme til ham.

Hvad gør i andre der har en kat som bengaler når i skal til dyrelæge ?
Vores dyrelæge har forslået hjemme besøg og hvis det kræver vi skal til Hobro så ville de give ham noget afslappende hvad er jeres erfaring med det ?

Jeg trækker lige din tråd op igen…

De manglende svar kan evt skyldes, der ikke er så mange herinde der har Bengal…:gruble:

Nu er det ikke kun bengal ejer jeg spørger til for så meget forskel er der ikke på bengaler og andre racer…

Syntes det er synd for Diesel når han skal afsted

Det afhænger lidt af, hvad han fejler/man tror han fejler.
Visse ting kræver jo besøg på en dyreklinik.

Jeg synes da det er oplagt at forsøge med et hjemmebesøg. Dog skal du være opmærksom på, at nogle katte straks “genkender” en dyrlæge.

Hos dyrlægen ville jeg prøve ikke selv at deltage. Altså lade personalet tage ham. Det kan gå begge veje, men prøv det og se, hvad reaktionen er.
Når I kommer hjem, så stil ham i et rum for sig selv i transportkassen, luk den op og forlad rummet nogle timer. Herefter er han forhåbentlig til at tale med igen :slight_smile:

vi prøvede denne gang at jeg kørte der fra da vi havde snakket kort sammen …

De sagde de var flere til at holde ham da han skulle bedøves de sagde han var okse stærk og han snoget sig .

Vi snakket om en anden ting dyrelægen og jeg hun var så flink at ringe til os for at hører til ham dagen efter … Han har jo en sart lugte sans og hun mener det spiller end at det er en voldsom oplevelse at komme ind til dem inde på klinikken … men ved ikke om det kan være rigtig har ikke hørt om det før

Vi var godt rundt om emnet i denne: Rullende Dyrlæge i Næstved og fortsættelsen i denne Olivers sundhedstjek…

Det var nogen gode link du kommer med … vi har dyreklinikken i Hobro de har tilbudt at komme forbi for en af dem bor i nærheden af os og tro vi tager i mod det tilbud. Men kan ikke lade være med at tænke hvad så hvis det ikke hjælper for det bliver være og være for hver gang vi er af sted .

Desværre ingen erfaring, da jeg ikke har oplevet nogle katte opføre sig som det du beskriver… Her går det fra at være ret ligeglade (Diego og Athea) til at være trykkede ved situationen, men fint kunne håndteres uden problemer eller agressivitet (May, og da hun levede Mea), så jeg er lidt på bar bund.

Håber du får nogle gode råd fra folk der har prøvet det, her er dog mit ud fra et trænings perspektiv:
En mulighed er at begynde at lære ham at komme afsted uden det er slemt.

Dvs. start med at sætte ham i transport kassen, lad ham være der i ½ min eller lign. og så åben og give ham hans absolut yndlingsmad/legetøj.
Som han bliver fortrolig og tryg ved det, så øg tiden lidt…

Når han kan det, så gå lidt rundt med kassen derhjemme og luk ham ud igen. (altid med noget rigtig godt efterfølgende - evt. godbider imens, hvis han bliver tryg nok til at ville spise imens eller lign.)
Derefter så i kassen og gå udenfor døren og ind igen… og så ros igen…

Tag hele tiden baby bitte små skridt frem - og gå kun videre når han er helt tryg ved det nuværende skridt :slight_smile:

Osv. indtil du faktisk kan køre til dyrlægen - og kør f.eks. ofte til dyrlægen (måske bare lige den lokale) for at gå ind og vende, eller for at veterinær sygeplejesken lige kan sige hej og så gå igen - dvs. intet ubehageligt ved at komme til dyrlæge…

Det vil formodentligt tage 100 år og oceaner af tålmodighed, men det er sådan jeg ville træne mig ud af at hans ubehag :slight_smile: Ved at lære ham at det ikke er farligt og der sker noget godt bagefter…

Måske I faktisk skal starte med at lære ham bare at blive taget op mens transportkassen er fremme (hvis den ikke står fremme normalt, så efter den er blevet flyttet på hvis den står fremme normalt) og så rose uden overhovedet at sætte ham ind :slight_smile:

Jeg har desværre oplevet noget lignende før - med netop en Bengal hunkat:S Ejeren lærte at leve med det - og katten kom kun til dyrlæge, når den skulle vaccineres eller var syg, hvilket heldigvis var sjældent.
Nuomdage kan man måske prøve med felifriend spray www.dogshop.dk/shop/felifriend-spray-4666p.html i transportkassen og zylkene www.zylkene.dk nogle dage før dyrlægebesøget.

Ja, det er jo et andet område, så henvisningerne kan du ikke bruge til noget, men så vidt jeg husker var der også en del mere overordnede betragtninger… :wink:

Vi har prøvet at tage hans ynglings ting med (tæppe og lagt noget af mit tøj der i)

Han kan jo godt lide boksen, for birmaen og ham de kommer ud i det når vi skal lufte ud der hjemme …

Er bare så frustret for jeg syntes vi har prøvet så mange ting…

Feliway kan prøves,evt.først den til stikkontakten hjemme og senere sprayen i buret men om
det har nok virkning i et så kraftig tilfælde,det tror jeg næppe.
Kan du ikke selv gi han en tablet som beroliger ?jeg ville ha spurgt dyrlægen 0m jeg kunne få
et par stykker til anledningerne så det bliver mindst mulig stress for både katten og jer.

Du kunne dage forinden komme Zylkene på katten og håbe det virker www.zylkene.dk

De fleste katte har en “roligere” adfærd på udebane end på hjemmebane.

Du må nok leve med din kat er sådan

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;670854]De fleste katte har en “roligere” adfærd på udebane end på hjemmebane.
[/QUOTE]

Ja, jeg fik aflivet en kat hjemme, fordi jeg troede, det ville være bedre for alle parter. Det var bestemt ikke en succes og som dyrlægen sagde, så finder katte sig i mindre, når de er på hjemmebane :frowning:

Jeg synes at du skal prøve at tage imod tilbudet med et hjemme besøg og så håbe på at det går bedre. Min kat er helder ikke vild med at komme afsted men heldigvis er det slet ikke i den grad du beskriver der, men hun er vanskelig for dem at håndter og jeg brøver gerne at hjælpe med at holde hende, men hun brummer ikke hun forsøger bare at stikke af. Min dyrlæge sage en af de første at Bianca virkede meget nervøs og at jeg skulle nok forvente at der ville gå nogen timer inden hun blev sig selv igen. Men vi var ikke anden end kommet ind i bilen før Bianca var sig selv igen og da vi kom hjem var der ingen ting med hende :slight_smile:

Vi er så kommet i et andet problem efter vores besøg han er begyndt at tisse i vores tøj han kigger på os og tisser … Han har ALDRIG tisset uden for bakken og det er kommet efter dyrelæge besøget.

Vi har fået feliway med i en stik kontakt for at prøve at berolige ham …

Men hvis i har andre råd så ville jeg gerne hører det for jeg er frustreret

hvordan har du det når i skal til dyrlæge?

Jeg sidder og tænker om han måske mærker dine frustrationer og nervøsitet. Jeg ved desværre at nogle katte reagere kraftigt når ejerne stresser, bliver nervøse, kede eller spændte.
Efter jeg har født har jeg selv valgt at gå ud fra undersøgelser hvis jeg er begyndt at blive nervøs. Flere af vores katte reagere på mine følelser. De bliver helt anderledes når det er andre der holder og vi ligesom “forsvinder” for dem. Jeg kender opdrætter som på udstillinger helst lader andre holde deres katte fordi opdrætteren bliver nervøs hvorefter katten bliver alt fra nervøs til panisk. Har du prøvet at andre har hentet katten og kørt en tur. Har han besøgt andre bare for at hygge sig?

Jeg skriver kun dette fordi du er frustreret.

Der er uden tvivl en sammenhæng mellem din nærvøsitet og kattens reaktion.
Pletter er bare enormt følsomme, og min erfaring, er at der ikke altid skal ret meget til at stresse dem.
Kaya er også skide sur ved vet, og knurrer og sprutter som en gal. Hun er dog ikke større end, jeg kan holde hende, men jeg skal have godt fat.
Mit bedste råd er at aflevere ham hos vet eller få en anden til at tage turen med ham, eller et hjemmebesøg.
Ang. tisseriet, så har jeg ingen erfaring med den slags.

Ja, katte reagerer meget tydeligt når vi gør, er også min erfaring…
Min gamle kat Jako har jeg jo showet siden han var lille, og han tager det altid køligt. Hans nye ejer var så meget nervøs på første udstilling, og det gik lige i Jako så han faktisk var på vej til at tilte… Jeg overtog ham og han faldt til ro igen :slight_smile: Meget tydeligt eksempel på at vi smitter af på dem :slight_smile:

Har snakket med Leopols mor om at være her når han kommer ham dyrlægen og jeg kører syntes ikke jeg har været nervøs.

Blev ked af det sidste gang for det var en meget voldsom oplevelse med Diesel og det gør det ikke bedre at han ikke er sig selv efter hans besøg hos dyrelægen …

Syntes jeg har gjort mange ting for at gøre det godt igen … Har prøvet at ligge mig på sofaen med tæppe som han elsker (han lå lidt men ikke meget i weekenden ) han har fået alle hans livretter, har skiftet kattegrusmærke, har leget endnu mere med ham, men intet hjælper han er total nerve vrag efter det besøg. Bare det skræmler lidt så ligger han flad som en avis …