Har brug for hjælp: Kaniner løs i området

Hej.

I fredags opdagede jeg 2 frie kaniner her i området omkring vores bebyggelse. Jeg er ret sikker på, at det er kælekaniner. De bliver ikke skræmte af mennesker, men søger stille og roligt væk, hvis man forsøger at komme tæt på…

Jeg håbede, at nogen savnede dem og ville indfange dem eller i det mindste gøre forsøget, men Søren er lige kommet hjem og har set den ene kanin i dag igen.
Mit hjerte kan simpelthen ikke bære at sådan nogle små ninusser skal klare sig selv. Lige nu er det jo ikke noget problem, men når det bliver koldere, vil de så kunne klare sig?? Grave huler, finde mad, mv.??? :brist:

Hvem kontakter man for indfangning af sådan nogle små?? Tænkte DB, men har jo også hørt hvor meget/lidt man får ud af det. Tænkte også falck for at få fat i en fælde, men hvad så når de er blevet fanget?? vi har ikke rigtig mulighed for at have dem her i lejligheden.

Jeg har ikke det mindste forstand på kaniner…med jeg tror, at Ninkamus har.

Hvis ingen herinde har et godt bud, kunne du måske prøve at kontakte din dyrlæge og høre, om de kan foreslå noget?

Min kusine gav et konstruktivt svar på facebook i går. Men har ikke set dem hele dagen (de er nok i læ for det elendige vejr det har været i dag), og det mente de hos dyrenes vagtcentral var nødvendigt for at nogen ville rykke ud og hjælpe.

Mit hjerte bristede lige engang i går aftes og jeg blev til en gal tante, der råbte ud af vinduet. En dreng på 10-11 år spurtede rundt efter den ene stakkels lille ninnus. :mad: Han fik kaninen til at spurte den ene vej, og løb så modsatte vej rundt om buskene for at få den til at løbe den anden vej. Og det var tydeligt, at han jagtede den/legede tagfat.
Da jeg råbte, at han skulle lade den være og ikke måtte løbe efter den spurtede han hjem til sin mor. Har ikke hørt/set noget til moderen, men hun skulle da også lige prøve at forsvare, at hendes søn jagter et forsvarsløst lille dyr :eksplosion:

Det KUNNE jo være hans kanin? Hvis han har så lidt forstand på dem at de er sluppet ud ved han måske generelt ikke hvordan man skal være overfor dyr?

Det var ikke hans. Jeg spurgte nemlig moren om de manglede et par kaniner. De er de eneste i bebyggelsen der har en bolig i jordhøjde. Alt andet er min. i høj stueetage.

[QUOTE=Bølle-missen;907801]Mit hjerte bristede lige engang i går aftes og jeg blev til en gal tante, der råbte ud af vinduet. En dreng på 10-11 år spurtede rundt efter den ene stakkels lille ninnus. :mad: Han fik kaninen til at spurte den ene vej, og løb så modsatte vej rundt om buskene for at få den til at løbe den anden vej. Og det var tydeligt, at han jagtede den/legede tagfat.
Da jeg råbte, at han skulle lade den være og ikke måtte løbe efter den spurtede han hjem til sin mor. Har ikke hørt/set noget til moderen, men hun skulle da også lige prøve at forsvare, at hendes søn jagter et forsvarsløst lille dyr :eksplosion:[/QUOTE]

Sådan, Louise! :ok:

Hvis kaninerne er tamme, kan man muligvis få fat på dem ved at sætte sig på hug og pille i jorden uden at se på dem.
Kaniner er nemlig meget nysgerrige og kommer hen for at se, hvad man laver.
Sådan bar jeg mig ad, når jeg skulle have fat på en af vores ude-kaniner.

[QUOTE=Mega;908125]Hvis kaninerne er tamme, kan man muligvis få fat på dem ved at sætte sig på hug og pille i jorden uden at se på dem.
Kaniner er nemlig meget nysgerrige og kommer hen for at se, hvad man laver.
Sådan bar jeg mig ad, når jeg skulle have fat på en af vores ude-kaniner.[/QUOTE]

Det virker som om de er tamme. De flygter ikke med al hast, men holder sig sikkert uden for armlængde. Men ved så ikke hvad jeg skal gøre af dem, hvis jeg fik fat i dem. Men har slet ikke set dem i området i dag.