Har brug for råd og opbakning

Hej Folkens,

I fødselsdagsgave valgte min søde dejlige kæreste at give mig et Mc-kørekort, hvilket jeg jo så er gået igang med.

Jeg har været ude og køre 2 gange nu, og kan mærke at der er lang vej før jeg er klar til en køreprøve.

Jeg har aldrig rigtig cyklet, og har aldrig haft scooter, knallert eller motocross.

Så ja - jeg er TOTAL GRØN.

Jeg har bil kørekort og så er det det.

Igår da vi var ude og køre, var vi ude i nogle villa kvarter hvor jeg kunne mærke at jeg desværre mangler meget øvelse i forhold til dem jeg kører med, da de andre har kørt på scooter eller motorcross.

Vi skulle dreje mange gange hvilket jo er vigtigt at lære - men kunne mærker at lige nu, da kræver det afsindig meget koncentration for mig - når jeg både skal håndter kobling med den ene hånd, bræmse med den anden hånd, gear med den ene fod, dreje hovedet for at kigge efter trafik, og så balancen…og når man så er kommet 3/4 igennem svinget skal man gøre det hele igen bare omvendt.

Jeg vil det her kort rigtig rigtig meget - og kan mærke på min kæreste at han er ikke specielt tilfreds med at min lære siger at han mener at jeg måske i første omgang burde nøjes med kort til lille cykel. Jeg er heller ikke specielt glad for det, men min kørelære er meget hurtig til at sammenligne mig med alle dem der har kørt 2 hjulede køretøjer før som har kenskab til balancepunkt og gear og alt det der fis…

Derud over så kan jeg mærke at jeg stresser mig selv allerede nu, selvom der er 2 måneder til jeg skal til køreprøve over de 5 manøvre vi skal ud og lave på manøvre bande…Den ene ved jeg at jeg kan, men de andre 4 dem er jeg altså en anelse nervøs overfor…

Jeg havde bare lige behov for at komme af med det overfor nogle der ikke dømmer mig så meget som kæresten gør for at være lidt nervøs anlagt.

Men glædelig nyhed - jeg væltede ikke ude på åben gade -det er jeg noget glad for - vil ikke til at ligge på asfalten ude i trafikken…

Hvad med at låne/leje en knallert så du kan få noget mere rutine - uden at det er til kørelærertakst.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;611707]Hvad med at låne/leje en knallert så du kan få noget mere rutine - uden at det er til kørelærertakst.

vh

Andreas[/QUOTE]

Hej Andreas,

Jeg har fast pris hos kørelæren så det er ligemeget om det kræver 10 timer eller 50 timer så er min pris den samme.

Har desværre ikke lige nogen i min omgangskræs der har en scooter med gear jeg kan låne.

Det skal nok gå… og hvis du har fastpris - så bare bliv ved med at køre og og køre til du føler dig klar…

Din kørelærer er en klaphat hvis han ikke mener du kan mestre en stor motorcykel fra start… selvfølgelig kan du det hvis du får timer nok

:kram:

Du skal da bare have en af disse

Nej, jeg tager ikke pis på dig :slight_smile:
http://www.magacin.dk/motorcykler/artikler/vis.php?elementID=1717

[QUOTE=Battlestar;611713]Det skal nok gå… og hvis du har fastpris - så bare bliv ved med at køre og og køre til du føler dig klar…

Din kørelærer er en klaphat hvis han ikke mener du kan mestre en stor motorcykel fra start… selvfølgelig kan du det hvis du får timer nok

:kram:[/QUOTE]
Kører du mc?

Jamen mor! Det er jo en scooter - Så heller en Trike - den har trods alt 3 hjul men er stadig næsten en mc…men de er bare så pokkers dyre herhjemme.

Noget siger mig dog at sådan en scooter tingest der ikke er specielt sikker at køre på…

hehe - ja - men jeg har ikke kortet :slight_smile:

Men jeg har en god ven der syntes jeg skulle lære det da han fik sin … og hvis jeg kan - så kan du også :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;611720]hehe - ja - men jeg har ikke kortet :slight_smile:

Men jeg har en god ven der syntes jeg skulle lære det da han fik sin … og hvis jeg kan - så kan du også :)[/QUOTE]

Så må vi jo krydse fingre for du ikke bliver stoppet uden kort :slight_smile:

Jeg satser på at lære det - jeg kan bare mærke at jeg er nervøs fordi jeg føler lidt at han præsser mig til at tage det lille fordi den lille cykel har jeg mere styr på end den store…Men jeg må vel bare ligge sort på hvidt for ham og sige at det tager den tid det tager og at jeg nok skal få lært at køre til at kunne tage kort til den store.

Træk vejret og forsøg ikke at lade dig gå på af at de andre kan mere.

Det lyder lidt som om din kørerlærer måske også presser dig lidt (underforstået i det du skriver) til at du kan det hurtigere end du kan… Slå bremsen i og bliv stædig og sig fra. Sig at du altså skal øve dig til det og det og det… og det der med kun det lille, nej da, hvorfor skal du ikke kunne tage det store nu… han lyder som om han bare ikke vil bruge den tid på at lære dig det, som det tager…
Og mht de manøvre i skal kunne om 2 mdr. Der er jo lang tid til! Masser af tid til at få en masse timer :slight_smile: Se lidt lyst på det og hyg dig med at lære det i dit tempo! Fremfor at forsøge at følge med de andre, der jo har kørt tohjulede maskiner før :slight_smile:

Selvfølgelig er der lang vej endnu.
Og selvfølgelig er der ting der skal læres m.h.t. balance, køreteknik o.s.v.
Og en vis usikkerhed over det er også i orden.

Men noget af det eneste du ikke må være når du skal køre på motorcykel, det er altså at være nervøst anlagt og stresse over det.

Nervøsitet over MC-kørsel dur bare ikke, for hvis du er nervøs bliver du stiv og anspændt og kan ikke håndtere køretøjet ordentligt, og så bliver det farligt.

Jeg vil godt give dig ret i, at det er noget af en opgave at tage MCkort når du faktisk ikke er vant til tohjulede køretøjer overhovedet…

Og nogen har nemmere ved at lære end andre,
Men at stresse allerede nu over en prøve flere måneder frem, prøv da at lade være med det og så tage tingene som de kommer, køreundervisning er jo for at lære det.

Jeg ved ikke om der er mulighed for at aftale med kørelæreren om at komme på en køreteknisk bane og få et par enetimer med øvelse i de ting du nævner
da kræver det afsindig meget koncentration for mig - når jeg både skal håndter kobling med den ene hånd, bræmse med den anden hånd, gear med den ene fod, dreje hovedet for at kigge efter trafik, og så balancen…og når man så er kommet 3/4 igennem svinget skal man gøre det hele igen bare omvendt.

For du har helt ret i, at det har de fleste altså nogenlunde styr på allerede når de starter køreundervisningen… og så er der dem der bare slet ikke har anlæg for det.

Stor eller lille kørekort…tjae…for mig er forskellen ikkeeksisterende og det har ikke noget med hverken øvelse eller køretimer at gøre, men udelukkende alder.
Jeg har aldrig helt fattet den lov.
Enten egner man sig til at køre motorcykel eller ikke.
Loven blev lavet for at forsøge at minimere dødsulykker blandt unge uerfarne motorcyklister.
Men hvordan den skulle hjælpe har jeg altid haft svært ved at se.
For små masliner er ofte ikke så køreteknisk sikre som store, altså hvor stabile og retningsbestemte de er o.s.v…
Og de små kan i reglen køre stærkt nok til at folk kører sig ihjel…
Eneste problem er at der skal en vis fysik til at håndtere en stor motorcykel hvis den vælter, det kan være et problem for en lille spinkel pige at rejse f.eks. 300 kilo Goldwing op såfremt den vælter ned af støttefoden, og det har jo ikke noget at gøre med at håndtere den kørende.

Men selvfølgelig…lille kort nu og stort om et år, det er flere penge i kassen…

[QUOTE=Felis;611751]Selvfølgelig er der lang vej endnu.
Og selvfølgelig er der ting der skal læres m.h.t. balance, køreteknik o.s.v.
Og en vis usikkerhed over det er også i orden.

Men noget af det eneste du ikke må være når du skal køre på motorcykel, det er altså at være nervøst anlagt og stresse over det.

Nervøsitet over MC-kørsel dur bare ikke, for hvis du er nervøs bliver du stiv og anspændt og kan ikke håndtere køretøjet ordentligt, og så bliver det farligt.

Jeg vil godt give dig ret i, at det er noget af en opgave at tage MCkort når du faktisk ikke er vant til tohjulede køretøjer overhovedet…

Og nogen har nemmere ved at lære end andre,
Men at stresse allerede nu over en prøve flere måneder frem, prøv da at lade være med det og så tage tingene som de kommer, køreundervisning er jo for at lære det.

Jeg ved ikke om der er mulighed for at aftale med kørelæreren om at komme på en køreteknisk bane og få et par enetimer med øvelse i de ting du nævner
da kræver det afsindig meget koncentration for mig - når jeg både skal håndter kobling med den ene hånd, bræmse med den anden hånd, gear med den ene fod, dreje hovedet for at kigge efter trafik, og så balancen…og når man så er kommet 3/4 igennem svinget skal man gøre det hele igen bare omvendt.

For du har helt ret i, at det har de fleste altså nogenlunde styr på allerede når de starter køreundervisningen… og så er der dem der bare slet ikke har anlæg for det.

Stor eller lille kørekort…tjae…for mig er forskellen ikkeeksisterende og det har ikke noget med hverken øvelse eller køretimer at gøre, men udelukkende alder.
Jeg har aldrig helt fattet den lov.
Enten egner man sig til at køre motorcykel eller ikke.
Loven blev lavet for at forsøge at minimere dødsulykker blandt unge uerfarne motorcyklister.
Men hvordan den skulle hjælpe har jeg altid haft svært ved at se.
For små masliner er ofte ikke så køreteknisk sikre som store, altså hvor stabile og retningsbestemte de er o.s.v…
Og de små kan i reglen køre stærkt nok til at folk kører sig ihjel…
Eneste problem er at der skal en vis fysik til at håndtere en stor motorcykel hvis den vælter, det kan være et problem for en lille spinkel pige at rejse f.eks. 300 kilo Goldwing op såfremt den vælter ned af støttefoden, og det har jo ikke noget at gøre med at håndtere den kørende.

Men selvfølgelig…lille kort nu og stort om et år, det er flere penge i kassen…[/QUOTE]

Lille kørekort nu, og stort om 2 år, hvilket sker automatisk så det giver ikke mere til kørelæren… Han får ikke så meget ud af at give mig det lille - ud over at han bruger færrer timer på at lære mig at køre, og sikkre sin “bestået” % så han stadig kan kalde sig for en af de få kørelære der næsten aldrig har en dumpet elev.

Men noget må han jo kunne da han har 70 mc elever om året og meget meget få dumper.

På kravlegård væltede jeg 2 gange - hvor jeg faktisk næsten holdte stille men skulle dreje, og den cykel jeg kører på der kan jeg sagtens rejse op igen…

Han siger jeg har fysikken til det store kort, han savner bare selvsikkerheden og så at kunne se at jeg kan finde mig selv i det - men det tager jo tid at lære - jeg kan jo ikke lære det på 2 timer… eller hvad?

Har du mc kort??

Det er nemlig lige præcis det det gør! det tager tid og øvelse!

Jeg har aldrig selv taget mc kort - ENDNU! det er stadig en drøm, som ligger længere ude i min fremtid…
men jeg har kørt en del med min eks og vores fælles venner - mest bagpå de andre naturligvis, men også selv prøvet det på privatvej…
og jeg synes da i hvert fald ikke jeg var verdensmester efter 2 timer, selvom jeg altid har bevæget mig meget rundt på cykel og har en ok balance…

det kræver øvelse, øvelse og mere øvelse!
Du må banke i bordet og kræve at han liiiiige sætter tempoet ned i DIT tempo, så du kan lære at køre den og få den selvsikkerhed, som der skal til i sidste ende :slight_smile:

Ja, det har jeg haft i mange år, vist siden 1989 hvis jeg lige husker rigtigt

På kravlegård væltede jeg 2 gange - hvor jeg faktisk næsten holdte stille men skulle dreje, og den cykel jeg kører på der kan jeg sagtens rejse op igen…

Det er sværest at holde balancen ved lav hastighed
Men det lærer du når du lærer at slappe af,det er bare et spørgsmål om øvelse, og så afhænger det også noget af den motorcykel man kører på hvordan tyngde- og balancepunktet ligger.
Jeg kan f.eks. køre lige så langsomt som at gå og ligeledes holde stille i flere sekunder på min motorcykel uden at sætte et ben til jorden, blot ved at holde balancen.

Og det var øvelse i bl.a. sådan nogen ting jeg tænkte på da jeg skrev, at du skal et sted hen hvor du kan øve dig, det kan man ikke så nemt ude midt i trafikken.

Han siger jeg har fysikken til det store kort, han savner bare selvsikkerheden og så at kunne se at jeg kan finde mig selv i det - men det tager jo tid at lære - jeg kan jo ikke lære det på 2 timer… eller hvad

Nej, det kan du sgu ikke lære på to timer…og det er da noget bavl han siger med selvsikkerheden, for den har da ikke noget at gøre med størrelsen på motorcyklen, men blot det at køre generelt.

det tager tid at lære- og pis være med de andre med masser af erfaring. og stort versus lille kort- nogle af de maskiner du må køre på lille kort er droslede udgaver afd e store. så det holder heller ikke. medmindre han selvf har smidt dig op på 1000 kubik- men de fleste her i århus bruger nu de alm 500 maskiner, som typisk er medium størrelse og med gode køregenskaber.

de første mange ture i trafikken er til at dø over. tog kort hos en der boede i ceres krydset, så fra dag 1 skulle vi ud af århus midtby. GYS !
og hellere glemme at slå blinklyset fra igen end at få stress, han skal nok sige det hvis du glemmer det. den slags kommer hen ad vejen. og superfedt med fast pris uanset timer, for et par eksra timer kan bare være lykken ! vi havde ex lang ventetid på prøve og det gav nogle ekstra timer, hvor vi havde lært det, men simpelthen bare fik lidt mere erfaring og det gav en kæmpe selvtillid.

til prøven havde min lærer og køresagkyndige forøvrigt mere travlt med at ævle end at holde øje med mig. så der holdt jeg i et t-kryds. først da nogen dyttede kom de i tanke om at fortælle mig hvor vi skulle hen s
og til trailer i sin tid var der sne a h til, så han spurgte bare om jeg kunne bakke om hjørner, og så slap jeg for det g

mvh kira - som forøvrigt mener at alle der kører med campingvogn burde have trailerkort !

[QUOTE=kira v;612304]det tager tid at lære- og pis være med de andre med masser af erfaring. og stort versus lille kort- nogle af de maskiner du må køre på lille kort er droslede udgaver afd e store. så det holder heller ikke. medmindre han selvf har smidt dig op på 1000 kubik- men de fleste her i århus bruger nu de alm 500 maskiner, som typisk er medium størrelse og med gode køregenskaber.

de første mange ture i trafikken er til at dø over. tog kort hos en der boede i ceres krydset, så fra dag 1 skulle vi ud af århus midtby. GYS !
og hellere glemme at slå blinklyset fra igen end at få stress, han skal nok sige det hvis du glemmer det. den slags kommer hen ad vejen. og superfedt med fast pris uanset timer, for et par eksra timer kan bare være lykken ! vi havde ex lang ventetid på prøve og det gav nogle ekstra timer, hvor vi havde lært det, men simpelthen bare fik lidt mere erfaring og det gav en kæmpe selvtillid.

til prøven havde min lærer og køresagkyndige forøvrigt mere travlt med at ævle end at holde øje med mig. så der holdt jeg i et t-kryds. først da nogen dyttede kom de i tanke om at fortælle mig hvor vi skulle hen s
og til trailer i sin tid var der sne a h til, så han spurgte bare om jeg kunne bakke om hjørner, og så slap jeg for det g

mvh kira - som forøvrigt mener at alle der kører med campingvogn burde have trailerkort ![/QUOTE]

Det er en Honda CB 500 der er den store og en eller anden bitte suzuki 125 ccm som er den lille. Den ene vejer mindre end den anden - hvilket jo også er med til at han mener jeg bedre kan styre den lille. Men da jeg var færdig med min køre time sagde han til mig at jeg så meget usikker ud på den store, og sagde at det virkede ikke til at jeg havde 100% styr på det med at dreje det osv. Jeg skulle så køre med ham, mens han havde køre time med nogle andre for at høre lidt praktisk information om cyklerne og hvordan man tjekker for slør og så videre i de forskellige dele - og der kom de andre der havde været ude og køre på den “store” også og sagde alle 3 at de synes den styrede dårligt den dag og måske manglede luft i fordækket eller også var der noget galt med styretøjet fordi den var sværrer at styre end for blot nogle få uger siden…Der blev en smule irriteret fordi det kunne jo rent faktisk være cyklens skyld at jeg ikke kørte så godt på den.

Dog vil jeg ikke skubbe det fra mig at jeg er nybegynder og er helt grøn! Jeg skal lige have chance for at lære det og det må jeg bare slå fast overfor ham at det er han altså bare nød til at finde sig i, at jeg ikke er gammel scooter hoved.

Kira - jeg kører ud fra Bautavej i Aarhus V jeg tager kort hos Hartmann. Er også rigtig glad for den faste pris. Jeg fik prisen 7500 fast, da jeg var inde og se på Rask og Bøttern - de skulle have inkl bane leje og cykel leje og alt de ekstra ting 10,500 og så kom ekstra timer derud over. Det synes jeg er frygtlig dyrt.

Men i dag skal man jo også igennem 5 øvelser på bane i starten af ens køreprøve og de gør mig lidt nervøs men ok, jeg skal også bare øve mig i dem…det skal nok komme - har set nogle videoer på youtube og hvis alle andre kan, så må jeg for fanden også kunne lære det med noget øvelse.