Har din kat mundhulebetændelse?

Tanddyreklinikken v/Jens Ruhnau i Måløv www.tanddyreklinikken.dk søger katte med mundhulebetændelse til forsøg med en ny behandlingsform med laser…

http://www.tanddyreklinikken.dk/files/manager/nyhedsbrev/nyhedsbrev-okt-2011.pdf

Tandkødsbetændelse er også “godt nok” :slight_smile:

Både Sander og Galliano skal testes for at se, om de kan bruges i forløbet - det bliver meget spændende :kryds::kryds:

‎"Desværre" blev Tammy fundet egnet til projektet - “desværre” fordi selvom vi gerne vil støtte forskningen, så ville vi nok hellere have haft, at Tammys mund var sund… i stedet fandt Jens, at Tammys omslagsfolder og tandkød var meget reaktive, i forhold til at han havde fået ryddet munden for tænder… Jens kommenterede, at Tammy var et ønske-eksemplar til projektet og håbede meget, han ville være en af dem, der fik laser-terapien. (Hvis ikke, vil vi nok forsøge med laser-terapi, når projektet er slut.)

Ja, vi må da håbe, at projektet går godt - og at de rent faktisk køber en laser. For den skulle være ret pebret i pris. Det er kun en laser til låns, her under testen.
Jeg snakkede også med Tanddyreklinikken om Amira, som jo også havde svært ved at hele efter komplet tandekstraktion. Men da jeg skal aflevere mit speciale her på man/tirs. og samtidig starte på arbejde, så har jeg desværre ikke mulighed for at deltage i projektet. Hun er så rent faktisk også endelig ved at blive pænere efter 4 måneders Interferon og kosttilskud i form af zink/selen/beta-caroten/c-vit./fiskeolie/Q10. Interferonen slap op i sept., og nu har jeg netop taget zink/selen/beta-caroten/c-vit. fra hende også, og så er jeg spændt på om det holder.
Men jeg havde nemlig også læst om laserterapi i forsommeren, da det bare stadig var så håbløst - men kunne ikke finde muligheder for at afprøve det i Danmark. Så jeg håber helt afgjort, at det i hvert fald kan vise sig at være en støttebehandling, i stedet for kun at have smertestillende og antibiotika til at dæmpe inflammationen. Hvis Amira bliver ved med at have en anelse rødme, kunne jeg rigtig godt tænke mig at afprøve laserterapi på hende. Ift. alt det hun er blevet fyldt med i 9-10 mdr., er der jo ikke bivirkninger ved laserterapi.

Både Sander og Galliano er godkendt til projektet. Jeg er meget spændt på, hvad de får af behandling og om det gør en forskel. Galliano var markant rødere under Jens’ undersøgelse end han ser ud til daglig, så vi var enige om, at det til dels er stress-relateret - men der er nu alligevel nok “ballade” til at arbejde med. Han benyttede også lejligheden til at optræde på slap line, så han kommer nok på Facebook senere :wink:

gid jeg havde muligheden - rynkes mund er rigtig grim. men det er simpelthen for bøvlet helt derovre

Jeg forsøgte at få Kheops, Neffy, Imhotep og Cleo med i projektet… “desværre” blev det kun Cleo der kom med… de andre var for pæne i munden uden nogen betændelser

og Imhotep kom på vægten… 12 kg uden et gram fedt for meget :slight_smile: - mors store bøf!!! :slight_smile:

Havde Ting og Brian med… Ting fordi hun som sædvanlig stinker som en bedre kloak og fordi jeg kunne se at hun havde en rød rand ved et par tænder. Godt nok blev hun undersøgt i foråret uden nogen kommentarer, men sådan noget kan jo ændre sig… Hun blev ikke godkendt til projektet - hun har stadig ikke mundhulebetændelse :slight_smile: heller ikke FORL…

Brian kom med, fordi han også har noget rødme langs tandkødsrandene… Heller ikke han kommer med i projektet - rødmen kan klares med lidt tandbørsten, yeah right…

:høhø:

Så tror da pokker, han var så svær at slæbe ind :wink:

Sander har godt nok “kun” tandkødsbetændelse, men Jens mente, at hans rødmen var mere end hvad man normalt så som resultat af plakdannelse og derfor blev han godkendt.

Så er den endelige konklusion kommet på forsøget og den er desværre ikke positiv :frowning:

Resultatet på billederne var så dårligt, at de ikke vil tilbyde den behandling fremover. Jeg fik samtidig at vide, at både Sander og Galliano havde fået det rigtige lys og jeg havde gættet rigtigt på Sander, men været i tvivl med Galliano. Jeg håber, der kommer noget tilsvarende eller lignende på et senere tidspunkt, for jeg synes, at i hvert fald Sander var blevet pænere.

Tammy fik også laser, som vi havde gættet på derhjemme. Vi er meget skuffede over konklusionen, da vi mente at kunne spore en bedring hos Tammy.

Tænkte på om der måske var nogen der havde nogle billeder af hvordan de her knap så gode missemunde ser ud? og vil dele dem med os andre?

ja, eller en god mund for den sags skyld… :slight_smile:

Har endnu ikke hørt nyt fra TDK :S

Både Gia og Leise kom med i forsøget, og nysgerrige mig bad om at se fotos både ved førsteundersøgelse og sidste.
Det kom bag på mig, at det var ret slemt hos dem begge, og værst i Leises mund!

Også fordi de spiser godt begge to.

Gia har altid haft lidt rødt tandkød i den ene side, hun mangler en tand (medfødt).
Men hun var rødlig i det meste af munden. Og Leise værre, især i omslagsfolden (kæbeleddet), uha!

Jeg tror, at de har fået laser begge, for da jeg også bad om at se fotos fra forsøgets slutfase, så var der klar, tydelig og stor forbedring!

De blev også vejet, det bad jeg om, men de tog ikke nævneværdigt på undervejs, så det har ikke påvirket deres spisevaner.

Lige en hilsen til store flotte Imhotep: Tænk, hvor er det godt, at du er så sød at bade, når du er så stor og stærk, 12 kgs muskler!

Tandbørstning? Gia er enig med Brian “Hva’ f… har du gang i, stop det der nu!”

Jeg har jo også haft plejemisse-Manik, hvor jeg ikke opdagede hendes FORL, før den blev synlig - fordi hun spiste og tog på og der ikke var nogen indikationer af noget galt.

Men jeg bliver samtidig lidt overrasket over, at der går så mange katte rundt med dårlige munde, uden der er i det mindste opmærksomhed på det, før der kommer sådan et gratis forsøg som det her på banen. Jeg håber der bliver mere fokus på, at katte altså også skal have tjekket tænder og tandkød af og til, akkurat som deres sundhedseftersyn, og akkurat som vi selv går til tandlægekontroller. Et af problemerne, som jeg ser det, er at hver enkelt ny og gammel katteejer skal danne sig sit eget erfaringsgrundlag, der måske-eventuelt-i bedste fald kan ende med, at de får mere fokus på dette problem. Og at kattene jo altså sagtens kan opføre sig tilforladeligt trods tandpine.

Ærgeligt at laserbehandling ikke bliver et af tilbuddene på Tanddyreklinikken med jeres gode tilbagemeldinger. De kender vel godt jeres syn på sagen?
Min Amira bliver heldigvis stadig pænere og pænere, efter det bare lige pludselig begyndte at gå fremad i efteråret (jeg kunne jo ikke deltage pga. speciale-afl. og jobstart 1. nov.). Men det er svært at kigge på det hjemme, synes jeg. Jeg har bedre erfaring med at lade dyrlægerne gøre det - mine katte opfører sig eksemplarisk overfor dyrlæger. De kan bedre komme til og ved også, hvad der skal kigges efter, selvfølgelig især en dyrlæge som Ruhnau, som jo ikke laver andet.

Jeg synes godt nok ikke, at det I fortæller, passer med den udgivne konklusion: http://www.tanddyreklinikken.dk/general/nyheder/unders�gelse%20resultat.pdf

min cleo var en af dem der fik det værre mens forsøget stod på… hun var i kontrolgruppen, så det kan tilskrives stress

og når katte i laser-lys gruppen reagerer fuldstædnig som cleo - så må det jo siges at være skuffende… Ruhnau selv var SÅ ærgelig og skuffet …

I pdf filen med konklusionen om projektet er der flere før og efter billeder - de to sidste billeder er Tammys mund. Det er Tammys omslagsfolder, der er røde. Vi har ikke andre billeder af Tammys mund, da det kun er Jens Ruhnau, der får lov at åbne Tammys mund - vi andre får ganske simpelt ikke lov. Hans kæbemuskler er så stærke, at han klapper i efter at have åbnet munden i få sekunder - Jens har det helt rigtige tag, så Tammy ikke stritter imod.

I pdf filen med konklusionen om projektet er der flere før og efter billeder -

har lige været inde i kigge, tak for hjælpen, havde nemlig ikke set at der var et link til rapporten