Har du haft orm hos killinger?

Foranlediget af en anden tråd, synes jeg det kunne være interessant at høre, om nogen opdrættere har fået konstateret orm hos killinger?
Har killingerne i den forbindelse været syge?

Har lige tilføjet en afstemning om man som opdrætter behandler mod orm, uanset om det er konstateret.

Nej, aldrig.

Jeg har dog “kun” 3 kuld at drage erfaring fra, men
på trods af at moderen har adgang til indhegnet have,
har vi endnu ikke haft orm.

Vi har godt nok kun haft 6 kuld og drage erfarring fra . Men har været heldigt at vi aldrig har haft det endnu.
Og vores katte / killinger har også ud gang til indhegnet have og de har da også sammne med de stor fanget en for vildet fugl eller mus.

Jeg behandler ikke for orm - men jeg har een gang fået konstateret orm hos en killing!

Det var en killing, som skulle sendes til USA, og som derfor var ormebehandlet - det skulle den ifb. med rejsen … - killingen havde lidt hoste, men ellers ingen problemer og intet kunne konstateres hos dyrlægen. Dyrlæge besluttede at tage temperatur på killingen, og hvis den var normal, kunne killingen rejse dagen efter som planlagt - og sørme om ikke der kom en død orm med ud på termometeret! (killingen havde iø ikke feber). En ekstra ormepille til genbehandling blev pakket sammen med killingen, som blev sendt afsted uden problemer :slight_smile:

Det er den absolut eneste gang, jeg har oplevet noget som helst med orm hos mine katte - og det var da vi boede i lejlighed … Jeg har et par gange ormebehandlet hele flokken, men så har det netop været pga. hoste hos en eller flere katte, hvor det ikke kunne udelukkes at orm var synderen - vi har aldrig fået taget afføringsprøver mv.

Jeg har selv haft 33 kuld og de første par kuld (husker ikke helt hvor mange), behandlede jeg “forebyggende”.

Morkattene har i de fleste år gået i indhegnet have, men jeg har aldrig set orm og de seneste omkring 25 kuld, har jeg ikke ormebehandlet.

Nej har aldrig set orm hos killinger her i huset ej eller hos de voksne katte, og troede jeg da også at mine katte ikke havde orm, da de kun kom ud i lukket løbegård og hverken spiser/fanger mus, fugle eller lignende, indtil en dag for nogle år siden hvor en af kattene havde kastet op og jeg fandt døde spolorm på min dyne.

:slight_smile: Behøver jeg så fortælle at alle 4 benede får ormekur her i huset mindst 1 gang årligt, incl killinger.

Nej, jeg behandler ikke mod orm forebyggende. Jeg har dog behandlet hittekillinger mod orm, men også først efter de viste tegn på orm.
Og det ene kuld jeg har haft, blev ikke behandlet, og har en datter derfra der nu er 5 og endnu aldrig har været behandlet mod orm :slight_smile:

Vi har behandlet uden at have konstateret orm.
Det var bare noget man skulle troede vi.

Vi gør det dog ikke mere og vi har heller aldrig set en orm hos hverken killinger eller voksne :slight_smile:
Hilsen Lisbeth

Mine voksne katte har adgang til mus, frøer og fugle i deres have…så vi behandler altid killinger uanset om der er tegn på orm. De voksne behandles en til 2 gange årligt.

Min dyrlæge samt mine opdrætterkollegaer som også er dyrlæger, påpeger ofte vigtigheden af at killinger ormebehandles.

Jeg har aldrig set orm hos mine katte, men alligevel blev der fundet orm i en gødningsprøve i sidste kuld, som selvfølgelig blev behandlet …Der var ingen af killingerne der hverken var sløje eller hostede.

[quote=Chicabee;486226]
Min dyrlæge samt mine opdrætterkollegaer som også er dyrlæger, påpeger ofte vigtigheden af at killinger ormebehandles.[/quote]

Med hvilket argument?

Min dyrlæge anbefaler nemlig ikke mig, at ormebehandle :slight_smile:
Men jeg er klar over, at det er noget “man” lærer på dyrlægestudiet.

[quote=Vivi_Fletcher;486261]Med hvilket argument?

Min dyrlæge anbefaler nemlig ikke mig, at ormebehandle :slight_smile:
Men jeg er klar over, at det er noget “man” lærer på dyrlægestudiet.[/quote]
De allerfleste hunkatte har ormestadier gemt i mælkekirtlerne som aktiveres af drægtighedshormonet…også mange indekatte.

Herovre i “det mørke Jylland” behandler vi alle killinger , og det bliver jeg ved med så længe det er anbefalingen fra de dyrlæger jeg stoler på. :slight_smile:

[quote=Chicabee;486266]De allerfleste hunkatte har ormestadier gemt i mælkekirtlerne som aktiveres af drægtighedshormonet…også mange indekatte.
[/quote]

Jeg er klar over hunkatte kan have orm i dvale, men at det skulle være de allerfleste er nyt for mig.
Hvor har du den viden fra?

Jeg har aldrig ormebehandlet killinger eller voksne uden der er konstateret orm. Jeg har set orm på en hittekilling jeg havde for mange år siden ellers har mine katte ikke haft det :slight_smile:

jeg har fået testet killinger for orm og prøver er kommet tilbage negative

det er lang tid siden nogle af mine voksne katte er behandlet for orm…flere år siden faktisk

mine misser har også adgang til have og der bliver spist div ting der fanges…specielt om sommeren naturligvis

jeg ville ikke give ormekur uden en positiv prøve - specielt ikke til killinger

Hver gang her er mislinger tager jeg pøller fra alle kattebakkerne og kører til mine dyrlæger der tester “gaverne”…jeg har IKKE helt styr på ved hvilket kuld jeg begyndte med det, men der er i hvert tilfælde lavet test’s 17-18 gange…2 eller 3 gange er der fundet ganske få ormeæg så da har jeg givet killingerne ormekur OG desuden en ormekur med når jeg har kørt dem ud i deres nye hjem.
Men ellers kunne jeg ALDRIG finde på at give noget for “noget” der måske endda ikke er der.
Jeg ser aldrig en orm…d.v.s. jeg så èn på Naboen kat den anden dag OG så fik kan en pille (har en aftale med min nabo det er ok)…han fik også en vac. da Ryan, min dyrlæge vaccinerede mine egne kræ sidste gang.
1 enkelt gang har en af mine missemødre kastet en spolerom op…så fik killingerne også en kur.
Men ellers ikke.

For mange år siden gav jeg pligtskyldigt ormekur to gange om året, som det sig “hørte og børte” dengang. Det er jeg siden holdt op med, da ormemiddel blev receptpligtigt, og der aldrig er set orm hos mine katte.

Jeg har hørt historien om en hankastrat med hoste, hvor en dyrlæge fra Kattens Værn snakkede om “dvalende orm” og derfor gav katten ormekur - det hjalp ikke en døjt på hosten;) Jeg har aldrig - hverken før eller siden - hørt om “dvalende orm”. Her i tråden nævnes fænomenet så igen - er der nogen, der kan fortælle mere, om hvad det er:? hvordan/hvorfor det opstår:? osv.

Jeg har, de sidste 12 år, haft 4 kuld på tidligere huskatte/blandinger, og de har ikke fået ormekur. Nok nærmest fordi min dyrlæge dengang og den nu, ikke giver det ud andet end hvis der er påvist orm. Jeg har derfor heller ingen intensioner om at give mine fremtidige killinger eller voksne for den sags skyld, uden at det er påvist.

Jeg har hørt flere dyrlæger fortælle at de under studier har undersøgt biopsier hvor der er fundet latent hvilende ormestadier. Disse hvilende stadier kan ligge i dvale op til 3 år…derfor anbefaler de altid at man ormebehandler killinger, fordi man i princippet aldrig kan sige hvornår de vågner op.

Men jeg forhører mig gerne hos mine dyrlæge opdrætterkollegaer om der er kommet ny viden til. De 3 opdrættere jeg kender som selv er dyrlæger behandler alle forebyggende for orm hos killinger…og jeg tror ikke jeg kender mange birmaopdrættere som ikke behandler. Har vist kun hørt om en.

Vi har haft diskussionen før : [ame]http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=14009[/ame] :stuck_out_tongue: