Har du nogensinde

Jeg havde fritløbende katte i de første 13 år vi boede her. Vi bor i et meget fredeligt område, og heldigvis er det værste jeg oplevede, en kat der enten var væk en hel dag eller mente den skulle have lov til at være ude natten over. Begge dele skete ganske få gange, men normalt fik kattene også kun lov til at være ude når vi var hjemme, og ikke om natten. Det samme gælder så nu hvor vi har indhegnet baghave. Og den fortryder jeg ikke et øjeblik at vi fik lavet … :):slight_smile: For ih, hvor har jeg flere gange været nervøs når kattene var alt for længe væk, og jeg har sikkert gjort mig grundigt til grin ved at gå og råbe på dem op og ned ad vejen.

Saga forsvandt engang i tre dage… jeg havde det rædsomt lige indtil hun kom hjem igen, hel og uskadt - og ikke særligt sulten…

Tamlin Sagassøn blev kørt ihjel på vores parallelvej - han “kom hjem” allerede samme aften og ligger nu begravet i haven…

Tjalfe Sagassøn smuttede ud af vores løbegård uden særlige anstrengelser det første lange stykke tid… derfor ligner toppen af hegnet i løbegården idag noget der er løgn, men det fungerer… Af samme årsag planlægges den delvise indhegning af haven at være lavet med nettag!

Og så er der de gange, hvor man helt uventet er blevet mødt af en kat på havegangen - en kat, som altså burde være forsvarligt lukket inde og ikke rende rundt udendørs!!! (Namacoola, Kludetæppet, Ting og Leo!)

Jeg har haft 3 katte der er undsluppet løbegård/indhegning. Gain stak af samme dag jeg skulle indhegne haven ved min tidligere lejlighed, og var væk nogle timer - indtil en af naboerne kom og ringede på om det var min kat der gemte sig ved nogle kasser foran døren, det var heldigveis Gain.

Og både Jendi og Brazil har været ude her hvor jeg bor nu. Jendi (Brazils og Akilahs mor) rendte rundt på bagsiden af huset og syntes det var sjovt at løbe fra mig… at jeg løbe rundt med kyllingehjerter for at lokke hende til mig er vist en anden historie.

Og til sidst Brazil, jeg ved ikke lige om man kan sige han løb væk når han bare rendte rundt oppe på taget højt miavende… jeg er helt sikker på at han råbte ud til hele nabolaget se mig, se mig .

/Dorte

jeg har svaret nej, for jeg har “kun” oplevet Hulk hoppe ud af vinduet, men har fået fat i ham igen meget let.

Strengt taget har jeg oplevet to ting, men kun stemt på én (lidt senil har man vel lov at være :p). Min tidligere kat, Mulle, løb væk og var væk i 15 dage. Tilsidst ventede jeg bare på den opringning, der ville sige, at han var død - men tværtimod kom den fra den anden ende af byen og han var særdeles levende og fuldstændigt uskadt, bare sulten :slight_smile:

1½ måned efter, at Galliano var flyttet ind, blev hans nye onkel og Guinness’ kuldbror, Bailey, fundet død på den anden side af vejen (den blinde villavej, jeg bor på) - ramt af en bil kl. 8 søndag morgen :ked:.

For 14 år siden smuttet min rød masket birma han Hannibal ud af døren… :ked: han var for hurtig, og synes han ville løbe en lang tur… han var godt nok hurtig… vi ledet og kaldet, lokkede med alle mulige godbider…
:ked:han blev aldrig fundet…
Jeg er helt sikker på at nogen har taget ham… da han før har smuttet og kom meget hurtigt tilbage igen…

nu er der ingen katte der får lov til at være i gangen når hoveddøren bliver åbnet…

den enste der har mulighhed for at smuttet er min gamle huskat line… men hun løber ingen steder…

Vi havde fritgående katte, da jeg voksede op. 2 forsvandt sporløst, 2 blev dræbt ved påkørsel, 1 blev dræbt af en fremmed hund og 4 blev aflivet pga. alderdom - den ældste blev 16 år (hun gik aldrig længere end terrassen :wink: )

2 af kattene oplevede jeg slæbe sig hjem efter påkørsler - 1 med bækkenbrud og 1 med et brækket ben. Den ene af dem blev senere dræbt ved en ny påkørsel og den anden forsvandt.

Og med den statistik i baghovedet besluttede jeg, at jeg aldrig ville have fritgående katte igen, så siden da har alle mine katte været indekatte - de sidste 3 år med adgang til indhegnet have :slight_smile:

Jeg har svaret nej, da vi altid har haft indekatte. Først og fremmest fordi vi bor midt på Nørrebro, med en kæmpe vej, og siden hen som et bevidst valg, der stadig vil være det samme, når vi en gang flytter i hus. :slight_smile:

Kh

Sofie

Da jeg var lille boede vi på hovedgaden i en lille by og vi havde atid kat - så længe det varede.

Det var sådan set meget almindeligt at kattene ikke holdt så længe. Kun én gang har vores kat mistet livet på en anden måde end at blive kørt ned. Det var efter et voldsomt slagsmål med en anden kat, hvor vores kats øje var blevet ilde tilredt. Det havde nok sagtens kunne opereres, men det tror jeg ikke man gjorde meget i dér. De 100,- for aflivningen var egentlig mere brugt.

Det lyder ret hjerteløst, men vi havde på kat den måde som “man” nu havde dengang. Den kom og gik som den ville og fik sin p-pille i sin vådmad hver søndag - hankattene blev kastreret.

Vi holdt meget af kattene altid og fortalte gerne hjertelige historier om kattenes skøre påfund, så det var ikke følelserne eller interessen der manglede.

Det var bare en anden tid og et fravær af overvejelser/viden om, at det kunne være anderledes.

Jeg synes det er svært stemme - mangler lidt den valgmulighed at katten er índe og aldrig er stukket af. :slight_smile:

Det er lidt det “Nej det har jeg aldrig prøvet” dækker over -høhø

Mette - Hmm, ja, det jeg læste den først synes jeg bare der burde være en skelen mellem inde og udekatte der ikke forsvandt/stak af, hehe. Men kan godt være at det bare var mig der var ret groggy der (var jeg) :slight_smile:

Jamen, så kan du jo ikke stemme, for afstemningen drejer sig kun om folk/tilfælde, hvor katten er kommet ud i verden enten bevidst eller ved en fejl :slight_smile:

Det er faktisk en lidt trist statistik.

Vejdirektoratets statistik over 2003 kortlagde at der blev dræbt 70000 katte i trafikken det år. Det svarer til at en kat blev kørt over hver knapt 8. minut.

Jojo - jeg holder da også selv indendørskat og kan heldigvis for mig selv svare aldrig. Men mine forældre har mistet en pga. påkørsel. Den slæbte sig hjem med åbne kødsår og indre blødninger og døede på dyreklinikken om natten.
Jeg synes bare, at det på en eller anden måde føles “tættere på”, når det er sådan en lokal statistik her fra forummet end et tal fra Vejdirektoratet.

Min Dina gik frit, hun kom aldrig hjem igen efter en Lørdag morgen, hun var blevet skudt af en jæger.

Fandt du hende? :frowning:

Jeg havde som barn to ude katte- sorte og snehvide. De forsvandt en dag, og kom ikke tilbage… før et par år senere. De var blevet sammen, men var nu vildkatte. De var på besøg i vores stald, og jeg kunne faktisk stadig kalde Sorte til mig :slight_smile: Men de var meget utrykke og næste dag var de væk igen, og jeg så dem aldrig mere, desværre :frowning:
Men rart at vide, at de trods alt var sammen…

Jeg har desværre også mistet et par katte til trafikken :frowning: Det er virkelig sørgeligt…

Jeg har faktisk også haft en kat, der nærmest begik “selvmord”… den havde mistet sin legekammerat, som var blevet kørt over. Og hun var… jameget ked af det… gik og kaldte og kunne ikke finde ud af, hvor hendes legekammerat var…
Et par dage senere, blev hun desværre selv kørt over… hun havde sat sig midt ude på kørebanen :frowning: :frowning:
Min mor hørte det ske, at en bil pludselig bremsede højlydt… det var virkelig sørgeligt.

Nu får min Lucifer ikke lov til at gå løs udenfor… for det tør jeg ikke. Tænk hvis der skulle ske ham noget… han har en gang smuttet ud af haven, men der sad han lige uden for hækken, og så MEGET skræmt ud, og ville gerne ind igen hi,hi :slight_smile: