Har du været på en katteudstilling?

Jeg selv har været på mange, både med og uden kat i konkurrencen.

Og jeg har tænkt: Ved man om der er mange, som ikke har været på katteudstilling før, som bliver omvendt til at ønske sig en racekat ved at besøge en racekatteudstilling?

:slight_smile: Ja jeg begyndte først at udstille efter jeg havde fået racekat, så udstilling havde ikke noget som helst med mit valg at gøre :slight_smile: Jeg havde heller ikke været på udstilling før jeg traf mit valg om siam :slight_smile: De har været et ønske siden jeg var stor pige :slight_smile:

Jeg vil dog sige, at mit kendskab til(og det er så meget sagt, for jeg ved sådan set kun, hvordan de ser ud :wink: )andre racer har udviddet sig siden jeg har været på udstilling :slight_smile: Men ingen har dog charmeret mig så meget, at jeg kan forestille mig at tage en anden race ind eller, Gud forbyde det, skifte siam ud :wink:

Vi vidste at vi ville have racekat, vi var bare i tvivl om hvilken - valget stod mellem MCO og NFO.

Så vi besøgte nogle udstillinger, og blev bekræftet i at det var NFO, der var drømmekatten for os.
Vi besøgte nogle opdrættere, flere udstillinger, flere opdrættere og fandt så vores drøm af en kat :slight_smile:

Vores hvide, blide, bløde og blåøjede Missebarn :slight_smile:

Jeg har aldrig været af sted.
Jeg ved ikke om det ville ændre min holdning. Jeg er utrolig glad for mine huskatte, men ved også at jeg vil have en den andre arter i fremtiden, så ved ikke om katte-populationen skal udvides forfærdelig meget mere :slight_smile:

Som barn havde jeg huskatte, da jeg flyttede hjemmefra var jeg på min første udstilling og sørme om ikke jeg kom hjem med den dejligste perser :slight_smile:

Det var i 1990 og siden har jeg været på flere udstillinger og det var på dem jeg mødte og blev facineret af Maine Coon’erne som er min favorit idag. Især én udstilling husker jeg fordi jeg fik lov at holde en stor cremefarvet fyr…han var kæmpe stor og lige så sød og blid :slight_smile: det var en hobbyudstilling i Randers storcenter for mange år siden og så var jeg solgt! så ja jeg vil mene udstillinger er en god reklame for racekatte især når udstillerene tager sig tid til publikum. :slight_smile:

Jeg har også købt min racekat inden jeg nogenside havde været på en katteudstilling. I mit tilfælde har kattegale.dk udvidet min horisont ang. racer og udstillinger har be eller afkræftet mine fordomme og meninger :wink: Og åbnet mine øjne endnu mere…

F.eks. har jeg altid ment Perseren var en sur og kedelig kat (Undskyld) Men det skal jeg da lige love for en udstilling fik lavet om på… endte med at stå ved det samme bur i ret lang tid for at snakke med denne her noget så søde og dejlige perser der var ved at slå knuder på sig selv for at vise mig hvor lækker den var… Så den udstilling gav mig et helt nyt syn på perseren. Og er sikker på jeg ikke er den eneste " Fru kælekatteejer/danmark" der har haft sådanne oplevelser.

Jeg har aldrig udstillet selv, kun været der som publikum

jeg har været på katteudstillinger igennem de sidste 5-6 år, men egentlig ikke for at finde ud af hvilken kat jeg/vi ville have, for det har jeg altid vidst. men mere for at se alle de smukke katte og møde ligesindede. vores valg på katterace er kommet efter besøg hos kattevenner som så rent tilfældigt havde mco og den race er bare alt hvad vi ønsker os af en kat, men jeg vil osse altid have et hjerte for huskatten.
jeg tror ikke selv vi kunne finde på at udstille vores katte og det er der mange grunde til som jeg ikke vil uddybe nærmere her

Vi havde mere eller mindre besluttet os for, hvilke racer vi ville have, men vi var dog på et par udstillinger for at få bekræftet, at det også var det, vi ville.

Jeg er så først startet med at udstille længe efter, at vi fik racekatte. :slight_smile:

Vi var til vores første katteudstilling i 1993 - Verdensudstillingen i Valby. I TV blev der reklameret med en kæmpestor Maine Coon,. og han var godt nok også imponerende. Vi kiggede dog mere på skovkattene, som vi snart efter selv fik vores første af.
På senere udstillinger faldt vi for Somaliens lidt mere vilde look - og den kærlighed har holdt sig.

Så ja, vi har brugt udstillingerne til at se de forskellige racer, og dér har vi fundet ud af, hvad vi begge kan lide. :slight_smile:

Hmm ja og nej…

Jeg tog på min første udstilling efter jeg havde meldt mig herind på KG… Det var omtalerne herinde der gjorde mig nysgerrig:ok:…

Jeg har altid, eller lige fra jeg var teenager, været interesseret i abyen - men min mor er desværre af den gammeldags type " Hvorfor betale SÅ mange penge for en racekat, når man kan få en huskat for 100 kr?!" Så det kom aldrig rigtig på tale. (Jeg slæbte hende med på en udstilling i strøby - og hun var godt nok solgt i en del af de semilanghårede racer)

Men efter at have været på udstillinger er jeg ikke blevet mindre begejstret for aby’en - og jeg er stadig fast besluttet på, at jeg skal have én på et tidspunkt.
Udstillingerne har dog ikke givet mig lyst til at udstille selv, det har altid kun været med kælekat for øjet at jeg har haft kat og jeg tror det forbliver sådan.

Vi har været på katteudstillinger et par gange (inden jeg selv begyndte at udstille) - mest dengang der stadig indimellem var udstillinger her i Århus. Men én gang kørte vi helt til Haderslev, blandt andet for at møde andre fra NG’en (ja, det var dengang :))

Vi har så altid haft racekatte, så for os var det ikke udstillinger der gjorde forskellen.

Min opfattelse er at det MEST er på fremvisningerne og sådan et sted som Dyrskuet, at man får folk, der slet ikke er kendt med racekatte, i tale. Men det kommer nok også lidt an på hvor det er. Jeg har lidt haft en fornemmelse af at "jo mindre by, jo flere “almindelige” mennesker. (Måske fordi der ikke sker så meget andet??)

Samme her…
Jeg havde dog været på en udstilling i Odd Felow palæet som barn - kan kun huske nogle hvide fluffy katte, som jeg ikke måtte få med hjem :smiley:

I TV blev der reklameret med en kæmpestor Maine Coon,. og han var godt nok også imponerende.

Vi havde ikke set Casco i TV - men jeg kan da lige love for at Jan så ham på udstillingen… BREMS og så kom manden ikke videre den næste times tid! :smiley:

Vi kiggede dog mere på skovkattene, som vi snart efter selv fik vores første af.

Det gjorde vi også… og blev faktisk enige om, at vi jo kunne tage en killing hjem oppe fra Øen i Norge :slight_smile:

På senere udstillinger faldt vi for Somaliens lidt mere vilde look - og den kærlighed har holdt sig.

En af grundene til at jeg ville på udstillingen var for at se om Abyssinieren virkelig var så gudesmuk, som billeder af racen viste…

Så ja, vi har brugt udstillingerne til at se de forskellige racer, og dér har vi fundet ud af, hvad vi begge kan lide. :slight_smile:

Det samme kan man sige at vi har gjort - dog uden at det på nogen måde kan kaldes en bevidst proces…

Efter at vi havde mødt hhv aby og mco, var ingen af os i tvivl om at der på et eller andet tidspunkt ville komme til at bo sådan nogle katte hos os :slight_smile:

Heller ikke for os, men den første betagelse sker jo gennem øjnene. Og når så nysgerrigheden er vakt, begynder man at undersøge, hvad for en slags kat, det egentlig er sådan temperamentsmæssigt.

Men jeg kan se, vi på mange punkter har haft et ret parallelt forløb. :slight_smile:

Ja har været på 3, og de næste 3 er også planlagt :slight_smile:
Alle med at udstille egne katte for øje, og ikke blot besøg.

Købte vores NFO før jeg overhovedet vidste der var noget, der hed udstillinger for katte.
Efter at have udstillet Hector lidt blev jeg hug på det, og kan nu også se frem til at vise Fellini frem i resten af landet. :slight_smile:
Indkøbet af Hector var med kæl for øje, men da jeg blev så bidt af udstillinger og det får mit konkurrencegen frem i mig, er Fellini både købt med øje for kæl, men også for show … det var derfor ret perfekt, at vi faldt for Fellini, og ønsket fra opdrætter var meget højt mht udstilling af Fellini :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;951710]
Men jeg kan se, vi på mange punkter har haft et ret parallelt forløb. :)[/QUOTE]

Ja, det slog mig også… ganske morsomt :slight_smile:

Jeg var på min første katteudstilling i december 1978 i forhallen til Tivoli’s Koncertsal.

Jeg var kun med for at hjælpe en kræftsyg veninde der var i kemobehandling…hun var opdrætter og udstillede sine Colorpoints.

Jeg har aldrig haft lyst til selv at udstille de katte jeg har haft gennem årene…ej heller haft lyst til at besøge en udstilling…

Men 30 år senere, i 2008 var jeg på en katteudstilling i Gigantium her i Aalborg…men kun fordi opdrætteren af mine nuværende MCO’er deltog med en kuldbror til mine…og for at hilse på opdrætteren. :slight_smile:

Men…jeg dukker nok op i Gigantium til udstillingen i 2013…måske…

Jeg har aldrig været på udstilling, men kunne godt tænke mig det.

Mht til evt valg af racekat, har jeg allerede en god idé om hvad jeg kunne tænke mig, og jeg tror det eneste en udstilling kunne gøre var at cementere mine valg, og evt. åbne mine øjne for andre der kunne være interessante. Og så ellers en masse nus, afbrudt af decinficering inden den næste nusning, hvis jeg kan løsrive mig. :wink:

Men i sidste ende bløder mit hjerte for meget for internat-katte der sidder i bure.
Jeg ville aldrig kunne drømme om kun at have racekatte, vel vidende hvor mange skønne sjæle der har brug for et “fur-ever home”.

Jeg synes udstilling er Såååååååååå hyggeligt og spændende :slight_smile: Men HVIS jeg skulle ud og vælge ny kat, ville jeg bruge udstilling til at finde udseende og privatbesøg hos opdræt til at finde sindet :slight_smile:
Misserne er bare lettest at bedømme i deres vandte omgivelser :slight_smile:

Jeg har efterhånden været på mange katteudstillinger som tilskuer.
Der er mange racer jeg godt kan li’, men når jeg tager hjem, er jeg overbevist om, at min næste kat også bliver en huskat :slight_smile:

[QUOTE=DK Sugieh;951751]Jeg synes udstilling er Såååååååååå hyggeligt og spændende :slight_smile: Men HVIS jeg skulle ud og vælge ny kat, ville jeg bruge udstilling til at finde udseende og privatbesøg hos opdræt til at finde sindet :slight_smile:
Misserne er bare lettest at bedømme i deres vandte omgivelser :)[/QUOTE]

Ja, selv de såkaldt “aktive racer” ser unægteligt lidt sløve ud, når de tager deres middagslur i udstillingsburet… :tihi: