Har i hamstret Tamiflu

Så i tv både i går og i dag at apotekerne melder udsolgt hvad angår tamiflu. Jeg syntes det er helt utroligt og vildt hysterisk. Lad dog lige H1N1 influenzaen komme til landet først.

Nej jeg har ikke købt det :slight_smile:

ja - det er noget pjat…

jeg har ikke købt noget overhovedet og kunne ikke drømme om det…

det er drama dronninger og opmærksomhedsprinser der køber den slags… det er jo ikke engang i landet endnu…

ahva…jeg har en Tami og fluer de kommer vel i løwet af sommeren

Ja vi har også haft flere på apoteket idag som har spurgt efter det og flere som troede de kunne købe det i håndkøb :besvimer:

Ser Jersild live lige nu og det handler om H1N1 og det er de mest latterlige spørsmål folk stiller.

Nej, ikke tale om, at jeg har… kunne ikke drømme om det.

Jeg venter med mine egne personlige bekymringer, til der evt. skulle blive grund til det.

jeg synes folk overreagerer…

Jeg undrede mig meget igår da jeg så indslaget om at det var udsolgt, for hvorfor skriver lægen resept hvis ikke folk er syge.

Ja det må guderne vide. Men jeg ved at vi altså stadig godt kan bestille Tamiflu fra grossisten så jeg ved ik hvor de har den oplysning fra. Ja apotekerne har udsolgt, men det er fordi det ikke er en vaccine at apotekerne bare ligger inde med i massevis da den tidligere ikke blev solgt så ofte og så skal den jo bare bestilles til næste dag fra grossisten. Men hvor mange grossisten ligger inde med ved jeg jo ikke…
Jeg synes også det virker som noget massehysteri indtil videre i al fald…

Jeg ved nu ikke om folk overreagere, det kommer jo an på om deres immunforsvar allerede er nede.

Historierne fortæller jo ikke noget om hvilen type mennesker der køber præparatet, blot at der er blevet solgt meget af det.

Selv mener jeg at det er alvorligt det der sker lige nu. Måske formår man at stoppe det eller også bliver det en verdens epidemi som kommer til at kræve mange menneskeliv.

Derudover evakuere man nu danskere fra Mexico uden ekstra omkostninger for dem det omhandler + har man bestilt rejse til Mexico har man nu mulighed for at få alle pengene tilbage selvom man ikke har en afbestillings forsikring. Grunden dertil er at Danmark har højnet risiko parameteret :slight_smile:

Ja…du har ret…:doh:

Især fordi det ikke kan bruges forebyggende.
Det har først virkning -
Når en person er smittet.

Kort og godt: nej. Jeg synes lige vi skal vente og se udviklingen, skulle svineinfluenzaen komme til landet, er jeg sikker på at man nok skal kunne få behandling uden at hamstre tamiflu nu.

At hamstre medicin er simpelthen så dumt og egoistisk, at jeg knapt ved, hvad jeg skal mene om det :rock:

Der er ingen, der kender risikoen for, at netop du bliver syg. Til gengæld kan du have købt den medicin, som et andet sygt menneske har behov for. I teorien kunne al medicinen være købt af mennesker, som ikke blev syge, mens der ikke ville være medicin tilbage til dem, der endte med at blive syge :thumbdown:

…det giver mig associationer til folk, der hamstrede gær under en vis transportstrejke herhjemme. Nogle indkøbte så meget gær, at de kunne brødføde en mindre provinsby, hvis de altså ville dele - mens andre ikke fik så meget som 50 gram.

Og det var altså pga. en strejke - jeg tør slet ikke tænke på, hvordan folk ville agere ved en pandemi :uha:

Så lad dog for pokker medicinen blive på apoteket, indtil nogle (forhåbentlig ikke) bliver syge og får brug for den :slight_smile:

[quote=Charlotte Oeh.;172935]At hamstre medicin er simpelthen så dumt og egoistisk, at jeg knapt ved, hvad jeg skal mene om det :rock:

Der er ingen, der kender risikoen for, at netop du bliver syg. Til gengæld kan du have købt den medicin, som et andet sygt menneske har behov for. I teorien kunne al medicinen være købt af mennesker, som ikke blev syge, mens der ikke ville være medicin tilbage til dem, der endte med at blive syge :thumbdown:

…det giver mig associationer til folk, der hamstrede gær under en vis transportstrejke herhjemme. Nogle indkøbte så meget gær, at de kunne brødføde en mindre provinsby, hvis de altså ville dele - mens andre ikke fik så meget som 50 gram.

Og det var altså pga. en strejke - jeg tør slet ikke tænke på, hvordan folk ville agere ved en pandemi :uha:

Så lad dog for pokker medicinen blive på apoteket, indtil nogle (forhåbentlig ikke) bliver syge og får brug for den :)[/quote]

Jeg er SÅ enig Charlotte :thumbup:

[quote=Celina;172927]Ja det må guderne vide. Men jeg ved at vi altså stadig godt kan bestille Tamiflu fra grossisten så jeg ved ik hvor de har den oplysning fra. Ja apotekerne har udsolgt, men det er fordi det ikke er en vaccine at apotekerne bare ligger inde med i massevis da den tidligere ikke blev solgt så ofte og så skal den jo bare bestilles til næste dag fra grossisten. Men hvor mange grossisten ligger inde med ved jeg jo ikke…
Jeg synes også det virker som noget massehysteri indtil videre i al fald…[/quote]

Nu var det så heller ikke det samme apotek der var besøgt 2 gange. I udsedelsen fra i går sagde de at de ville få medicinen hjem igen i dag. Udsenelsen i dag var fra et andet sted på en anden kanal.

har nu heller ikke købt noget og køber heller ikke noget, indtil videre syntes jeg det er vildt overdrevet, men typisk for pressen at puste noget op til noget det ikke er.
ingen tvivl om at det er en træls og farlig virus og ikke til at spøge med

Næ, det har jeg ikke - jeg har planlagt ikke at blive syg :rock:og sidste år var jeg heller ikke blandt de 1000 mennesker der i DK desværre døde af den almindelige influenza (som ikke så mange snakker om) og jeg håber heller ikke at blive en del af statistikken i år.

Men…

Den her nye influenza er noget skummel ved at den åbenbart rammer unge og raske? -what Ubehageligt. Jeg synes sådan set det er fint, at der er en opmærksomhed omkring smittefaren og samtidig så føler jeg mig ikke specielt udsat og er ikke bange.

Fugleinfluenzaen var heller ikke rar, men det blev heldigvis heller ikke så slemt.

Jeg har slet ikke fulgt med i denne zoolose:-) Jeg orker det ikke - kommer den så opdager jeg det nok, kommer den ikke, så opdager jeg det nok ikke.

Jeg må indrømme, at jeg tror, at jeg nok skal klare mig. Jeg har denne gang valgt at holde øje med dyrene omkring mig og deres reaktioner i stedet for pressens. Det er samme måde jeg forholder mig til klimadebatten på.

Dyr har det med at vide besked før verdens højest udviklede art Homo sapiens (ironi kan forekomme:-)))

[quote=lenschow;173012]Jeg har slet ikke fulgt med i denne zoolose:-) Jeg orker det ikke - kommer den så opdager jeg det nok, kommer den ikke, så opdager jeg det nok ikke.

Jeg må indrømme, at jeg tror, at jeg nok skal klare mig. Jeg har denne gang valgt at holde øje med dyrene omkring mig og deres reaktioner i stedet for pressens. Det er samme måde jeg forholder mig til klimadebatten på.

Dyr har det med at vide besked før verdens højest udviklede art Homo sapiens (ironi kan forekomme:-)))[/quote]

Der er bare det, de fleste mennesker stoler ikke på hvad de kan se og opleve med dyr. Nej de skal have det fra tv og andre medier. Vi har før hørt om hvordan menneskelliv kunne være reddet, hvis de bare havde lyttet og set efter med deres egne øjne og øre.
Knus Elin