Har I oplevet det?

En af mine venner har mistet sin unge kat, fordi katten fik urinsten - det var en internatkat, som vi ikke kender fortiden på.

Katten blev opereret og fik sat et kateter op. Der går to dage, min ven ringer og siger, at katten tisser rundt i huset. Vi snakker om det - de tager til dyrlæge igen. Katten har fået en bar plet på indersiden af låret. Dyrlægen siger, at det er fordi den har slikket sig der.

Der går et par dage mere - tisseriet fortsætter, min ven ringer og siger, at de nu bare går og tørrer op og at katten også tisser ned af sig selv. Jeg sender dem igen til dyrlæge - de er helt frustrerede og rystede og har aldrig prøvet dette før, så de er lidt famlende.

De tager til min dyrlæge, som afliver katten. Det viser sig, at den første dyrlæge har lavet hul på kattens urinrør under operationen og at urinen ud over at komme ud af urinrøret også er løbet ved siden af og ud gennem et hul i katten, som urinsyren har lavet i vævet.

De fik alle deres penge retur men står uden deres elskede kat.

Har I nogensinde hørt noget lignende?
Jeg har lige snakket med dem - de har hentet en ny internatkat, hvilket jeg bakker op om - men de er ret rystede.

Jeg har aldrig hørt om dette før, men det var dog en forfærdelig ting… synes I ikke?

Tænk sig hvor ondt det må have gjort…

RIP lille mis.

Helle: Åh sikke dog en forfærdelig oplevelse for den stakkels mis - og ejer… Jeg har aldrig hørt om noget lignende! :ked:
Jeg håber at de bliver glade for deres nye mis, og at den må leve længe uden skavanker!

Den nye er de rigtig glade for allerede, men de græder jo over den gamle. De har to og jeg sagde, at de skulle tage og overveje at få en ny straks - nummer to er også kun en stor killing, og han gik og kaldte på sin ven. Det var ikke til at bære.

Desuden var den døde kat deres datters og hun græd utrøsteligt.

Den nye har tilgengæld givet dem en masse glæder allerede. Nogle gange så skal man bare hente en ny straks.

Jeg undrer mig egentlig over det med de urinsten… katten er helt ung og de har lige hentet den. Nu har jeg ikke villet sige noget pga dere sorg osv - men sig mig - kan urinsten komme på få dage?

Eller har internatet solgt en syg kat?

Det er blot en tanke jeg fik da jeg hørte den var syg. De lod den operere for 5000 kroner. Men heldigvis gav dyrlægen dem alt igen.

MVH

Det må også have været en forfærdelig oplevelse… for alle parter…:ked:
Rigtig godt at de er blevet så glade for den nye allerede…

Jeg kender ikke meget til urinsten, og ved ikke hvor hurtigt de kan komme desværre… må bladre mine bøger igennem en af dagene…

Nej jeg kender heldigvis heller ikke til det selv…

Ja den nye hedder Primadonnaen :slight_smile: Så det var da en lykkelig slutning.

Men stakkels den lille kat - at tisse ud af siden… jeg kan forestille mig smerten…

Føj føj føj!
Jeg har egentlig ikke andet at sige til det.
Skyld vil jeg dog ikke gøre mig tanker om. Det er bare en ualmindeligt trist historie.

Herregud, stakkels kat, men mon ikke, noget tilsvarende er sket før, og man bare ikke har været obs på det, men har aflivet med en anden diagnose?

Nu er dette ikke vedr. katte, men en bekendt af mig fik for nylig stukket hul på sin tarm under en rektoskopi (tarmundersøgelse) og måtte gennem en større operation.
En anden af mine bekendte var for øvrigt ude for det samme (på samme sygehus).

Det er desværre nok den slags der sker indimellem. Dyrlæger er også mennesker og begår fejl.

Husk at urinvejssten meget ofte er foderrelateret, så spørg dem lige, hvad de fodrer med :slight_smile:

Ja det er jo bare en fejl… dyrlægen betalte jo, så han er også led ved det…

De fodrer med RC og nu med noget endnu mere specielt fordi de er blevet helt bange.
Jeg ved ikke, hvad katten har spist før den kom til dem og internatet. Det er jo risikoen ved en internatkat…

Så vidt jeg ved tager urinsten noget tid om at opstå og kommer ikke fra den ene dag til den anden.

men det var dog frygteligt og gyseligt. Stakkels kat og stakkels familie

Ja de gør ikke mere i forhold til internatet - men mit bud er nu stadig, at mis kom med det.

Men som sagt - ingen ved, hvad katten er fodret med før internatet fik den ind, og måske er stenene svære at opdage før de er der. Så internatet er uden skyld.

Åh det gør mig ondt at læse.
Ejeren har jeg talt med og jeg prøvede at hjælpe så godt det var muligt.
Min dyrlæge var også indeover, men ingen tænkte i dyrlægefejl, forståeligt nok.
Jeg vil næste gang jeg taler med min dyrlæge lige spørge ham om både det ene og andet…læs: om struvitsten kan komme som lyn fra en klar himmel (jeg tror det) OG om ikke man kunne have undgået at aflive på en eller anden måde iform af at have opdaget fejlen.
Jeg kan ikke længere huske hvad ejeren hed (Mark?) men jeg vil ønske ham og hans familie mange mange år med deres misser