Har I set disse forslag til ændring af kategorierne i FIFé?

Jeg faldt lige over denne nyhed på Felis Danicas hjemmeside:

http://www.felisdanica.dk/index.php?SectionID=150&WebsiteID=1&LanguageID=1

Hvad synes I, om de ændringer, der er foreslået? Skal det overhovedet ændres?

Personligt synes jeg, at det ville være fantastisk om SBI, RAG og TUV blev flyttet til kat. I - synes de har mere tilfælles med perser/exo end de har med naturracerne, så umiddelbart er forslag 3 og 4 helt perfekt for mig. Jeg har dog ikke rigtig nogen mening om flytningen af de nævnte katteracer fra kat. 3 til kat. 1 - men det ville måske udjævne antallet af katte i kategorierne lidt.

Jeg synes 1 og 2 er helt galt, 3 ville jeg kunne vænne mig til at leve med og 4 er heller ikke ligefrem min drømmeopsætning… Jeg er heller ikke meget for tanken om SBI ved siden af PER og EXO fordi jeg tror det bliver for dyrt rent typemæssigt for min race - men jeg erkender gerne, at posen trænger til at blive rystet (og stemte derfor også for flytning af SBI til kat II ved sidste års FIFe generalforvirring)
VH
Susanne

Det var godt nok på tide, at man endelig er begyndt at tænke på en omlægning…
Jeg har altid ment at en strikt opdeling efter pelslængde ville være enklest at gennemføre… og kan se at det også er en af de løsninger som vil skabe bedst balance i antallet af racer indenfor kategorien…
Andre forbund kan finde ud af at have denne opdeling uden at det går ud over racetypiske træk, så mon ikke også FIFeopdrættere kan det samme? :slight_smile:
Administrativt vil en opdeling efter pelslængde dog nok blive bøvlet - der skal i hvert fald gang i noget efteruddannelse af dommerne…

Hele argumentationen om at en race kan forandre sig i uhensigtsmæssig retning pgr konkurrence med lignende racer… nej, jeg tror ikke helt på det. Det er ikke det der ses i andre forbund…
Faktisk tror jeg lidt på at opdeling efter pelslængde vil medvirke til at bevare forskellene… Fx vil det være meget tydeligt, hvis en birma nærmer sig colourpoints udseende - og jeg har en tro på at en ordentligt uddannet dommer vil dømme så ekstreme katte voldsomt ned…

Hvor er det spændende, at der endelig bliver taget hul på bylden. Min mening er jo ikke så relevant, men jeg er spændt på at se hvad det ender med. :slight_smile:

Ann, det er nu ikke helt fair - der har været forslag på forslag på forslag på FIFe´s generalforsamlinger gennem de sidste 10 år, men det er rigtigt svært at ændre systemet så det bliver bedre i alle lande.

Hele argumentationen om at en race kan forandre sig i uhensigtsmæssig retning pgr konkurrence med lignende racer… nej, jeg tror ikke helt på det. Det er ikke det der ses i andre forbund…
Faktisk tror jeg lidt på at opdeling efter pelslængde vil medvirke til at bevare forskellene… Fx vil det være meget tydeligt, hvis en birma nærmer sig colourpoints udseende - og jeg har en tro på at en ordentligt uddannet dommer vil dømme så ekstreme katte voldsomt ned…

Tja, nu har jeg jo set hvor min race har bevæget sig hen gennem årene - helt uden at standarden er ændret. Både hvad angår type og pelsstørrelse. Jeg har jo arbejdet med udkryds, og tro mig hvis mine halvpersere havde haft hvide poter, så havde de sparket røv derude på udstillingerne i hidtil uset grad, tro mig - desværre…!
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;793615]Ann, det er nu ikke helt fair - der har været forslag på forslag på forslag på FIFe´s generalforsamlinger gennem de sidste 10 år, men det er rigtigt svært at ændre systemet så det bliver bedre i alle lande.

Ja, men det er først nu at man har fået en arbejdsgruppe til seriøst at gennemgå problemstillingen og komme med nogle forslag… Jeg kan huske at man havde snakken allerede da jeg i sin tid begyndte at udstille Aske - mest fordi korthårskategorien består af et uforholdsmæssigt stort antal racer, mens at Kat I består af sølle to :slight_smile:
Og ja… det bliver en lang og sej kamp at få det ændret, men jeg er også overbevist om at det skal til…

Tja, nu har jeg jo set hvor min race har bevæget sig hen gennem årene - helt uden at standarden er ændret. Både hvad angår type og pelsstørrelse. Jeg har jo arbejdet med udkryds, og tro mig hvis mine halvpersere havde haft hvide poter, så havde de sparket røv derude på udstillingerne i hidtil uset grad, tro mig - desværre…!
VH
Susanne[/QUOTE]

Det ved jeg skam godt - og jeg har også undret mig meget… hvis man vil have en fladnæset, langhåret masket kat som idealkatten, så fatter jeg jo ikke at man ikke har valgt colourpoint perseren i stedet for birmaen…
Min tro er så, at dette vil kunne ændre sig i det øjeblik de to ganske forskellige racer kommer i direkte konkurrence med hinanden. Den ekstreme birma vil (og bør) blive dømt ned - for det vil være let at se hvor ekstrem individet er…
Jeg ved godt at det kan lyde som en selvmodsigelse… Men da somalien i sin tid blev flyttet fra semilanghårskategorien til korthår og dermed pludselig stid i direkte konkurrence med sin søsterrace, som den delte standard med, så skete der meget med somaliens type… den holdt faktisk op med at ligne en dårligt typet skovkat :wink: (ok, overdrivelse fremmer forståelsen)…
Jeg tror på at man, når man får mulighed for at holde racerne op mod hinanden og sammenligne, vil få nogle bedre typer, tættere og i mere overensstemmelse med racestandarden…

Lige nu vil og kan jeg ikke udtale mig - jeg skal lige sluge den, og så tænke det igennem. Men jeg er pt ikke just begejstret…

[QUOTE=Ann K;793629] Den ekstreme birma vil (og bør) blive dømt ned - for det vil være let at se hvor ekstrem individet er… .[/QUOTE] Nej sådan er virkelighedens verden ikke - kun en dommer dømmer ned på de ekstremt typede birmaer , resten klapper begejstret i deres små dommerhænder.

Jeps…! (Jeg kan dog komme i tanker om 2 dommere, der dømmer ned på persertype hos SBI, den anden er John Rudolph)
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;793638]Jeps…! (Jeg kan dog komme i tanker om 2 dommere, der dømmer ned på persertype hos SBI, den anden er John Rudolph)
VH
Susanne[/QUOTE]

Det kræver dommere med store n***** at turde gå imod strømmen.

Jamen… husk på at der skal ske en efteruddannelse af en hel del dommere… dommere som måske ligefrem kan en races standard og vil dømme efter denne - fordi de ikke er fedtet ind i et eller andet “deterjegvanttilatsefradenneopdrætterogdetergodekatte”

Jeg har altid undret mig over hvorfor en dommer har mere end en race imellem hænderne på en dag når der nu er rigeligt af racen på udstillingen. Sølv med hvid et sted og uden hvid et andet sted. Hvorfor ikke begge hos samme dommer. Kun antallet af katte en dommer kan nå på en dag er afgørende for om racen bedømmes hos 1, 2 eller flere dommere.

Alle NFO og alle MCO o.s.v. bedømmes for sig. Der findes den bedste hun, han o.s.v. som til sidst kommer på scenen sammen om den er kort eller langt hår eller ingen ting.

For min skyld kan vi godt beholde alle farveindelingerne og aldresinddelingen undervejs, men når den bedste hun, killing, ungdyr o.s.v. i racen skal findes er det kun blandt alle NFO (f.eks) der har opnået ex 1 der vælges iblandt uanset farven. Denne går så videre. Som det er nu kan der ende mere end en fra samme race på scenen af gangen. Det gør der ikke i mit forslag. I det forslag vil alle racer derimod være sikret en plads på scenen.

Meget spændende, at der endelig sker noget :thumbup:

Jeg har tænkt lidt over det, og tror nok også at jeg hælder til en generel opdeling på baggrund af pelslængde (forslag B)

Nye racer vil så bliver placeret efter deres pelslængde og ikke per automatik i den sidste kategori, så nemt vil blive en skraldespand, hvor alt muligt kan puttes I :thumbdown:

Se på antallet af racer i KAT III i dag, det er allerede helt vildt.

Skal jeg vælge en anden løsning bliver det forslag D.

Så skal der dælme laves nogle lange scener - eller meget lange udstillingsdage - i betragtning af det høje antal racer, der f.eks. (officielt) ligger i kat. III. Jeg ved godt, de ikke alle kommer på samme udstilling, men der er mange forskellige.

Personligt stemmer jeg d) med b) som alternativ, også selvom jeg ikke kan se, hvad KBL har at gøre sammen med korthårsracer :slight_smile:

Uden at tjekke først… men findes KBL ikke også som korthåret?

Der hedder den KBS - og den “må” efter min mening gerne være sammen med de korthårede. Men det er kun i forslag b), at KBL bliver flyttet væk fra de korthårede.

I modsætning til somali, som man også kan argumentere for, ikke er korthåret, så ser man slet ikke KBS på danske udstillinger og derfor skiller den sig meget tydeligt ud fra sine konkurrenter.

Jeg er ved at læse det, og har et hurtigt spørgsmål. Hvad er det Best of Breed, som der omtales? Som de gerne vil have tilbage? (kender Best of Breed fra TICA, men hvordan foregår det i FIFé?)

Har i øvrigt samme tanke som Mette - hvad med f.eks. KBL? Er det fordi at den har en KBS søsterrace som SOM, at man har valgt ikke at flytte den til en anden kategori, eller? :slight_smile: For netop både KBL og KBS vil i mine øjne være idelle også at flytte derover, da de jo netop dømmes ud fra farvegrupper også…
Edit: Hov nej, jeg tænkte jo lige at de ville være idelle at flytte i kat. I, men det er jo kat. II, der dømmes i farvegrupper :ups:

kan ikke se hvad sbi, rag og tuv skal sammen med langhårsgruppen. Forstår godt man gerne vil dele kat 3 op da den indeholder extremt mange forskellige racer. Men for mig er sbi/rag/tuv LAAANNGGGTTTT fra en perser. (ja ved godt perser er brugt til både birma og ragdoll til og lave den MEEEEN.)
En ting er sikket jeg vil da gøre ALT for og stemme imod det foreslag

Jeg håber virkelig man kan finde frem til en løsning, der i det store og hele kan tilfredsstille flertallet.

Hvis der skulle sidde nogle RK-medlemmer, kan jeg fortælle at vi har i sinde at debattere forslagene på GF på lørdag :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;793701]Så skal der dælme laves nogle lange scener - eller meget lange udstillingsdage - i betragtning af det høje antal racer, der f.eks. (officielt) ligger i kat. III. Jeg ved godt, de ikke alle kommer på samme udstilling, men der er mange forskellige.
[/QUOTE]

Og jeg blev så lige nysgerrig, og måtte se hvor mange forskellige der var i Køge her i januar … der var 15 !! forskellige korthårsracer i kataloget.