Har I set disse forslag til ændring af kategorierne i FIFé?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;793737]Jeg håber virkelig man kan finde frem til en løsning, der i det store og hele kan tilfredsstille flertallet.

Hvis der skulle sidde nogle RK-medlemmer, kan jeg fortælle at vi har i sinde at debattere forslagene på GF på lørdag :)[/QUOTE]

Spændende! det glæder jeg mig til.:slight_smile:

Og btw, der behøves ingen kage - jeg har først f’øsdag søndag:p

Hmm, i mulighed C forstår jeg ikke hvorfor man ikke har valgt at rykke KBL og KBS med over i kategori II, når man nu har ACL og ACS der… Det ville få kat. II og III til at have lidt mere lige mange katte (hhv. 36 og 39% i oversigten), og få lidt flere racer over i kat. II

De kunne såmænd også komme med i D, men der ee et ok højere procent antal i kat. II ifht kat. III (hhv. 35 mod 28 %)

Vi var på vej ud af døren, da jeg skrev startindlægget, så derfor fik jeg ikke lige selv svaret i dybden.

Jeg tror, at der vil være for stor modstand mod at gennemføre forslag a (1+2 og 3+4) og også forslag b (longhair / shorthair), da det vil ryste for meget op i de nuværende kategorier. Jeg tror helt klart, at forslag c eller d vil være nemmest at gennemføre - der vil også være modstand, men ikke nær så meget, er jeg overbevist om.

Skulle man gøre det helt rigtigt, så burde man nok ryste posen helt og lave helt nye kategorier for bunden, men det får man aldrig gennemført, for det kan man ikke blive enige om.

Den feedback form de snakker om, den er til Felis Danica som FIFe member - så det vi skal nu er at alle mellemmerne i klubberne skal snakke sammen på GF, og så skal klubberne snakke sammen på FDs plenar forsamling, ikk’?

Edit: Nevermind, det svarer Bette Lind på i sin nyhed om emnet :ups: Mit hoved er godt nok ikke liiige så friskt her til aften… :tihi:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;793737]Jeg håber virkelig man kan finde frem til en løsning, der i det store og hele kan tilfredsstille flertallet.

Hvis der skulle sidde nogle RK-medlemmer, kan jeg fortælle at vi har i sinde at debattere forslagene på GF på lørdag :)[/QUOTE]

Det glæder jeg mig til :slight_smile: kan nu ikke se hvad Van og ragdoll har med perser at gøre, men det bliver spændende at følge diskussionen “live” :tihi:

Cirka lige så meget som Kurilian har med Abyssinier - osv :wink:

[QUOTE=Eife;793814]Den feedback form de snakker om, den er til Felis Danica som FIFe member - så det vi skal nu er at alle mellemmerne i klubberne skal snakke sammen på GF, og så skal klubberne snakke sammen på FDs plenar forsamling, ikk’?

Edit: Nevermind, det svarer Bette Lind på i sin nyhed om emnet :ups: Mit hoved er godt nok ikke liiige så friskt her til aften… :tihi:[/QUOTE]

Netop:) FD er ganske tidligt ude med denne info:ok: - flere andre FIFe medlemmer har ikke tænkt sig at diskutere det med deres medlemmer;) Jeg ville mene, det var et naturligt emne for breed councils - men det er vist slet ikke meningen:confused: Hvad har udstillernes mening med noget at gøre:? :wink: Dette er åbenbart et rent administrativt anliggende, hvordan shows organiseres…

Så vi skal som FD medlemmers medlemmer være meget glade for denne lejlighed til at påvirke vores FIFe medlem:ok:

[QUOTE=En forhenværende bruger;793804]
Skulle man gøre det helt rigtigt, så burde man nok ryste posen helt og lave helt nye kategorier for bunden, men det får man aldrig gennemført, for det kan man ikke blive enige om.[/QUOTE]

Meget enig.
Man ser det jo allerede her i tråden :wink:

Jamen lige præcis de to racer kan jeg sagtens se en sammenhæng … Eller noget :lol:

[QUOTE=Temple Bar;793701]Så skal der dælme laves nogle lange scener - eller meget lange udstillingsdage - i betragtning af det høje antal racer, der f.eks. (officielt) ligger i kat. III. Jeg ved godt, de ikke alle kommer på samme udstilling, men der er mange forskellige.

Personligt stemmer jeg d) med b) som alternativ, også selvom jeg ikke kan se, hvad KBL har at gøre sammen med korthårsracer :)[/QUOTE]

En længere dag? næ en kortere dag eller samme længde.

Som det er nu splittes den norske op i x-antalfarvevarianter hos x- antal dommere som hver har andre racer. Der bliver fundet bedste killinnge, ungkat o.s.v. Dereftert findes bedst i vaianten. Derefter findes nominering hos hver dommer. Jeg foreslår her bedste NFO killing ungkat o.s.v. uanset farvevariant. Derefter kommer alle killinger på scenen uanset pels og race og udstillingens bedste killing findes o.s.v. Derefter slut.

Hvad har NFO med en helt anden race at gøre? Hvorfor skal de førend til allersidst vurderes op i mod andre racer. Standarden er jo deres egen?

[QUOTE=Temple Bar;793701]Så skal der dælme laves nogle lange scener - eller meget lange udstillingsdage - i betragtning af det høje antal racer, der f.eks. (officielt) ligger i kat. III. Jeg ved godt, de ikke alle kommer på samme udstilling, men der er mange forskellige.

Personligt stemmer jeg d) med b) som alternativ, også selvom jeg ikke kan se, hvad KBL har at gøre sammen med korthårsracer :)[/QUOTE]

Hvorfor skal en lille race udelukkes fra at markere sig i slutseancen blot fordi den er lille og i udvikling (antalsmæssigt). Hvorfor kan mine Burmillaer ikke bedømmes op imod mine norske? Det handler vel om at leve op til racestandarden? Bedst in show er vel bedst in show og ikke andet.
ex … og titlerne gives jo i den enkelte race og i den enkelte variant. Det kommer jo ikke det der sker på scenen ved. Hvorfor skulle en dommer ikke kunne dømme alle farvevaianterne i hos NFO hvis antallet af NFO passer til det antal en dommer kan nå at bedømme på en dag?

[QUOTE=Babette;794051]En længere dag? næ en kortere dag eller samme længde.

Som det er nu splittes den norske op i x-antalfarvevarianter hos x- antal dommere som hver har andre racer. Der bliver fundet bedste killinnge, ungkat o.s.v. Dereftert findes bedst i vaianten. Derefter findes nominering hos hver dommer. Jeg foreslår her bedste NFO killing ungkat o.s.v. uanset farvevariant. Derefter kommer alle killinger på scenen uanset pels og race og udstillingens bedste killing findes o.s.v. Derefter slut.

Hvad har NFO med en helt anden race at gøre? Hvorfor skal de førend til allersidst vurderes op i mod andre racer. Standarden er jo deres egen?[/QUOTE]

Nu har du jo en af de racer, der antalsmæssigt er størst. Jeg forstår stadig ikke, hvordan det rent tidsmæssigt skulle være en forbedring for nogen som helst at lave det på din måde - for de dommere, der er optaget på scenen, kan jo ikke dømme andre katte i mellemtiden, så alle skal sidde og vente og vente og vente (udstillere er jo heller ikke berømte for at være hurtige til at få deres katte op). Alternativt skulle man have måske 10-15 dommere på hver udstilling og det kan jeg love dig for, at ingen klub har råd til at betale - for det er der slet ikke udstillere til.

Allerede nu er der mange kat. IV udstillere, der mere eller mindre berettiget skal høre for, at deres BIS er let at opnå. Hvis der så skulle laves et BIS siameser, et BIS orientaler, et BIS peterbald (tilføj gerne, hvis jeg lige har glemt en race), så kan det faktisk i visse tilfælde betyde, at bare ved at tilmelde sin kat, er man garanteret et BIS. Og er der sgu da gået inflation i de BIS’er!

Det er jo sådan set “galt nok”, at jeg har en chokolade burmeser gående herhjemme, som er blevet premier uden nogensinde at have haft konkurrence på sit certifikat. Det nærmeste, han er kommet konkurrence, er en chokolade hunkat, han mødte flere gange som killing/ungdyr - og tabte til i forhold til BIV og nominering. Men med din idé kunne han faktisk være blevet BIS burmeser ungdyr han indtil flere gange (der udstilles ikke specielt mange burmesere på Sjælland, uanset farve).

[QUOTE=Babette;794051]
Hvad har NFO med en helt anden race at gøre? Hvorfor skal de førend til allersidst vurderes op i mod andre racer. Standarden er jo deres egen?[/QUOTE]

Jeg forstår ikke, hvad du egentlig mener?

At samtlige fx 20 racer skal have deres eget BIS?

jeg er mest til d-
eller den med kort/lang. men der bliver vores søskenderace skilt ad og det synes jeg også er lidt dumt. det er PRÆCIS samme kat bare med lidt mere pels.

jeg tror arbejdsgruppen har været så godt som samtlige tænkelige muligheder igennem. og vi skal også tænke på at det skal kunne implementeres bare nogenlunde tidsmæssigt. tvivler på vi ville synes det var sjovt med ex ½ års show stop mens alle blev efteruddannet s

Jeg har kun et års erfaring med udstilling og nogle af racerne er jeg ikke så godt inde i, men jeg har dog en mening om lidt af det. er jeg helt galt på den, så må i lige korigere mig :slight_smile:

[QUOTE=En forhenværende bruger;793595]Jeg faldt lige over denne nyhed på Felis Danicas hjemmeside:

http://www.felisdanica.dk/index.php?SectionID=150&WebsiteID=1&LanguageID=1

Hvad synes I, om de ændringer, der er foreslået? Skal det overhovedet ændres?

Personligt synes jeg, at det ville være fantastisk om SBI, RAG og TUV blev flyttet til kat. I - synes de har mere tilfælles med perser/exo end de har med naturracerne, så umiddelbart er forslag 3 og 4 helt perfekt for mig. Jeg har dog ikke rigtig nogen mening om flytningen af de nævnte katteracer fra kat. 3 til kat. 1 - men det ville måske udjævne antallet af katte i kategorierne lidt.[/QUOTE]

SBI; RAG TUV har jeg for lidt kendskab til at kunne sige noget om, men jeg mener helt klar at KBL og KBS bør ligge i kat.2. da de jo også høre til naturracerne.

[QUOTE=Temple Bar;793701]Så skal der dælme laves nogle lange scener - eller meget lange udstillingsdage - i betragtning af det høje antal racer, der f.eks. (officielt) ligger i kat. III. Jeg ved godt, de ikke alle kommer på samme udstilling, men der er mange forskellige.

Personligt stemmer jeg d) med b) som alternativ, også selvom jeg ikke kan se, hvad KBL har at gøre sammen med korthårsracer :)[/QUOTE]

Helt enig og jeg ved at der er flere dommer, der mener det samme :thumbup:

Jo den er også i en korthårs udgave :slight_smile:

Om den korthårede skal være bland korthårede er jeg i tvivl om for det er jo kun pelslængende, der er forskel på i standerden for KBL og KBS.

Der var KBS med på udstillingen i Vorbasse. de var dog fra Tyskland.
Den første Dansk ejet KBS skulle efter planen komme til Danmark i dag. Så i fremtiden kommer der også KBS på de danske udstillinger.

Mon ikke Poul og Anne Mette viser der nye hankat frem på udstillingen i Fredericia :?

[QUOTE=Babette;794052]Hvorfor skal en lille race udelukkes fra at markere sig i slutseancen blot fordi den er lille og i udvikling (antalsmæssigt). Hvorfor kan mine Burmillaer ikke bedømmes op imod mine norske? Det handler vel om at leve op til racestandarden? Bedst in show er vel bedst in show og ikke andet.
ex … og titlerne gives jo i den enkelte race og i den enkelte variant. Det kommer jo ikke det der sker på scenen ved. Hvorfor skulle en dommer ikke kunne dømme alle farvevaianterne i hos NFO hvis antallet af NFO passer til det antal en dommer kan nå at bedømme på en dag?[/QUOTE]

Her vil jeg gerne korigere. En lille race kan sagtens gøre sig gældende.
I Brædstrup var der tilmeldt 9 KBL og de 4 af dem var nomineret :thumbup: og en af dem vandt BIS :thumbup:

Jeg er klart mest for løsning d.

Vi vil aldrig kunne nå 100% til enighed om hvorledes racerne skal fordeles, men jeg synes klart det vil være til alles fordel om der sker en ændring!

For Kat. IV. kattene vil det betyde at vi får langt langt mere konkurrence. Dette vil for nogen måske synes irreterende, andre ser det som en kærkommen chance for at få rystet posen lidt :wink:

En sidegevinst for Kat. IV. vil IMO være, at man som dommer, måske begynder at se mere på helheden af katten, frem for “blot” store ører.

Konkurrencen mod de mange andre smukke racer, vil gøre at vi i Kat. IV. er NØDT til at stramme op og “lave” nogle bedre katte som helhed - og IKKE bare kan springe over gærdet hvor ørene er størst (hvilket IMO er det der sker på nuværende).

Der vil gå en rum tid hvor Kat. IV. er nødt til at strænge sig an, for at kunne nå op på niveau med de andre racer i “Kat. d.”, men det vil kún være til det gode IMO! :slight_smile:

Jeg hilser en ny opdeling velkommen - og håber at arbejdsgruppens store arbejde, vil give pote og at vi omsider vil få en omstrukturering af Kategorierne i Fifé.

/Mette

[QUOTE=Vivi_Fletcher;794072]Jeg forstår ikke, hvad du egentlig mener?

At samtlige fx 20 racer skal have deres eget BIS?[/QUOTE]
Nej at BIS vælges bladt en representant fra alle de racer der er tilmeldt udstillingen om de har langt, semilang, kort eller intet har og at alle racer kun har en chance uanset farvevarianter for at blive nomineret. Inddelingen efter alder bibeholdes.

[QUOTE=Temple Bar;794064]Nu har du jo en af de racer, der antalsmæssigt er størst. Jeg forstår stadig ikke, hvordan det rent tidsmæssigt skulle være en forbedring for nogen som helst at lave det på din måde - for de dommere, der er optaget på scenen, kan jo ikke dømme andre katte i mellemtiden, så alle skal sidde og vente og vente og venteVente på hvad? Dommerne dømmer som de plejer udtager når alle i samme race er bedømt den bedste han hun som de plejer. Det er så den races scenekat. Nomineringsseancen slettes. De må da spare tid, måske ikke timer men alligevel. (udstillere er jo heller ikke berømte for at være hurtige til at få deres katte op Til hvad? Alle katte skal da på dommerbordet som det er nu. Det er vel indiskutabelt. ). Alternativt skulle man have måske 10-15 dommere på hver udstilling Hvorfor det? De dommere der er på banen kan dømme et vist antal katte som sædvanligt. Det skal blot så vidt det er muligt være samme race´og ikke som nu hvor de store racer er sprædt over flere som typisk har flere racer. og det kan jeg love dig for, at ingen klub har råd til at betale - for det er der slet ikke udstillere til. Jeg forestiller mig ikke en dommer pr race det vil jo være resursespild af rang.

Allerede nu er der mange kat. IV udstillere, der mere eller mindre berettiget skal høre for, at deres BIS er let at opnå. Hvis der så skulle laves et BIS siameser, et BIS orientaler, et BIS peterbald (tilføj gerne, hvis jeg lige har glemt en race), så kan det faktisk i visse tilfælde betyde, at bare ved at tilmelde sin kat, er man garanteret et BIS. Og er der sgu da gået inflation i de BIS’er! Bedst in show = alle racers nominerede katte dyster mod hinanden uanset pelslængde og farvevariant. Det bliver det vel ikke lettere af tværtimod.

Det er jo sådan set “galt nok”, at jeg har en chokolade burmeser gående herhjemme, som er blevet premier uden nogensinde at have haft konkurrence på sit certifikat. Det nærmeste, han er kommet konkurrence, er en chokolade hunkat, han mødte flere gange som killing/ungdyr - og tabte til i forhold til BIV og nominering. Men med din idé kunne han faktisk være blevet BIS burmeser ungdyr han indtil flere gange (der udstilles ikke specielt mange burmesere på Sjælland, uanset farve Nej ikke uden at skulle have slået et ungdyr fra alle tilmeldet racer).[/QUOTE]

Jeg har lavet et for kort indlæg nu må det her vel så række.

Krista - Det er når du kun skriver i det citerede, at den skriver at indlægget er for kort…

Babette - Du skriver: Dommerne dømmer som de plejer udtager når alle i samme race er bedømt den bedste han hun som de plejer. Det er så den races scenekat. Nomineringsseancen slettes. De må da spare tid, måske ikke timer men alligevel.

[COLOR=black]Hvis dommeren skal vælge sin bedste af racen i han, hun osv., så er det vel det samme som en nomineringsseance idag el. er det mig der har misforstået noget??

På Katteklubbens sidste udstilling var der rundt regnet 100 NFO, hvordan skal én dommer vælge den bedste i racen?? Skal h*n gennemgå alle kattene?

[/COLOR]