Har ledt

vi overvejer at indhegne have har ledt efter de tråde her inde med mål og hvordan det er lavet .

kom gerne med tip og ideer

Hvis du søger på “indhegning” eller “løbegård”, må der da komme en del op? :slight_smile:

Ellers er der jo min (endnu usorterede) samling af links til indhegninger, hvoraf nogle er meget udførligt beskrevet.

Vi har diskuteret nu hvor jeg har bengaler hvad net størrelse vi skal bruge ? hvor højt har man lavet de hegn ? Den vinkel der er oppe for oven hvor stor er den så de ikke kan kravle ud? Det er planen der skal noget stød i det så de bliver hjemme

Vi har hegn med 10x5 cm masker som dette. Det er OK også til en lidt-under-middel kat som Somali, men hvis man skal have killing(er) på et tidspunkt, skal man nok ned i noget hønsenet med max. 4 cm maskestørrelse. Køb trådvare uden plastbelægning, hvis der også skal strøm op - så slipper I for at have en tråd til jordforbindelsen.

Udhænget bliver efter min opfattelse mest effektivt, hvis der er i 90 grader. Jeg kan ikke se formålet med at lave det skråt opad - det må da gøre udbrud nemmere?

Det kommer jo i høj grad an på hvordan din plet er :slight_smile:
Tino er en bøf på 7 kg, og har ikke hjerne til at bryde ud, så han ville kunne have sådan et almindeligt havehegn i en højde på 180 cm. Jeg er ikke engang sikker på det ville være nødvendigt med strøm til ham :tihi:

Men hans Mor… Hun skal uden tvivl have et hegn med 5 x 5 masker MAX. og strøm for oven. Hun er en lille fin og absolut udspekuleret dame på små 4 kg.

Så afhængig af hans udlængsel og str. er der lidt at vælge imellem :slight_smile: Men vinklen vil jeg personligt lave 45 grader, så er du på den sikre side :slight_smile:

vi har snakket om at sætte stød nede for neden i starten og den vinkel for oven ville vi sidde
3 tråde så vi er sikker på han ikke kravler ud … for han skal nok prøve den baryl, for han er MEGET nysgeri. Grunden til vi har ændret vores mening på den her måde det er alle de vild katte vi har og det undgår vi på den måde også bliver diesel ikke stresset af dem

Jeg tror nu ikke begaler er sværere at holde inde end abyer.
Nogle vil søge at komme ud, andre gør det aldrig.

Det bedste du kan gøre er at tage ud og se et par indhegninger i praksis - så får du tips og tricks og kan høre om de ting du absolut ikke skal gøre.

Nu vi snakker indhegning…

Så vidt jeg ved må man ikke “plante” noget der er mere end 180 cm i skel? Eftersom vores have er mikroskopisk skal et hegn stå i skellet ind til naboen.

Men Adelie kan med LETHED hoppe det bitte stykke, hun hopper gladeligt op på toppen af døre osv. Så… Hvad ville forhindre hende i simpelthen at springe op OVEN på vinklen og fortsætte ud på den anden side?

Helst ville jeg lægge “tag” på, men igen, de 180 cm… er ikke smart når Manden er 196 høj L med mine sølle 160 cm kan jeg jo sagtens førdes derude alligevel, meeen…

Eller ta’r jeg helt fejl mht højden af “noget” i skel?

(PS vi har en vældig sød nabo så vi kunne sikkert aftale noget med hende, men … tænk nu hvis hun flytter og vi får Hr Knahrvorn’s bror?

Ofte er reglen 180 cm, men det varierer fra sted til sted - se f.eks. her hos Lis. Reglerne kan man checke med sin boligforening. grundejerforening eller hvad, der nu er. Og det er naturligvis en god idé altid at snakke med naboen, før man sætter noget op - også selv om man har reglerne med sig.

Til meget atletiske og klatrende katte er det sådan set lige meget om du laver hegnet 180 cm eller det dobbelte - over skal de nok komme. Det vinklede udhænget kan hjælpe, men er ingen garanti, så jeg tror ikke, I kommer udenom at bruge strømtråde. Men alt, hvad der skal bruges til det, kan købes for omkring en tusse.

Jeg ville overveje at undlade vinklen og så sætte “dimser” på toppen af stolperne.
Katte hopper ikke over et hegn - de hopper op et hegn og derefter ned fra hegnet. Så er der ikke noget at hoppe op på, kan de ikke komme over.
Men de kan klatre over, så det kræver der er strøm på selve hegnet.

Nu har vi en udbryderkonge af de helt store. Vi havde indhegnet kattegården med net på 180 cm. derover var der 3 rækker tråd med strøm på. Så bliver han da inde, troede vi. Men vi havde gjort regning uden Leopold, han satte sig midt i kattegården og så kunne man næsteen se på ham hvordan han beregnede vinkler, gangede og dividerede og vupti. Op på et bord, op på kanten af terrassedøren, som dumme mig havde glemt at lukke, og videre op på taget.
Nå den dør skulle vi så ikke have åben.
Næste dag var den gal igen. Denne gang var det en halvmur der næsten var lige så høj som døren, hop, op på taget og ud og føjte.
Muren blev sikret med mere strømførende tråd og mere net. Til sidst lignede det faktisk en fængselsgård og alligevel blev han ved med at finde en udvej for at komme ud i det fri.
Så mit forslag er at overdække gården med net eller anden form for tag, for ellers kan man ikke holde en bengal inde, hvis den vil ud. Vi måtte kaste håndklædet i ringen og lade ham gå frit, hvilket har medført han det meste af tiden ligger i sin kurv og sover:S:S
Det skal siges vi bor op ad en skov og et godt stykke vej fra den asfalterede vej, så han er ikke i den store fare for at blive kørt ned og det meste af ude tiden bruger han i skoven eller i sin hundesikrede kattegård. Det betyder man kan svanse frem og tilbage foran Lone og Franks to hunde. Hundene gør ikke kattene noget, men Leopold, så klog han end er, har ikke opdaget det endnu:høhø::høhø:
Knus Elin