Har min misser fået stress?

Nu må i hjælpe mig… Jeg har 5 Maine Coon katte og en huskat på 6 år (Balou). Ham har jeg haft siden han var 12 uger. Han har været hele flokkens alfa han indtil for 6 måneder siden da min MCO dreng (Kenzo) på 7 måneder begynde at kaste sig over ham. Ikke af ondskab, bare fordi han kunne og fordi han trængte til at ha’ en og bokse med. Fluks anskaffede jeg mig en coon dreng mere for at Kenzo havde en at tumle med. Resultat… To drenge på henholdsvis 15 mdr (Kenzo på 8,5 kg) nu og en på 7 måneder, Rasmus (6 kg) er ved at drive Baliu til vanvid. De trænger ham op i en krog eller jagter ham og vælter ham… De bider ham ikke, de ynder bare at gøre ham bange. Så han smider sig på ryggen og skriger til jeg springer ham til undsætning. Problemet er nu at han taber sig og slikker sig så voldsomt at han er blevet hel tyndpelset. Hvad gør jeg??? Kan jeg på nogen måde redde forholdet i gruppen, eller er der kun én ting at gøre?? Omplacering?? Vil vildt nødig af med ham da han er den misser vi har haft længst og han er så sød og kælen når ellers de andre holder sig fra ham.
Ud over vægttab og han slikker sig virker han lige så frisk som altid… Han kommer springende når jeg er i nærheden af de andre katte. Men han virker ret bange i de andres nærvær, og skulle én af dem gå hen til ham væser han af dem… Hankat eller hunkat er ligegyldigt!!
Her i december fik jeg hans frue lagt til at sove pga. kræft… Kan det være sorg der også gør at han giver op over for de andre??? Min dyrlæge har haft ferie, og han kommer på besøg og tjekker alle kattene i den her uge, men vil gerne høre jeres mening om hvad jeg kan gøre. Så sig frem…

Det må ikke være sjovt for Baliu, at de er efter ham :frowning:

Ja, Balou har tydeligvis stress :frowning:

Jeg vil anbefale dig at sætte en Feliway i stikkontakten med det samme - og kombinere med Zylkéne til Balou.

Jeg ville overveje at lukke Balou fra sammen med en kat, der ikke jagter ham. De to unge lømler er for stærke for ham.

Nu spørger jeg nok dumt… Men jeg har aldrig prøvet det her før… Min flok har altid fungeret fint sammen… Men hvad er Zylkéne???

www.zylkene.dk

Fuldstændig enig

Det vil jeg øjeblikkeligt få fremskaffet i morgen og afprøve… Kan se det burde kunne fremskaffes på ethvert apotek;o))

er de alle kastrater?

Nej de sidste to misser jeg har fået er stadigvæk fertile… Men Rasmus skal kastereret i den her uge og så skal Dolly Parton i næste måned.

Der har du helt sikkert synderen - fertile katte mener de er noget og er dem der bestemmer.

Du skal vide det varer en måneds tid før hormonerne daler.

Feliway som anbefalet - og så håb på de to unge ikke har fået for meget overtag - og kan glemme det

Ja det er nemlig også min mistanke at det er Rasmus der er synderen… Men Kenzo som blev kastereret da han var 12 uger er altså også hård ved Balou. Forstår ikke den drejning tingene har taget, fordi alle var bedste venner fra starten. Balou har egentligt aldrig været begejstret for Kenzo, fordi Kenzo forstod ikke når Balou sagde fra. Men Rasmus har været oki indtil jul hvor jeg fik min gamle Fie mis lagt til at sove. hun var den hunkat der passede på de nyankomne killinger og den mis som var Balou’s trofaste ven og sengekammerat. Selv pigerne jagter Balou…