Har nogen af jer haft helvedsild?

Er der nogen af jer der har haft helvedsild, og hvor længe døjede i med det? For knapt 2 uger siden blev jeg pludselig øm i låret. Dagen efter havde jeg fået lidt udslæt, men da jeg har allergi troede jeg det var det. I løbet af et døgn bredte det sig til flere plamager med blærer på. Kom til lægen på 3die dagen, og det var helt klart helvedsild. Fik piller jeg skulle tage i 7 dage mod infektionen samt penicilinsalve. I starten var det kun ubehageligt med udslettet, men så begyndte det med smerter og jag, som blev værre og værre. Har nu fået piller mod nervesmerter. Hold da op hvor er det modbydeligt, har aldrig prøvet sådanne smerter, som nu er værst om aftenen når jeg sidder stille, og om natten, hvor det er virkelig slemt. Kender i til det??

Har ikke selv prøvet at have helvedsild, men ved fra min farmor at det kan være meget smertefuldt og for hende nærmest umuligt at slippe af med igen.

Nervesmerter kender jeg desværre personligt, av, siger jeg bare. Det er simpelthen rædsomt.

Håber de piller du har fået snart virker og det kommer til at gå den rigtige vej - og helst hurtigt :kryds:

[quote=Gizzemissen;388938]Har ikke selv prøvet at have helvedsild, men ved fra min farmor at det kan være meget smertefuldt og for hende nærmest umuligt at slippe af med igen.

Nervesmerter kender jeg desværre personligt, av, siger jeg bare. Det er simpelthen rædsomt.

Håber de piller du har fået snart virker og det kommer til at gå den rigtige vej - og helst hurtigt :kryds:[/quote]

Tak Tina ; ))

Heldigvis ikke - med ønske om god bedring og hurtig recovery :kryds::kryds::kryds:

Jep - har prøvet det een gang, og det var rigeligt! Mit sad i et ‘bånd’ om ryg og brystkasse, faktisk lige dér hvor bh’en sidder - fantastisk oplevelse :S

Jeg kom noget sent til lægen med det, for det startede selvfølgelig en fredag, hvor jeg sad på Oslobåden på vej til Oslo - det skulle være bedst (mest effektivt) at starte behandling senest 4 dage efter de første symptomer. Jeg fik ligesom dig piller og salve, og det hjalp heldigvis relativt hurtigt, jeg husker det som en uges tid eller deromkring.

God bedring - håber det går væk snart! :kryds:

[quote=Camischa;389066]! Mit sad i et ‘bånd’ om ryg og brystkasse, :S

! :kryds:[/quote]

Et helt klassisk tilfælde, det er alleroftest der det bryder ud.

Min mand har haft det for nogen år siden , det er vist ikke særlig sjovt.

Så jeg håber det snart går over Anne-Lykke, men der kan faktisk gå flere måneder.

Og desværre kan det komme igen.
Helvedesild (Herpes zoster) kommer af rester af skoldkoppevirus der har ligget gemt i kroppen.

Og en person med helvedesild kan smitte andre så de får skoldkopper hvis de ikke har haft det før, men det omvendte er ikke tilfældet, altså skoldkopper smitter ikke til helvedesild og helvedesild smitter ikke til helvedesild.

Min far havde det sidste/forrige år i ansigtet. Han blev faktisk helt lam i den ene side, vi andre grinte for det så jo sjovt ud og han lød sjov når han snakkede. Han fik også piller og smertestillende, da der netop også var umenneskelige smerter.

Smerterne slap han af med, indenfor et par uger, men lammelsen fortog sig stille og rolig og flere måneder.

Ja, min læge sagde man helst skulle i behandling inden 3 døgn. Jeg kan høre alle åbenbart får de stærke smerter, og har også læst på nettet, at det kan sætte sig til neuralgi/nervesmerter i lang tid. Nå, jeg synes denne dag er gået nogenlunde, så jeg er spændt på natten. Tak for svarene. Dejligt at ha noget at sammenligne med. ; ))

Jeg havde det for nogle år siden, 5 tror jeg.

Udslættet sad lige over og lidt ned mellem ballerne, nærmest som en forvokset g-string.
Jeg husker det som kløende og sviende.

Da jeg havde det samtidig med en meget voldsomt smertefuld øregangsbetændelse, husker jeg ikke om det gjorde specielt ondt.
Jeg var så plaget af øresmerter, at jeg slet ikke sansede andet - samt var så dopet af smertestillende, at det hele nærmest sejlede rundt for mig.

Jeg har sygemeldt i tre uger pga de der plager.

Der hvor jeg havde udslættet, kan jeg stadig få kløe hvis jeg har det varmt/sveder.

[quote=PiaR;389210]Jeg havde det for nogle år siden, 5 tror jeg.

Udslættet sad lige over og lidt ned mellem ballerne, nærmest som en forvokset g-string.
Jeg husker det som kløende og sviende.

Da jeg havde det samtidig med en meget voldsomt smertefuld øregangsbetændelse, husker jeg ikke om det gjorde specielt ondt.
Jeg var så plaget af øresmerter, at jeg slet ikke sansede andet - samt var så dopet af smertestillende, at det hele nærmest sejlede rundt for mig.

Jeg har sygemeldt i tre uger pga de der plager.

Der hvor jeg havde udslættet, kan jeg stadig få kløe hvis jeg har det varmt/sveder.[/quote]

Føj da, at ha to grimme ting på samme tid. Det har været slemt.

Det var så rædselsfuldt at jeg stadig får kuldegys ved at tænke på det.
Og det blev ikke sjovere af at jeg var alene hjemme alle tre uger undtaget weekends. Michael var på et to ugers kursus samt i Grønland.

Jeg aldrig at få det sådan igen, og vil end ikke ønske det værste menneske at skulle det igennem.

[quote=PiaR;389222]Det var så rædselsfuldt at jeg stadig får kuldegys ved at tænke på det.
Og det blev ikke sjovere af at jeg var alene hjemme alle tre uger undtaget weekends. Michael var på et to ugers kursus samt i Grønland.

Jeg aldrig at få det sådan igen, og vil end ikke ønske det værste menneske at skulle det igennem.[/quote]

Nej, det kan jeg forstå. Det håber vi ikke.

[quote=PiaR;389210]Jeg havde det for nogle år siden, 5 tror jeg.

Udslættet sad lige over og lidt ned mellem ballerne, nærmest som en forvokset g-string.
Jeg husker det som kløende og sviende.

Da jeg havde det samtidig med en meget voldsomt smertefuld øregangsbetændelse, husker jeg ikke om det gjorde specielt ondt.
Jeg var så plaget af øresmerter, at jeg slet ikke sansede andet - samt var så dopet af smertestillende, at det hele nærmest sejlede rundt for mig.

Jeg har sygemeldt i tre uger pga de der plager.

Der hvor jeg havde udslættet, kan jeg stadig få kløe hvis jeg har det varmt/sveder.[/quote]

Stakkels dig - ørepine er noget af det værste der findes, og med helvedesild oveni :uha:

Jeg glemte jo det vigtigste!

God bedring Anne-Lykke, jeg håber du kommer let over det.