Harekilling/ungdyr på Viby J st

Min mand kører tog på Odderbanen og kommer dagligt til Viby J station, siden mandag har han hver dag set en ung hare der løber over sporet og det er mere held end forstand at den ikke er ramt endnu. Enten løber den den ene vej over og sætter sig ved siden af Arlas bygninger ellers løber den tilbage og gemmer sig på et lille bitte stykke græs midt ude mellem DSB spor og Odderbanens spor.:uha:
Den må være kommet på afveje, den kan da ikke leve dér, kan den? Er der nogen der er lokalkendt og ved om der er overlevelses muligheder der?
Hvis ikke den hører til der hvad gør man så? Hvem skal man henvende sig til?

det er egentlig “sjovt” at du nævner det, for vi har nemlig observeret op til flere hoppedyr lige præcis i det område, vi haret par gange forsøgt at indfange en hvid kanin som, som sådan ikke virkede bange for mennesker, men den er smuttet ind i noget krat hver gang, så vi ikke har kunne indfange den, umiddelbart vil jeg mene at der er masser af mulighed for overlevelse i det område, men det er så godtnok mest villaer der ligger der, men der er så heller ikke langt til nogle enge osv. måske man skal tage henvendelse til dyreinternatet i tingskoven, selvom jeg nu ikke tror de kan gøre meget ved det

Tak Johnny, det var også mere hvis der nu slet ikke var overlevelses muligheder for den, så sku den vel hjælpes ud af byen. Jeg spørger om de kender området ude hos DDAA.

Ork der lever millioner af harer på baneterrænet. Dengang jeg arbejdede i en barak ude under Ringgadebroen var der et mylder af harer på skinnerne derude. Det var sådan at hvis man en dag IKKE havde set mindst en hare, så var det helt underligt :slight_smile:

Så det er ikke spor usædvanligt at se dem der. Og de er forbavsende gode, alt taget i betragtning, til ikke at blive kørt over. Ikke som fasaner der bare puster sig op og står og ser dumme ud midt på sporet :tihi:

Men ude under ringgadebroen er der jo ogå mange steder hvor der er mad, det vidste jeg ikke rigtig om der var i viby. Den sidder bare lige så ynkeligt ved siden af Arlas bygning! :frowning:
ja fasaner de er bare så dumme, de løber hen af sporet i stedet for ud til siden.

Harer er efterhånden overalt. Det er svært at forstå, at der skulle være blevet færre af dem, men det må være fordi, deres levearealer samtidig er forsvundet i større grad. I Næstved ser man fx tit harer på Bilkas parkeringsplads. Markerne omkring er efterhånden blevet bebygget med parcelhuse, så der er ikke så meget grønt tilbage.

Hvis man ser området sådan lidt fra oven, så er der masser af haver og andre steder hvor der kan findes noget at spise for en hare :slight_smile:

Så jeg tror ikke du skal være nervøs :slight_smile: (men det er pænt af dig at være det :hjerte: - harer er nu altså søde!)

Ja og når så den ikke er rigtig voksen så bliver man lidt blød om hjertet. Min mor og jeg opflaskede en harekilling for mange år siden, nui den var nuttet :hjerte:
Jeg bor endda på landet men vi har ingen harer her!

det er jo også helt galt ik? det kan være jeg skal kører ind og finde den, så kan den bo i vores “skov” :høhø:

Er der ikke noget med at en voksen hare dør af chock hvis man fanger dem? Nu siger du jo at det her er et ungdyr, og harekillinger falder jo godt nok ikke døde om, men … :S (eller er det bare en skrøne, det kan man jo håbe :))

det har jeg aldrig hørt? men jeg havde nu heller ikke tænkt mig at fange den :slight_smile: det var kun for sjov. :slight_smile:

…så så man Elisabeth løber forvirret rundt mellem skinner på jagt efter en hare…gad vide om det er påskeharen ? …

( min fantasi fik vist sat billeder på tråden :slight_smile: efter en lang arbejdsdag )

[QUOTE=DK SismoCats;850409]…så så man Elisabeth løber forvirret rundt mellem skinner på jagt efter en hare…gad vide om det er påskeharen ? …

( min fantasi fik vist sat billeder på tråden :slight_smile: efter en lang arbejdsdag )[/QUOTE]

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

[QUOTE=DK SismoCats;850409]…så så man Elisabeth løber forvirret rundt mellem skinner på jagt efter en hare…gad vide om det er påskeharen ? …

( min fantasi fik vist sat billeder på tråden :slight_smile: efter en lang arbejdsdag )[/QUOTE]

:klapper::klapper::klapper:

De er vel ved at trække til byerne lige som rævene :frowning: I Ringsted sidder der tit en hare midt i en rundkørsel, der ved de to centre. Det virker som om vi mere og mere møder dem tættere på byen.

De benytter vist p-pladsen som racerbane - man kan løbe rigtig stærkt hen over den efter lukketid :smiley:

Jeg oplever nu ikke, at de rykker til byerne - i tilfældet med Bilka, er det byen, der er rykket ind på deres mark. Og de harer, jeg dagligt ser når jeg kører rundt i landet, er alle sammen på marker ude på landet.

Ræve derimod har jeg ikke set, siden vi flyttede fra Hvidovre. Derinde går de rundt i gaderne og haverne (og åd vores høns med jævne mellemrum:thumbdown:), men herude, hvor vi har skov og marker lige omkring os, har vi aldrig set en eneste.