HASTER - nyresyg kat

Det kan man ikke spå om, det er biologi og levende individuelle væsner. Uanset hvilket stadie af CKD de opdages i så går det kun en vej og det er den forkerte. Det er individuelt hvor hurtigt det går den forkerte vej. Det er bla, en kombination af

  • hvornår opdages CKD
  • hvor hurtigt får du sat en behandling igang
  • er behandlingen kun via foder eller også medicinsk
  • hvor gammel er katten (organerne håndterer generelt sygdom dårligere jo ældre de bliver),
  • hvilken gener er katten født med
  • er der andre sygdomme tilstede
  • hvor observant er ejeren ift. at fange de små signaler der indikerer at det går den forkerte vej
  • tilsidst at katte er virkelig gode til at skjule de er syge så selvom du er meget observant er det ikke sikkert du opdager der er noget galt før det er for sent.

… der er muligvis andre faktorer som jeg har glemt eller ikke tænkt på.

Hvis du/I (dyrlægen) får styr på/kan få styr på de tænder og får styr på hvor han er stadiemæssigt, får ham på det rigtige foder om det så er nyrefoder/alm foder med fosfatbindere, så synes jeg umiddelbart det lyder som om han godt kan have nogle gode år tilbage.

2 Synes om

Jeg har virkelig lyst til at bede dig besøge andre dyrlæger, for at du føler dig hørt og set.

Jeg er så sjældent omkring skjern, men vil du ikke være sød at overveje at bruge den dyre dyrlæge igen.
Hvis du har tillid til den dyrer kan de være pengene værd…

Tænder har jeg før fået ordnet ved herning dyrehospital, men. Min favorit dyrelæge derfra er nu i silkeborg (mener jeg)

Men du er nød til at følge dit hjerte og kontakte en dyrelæge du har tillid til. For føler du dig ikke set og hørt, kan dem i varde være nok så fantastiske, men du vil aldrig føle at du er behandlet ordentligt…

Så vil du være sød at bestille en tid ved en anden dyrlæge, som du har tillid til…

Jeg har selv brugt dem i vildbjerg ved akutte ting, men jeg synes helt ærlig du skal besøge Silkeborg, eller Bygholm…

(jeg googlede hende jeg har stor tillid til)
Men bygholm dyrehospital kan jeg ikke anbefale en bestemt fra, men har aldrig hørt onde ord om den behandling folk får der fra

3 Synes om

Jeg har ikke tillid til dem i Skjern heller, det var ikke kun pga. pris at vi flyttede. :sweat_smile:
Men ja, jeg er gået i gang med at undersøge andre dyrlæger. Det sidste stunt nuværende lavede med at give min tid til en anden var dråben, bliver så stresset når der ikke er orden på tingene.

Tak for anbefalingerne, jeg undersøger det. :blush:

Men er det ikke sådan med alle dyrlæger, nogle har man tillid til andre ikke.
Dem jeg sværger til, var ikke en god oplevelse for en anden bruger herinde. Omvendt er der et dyrehospital der roses til skyerne herinde, hvor jeg aldrig ville bringe min kat hen :slightly_smiling_face:
Det handler naturligvis om kompetencer men det handler også om tillid :slightly_smiling_face:

4 Synes om

Hun fik mad med vand ved hver 1-1½ time. Du kan prøve at komme nogle få dimser tørkost (renal) oven på den blendede mad og presse dem ned i. Nogle gange måtte jeg hælde lidt Oralade (til nyrekatte) ved maden eller smørre Zoolac eller Vetoquinol/malt på maden og ud i vandet. Det hjalp. Kan du finde en drikkefontæne, som ikke larmer for meget, vil han måske drikke mere. Mange katte elsker det friskiltede vand fra fontæner. Prøv f.eks. med en akvariepumpe i en skål.

Jeg ved ikke, om din kat er i stadie 3. Min kat var i stadie 3 i ca. 8 år, så stadig 3 kan sagtens håndteres, og han kan sagtens have det godt i al den tid. Selv da hun kom i stadie 4 havde hun det rimelig godt, men var mere træt, men det var måske pga. hendes dårlige hjerte.

Mine erfaringer:

Det er meget vigtigt, at du holder øje med tegn på urinvejsinfektioner/blærebetændelse, da infektionen kan brede sig til nyrerne og skade dem yderligere, og han bør komme i behandling, inden det sker. Min erfaring er, at opsamling af urin i kattebakke kan give falsk positivt resultat, og at en steril udtagning af urin er langt mere sikker til at stille diagnosen. Det er synd at sætte ham unødigt i behandling og kan også belaste nyrerne lidt.

Min kat fik i mange år fast Cystophan for at forebygge urinvejsinfektion. Holdt hun pause et par uger, fik hun blærebetændelse. Måske det kan hjælpe din kat med forebyggelse.

Fosfatbindere fik hun og også fast i mange år, og de forbedrede hendes tal.

Det er lige så vigtigt, at holde missen på en HELT striks nyrediæt og giver vand (evt. i/sammen med maden) mange gange daglig. Vær tålmodig: din kat skal nok vænne sig til det!

Derudover er jeg sikker på, at homøopatisk behandling og kosttilskud var med til at holde hendes nyretal i ave på stadie 3 i 11 år. Jeg deler gerne mine erfaringer hermed, hvis du er interesseret.

Forkælelse, kærlighed, kammeratskab og tryghed er lige så vigtigt!

Det er stort set, hvad jeg har gjort og erfaret.

Konklusion:

Først og fremmest: Hæng dig ikke i tal eller stadier, og hvad der kan ske og hvornår. Vær optimistisk, se på hvordan han har det.

Dernæst: Sørg for at han får den bedste behandling, hvis der opstår noget, lad dig ikke overtale til at aflive ham, bare fordi han måtte få blærebetændelse (som kan gøre alle trætte og sløve) eller har dårlige nyretal.

Som før fortalt gav de min kat 1-2 uger at leve i, da hun fik konstateret dårlige nyrer. Hun levede 11 år derefter - og havde det godt! Din kat lyder til at have det rimelig godt, og han kan sagtens have mange gode år endnu, selv i stadie 3 :smiley:

Rigtig god weekend til jer begge!

1 Synes om

Hov, beklager. Jeg har ikke været på KG et godt stykke tid, så ser først dit tag nu. Har ikke tid at læse hele tråden lige nu, men hvis der stadig er behov deler jeg gerne min erfaring? Er pt på 3. nyrekat og har sat mig en del ind i det over årene :slight_smile:

Jeg ved det ikke Eva, jeg tænker at trådstarter byder ind hvis hun har behov :slight_smile:

1 Synes om

Carina - Ja, det var også egentlig hende jeg spurgte, selvom det nok var lidt uklart når det var dit indlæg jeg svarede på :see_no_evil: :ups:

@Vipstosen og @Eva_K

Hvad præcis giver I af foder til nyresyg kat?

Hvor køber man phosphatbinder - og hvordan bruger man det?

Er der nogle gode FB grupper for ejere med nyresyg katte?

(jeg har killingkøber der har kat med nyreproblemer)

1 Synes om

Hej

Så vidt jeg erindrer, så er dine killinger råfodrede.
Ved ikke om din killingekøber så fortsat fodrer råt?

Jeg har hellig birma kat, på nu +14 år, som har været nyresyg siden han var 5. Han har kun i en kortvarig periode på ca 6 mdr i det forløb fået nyrekost diæt. Han vil ikke spise det. Og indholdet af det foder kan man også diskutere om en kat i længden reelt kan overleve på…. (lav protein, meget lidt kødindhold).

Reelt er det ikke proteinindholdet som er farligt, førend katten ender på stadie 4 (det værste stadie), men derimod phosphat indholdet man skal prøve at nedsætte, for det er det der skader nyrerne. Og så er det vigtigt at katten får meget væske indenbords.

Min Dino har i adskillige år fået almindeligt vådfoder, hvor jeg har skelet til phosphat indholdet. Han fik i de tidligere år en del råfoder, men da hans far også fik forhøjede nyretal og det steg på det foder, så stoppede jeg med det på det tidspunkt. Han har i alle årene fået medicin som hæmmer proteinudskillelsen i urinen og nedsætter blodtrykket. Først benakor, men efterfølgende Semintra, da det kom på markedet, det kører han fortsat fast på.

Han har i de seneste par år udviklet IBD, inflammatorisk tarmsygdom. Og har responderet rigtigt fint på, at jeg nu igen fodrer råt.

Der findes en rigtigt god facebook gruppe, Cats completely raw and proud (cat CRAP). Der findes opskrifter på hjemmelavet råfoder, incl råfoder til nyrekatte.
Finten ved råfoder til nyrekatte er, at man istedet for benmel eller knogle tilsætter æggeskaller. Modsat benmel/knogle som indeholder blanding af calcium og phosphat, så indeholder æggeskaller rent calcium. Det binder phosphat i kødet, og nedsætter dermed det samlede phosphat indhold som optages fra tarmen.

Alternativt kan man tilsætte phosphat binder, fx ipakitine. Det er lidt sværere at opdrive billigt efter brexit, men fåes bl.a. her i DK: https://www.netdyrlaege.dk/kat/ipakitine-netdyrlaege

Jeg laver nogle gange råfoder opskrift med æggeskaller, men hovedparten af tiden der laver jeg faktisk almindeligt råfoder (incl knogledel), 80% kød, 10% ben, 10% organ, men hvor Dino så får ipakitine morgen og aften, mens de andre i flokken får det uden phosphatbinder. Jeg har katte i flokken som endnu ikke er helt udvoksede og de har bedst af knogle/ben, der er æggeskaller ikke helt så godt. Dinos tal holder sig fortsat stabile. Dog skal der ikke herske tvivl om, at ved nyrekatte der er æggeskals-modellen den bedste.

Så blot mine tanker, hvis killingen normalt er råfodret. Der er faktisk en mulighed med råfoderet, som tager hensyn til nyresygdom.

Der findes en FB gruppe, FELINE CHRONIC KIDNEY DISEASE, som er rigtigt god, og hvor nogle også fodrer råt.

Ellers er denne hjemmeside god: https://felinecrf.org
Den giver svar på rigtigt mange spørgsmål, og også tips til ting man skal være opmærksom på, og hvordan man fx kan lokke en kat med nedsat appetit til at spise etc.

4 Synes om

Mange tak for svar - jo mis har fået råt.
Det er flot din birma nu er 14 år :heart:

Jeg var faktisk med i crap FB gruppe for et par år siden - men der var så meget fnidder - men måske det er ændret nu :slight_smile:
Der er i øvrigt en IBD råfodring gruppe som er god - også til andre ting. ‘Raw Feeding for IBD cats’
Ingen danske grupper for nyre misser?

Jeg synes at admins i CRAP gruppen slår ekstremt hurtigt ned på fnidder og fejlinformationer, så der er ikke noget der får lov at udvikle sig.
Alt i alt synes jeg gruppen er meget informativ.
Jeg har ikke kendskab til dansk FB gruppe for nyresyge katte, desværre.

1 Synes om

Beklager det sene svar @Musashi, jeg har ikke været så meget på nettet weekenden over. Jeg er fuldstændig enig med Churchtown, har lidt supplerende bemærkninger.

Det kan godt lade sig gøre at have en nyresyg kat i længere tid hvis den fanges hurtigt i forløbet så man kan sætte ind med kost - her er jeg fuldstændig enig med Churchtown om at det primære fokus punkt i de tidlige stadier bør være kostens phosphatindhold. Frederik fik konstateret CKD i dec. 2014 som 5-årig (er nu 12 år). Han lå på stadie 2 dengang, der er han stadigvæk, men har bevæget sig op i den høje ende af stadie 2. Han er faktisk til kontrol idag, så må se om han stadigvæk er på stadie 2.

Min fodringsmåde ligger sig ikke op af råt, min nyresyge kat går simpelthen i spisestrejke hvis han får serveret noget han ikke vil have/kan lide. Til gengæld får han alt hvad han overhovedet vil have af vådfoder - nyrefoder såvel som alm. vådfoder. Der er noget vådfoder som ikke indeholder så meget phosphat, og ellers kan man komme udenom det ved at tilsætte en phosphatbinder til maden. Phosphatbinderen binder sig til madens indhold af phosphat nede i tarmen, så det ikke optages til blodbanen, og derfor heller ikke ender i nyrerne, som derved skal håndtere udskillelse af det. De phosphatbindere jeg kender til er Pronefa og Ipaktin. Jeg har prøvet at bruge dem, men igen min kat nægter at spise sin mad når de var blandet i - så hos os virker de desværre ikke. Det er vigtigere at han spiser end at han sultestrejker - derfor får han lov til at spise alm. vådmad hvis han springer sin nyrevådmad over. Jeg mener at kunne huske at @Eva_K bruger en anden phosphatbinder? Håber hun selv kommer på banen.

Min største anke mod nyrefoder er at proteinindholdet i mange tilfælde er for lavt og af en dårlig kvalitet. Jeg bruger pt. nyrevarianterne fra Hills prescription og Royal canin, hvor det er muligt som kombifoder der også støtter gigt. Hvis man kan snakke om et godt tørfoder til nyrekatte så synes jeg at Virbacs nyrefoder absolut er det bedste - men katten gider ikke spise det.

Jeg kan kun bakke op om : https://felinecrf.org, som Churchtown også linker til samt den engelske FB-gruppe. Jeg ved at der er også er forum på felinecrf.org. Jeg er tilmeldt det men har ikke brugt det meget. Jeg mener at @Eva måske har fortalt at hun har brugt det? Hvis man er ny ejer af nyresyg kat, så synes jeg især Tanya som kører felinecrf-siden er god til at forklare for ikke-fagpersoner.

5 Synes om

Tak for grundige svar :smiley:
Har fået meget ud af dine indlæg - så tak for at dele viden :heart:

Håber Frederik stadig ligger stabilt i værdier.

Ja, de misser der bare er “ja, hvis valget er dette mad og sultedøden - så er det bakken jeg dør på” - er ikke helt nemme…har også et en af dem…

1 Synes om

@Musashi - Jeg bruger Fosrenol, der er til mennesker, fremfor Ipakitine da den sidste er calcium baseret, og niveau af calcium var lidt skævt hos min. Der står mere om det på felinecrf.org - siden har også et godt og kyndigt forum tilknyttet. Efter vi er skiftet fra nyrediæter til fosforbinder kombineret med alm. høj protein og fedt mærker har katten fået bedre muskelsætning og optimal vægt - og er i særdeles god kondition. Får stor ros fra dyrlægen. Blodprøver ligger stabilt. Det er snart 6 år siden diagnose på stadie 3/4 stykker, og snart 4 år siden skifte til fosforbinder og alm. diæt (plus fra starten Semintra for nyrefunktion/mindskning af protein udskillelse, Mirtrazapin for appetit og Atenolol for blodtrykket, og senere også Omeprazol for mavesyre (det hjalp SÅ meget mod opkast og kvalme/madlede) og Fosrenol som fosforbinderen. Mirtazapinen har vi i lang tid været stoppet med igen dog, fordi konditionen er så god. Vådfoder er også prioriteret højt her. Det har det været hos alle mine nyrekatte, selv da ingen dyrlæger synes det havde relevans, da min første nyrekat blev diagnosticeret i 2009. Hun fik 2 år mere, trods dyrlægen ikke spåede mange måneder tilbage i hende pga meget dårlige nyreværdier (det var før man snakkede om stadier). Heldigvis virker det til at flere og flere dyrlæger får øjnene op for vigtigheden af vådfoder til katte :smil:
Fosrenol virker dyrt, da det koster små 2000 kr. i indkøb, men så har man til ca. 3/4 af et år, og Agria (der på et tidspunkt så et årstal forkert på en regning og pludselig meddelte de ikke ville støtte Fosrenol’en da den var meget dyrere end Ipaktine’en, indtil jeg 1. hidsede mig op over at Ipakitine’en IKKE var en mulighed pga calcium niveau etc. og 2. de opdagede deres fejl ift hyppighed ) har oplyst mig at set over tid er der ca. samme udgift til de to mærker :smil:

Jeg bruger i øvrigt alm. gelatine kaplser til at komme medicinen, der er på pilleform, i. Især Mirtrazapin (mener jeg det er) smager grimt, og så skal det kun gives som 1 kapsel fremfor mange gange :slight_smile:

4 Synes om

Ja, han ligger heldigvis stadigvæk i stadie 2, og ja det er i den grad belastende når de nægter at spise. Første gang jeg forsøgte at køre ham over på nyrefoder sultestrejkede kræet i 4 dage :uha:

3 Synes om

Eva, hvad er det for nogle gelatine kapsler du køber?

Jeg kan i øvrigt supplere med, at mirtazapin skulle være kommet i en udgave, hvor man smører lidt på øret, og det så optages derfra. Nemmere at dosere i meget små doser. Min erfaring med mirtazapin har været, at 1/8 tablet har været det bedste, givet hver 2. dag, modsat 1/4 tablet givet hver 3. dag. Ved den højere dosis, der spiste han rigtigt meget dag 1, men var så ramt af bivirkninger at han bare var stille og passiv dag 2 og 3, og så var vi lige vidt, mens på 1/8 tablet dosis, der var bivirkningerne betydeligt mindre. Men det er ikke helt nemt at dele i 1/8, selv med tablet deler. Produktet til ørerne skulle gøre det nemmere at køre de små doseringer.

3 Synes om

Det er bare dem her, jeg køber (kan købes i 60 stk også)

Mht til Mirtazapin, så har jeg kun givet ham 1/8, og mener det kun var hver 3. dag, men kan faktisk ikke huske det længere. 1/8 har været brugt da jeg har lagt mig en del op af disse studier (og dyrlægen har da heller aldrig anbefalet større dosis). Winn feline havde en rigtig god opsummering, men det link er dødt nu, øv. Either way, hos nyrekatte har det en udskillelsestid på 48 timer

Enig i at det ikke er helt nemt med 1/8. Jeg synes dog det gik ok med de aflange gule, da de en årgang lavede dem som små runde hvide var det umuligt

3 Synes om

Tak for svar :smiley:

1 Synes om