Havens fugle

Der sidder en stær ude i min syren lige nu. Måske er det en stor unge, for det ser ud, som om den sidder og kalder. Nu har den godt nok fundet ud af, at den godt selv kan finde ud af at hække lidt fedt i sig, men den kalder alligevel ind imellem.

5 Synes om

Det kan det fint være - “vores” kuld er vist alle af reden, i går sad der i hvert fald ikke mindre end 12 unger i træet…

3 Synes om

Er der nogen der ved hvad det er for en fugl?

Størrelsesmæssigt ligner den en slank solsort, men når den bevæger sig rundt har den et grønligt skær på ryggen.

2 Synes om

En fin lille stær :blush:

Mange tak :smiley: Har faktisk set den før i træerne, men der troede jeg den var en slank solsort :grin:

1 Synes om

Inde på Naturbasen står der stæren er sårbar :open_mouth:

Det grønne skær over ryggen er helt karakteristisk for stæren.

1 Synes om

Okay, det var godt nok nyt for mig og få at vide :hushed:

Med venlig hilsen

1 Synes om

Ingen billeder, sidder i sengen ved den åbne vindue, men kl 3 nååjj svalerne kviderde der :smil:, og solsorten er langt i sin sang om solen er oppe :smil:

Med venlig hilsen

4 Synes om

Helt sikke nu der er 3 gærdesmutte i haven. Men de er hurtige og væk, så inden jeg få forlænger ledning ud i haven og computer med for at tage billede så har de været der 3 gange og væk igen :woozy_face:

Med venlig hilsen

1 Synes om

Simba blev skældt ud og lidt forfulgt af en mejse, da vi var ude på tur :smiley:

4 Synes om

Jeg har læst om folk, der bliver angrebet af fugle, når de kommer for tæt på deres reder, så bare pas på :rock: :hoho:

4 Synes om

Blev vækket i morges af en fugl mod ruden - da jeg kom ned lidt senere lå der en spætte på terrassen, der viste sig at være i live, men nærmest bevidstløs.
Pakkede den ind i et håndklæde og placerede den på badeværelset i Manse’s transportkasse; mod forventning vågnede den op, og da den virkede mobil flyttede jeg kassen til terrassen - den har nu forladt såvel kasse som terrasse… :bird: :crossed_fingers:

7 Synes om

Nå, spætte - i øvrigt en af årets nyligt “udsprungne” kuld - viste sig at være noget mere groggy end først antaget/håbet, så efter et par timer på plænen uden synlige fremskridt, røg h*n tilbage i kassen og er efterfølgende afhentet af en DB-vildtplejer.

Er i øvrigt ret imponeret over deres koncept - ringer til 1812, der stiller relevante spørgsmål og får tilsendt billeder til vurdering, 10 min senere ringer vildtplejeren tilbage og er her i løbet af 45 min.
Fortsat fuld support til DB herfra! :+1:

9 Synes om

De nyudklækkede unger kan bare ikke finde ud af det med ruder. Flere gange om dagen er der også nogen, der tæsker ind i mine køkkenruder i denne tid. Jeg har endda sat silhouetter op for at prøve at undgå det. Jeg har endnu ikke fundet nogen af fuglene herude i år, men det er muligt, at kvarterets katte rydder op, hvis nogen af dem er hårdt medtaget.

Godt, at din spætte nu bliver taget hånd om af erfarne vildtplejere.

2 Synes om

Nope, vi samler også jævnligt fugle op, der er røget mod ruden - oftest er de enten døde på stedet, eller flyver videre, men det sker at nogen lige skal ha’ lov og sunde sig lidt.
Den her havde imidlertid næppe klaret det på egen hånd, og jeg havde dæleme haft det skidt, både med at aflive og lade naturen klare det…

Manse rør i øvrigt ikke “nedfaldne” fugle, og det er der så vidt jeg husker heller ikke nogen af vores tidligere katte, der har gjort.

4 Synes om

:gruble:Ja hvem af havens fugle det er, ved jeg ikke men tvivler meget på det er gærdesmutten, eller musviten, for så tro jeg godt nok, de skal til dyrlægen :uha:

Ja ja fået ramte begge sider, :upside_down_face:, må sige der er godt klaret

Med venlig hilsen

2 Synes om

Jeg syndes reden er for lille :tihi:

Med venlig hilsen

6 Synes om

Gad vide om vi har fået en stjerne i duernes Michelinguide - eller også har den bare mødt ham her og fået et tip… :thinking:
For et par dage siden sad vi på terrassen og spiste, da den her landende på sålbænken lige bag os:

Jeg hentede lidt vildtfugleblanding, som den fik serveret på hyndeboksen (hvad skulle man ellers byde uventede gæster på… :sunglasses:):

Den blev siddende mens vi spiste færdig og ryddede af - først da jeg løftede låget for at lægge hynderne ned, valgte den at flyve op i træet ved siden af terrassen, og den har været her dagligt siden…

5 Synes om

Tro det er denne her i er havnet i duernes Michelinguide, hvordan gik det endelig med den anden? Og hvad med Manse, jagter han dem ikke?

Med venlig hilsen