Havetråden 2022

Kattene er også ligeglad med dem herhjemme - men insekterne elsker dem :slight_smile:

2 Synes om

Der findes ret mange forsk. arter nepeta, og det er vist ret forskelligt hvor meget de tiltrækker kattene. efter hvad jeg kan læse rundt omkring.

Jeg har en lyserød og en blå. Den lyserøde kan jeg ikke huske hvor er fra, den blå er fra enten Bilka eller Netto. De er begge et hit hos både insekter og katte :slight_smile: Det må næsten være det “aktive lugtestof” i katteurten der måske kan være en lille smule forsk. fra nepeta art til art… :thinking:

2 Synes om

De 4 katteurt jeg har, var fordi mener @Skattekat skrev om hun havde købt en i rema sidste år, jeg syndes det var lidt sjov med en katte urt og så bare til 20 kr, det ville jeg prøve.
den nærmeste rema havde ikke, men en der skulle komme her, var i den rema tættes på, de havde 4 slags, jeg fik en af hvert, de 3 gro meget, den sidste knap så meget, men inden jeg fik dem, havde hendes katte gnavet dem ned :laughing:, . Mener den ene af min er gul
Men beimis var ikke sådan videre interesseret i dem kun når, jeg gik i den bed og lavde lidt, nej kunne han få hans gule ukrudt plante, så var han tilpas :smiling_face_with_three_hearts:

Med venlig hilsen

Vi vil have sløjfet det meste af det her bed… Jeg orker næsten ikke at skulle gennemgå det for, hvad vi vil beholde :see_no_evil:

4 Synes om

Jeg kan godt forstå dig, :troste:
Men hold op jeg er vild med den røde busk :rolleyes2:

Med venlig hilsen

2 Synes om

Enig - dværglønnen ville jeg helt klart beholde… :+1:

2 Synes om

Tak @DorteH så lærte jeg noget i dag også
Så er det bare med og huske det :gruble:

Med venlig hilsen

Od den store sten i har til og ligge imellem planterne, er jeg også vild med, den ville jeg klart tænke ind i have planen, måske flytte lidt på den, jeg har allerede små ideer til den

Med venlig hilsen

Skvalderkålen tænker jeg ikke, der er nogen grund til at beholde. Den skal nok komme igen alligevel :stuck_out_tongue:

3 Synes om

Vi har fået at vide, at det er en dværg ahorn :klappe:

Den skal helt klart blive boende! Kattene bruger den til gemmeleg :slight_smile: Vi kommer til at have et bed med den og de pæoner, der står i hjørnet.

Det er forresten ikke fordi vi slet ikke vil have blomster osv, men de skal være et andet sted i haven.

Vi har planer om en “store” omlægning og har kontaktet noget lokal haveservice for en pris.

Hvad tænker du med den?

Vi havde lagt den der som en slags trappe ned fra terrassen før vi lavede hegnet.

Du skulle se den anden ende af haven. Vi har en MEGET frodig have, bare ikke med planter, vi selv har valgt :joy:

6 Synes om

Genbruges billed

Lige hurtigt
En billed jeg tog sidst i april , ved og ville have de 3 hyacinter op der midt i det greb om sig i aftes og mange af perle hyacinter kom op, hold op der var løg, min kommer i jorden i aften igen, men er der nogle der kan bruge en håndfuld , så gemmer jeg og tøre dem til dig, og sender, men vil gerne have besked inden 5 i dag,
undskyld den korte frist

Med venlig hilsen

1 Synes om

Efter al den snak om katteurt … det ser ud til at kaniner også kan li’ den :rolleyes2:

13 Synes om

Jamen, det er det så også - japansk løn og japansk ahorn er 2 navne for samme træ… :sunglasses:

7 Synes om

Nøj havde jeg haft have, havde det link godt nok været farlig for min pengepung. Men det har jeg “heldigvis” ikke. :tihi:

1 Synes om

Jamen altså, de gør det da også svært :sweat_smile:

2 Synes om

@DorteH :venter: :venter: nu har jeg kæmpet helt året for ikke at ramme ind i den “grimmer” side, og så laver du sådan man bare kommer ind på siden

@Lykke

De ting jeg tænker med den, og som jeg skriver, har jeg ikke tænkt på hvad det koster, og nogle vil syndes, det dur ikke med børn, andre vil syndes det er ok.
Men jeg vil selv gerne have alle mine ideer, bare i tilfælde række følge

• bruge den som trappe trin
  • Bålplads, bruge den som bænk
  • bålplads bruge den foran bålet så børnene kan sidde bag ved og have det de skal have ind over bålet hvile på stenen en slags bord og bruge den som stopklods for børnene imens de er små, sådan de er bag ved
  • sætte den på højkant og få lavet springvand i den
  • få vand i haven, og få den lagt som en bænk, eller sted børn og katte kan hvile på imens de lige røre vandet, og kigger på fiskene, eller bare kigger på/i vandet
  • inddrage den i noget med buske/ blomster
  • ved ikke hvor stor jeres indkørsel er, men evt midt i med noget blomster, som man kan køre rund om
  • brug den som en side til sandkasse, hvis børnene skal have det i haven.
    *sætte den på højkant og lade blomster køre rundt om den, sådan nogle klatre nogle

Med venlig hilsen

1 Synes om

Wau, det var fantastisk mange ideer! :heart_eyes:

Jeg vil tro, vi starter med at flytte den ned til det stykke, hvor vi gerne vil have bed.

1 Synes om

Mad må være mad nu, er smuttet skal på jagt i skraldespanden, hun har lige ringet, der er smidt en julerose i (ved den har kostet 200kr) skraldespanden, den skulle have en vis størrelse da hun fik den, skulle den passe til en stor krukke, og en hortensia er også smidt ud, tager den nok med, er godt nok ikke mig

Med venlig hilsen

3 Synes om

Hvorfor smider hun dem i skraldespanden, når hun ved, du nok gerne vil have dem :huh:

2 Synes om

Fordi når de skal af potte/ krukken, skal de væk, de roder, hvis nu der skulle komme en gæst og de står i kælder, roder det.
Nu i dag havde hun bestilt en gartner til og komme plante en ny hortensia i krukken, og stedmoder i den anden krukke, og hvis gartner så smidder det i skraldespanden, så skal han rydde op hvis han spilder noget på vej til skraldespanden,
Har sagt yil hende, det betaler hun jo selv for, nej det tro hun ikke på, det er jo bare service
satte han dem om bage ved huset, og det stod der til i morgen aften, hvor jeg ville komme forbi, jamen så havde det jo rodet der og der skulle rives/fejers.
Havde jeg ikke hentet det med det samme, bare ventet en time var aftensmads rester smidt over / eller skraldeposen, er den fuldt kan det ikke vente 2 min, selv om jeg sagde jeg spiser først og er der om en time

Med venlig hilsen

1 Synes om