Havetråden 2022

Spændende projekt! :+1:
Husker jeres have som pænt stor, så kan levende sætte mig ind i, at det ikke er noget man kommer sovende til at etablere - eller for den sags skyld vedligeholde, jeg synes det tager rigelig tid bare at holde drivhuse og krukker i nogenlunde tilstand… :see_no_evil:

PS. Du bliver da næsten nødt til at arrangere “havenus”… :sunglasses: :grin:

3 Synes om

Kan kun side det samme som @DorteH til dig @Vipstosen

Hvor jeg dog er enig i det :ok:

Ellers havde jeg ikke turde lægge en billed op af det jeg har gjort

Hvor lang tid tager det og gå til Sjælland, ?? det vil jeg ikke gå glip af.

Med venlig hilsen

Jeps. Hele grunden er 1400 kvm, så der er nok tæt på 1100 kvm have når huset og indkørsel er trukket fra. Også derfor at planen er så vedligeholdelsesfrit som muligt :wink:

Alting tager vanvittig lang tid helt enig, men jeg elsker det … for det meste :sunglasses:

I kommer bare :wink:

2 Synes om

Hortensia er godt nok ikke rigtig mig, men nu står de og fylder, lige indtil videre får de to lov til og stå

Har en lille en i en anden bed, den har jeg planer om jeg graver op til efteråret/ foråret

Med venlig hilsen

6 Synes om

Hortensia er nu ellers fantastiske - de “blomstrer” længe og så passer de stort set sig selv…

3 Synes om

Ja jeg ved det godt, :ok:
er også blevet bedre til det, men for mig er det en gravsted plante

Med venlig hilsen

Jeg kan egentligt godt lide hortensia, men vores ryger nu… De har ikke blomstret i de 6 år, vi snart har boet i huset :see_no_evil:

Hvoedan klipper du dem om foråret @Lykke?
Kunne det mon tænkes at du har klippet blomsterne af? :thinking:

De første par år klippede jeg som svigermor anviste. De sidste 4 har jeg ikke klippet dem… Så det burde ikke være sket :sweat_smile:

Åh lige nøjagtig de her, har jeg ikke klippet ned i år, det klarede rådyrene for mig. Andet er de ikke klippet. Den blå mener jeg skal have noget bestem for at holde den blå farve, det har den ikke fået, ( kun når jeg holde oprydning af køleskab og en surmælksprodukt er blevet så gammel, jeg ikke tør at bage mere af det) og den mindst 15 år gammel

Med venlig hilsen

Nu krydser jeg virkelig for, at det holder!
Om alt går vel, så kommer der folk på onsdag og rykker den gamle triste ligusterhæk op, som står mellem min nabo og jeg :smiley:

Så kan jeg fra næste uge forhåbentligt gå i krig med at gøre rækken pæn lige i kanterne, får jorden renset for de værste større ukrudtsting og dækket af med ukrudtsdug og lægge kantfliser.
Det er nok lige nogle weekenders arbejde med, når jeg ikke vil ødelægge mig selv på det :ups: og der er jo god tid. Den nye række får vi alligevel først flis til i efterår/vinter, så intet hastværk, endnu i hvert fald :slight_smile:

Det vigtigste må være at få kantet det hele af, ryddet op og dækket af for de enorme mængder udbrudt der der nu. Så ny hæk får optimale betingelser næste forår :smiley:

… nu overvejer jeg endda, om mine små taksstinklinge så egentligt bare skulle sættes direkte i på sin plads til efteråret og så bare vinterbeskyttes godt med en masse pyntegrønt omkring til at tage den værste frost :thinking:
Mulighederne åbner sig jo op nu :smiley:

4 Synes om

Lige lidt mere fra ukrudt’s haven :see_no_evil:


Ja der er en lille stykke på en 11/2 meter ind, og 3 meter lang til skel, der for græs lov til og passe sig selv, god til og lægge ting vi kun bruger en gang i mellem, men denne træstub, er faktis helt gået ud og man kan flytte med den, men gør det ikke der lever så mange biller og laver i den det er helt vild. Men den for lov at stå med vilje, for så gemmer vi det andet bagved :tihi:, samt det giver sammehæng med de andre to træer, lige før det ligner det er planlagt den står der

Ja her prøver jeg på og drømmer om en prydhave, men har også en ukrudt’s have

med venlig hilsen

5 Synes om

Åh ja det vejr skal have skyld for meget … i onsdags var alligevel det for varmt til at de ville få fjernet det hæk … nu regner det og så kan de sørme heller ikke :hoho:
Jeg er spændt på hvornår de får den hæk op! :hoho:

Jeg har heldigvis en bagkant til vinter = min far kommer og trækker den op, når, majsen er høstet og vi må køre derude med en traktor for landmanden.
For den skal op … jeg orker en sommer mere med den ukrudtsbøvl under den gamle umulige hæk, som nu også naboens hyben er begyndt at sprede sig - og videre ind i min have … er der noget jeg ikke orker i min have, så er det altså hyben …

Men håber dælme den hæk snart kommer op, som lovet.

2 Synes om

I går skulle jeg besøge min tidligere nabo og tænkte, jeg burde tage et billede af den palmelilje, jeg har fået af hende. Den stod med en blomst, der var i fuld gang med at springe ud. Jeg fik ikke taget billedet - og nu er det for sent :frowning:

Jeg forstår ganske enkelt ikke, hvordan den er knækket. Med mindre det er under sin egen vægt, og det er vel ikke så sandsynligt. Ellers er det kun kattene og fugle, der har haft adgang til haven i den periode, hvor det er sket. Jeg kan ikke se for mig, at nogen af kattene er sprunget tværs hen over planterne og har taget stænglen med sig i farten. Og det skal vel være en noget overvægtig solsort, der skulle lande på den, hvis det skulle være en fugl.

5 Synes om

Har jeg husket at vise jer mit rosenprojekt? Det tror jeg ikke, men sådan så den ud for en uges tid siden. Den er sikkert vokset endnu mere nu.

For en ordens skyld - jeg forsøger at pode en rose hjemme fra min mors have til at gro hos mig. Det har taget mange forsøg, og det er vigtigt at denne her overlever, for jeg har ikke længere adgang til det, der var min mors have.

9 Synes om

Sikke dejligt det lykkes for dig, :blush:sådan noget syndes jeg er 1000 gang mere sjov at få til og gro end en købt på planteskole, og det kan jeg så meget glæde mig over på dine vegne, for det har jo en historie/betydnig for dig

Palme liljen er helt sikkert knækket pga af blomsterne, vi har også en, de sidste 2-3 år har den ikke blomster. Men så de forrige mange år har den blomster, har vi ikke en pind til den inden den begynder og springer ud, ja så er den knækket,

Kattene hmm hvis ikke jeg husker meget fejl, var palme lilje ikke interessant for beimis før der kom blomster på, så skulle han stå på bag ben og læne sig op af blomster stængerne og køre hovedet imod imens han lænede sig op af den :see_no_evil:

Med venlig hilsen

Okay - jamen, det giver trods alt også mere mening, end at det skulle være det ene eller det andet dyr. Sidste år var der dog blomst i tre af dem, og de stod fint af sig selv. Jeg må huske en pind til næste år så - hvis der kommer blomst i igen.

1 Synes om

Men du har ABY? :slight_smile: Her hjemme ville det være absolut en mulighed :slight_smile:

1 Synes om

Jamen, jeg kan godt se ham springe tværs over planterne, men lige ind i stænglen, så den vælter …? Umuligt - nej, det er det vel ikke :slight_smile:

1 Synes om

I går havde vi Runes forældre på besøg til havedag, og hold op, der skete meget :see_no_evil: Vi fjernede og fjernede og fjernede og fik snakket om, hvad næste skridt er for at få en nemmere have.

8 Synes om