HCM scanning, hvor,hvornår og hvordan

Min mor’s brite pige skulle jo gerne have kuld killinger, når hun bliver gammel nok. Vi er klar over over at hun skal HCM scannes,men hvor og hvornår og hvordan:?:?.
Hun skal vel også blodtype bestemmes(eller hvad det nu hedder)
Er der andet vi skal have undersøgt inden:?

Jeg ville kigge på nært beslægtede katte og vurdere om der også skal testes for HD. Har man ingen viden om HD kunne det være en rigtig god idé at få den undersøgelse med, men katten skal bedøves for at man kan få et ordentligt billede og det skal tages og vurderes af en dyrlæge der har forstand på HD hos katte.

PKD tester jeg rutinemæssigt for - selvom det ikke virker nødvendigt. Men med så lav en pris på DNA test så vil jeg ikke undvære det. Jeg får det gjort samtidig med blodtype bestemmelse.

HCM scanning skal være efer katten er 1 år og jeg ville få det gjort cirka 1 måned før man forventer hun skal parres.

Men et resultat i den alder er højest usikkert, så det er IMO ekstremt vigtigt at kende til resultater fra tæt beslægtede katte. Men selvom det er usikkert, så er det nu engang det bedste man kan gøre (sammen med viden om tæt beslægtede katte), men det er relevant at vide hvor man står.

Der er information om HCM på www.bb-klubben.dk

Nogen hankatte ejere har krav om hvad katten ellers skal testes for, men det er vist ikke så ofte.

Nu er det sådan at vi bor i det mørke Jylland, så er det noget en normal dyrlæge kan klare. Eller skal vi noget bestemt sted hen.

I skal et bestemt sted hen.

Se mere på www.bb-klubben.dk og på www.pawpeds.com

Mange tak, jeg kan se at Horsens er tættest på.

Gustaf-Valentiner Branth på Bygholm Dyrehospital i Horsens er én af landets mest velrennomerede til hjertescanning - der er på ingen måde tale om mørke i Jylland her :slight_smile: Og du vil sandsynligvis føle dig i rigtigt gode hænder der :ok:
VH
Susanne

Hej Irene
Jeg vil så anbefale Life på Frederiksberg, hvor professor Jørgen Koch er involveret i et projekt netop vedrørende HCM i briten. Vi pakker bilen 1-2 gange om året og kører den lange vej til Frederiksberg med et ordentlig læs katte til skanning. Jørgen Koch er nok en af landets mest rutinerede skannere og han har stor erfaring med netop briten.

Mvh
Mariann

selv om i bor i Jylland vil jeg også slå et slag for LIFE. Jeg bor i Kolding og kunne ikke forestille mig at scanne andre steder end på LIFE.
Jeg scanner først for HCM og går det godt så kigger jeg hofter. I kunne eventuelt spørge på forum når tiden er ved at være relevant, om der er nogen der vil følges derover så udgifterne kan skæres lidt ned.
På LIFE koster en scanning 350 kr. Du bidrager til forskning og Jørgen er supersød til at tegne og fortælle.
Du kan tage stamtavlen og kigge på Pawpeds efter katte der ligger i tavlen og se om der er offentliggjort resultater på scanninger.

Nogle gange kan det faktisk betale sig at tage med fly i stedet for at køre, hvis man vil tage til LIFE fra jylland.

http://www.norwegian.dk/fly/valg-flyvning/?D_City=CPH&A_City=AAL&TripType=2&D_Day=08&D_Month=201009&R_Day=08&R_Month=201009&AdultCount=1&ChildCount=0&InfantCount=0

[quote=Sheer;442201]Nogle gange kan det faktisk betale sig at tage med fly i stedet for at køre, hvis man vil tage til LIFE fra jylland.

http://www.norwegian.dk/fly/valg-flyvning/?D_City=CPH&A_City=AAL&TripType=2&D_Day=08&D_Month=201009&R_Day=08&R_Month=201009&AdultCount=1&ChildCount=0&InfantCount=0[/quote]

Giver Norwegian en lov til at sidde med xx antal katte i kabinen?

Hvis ikke så er fordelen jo ved at køre lige til, man har hele tiden et øje på sin kat og det er kun bilens størrelse der er afgørende for hvor mange katte man kan tage med over til en scanning. Det kan i den grad betale sig at tage mere end en kat med over hvis man har flere katte :slight_smile:

/Camilla

[quote=MoMo;442229]Giver Norwegian en lov til at sidde med xx antal katte i kabinen?

Hvis ikke så er fordelen jo ved at køre lige til, man har hele tiden et øje på sin kat og det er kun bilens størrelse der er afgørende for hvor mange katte man kan tage med over til en scanning. Det kan i den grad betale sig at tage mere end en kat med over hvis man har flere katte :slight_smile:

/Camilla[/quote]

Nej, de tillader 1 kat, i en taske i de rigtige mål, med i kabinen.

Nogle gange er prisen helt nede på 3-400 kr t/r. :rock: