Hcm

Er der nogen der ved noget om hjertesygdommen HCM?
Jeg har lige mistet min dejlige han kat på 5.5 år som med stor sandsynlighed havde HCM i følge 3 dyre lægers vurdering dog uden han er blevet obduceret. Men ud fra måden han døde på og fordi han er halv Maine cool og sygdommen debuterer mellem 5 og 7 årsalderen.
Nu tænker jeg selv på hans søster Fiona selvom jeg har læst mig til at det oftest rammer hannerne.
Min dyrlæge er ved at tjekke op på en ny blodprøve der skulle kunne sige om der er hjertesygdom. Ellers kan hun jo naturligvis blive skannet tænker jeg.

1 Synes om

Der findes ingen blodprøve, som kan give dig et klart svar - kun om hun har et gen for en bestemt variant af HCM. Det klareste svar får du ved at få hende scannet.
VH
Susanne

2 Synes om

Tak for svar. Kan min egen dyrlæge gøre det?

Måååske - det kommer an på hvem din dyrlæge er :slight_smile: Ellers er det værd at køre lidt efter, så du får et mere sikkert svar. Hvor i landet bor du?
VH
Susanne

Jeg er lige flyttet 4 km udenfor Vejle. Jeg kan forstå Bygholm har eksperter på området? Min dyrlæge ligger i Give, dem vi brugte hvor vi boede før.
Ved du om det mest rammer hannerne?

Bygholm er et rigtigt godt sted - der kan du roligt lægge dine penge, de er meget dygtige til HCM scanning - Regitze eller Gustaf (han er der kun tirsdage).
Og ja, det er rigtigt at det primært rammer hanner. Dvs. genet for sygdommen nedarves lige meget til hanner og hunner (og mænd og kvinder), men den kommer tydeligere til udtryk hos hanner (og mænd), så det oftere er dem der dør af det. Med et fint udtryk hedder det variabel penetrans - det betyder bare at detn samme sygdom kommer til udtryk på forskellig måde hos det enkelte individ :slight_smile: Hos de danske briter er der krav om scanning af hannerne, hvis de skal i avl, fordi det er nemmere at fange netop hos hannerne. Hunnerne kan sagtens have samme gen, men ikke samme risiko for at udvikle sygdommen.
VH
Susanne

4 Synes om

Tak for dit udførlige svar Susanne.

@Frida må jeg kondolere

Udover Susannes fine forklaring så kan du læse meget mere om sygdommen her Info HCM

Godt nok på engelsk, som jeg jo ikke ved om du kan læse.

Tak :tulip: jeg ser på det. Det er ikke min stærke side at læse engelsk, så hvis du kan linke til noget på dansk ville det være dejligt. Jeg har fundet lidt rundt omkring på nettet.

Vi har en ekspert på sygdommen på Life i Kbh, men jeg har kun set at han skriver på engelsk.

Så desværre har jeg ikke nogle danske kilder.

Men sig til hvis der er noget du ikke forstår, så kigger vi på det

https://dyrehospitalet.ku.dk/forskning/forskningsprojekter/hcmkat/

Maiken er ved at skrive PhD om det, måske hun har skrevet nogle artikler på dansk

Ok tak. :+1:

Om HCM.

https://www.kardiologi.ku.dk/dyrlaeger/sygdomsinformation/hypertrofisk-kardiomyopati/kliniske_aspekter/kliniske_symptomer/

Kan du ikke lige kopiere det afsnit ind vedr. blodprøve?

Nej det var her.

https://frederiksbergdyreklinik.dk/kat/hjertesygdom-hos-kat/

Det var nummer to link det stod i.

@Susanne_W kender du til dette?

“ProBNP-testen er en ny blodprøve, der kan screene for hjertesygdom. ProBNP blodstesten er en sikker, let og hurtig måde at screene din kat for hjertesygdom.” Sakset fra ovenstående artikel

Jeg sendte artiklen til min dyrlæge, hun ville tjekke op på det, hun havde ikke hørt om det.

1 Synes om

fordi dyrlægerne ikke har hørt om det er det jo ikke ensbetydende med at det ikke eksisterer.

Hvis man læser lidt videnskabelig litteratur om hvad proBNP er for en størrelse er det slet ikke utænkeligt at den kan bruges som en markør for at der er noget galt med hjertet.

Det er det man kalder et natriuretisk peptid, det er et hormon og produceres ganske normalt i hjertecellerne (myocytter). Der vil dog være øget produktion af proBNP, hvis der er mere “stretching” af hjertecellerne, hvis trykket stiger eller hvis cellerne udvides. HCM medvirker bla at disse tilstande er tilstede fordi hjertet vokser sig unormalt stort i HCM, så hvis man kan måle forøget proBNP kan det være tegn på HCM. Men hvis der er sygdom andre steder i det vaskulære system fx forhøjet blodtryk så vil det også kunne føre til øget produktion af proBNP. Nu er jeg ikke ekspert i hjertesygdomme, men det kan sagtens tænkes at andre hjertesygdomme end HCM kan have den samme effekt på proBNP produktionen.

IDEXX har en test for det (hurtig google søgning). Også skal man tænke at det er en markør, en markør kan sjældent stå alene, den skal ses i sammenhæng med andre kliniske fund.

Men eksperten på Bygholm kan sandsynligvis svare på om det er anbefalelsesværdigt at tage sådan en blodprøve. ProBNP profilen kan variere en del hos mennesker, og nogle hormoner svinger også i udskillelse på forsk. tider af døgnet. Om man har lavet sådanne studier i katte så man har styr på sådanne ting vil være afgørende for om man kan bruge den …

5 Synes om

Tak for skriv @Vipstosen. Jeg kan godt mærke at jeg ikke kender så meget til fagligheden i det, men jeg prøver at forstå det så godt jeg kan. :hugs:

1 Synes om