HD (hofte dysplasi) hos Maine Coon - hvad gør vi nu?

Jeg skriver dette på vegne af en veninde, da følelserne er lidt for påvirkede lige nu. Hun kommer måske med ind i tråden senere, men for nu vil hun gerne bede om hjælp og indsigt og så læse med fra sidelinjen.

Det er så vigtigt et emne, ikke bare hos Maine Coon, men hos alle de store og tunge racer og gad vide om det ikke også findes hos de lidt lettere, at jeg har valgt at oprette den som en tråd her i det åbne forum og så bare holdt det neutralt.

Katten der har fået konstateret HD, D-hofter, svarer til grad 3 efter Pawpeds skala HD

Nedenstående billede er fra artiklen på Pawpeds, men omtalte kats hofte så ud på samme måde
image

Katten er fra et stort dansk opdræt, der er ikke taget kontakt til opdrætter endnu. Katten er fra november 2019, så ca. 1,5 år. Det er en hunkat på ca 5 kg. Stor hunkat, så vægt er helt ok, hun er på ingen måde overvægtig.

Der blev taget billeder i fredags af Michael Schaap hos Nordre Dyrehospital, så ja ejer er i gode hænder med katten, men derfor ville det være rart med nogle råd og erfaringer fra andre som har været igennem HD forløb med deres katte eller som står midt i det.

Ejer er opmærksom på at det er muligt at operere skulle det blive nødvendigt, men det er en meget dyr operation som forsikring desværre ikke dækker. Der er alm. Agria sygeforsikring på katten.

Michael anbefalede smertestillende, Loxicom, næsten fuld dosis nu og så trappe ned til en dosis hvor den opnåede bedre livskvalitet bevares men med mindst muligt smertestillende. Desuden anbefalede han kost som understøtter led bla. Hills prescription diet J/D. Desuden kunne man jo give kosttilskud.
Smertedækkende selvfølgelig for at give katten bedre livskvalitet men også for at den kommer til at bevæge sig mere og give mulighed for at opbygge muskler og ikke mindst styrke og bevare muskler.

Foder - er der andre mærker ud over J/D som kan anbefales?

Kost tilskud er der canosan og det er indkøbt.
Der skulle også være et andet “Aptus glyco flex plus mini” Aptus Glyco Flex Plus kosttilskud til hund og kat - Kylling (mini) er der nogen der har erfaring med dette?

Hvor lang tid går der før man kan se forbedringer ved anvendelse af kosttilskud?
Hvis man fodrer med f.eks. J/D er det så også nødvendigt med kosttilskud?

Efter 4 dage på Loxicom (4 streger dvs. svarende til fuld dosis på en 4 kg kat) hopper katten nu glad op på borde mv.

Så ja smertestillende løser det lige nu, men hvad så på lang sigt.

Der sendes billeder ind til Pawpeds og muligvis OFA.
Ja opdrætter skal nok blive kontaktet så snart som diagnose er verificeret hos Pawpeds.
Katten er kastrat, så ingen indflydelse på avl, men selvfølgelig skal opdrætter have at vide at der er kommet en killing med meget dårlige hofter.

Det var godt nok en kedelig en - god bedring med katten.

Ift det citerede så har jeg jo kun erfaring med slidgigt hos Frederik, han har det i hele bagpartiet fra ankelled og op til hofteled. Det der er fælles melem slidgigt og HD er bruskpåvirkningen. Frederik bliver fodret med J/D enten som alenekost eller k/d varianten hvor de kombinerer med dårlige nyrer. Han får også canosan. Hvis ikke han får sin canosan så kan jeg meget hurtigt se en dårlig effekt på hans gang - han slingrer meget mere i bagpartiet og bevæger sig meget stift og besværet. Han får i perioder også loxicom som smertedækkende - når hans gang indikerer at det er tid.

Han hopper generelt ikke så meget mere som han har gjort, men bliver også her tydeligt mere besværet hvis ikke han får sin canosan

1 Synes om

tak og ja det var vel ventet af mig da jeg havde hørt om symptomer, men ja ung kat, vi, ejer og jeg, håbede vel begge at “det bare var vokseværk” eller noget andet midlertidig.

Heldigvis har Loxicom nærmest været et mirakel middel, men det ville jo være dejligt om canosan på sigt ville være nok.

Der er den her tyske side - https://www.medpets.de/
De har en del kosttilskud rettet mod bevægeapparatet. Har aldrig kigget nærmere på dem, men det er da et forsøg værd.

Jeg har købt andre ting fra dem, de leverer fint og hurtigt

Er pengene til det, så ville jeg helt sikkert operere. Er de der ikke, så ville jeg smertedække, bruge J/D, glyco-flex (noget der indeholder chondroitin, glucosamin og msm), sørge for daglig træning (gåtur i snor f.eks.) for at holde så mange muskler som muligt, og forberede mig på at katten nok ikke bliver gammel.

Mange dyrlæger siger det ikke, men kattes maver tåler ofte dårligt smertestillende, så sørg for at det gives i forbindelse med fodring/lidt tid efter fodring :slight_smile:

2 Synes om

Korrekt og det fortalte Michael heldigvis så ejer er opmærksom på dette og derfor bliver der også trappet ned på smertestillende til et minimum uden at hindre katten i at have en god hverdag.
Det er jo en balancegang, som der er opmærksomhed på, men jo nok bliver lidt svær at opnå.

1 Synes om

Det skulle det ikke være. J/D er et rigtigt godt foder, men det gør selvfølgelig ikke noget ved selve problemet - det er der ikke meget, der gør udover kniven… Men foderet er fint og virksomt, det er vel sådan set mest plaget af prisen…
Der er ikke meget at gøre ved HD, som ikke koster en mindre formue. Jeg ved ikke, om man bruger guldimplantater til det nu om dage, men det hører i givet fald heller ikke til i den billige ende.
VH
Susanne

1 Synes om

Michael Schaap var ‘enten operation eller smertedækning kombineret med j/d og eller kosttilskud’

Han snakkede ikke om guld, men indrømmet jeg spurgte heller ikke.

Det er ikke sikkert det bruges mere :slight_smile: Men altså: What he said, right? For han ved hvad han snakker om :hjerte: Han opererede vores Belle for HD for mange år siden.
VH
Susanne

1 Synes om

Jeg ved ikke noget om HD - men jeg ved da lidt om medicin. :blush:

Jeg mener helt bestemt at man kan bruge “menneske mavesyremedicin” (protonpumpehæmmere) til kat - det vil kunne holde mave-/tarmbivirkninger fra smertestillende nede, og dermed øge den tolererede dosis og varighed af behandlingen, såfremt det er nødvendigt.
Så det kan jo tillægges behandlingen, om nødvendigt og selvfølgelig efter dyrlægens vurdering. :slight_smile:

1 Synes om

Njarh, jeg kan i hvert fald ikke læse mig til at det indeholder msm?

Msm?

Det står for methylsulfonylmethan :smil: Ikke lige det nemmeste ord, hehe

Fra google: MSM er en organisk svovlforbindelse, der indeholder let optageligt svovl. Svovl er et livsvigtigt mineral. Med alderen falder svovlindholdet i kroppen, så behovet øges.
Svovl er nødvendigt for dannelsen af bindevæv.

MSM er sammen med grønlæbet musling (Glucosamin) og Chondroitin, der er vigtigt for at kunne genopbygge brusk. Sener og ledbånd styrkes også og smidiggøres.

Svovl er også vigtigt for huden, pelslaget og hovene/neglene.
MSM har også vist sig at kunne nedsætte eller ophæve muskelømhed og muskelkramper. MSM har i mange år været brugt til væddeløbsheste for at forebygge muskelproblemer.