Hegn

Vi skal flytte, og hegnes skal der jo :unamused:

Jeg starter lige med spørgsmål om baghaven:

Hegnet skal være 180 cm højt, uden udhæng øverst, og det skal stå op ad 180 cm høj ligusterhæk.
Det skal være enten finmasket hønsenet eller havehegn 5 x 10 cm masker.

Jeg tænker at spare nogle kræfter og mandetimer ved at have lang afstand mellem stolperne, men hvor lang afstand kan gå an?

Mon ikke 2,5 meters afstand mellem de lange Ø 7 cm stolper må være ok, hvis jeg supplerer med tentorpæle eller lign. som støtte midtvejs mellem 2 stolper?

Eller kan det måske endda gå med 3 meter mellem stolperne, hvis jeg supplerer med tentorpæle?.. Eller bliver det for stor afstand?

Post meget gerne fotos af jeres hegn - alle mulige løsninger har interesse.

Du kan se lidt forskelligt via denne side, spørgsmålene kan jeg desværre ikke svare på. :slight_smile:

http://katteindhegning.dk/

Jeg kender godt siden, men det kniber med desværre med mit overblik.

Synes også, at her mangler en hegnstråd her på KG. Når man søger på emnet kommer der kun gamle tråde frem uden fotos. Så altså tråden her må være til alt muligt hegnsrelateret. :slight_smile:

1 Synes om

Siden har været super, men der er desværre ret mange link der ikke virker længere :frowning:

Afstanden mellem stolperne afhænger i den grad af hvilket tråd du vælger

Du kan se vores løbegårde her Kurilean Bobtail

1 Synes om

Vores indhegning af en lille rækkehushave kan ses her - dog er indhænget fjernet, da ingen af vore katte er udbrydere. Der er 2½ meter mellem stolperne. :slight_smile:

1 Synes om

Vi har indhegnet hele vores have med et 1.80 m. højt ‘kattehegn’, som vi betalte Poda Hegn for at sætte op for 12 år siden.

Der er brugt delfinhegn på 5x10 cm. og strømtråd på toppen.
Afstanden er 2.30 mellem pælene., som er 8 cm. i diameter - hjørnepælene er dog 9 cm. i diameter.

Her et par billeder…

1 Synes om

Bare lige et spørgsmål…du regner forhåbentligt ikke med, at kattene bliver inde ved kun 180 cm hegn - uden hverken indhæng eller strøm? :thinking:

Ja, jeg har godt tænkt at trådtypen har betydning - at 180 cm højt havehegn næsten må kunne “stå selv”. Men måske tager jeg fejl…

Jo, det satser jeg på (det er gamle gigtkatte, jeg har :wink: ).
Halvdelen af udhænget på vores nuværende hegn har været fjernet i et par år efterhånden, og ingen har forsøgt at bryde ud.

3 Synes om

Vores klatrer ikke i de 180 cm, men det hjælper selvfølgeligt også, at ligusteren er vokset igennem. Jeg vil dog stadig tilråde et par strømtråde, som jo også holder fremmede katte ude.

1 Synes om

Strøm kommer der helt sikkert ikke på vores hegn!
Jeg regner med, at hvis hegnet står meget tæt op ad hækken, vil hækken forhindre fremmede katte i at klatre over. Selvfølgelig kan de komme ind i haven, hvis de virkelig vil, men i de 12 år vi har boet her med lettere interimistisk hegn op ad hæk, har der - 7,9,13, og gudskelov - aldrig været fremmede katte i vores have.

Vores nye forhave derimod bliver straks en anden og mere besværlig historie :-/ for der er ikke hæk, og det skal oveni købet se diskret ud (boligforening) .

Alm havehegn smutter de lige igennem- vores gjorde i hvert fald, men hun er selvfølgelig heller ikke den største kat.

1 Synes om

Mit hegn har maks. 2,3 m mellem stolperne, og ved galvaniseret havehegn vil jeg ikke anbefale en hel masse mere. Jeg synes, det giver sig en del og buer indad. Jeg synes, vi strammede det godt til, da det blev sat op. Men det kan være, at andre typer hegn er mere medgørlige, hvad den slags angår.

2 Synes om

Hun må sørme være et bette nips.
Med tanke på meget små katte, og evt. killinger, er det jo nok bedst med 5 x 5 cm masker på det stykke, hvor der ikke er hæk.

Forresten, kan det virkelig passe, at Hegnslageret er den eneste butik, der har 5 x 5 cm? :-S

Kan huske, at jeg før har set billeder af dit hegns-projekt. Er de billeder stadig at finde her på forum?

Da vi satte hegn op for nok halvandet år siden, kunne vi ikke finde det andre steder.

Nej, desværre ikke. Og det var @Katho, der var officiel fotograf på dagen, så jeg har heller ikke billederne. Men jeg har da nogle billeder af hegnet, som bare ikke er fra dagen, det blev sat op, hvis du vil se dem? Ellers kan jeg tage nogle af det, du evt. har brug for at se?

Hegnslageret var også det eneste sted, hvor jeg kunne finde galvaniseret 180 cm højt havehegn. Men hvis du ikke skal have strøm på, er det jo lige meget, om det er galvaniseret.

Husk at hvis hegnet er fast og maskerne små, er det lettere at klatre i.
Når vi valgte delfinhegn var det primært fordi det er designet med et lille ‘knæk’, som gør det ubehageligt fleksibelt og uegnet til klatring. :slightly_smiling_face: