Hej Alle kattegale

Velkommen til dig og dine smukke stribemisser :velkommen:

Velkommen til - sikke nogle dejlige katte :slight_smile:

Der findes ikke noget smukkere syn end sådan et par stribede huskatte. De er søskende, ikke?

HOLD da op, det var dog nogle usædvanlige smukke mis du har

Velkommen til !! Og sikke nogle smukke missere du har - er helt vild med det første billed!! :smiley:

Jo, de er kuldsøskende - bror og søster. Eller dvs. jeg tror måske, at de har forskellige fædre, for Cashmere blev født et par dage efter de andre og så helt anderledes ud. Han er rødstribet ligesom sin mor, hvor de andre er gråstribede hunkillinger.

Hej og velkommen til. Meget smukke katte du har, og så søde:love2:.

Jeg synes bare, de minder så meget om hinanden i ansigtsformen, men det med forskellige fædre er såmænd også en mulighed. Smukke er de i hvert fald begge to. :slight_smile:

Genetisk set så er de forskellige farver ikke en indikation for forskellige fædre, da det er moderens farve, der afgør om hankillingen bliver rød eller sort :slight_smile:
Og mormis må altså være tortie (kaldes også trefarvet indimellem, betyder at katten er sort og rød) og ikke rødstribet, ellers så er Bailey og søstre tortie og ikke sort tabby (gråstribet)

[QUOTE=Cashmere&bailey;750498]Ja nu blev jeg jo selv lidt nysgerrig også og googlede det. Jeg tænker, at de måske er broken mackarel tabby, da striberne flere steder er “gået i stykker” så at sige :høhø:

Det er nok lettere at se på disse billeder:[/QUOTE]

Ja, brudt makrel tabby er et rigtig godt bud :slight_smile: Tak for flere billeder af to meget smukke husmisser

Men de skal begge være bærere af rødt, for at der kan komme røde killinger, ikke?
Jeg er for doven til at slå det op lige nu, så korriger mig, hvis jeg husker forkert… :wink:

[QUOTE=FinnFrode;753653]Men de skal begge være bærere af rødt, for at der kan komme røde killinger, ikke?
Jeg er for doven til at slå det op lige nu, så korriger mig, hvis jeg husker forkert… ;)[/QUOTE]

Det kommer an på hvad du mener med bære… Rød kan ikke bæres skjult, som er sådan man normalt bruger udtrykket. F.eks. at en sort kan kan bære fortynding, så den kan give blå killinger…
Rødt er X-bundet. Hunkatte er XX og hankatte er XY. Dvs. om en hankat bliver rød eller ej vil kun afhænge af moderen, der er den eneste der kan give hankillinger et X, for farkatten vil altid give et Y videre til hankillinger (nu ser vi lige bort fra genetisk abnormaliteter som f.eks. kromosomfejl).

For at der skal komme røde hunkillinger så skal farkatten være rød, og morkatten være rød eller tortie… :slight_smile:

Men røde hankillinger så - de kan da godt have en mor, der ikke er rød eller tortie, ikke?

Finn - Nej, for hvor skulle de så få det røde gen fra? :slight_smile: (Det røde gen sidder på X-kromosomet, hankatte får kun ét X kromosom, og det får de fra deres moar…)

[QUOTE=Eife;753623]Genetisk set så er de forskellige farver ikke en indikation for forskellige fædre, da det er moderens farve, der afgør om hankillingen bliver rød eller sort :slight_smile:
Og mormis må altså være tortie (kaldes også trefarvet indimellem, betyder at katten er sort og rød) og ikke rødstribet, ellers så er Bailey og søstre tortie og ikke sort tabby (gråstribet)[/QUOTE]

Uh, kattegenetik ved jeg altså ikke noget om, men hun har godt nok hvidt omkring øjnene og på hagen.

Måske lettest at se på et foto - så må i selv vurdere farven. Faren/fædrene kender vi som sagt ikke.

[QUOTE=Cashmere&bailey;754939]Uh, kattegenetik ved jeg altså ikke noget om, men hun har godt nok hvidt omkring øjnene og på hagen.

Måske lettest at se på et foto - så må i selv vurdere farven. Faren/fædrene kender vi som sagt ikke.[/QUOTE]

Okay, nu er jeg virkelig “baffled” :smiley: Den logiske forklaring er at så må Bailey være en af de der tortie, med meget, meget lidt rødt? (jeg så i sidste uge en tortie, hvor det eneste røde var en stribe på hælen). Ellers så er der virkelig sket et eller andet sjovt her :tihi:

Må jeg evt. lave en tråd med det i generel snak/opdræt? Sådan en, er der nogen der kan se noget rødt på denne hunkat? For denne her er moderen… Og så vise et par billeder? :slight_smile:
Der er jo ikke så mange der ser det lige her, og det er altså lidt noget særligt/spændende, hvis du spørger mig :slight_smile:

[QUOTE=Eife;754949]Okay, nu er jeg virkelig “baffled” :smiley: Den logiske forklaring er at så må Bailey være en af de der tortie, med meget, meget lidt rødt? (jeg så i sidste uge en tortie, hvor det eneste røde var en stribe på hælen). Ellers så er der virkelig sket et eller andet sjovt her :tihi:

Må jeg evt. lave en tråd med det i generel snak/opdræt? Sådan en, er der nogen der kan se noget rødt på denne hunkat? For denne her er moderen… Og så vise et par billeder? :slight_smile:
Der er jo ikke så mange der ser det lige her, og det er altså lidt noget særligt/spændende, hvis du spørger mig :)[/QUOTE]

Ja, selvfølgelig. Nu bliver jeg jo selv nysgerrig over, hvorfor jeg har grund til at undre mig over mine kattes farver, hihi.

Jeg kan se noget rødt i Baileys ansigt på babybillederne, som jeg ikke kan se længere. Det er Bailey yderst til venstre, Kashmir til højre, og søster i midten. Og til sidst Bailey alene - med sine MEGET store ører :tihi:

Der MÅ være en rød plet et eller andet sted på Bailey :slight_smile: en eller anden lille bitte rød plet… ellers er hun nok den mest sjældne genetiske variant vi har set… for det burde uanset hvordan vi vender og drejer kromosomerne ikke kunne lade sig gøre…

pletten sidder sikkert skjult i en pote eller i en armhule :lol: et sted man ikke lægger mærke til den :slight_smile:

de fine små orange pletter i hovedet kan godt være vores manglende røde pletter… de er godt nok små og kan være en farve varians, men med den mor… så må det næsten være vores tortie pletter :slight_smile:

jeg har aldrig set en tortie med så lidt rødt … amazing!!

og GUD hvor er de bedårende!!!

Den forsvundne plet er fundet!

(Havde aldrig troet, at jeg skulle forfatte en sådan overskrift :høhø:)

Der sidder en lille rød plet under hendes ene pote. Så er hun tortie eller…?!?

Skal nok tage et foto senere, men har ikke tid lige nu.

Hvad så med deres mor? Er hun så også tortie, når hun nu har hvid eyeliner og mælkeskæg?