[QUOTE=Cecilie;1235346]Kære alle, tusind tak for jeres velkomst og de gode råd!
Velkommen hertil
Hvor er det dejligt at læse, at du forbereder dig så godt.
Jeg vil tage kontakt til nogle opdrættere og høre, om jeg evt. kan komme og besøge dem for at opleve kattene. Jeg vil også undersøge, om jeg kan komme med til Galten - hvis jeg ikke skal arbejde den pågældende dag, er jeg meget interesseret! Tusind tak for tilbuddet om fælles transport, ThildeL! Jeg giver besked, hvis jeg har mulighed for at komme med. 
Jeg gik på arbejdet i går og gjorde mig en masse tanker om det at blive (ny) katteejer. Det er både spændende men også nervepirrende at skulle tage beslutningen om at invitere et nyt familiemedlem indenfor, når man ikke ved, hvad man går ind til - er jeg overhovedet klar til så stort et ansvar i så mange år? Hvordan ved man, at man er parat til sin første kat?
Godt spørgsmål
Det hele starter jo med, at man begynde at interessere sig for katte. Så kan man langsomt tune sig ind på, hvilken type kat man synes bedst om, og hvilken type kat, der passer bedst til ens personlighed/levevis. Dernæst opsøger man opdrættere eller ejere af racen og ser den “live”. En hobbyudstilling er fx. en rigtig god måde at møde racen på. På en hobbyudstilling er der mere “ro på”, og god tid til at snakke.
Jeg ved, at en del mennesker vokser op med kat eller får kat, når én vælger selv at flytte ind, men for mig er det en meget, meget stor beslutning, for jeg har ikke før levet med en kat og ved ikke, om jeg overhovedet er “god nok.” Det er ikke så længe siden, at dette var mig:Nu er jeg selvfølgelig blevet meget klogere!
Jeg vil sige det kort: Men en god portion sund fornuft og ansvarsbevidsthed, så er langt de fleste “gode nok” til at være katteejere
Udover det filosofiske går jeg også og tumler med en masse praktiske spørgsmål: Hvordan forbereder man sig på at få en kat? Jeg skal i første omgang være sikker på, at jeg har råd til at købe alt det, den kunne få brug for - da min søster fik hund, lavede hun først en opsparing sv.t. hvalpens pris + prisen på dyreforsikring + prisen på mad/udstyr/lejetøj i 1 år + 5.000 kr. til uforudsete hændelser. Det har jeg også tænkt mig at gøre, mens jeg arbejder på at finde den opdrætter, som passer bedst til mig. Tror I, det er godt nok?
Det er i hvert fald mere end hvad mange katteejere starter ud med, så JA, det er godt nok :cool2:
Hvor gammel skal en kat være, før den må komme udenfor i snor?
Når katten har fået sine basisvacciner (min. 2 … alt efter hvor gammel den er når den vaccineres første gang), og er flyttet til et nyt hjem, så plejer jeg at råde mine killingekøbere til at vente et par måneder før de introducerer den til verden udenfor.
Der er mange nye ting, en lille killing skal vænne sig til i et nyt hjem. Nye dufte, nye rutiner, indretning osv. osv. osv.
Hvor gammel skal den være, før den kan være alene hjemme?
Det kan den rent faktisk lige fra du får den af. Selvom vi har killinger, så har vi stadig et job, som skal passes. Dvs. vi er ikke omkring kattene 24/7. Okay, så har de selvfølgelig stadig deres søskende og resten af flokken omkring sig. En kat sover meget af tiden. Faktisk sover de 16-18 timer i døgnet, så bruger de rigtig meget tid på at soignere sig, og foderskålene skal også besøges mange gang hver dag.
Er det en god ide at gøre alene-hjemme-forberedelser ligesom med en hund? Hvis min søster skal hjemmefra en hel arbejdsdag, går hun først en lang tur med hunden, træner med ham, lader ham søge sin mad på jorden eller rundt i huset, etc., så han får brugt sit hoved og sin krop. Så sover han, mens hun er væk, og savner hende ikke. Fungerer det også med en kat?
Det lyder meget fornuftigt. Lige bortset fra det med gåturen. Det tror jeg altså ikke du bør føle, at du skal. Lidt nus, kæl og aktivering samt servering af noget lækkert inden du tager ud af døren vil være helt fint. Der findes masser af aktiverings-“dimser” til katte, som de kan lege og få tiden til at gå med. Et godt krædsetræ evt. med et par hylder, som katten kan ligge på, er et “must” for mange katte.
Jeg tager 1-2 gange om året til konferencer i udlandet, bør det afholde mig fra at få en kat (jeg kan få familie til at flytte ind og passe den mens jeg er væk, men det er selvfølgelig ikke det samme som at jeg er der)?
Nej, det bør absolut ikke afholde dig fra at få en kat, når du har et godt netværk, som kan kigge ind til katten.
Hvor hurtigt skal man tage killingen til dyrlægetjek (jeg har læst nogle steder, at man skal gøre det allerede på vej hjem fra opdrætteren, men det synes jeg lyder stressende)?
Jeg synes du skal aftale med opdrætteren, hvornår du tager katten til tjek hos din dyrlæge. Efter min mening bør det ikke være på vej hjem fra opdrætteren, men fx. indenfor den første uges tid.
Hvor meget tid bør jeg afsætte hver dag til at aktivere min kat? Hvordan ved jeg, hvor meget mad den skal have?
Det er meget forskelligt fra kat til kat. Som sagt sover de jo meget i løbet af dagen. Husk at en sovende kat skal man lade være. Den har brug for den ro og den søvn. Når den er vågen, så vil den sikkert gerne lege. Et slag på tasken vil være 3 x 15 min dagligt, hvor I leger (igen alt afhængig af kattens temperament) og så er der jo alle de dejlige stunder, hvor katten lige kommer forbi en, for at blive nusset lidt og snakket med.
Ja, hvis jeg ikke allerede har advaret jer mod dumme spørgsmål, så har I nok opdaget nu, at dem har jeg mange af. Jeg håber, I vil bære over med mig! :p[/QUOTE]
Der er generelt ikke noget, der hedder dumme spørgsmål
Kun dumme svar.
Noget helt andet … nogle vælger at anskaffe sig 2 katte. 2 katte har stor glæde af hinanden. Igen, så er det meget forskelligt, alt afhængig af ens livsform, økonomi, boligforhold osv. osv.
Andre vælger at anskaffe sig en voksen, omplaceringskat. Nogle opdrættere har voksne katte gående, som ville have godt af at komme ud i et hjem som enekat.
Glæder mig til at følge dig på din vej til at blive katteejer