Hej med jer

Jeg er helt ny i katteforaenes verden fra indersiden, men har luret rundt herinde og andre steder i flere måneder nu.

Jeg købte Vims/Vimsen af en dyreværnsorganisation i februar og fordi hun er meget anderledes end min tidligere (genbrugs-)kat, begyndte jeg at lede efter alt muligt information på nettet - og kom herind!

Efterhånden er det vel på tide, at jeg selv begynder at komme med lidt input? Ikke mindst fordi jeg også har lidt spørgsmål :høhø:.

Vimsen er en lillebitte frøken af en huskat på 2,95kg sidst vi vejede og vidst nok ca 2 år gammel. Hun hedder selvfølgeligt ikke Vims for ingenting og jeg havde umanerligt svært ved at give hende et navn indtil det her kom til mig i en kaffepause engang. Hun er nysgerrig, rap på fødderne, selskabelig, legesyg, har krudt i måsen, sød sød sød og kærlig og har til tider koncentrationsbesvær… Da hun var en bitte killing og hjemløs blev hun fundet af en omsorgsfuld, katteglad person sammen med sin mor og søster (min veninde har adopteret søsteren) og boede der indtil jeg købte hende. I det hjem har der hele tiden været rigtig mange(!!) katte, og Vimsen har været meget stresset, tror jeg, for hun har lidt problemer med at være ‘hyper alert’ som jeg kalder det, med tendenser til at sætte både kløer og tænder i mig, hvis det lige pludseligt bliver for meget. Vi er kommet meget langt med hendes tryghedsfølelse og vores forbindelse, så nu ligger hun ovenpå mig i lang tid af gangen og kræver klap og kæl, hvis hun ikke synes hun får nok.

I starten kunne hun slet ikke finde ud af det der med kæl, men ville rigtigt gerne. Så når jeg satte en hånd frem (helt uden bevægelse ellers blev jeg bidt hårdt med det samme) løb hun så hurtigt og ivrigt under og forbi den, at jeg kun lige nåede at strejfe halespidsen. Hun lå også meget under sofaen og sengen og dengang var min drøm at hun bare ville kunne slappe af ved siden af mig i sofaen og måske engang imellem på skødet. Og det kan hun nu! Hurra, jeg er glad!

Og nu til mit lille spørgsmål. Jeg har den sidste uges tid læst op på de forskellige beroligende tilskud de kan få og overvejer at købe det der kolostrum til hende fra Myprotein.co.uk til hende. For ofte kommer hende aggresive fravalg af kæl meget pludseligt og uden forvarsel og jeg skal tage mig gevaldigt sammen for ikke at blive bange for hende til tider. Jeg lider i forvejen af angst, så jeg synes ikke altid, det er nemt. Udover at jeg jo har adskillelige små ar og sår, så er jeg lidt nervøs for om hendes fremgang og vores forbindelse vil tage skade i det lange løb. Hvad er andres mening om brug af beroligende tilskud evt kun i en periode, mens hun lærer andre måder at sige fra på? Og i så fald hvor meget skal sådan et lille myr have?

Vi bor i en toværelses lejlighed på Amagerbro så der er en masse pludselige og høje lyde både fra opgangen og udefra, og jeg synes også det ville være dejligt for hende at kunne slappe lidt mere af med det.

Ej, nu læser jeg det hele igennem og hun lyder jo som den mest utilregnelige lille fis. Det synes jeg jo ikke hun er - hun er edderskøn og skæg og jeg er utroligt glad for at have adopteret netop denne kat! Vi har bare lige det her lille problem, hvor jeg lidt er ved at miste tålmodigheden…

Velkommen til:heya:

:welcome::welcome:

Hjerteligt velkommen til dig og Vimse

Jeg prøver lige om jeg kan sætte et billede af vidunderet ind fra telefonen :slight_smile:

Og et helt splinternyt

Edit: det gik jo fint, men de bliver jo vendt som vinden blæser…

:velkommen: til jer begge:-)

:heya: velkommen herinde … sød kat du har !

Hej og :welcome:til jer begge!

Velkommen :heya:

Sikke en sød bette pige :hjerte:

velkommen til - og tænke ikke på billederne - vi står gerne på hovedet for dig og din smukke kat :slight_smile:

:welcome: til dig og smukke lille Vims

:welcome:

Hej og :velkommen: til dig, og smukke Vims :slight_smile:

[QUOTE=Vimseland;1179402]Og nu til mit lille spørgsmål. Jeg har den sidste uges tid læst op på de forskellige beroligende tilskud de kan få og overvejer at købe det der kolostrum til hende fra Myprotein.co.uk til hende. For ofte kommer hende aggresive fravalg af kæl meget pludseligt og uden forvarsel og jeg skal tage mig gevaldigt sammen for ikke at blive bange for hende til tider. Jeg lider i forvejen af angst, så jeg synes ikke altid, det er nemt. Udover at jeg jo har adskillelige små ar og sår, så er jeg lidt nervøs for om hendes fremgang og vores forbindelse vil tage skade i det lange løb. Hvad er andres mening om brug af beroligende tilskud evt kun i en periode, mens hun lærer andre måder at sige fra på? Og i så fald hvor meget skal sådan et lille myr have?

Vi bor i en toværelses lejlighed på Amagerbro så der er en masse pludselige og høje lyde både fra opgangen og udefra, og jeg synes også det ville være dejligt for hende at kunne slappe lidt mere af med det.

Ej, nu læser jeg det hele igennem og hun lyder jo som den mest utilregnelige lille fis. Det synes jeg jo ikke hun er - hun er edderskøn og skæg og jeg er utroligt glad for at have adopteret netop denne kat! Vi har bare lige det her lille problem, hvor jeg lidt er ved at miste tålmodigheden…[/QUOTE]

Først og fremmest velkommen til :slight_smile: Jeg håber, du bliver glad for at være her.

Så vil jeg opfordre dig til at lægge spørgsmålsdelen af dit indlæg, som jeg har citeret her, i det forumafsnit, der hedder Adfærd, træning og opdragelse. Mange flere vil sandsynligvis se det der end her i velkomstafsnittet.

Du skulle måske overveje at tage kontakt til en adfærdsrådgiver for at få nogle tips til, hvordan du kan lære din kat både at lade være med at blive aggressiv og at blive mere tryg ved omgivelserne. Hun har som dyreværnskat måske ikke haft den bedste start på livet og skal lære nogle helt basale ting. Der sker næppe noget ved at give hende fx Colostrum, og det kan også være, det kan gavne hende. Men adfærden skal der stadig arbejdes med, før den forsvinder, og så er det en god idé at få lidt instruktion i, hvordan man gør det mest hensigtsmæssigt. Du kunne også prøve med noget klikkertræning. Det kan også være med til at give katte mere selvtillid og gøre dem lidt mere robuste.

Tusind tak for en dejlig modtagelse - Jeg synes også Vimsebimse er skøn!

Lige nu ligger der en kat på maven af mig og snorkbobler, men når jeg kan komme hen til computeren, vil jeg lave lidt saksearbejde og lave et indlæg i adfærds-undeforaet. Tak for forslaget Galath!

Jeg har også lige siddet og surfet adfærdsrådgivere i nærheden og det ser jo helt klart ud som en mulighed for os! Jeg fandt en Michelle Garnier i Lyngby og Misbehaving på Vesterbro. Ved at læse hos dem har jeg allerede brugt en anden metode end det sædvanlige blide skub i måsen, til at holde Vimsen nede fra spisebordet. Med meget større succes! det der klikkertræning ser jo ud til at kunne være ret sjovt for os begge :wink:

[QUOTE=Vimseland;1179699]Tusind tak for en dejlig modtagelse - Jeg synes også Vimsebimse er skøn!

Lige nu ligger der en kat på maven af mig og snorkbobler, men når jeg kan komme hen til computeren, vil jeg lave lidt saksearbejde og lave et indlæg i adfærds-undeforaet. Tak for forslaget Galath!

Jeg har også lige siddet og surfet adfærdsrådgivere i nærheden og det ser jo helt klart ud som en mulighed for os! Jeg fandt en Michelle Garnier i Lyngby og Misbehaving på Vesterbro. Ved at læse hos dem har jeg allerede brugt en anden metode end det sædvanlige blide skub i måsen, til at holde Vimsen nede fra spisebordet. Med meget større succes! det der klikkertræning ser jo ud til at kunne være ret sjovt for os begge ;)[/QUOTE]

Michelle Garnier og Ayoe Hoff (Misbehaving) kan begge anbefales. Jeg kender dem ikke personligt, men ved, at flere herinde har benyttet den ene eller den anden af dem.

:velkommen:til jer begge

Fin misse-pige.

Jeg er en af dem der har brugt colostrum med stor success.

:slight_smile: