Hellig Birma/Ragdoll

Hej er der nogle, som kan oplyse mig om racerne?

Er de ekstrem milde eller kan de finde ud af at sige fra også?

Er der forskelle på kønnene hvis de er neutraliserede?

Er der specielle ting, som man skal være opmærksom på hos en birma? Jeg tænker sind, pelspleje og dagligdag

Jeg vil gerne vide noget mere om begge racer.

MVH Helle

Ragdollen skulle være helt fantastisk mild - og har fået navnet ragdoll (kludedukke) fordi den skulle nærmest bare opføre sig som en kludedukke i ens arme.
Desuden skal den gerne være med overalt - og skulle være lidt en hund i katteklæder hvad det angår. Racen skulle ikke være aggresiv på nogen måde, og siger vist fra på en blid måde-høhø
Den skulle eftersigende være rigtig god at træne, til fx at hente bold, give pote.

Birmaen ved jeg ikke så meget om:D

Også mit indtryk af raggen

Takker:-)

Jeg har været på besøg hos en opdrætter med omkring 13 Ragdollkillinger - uden nærmest at opdage der var killinger i huset :smiley:
Hvis du spørger en aby-ejer, er de møgkedelige :wink: - men smag og behag er jo heldigvis forskellig :slight_smile:

Ja Ragdolls opdager man ik at man har, før man kommer til at lukke døren til toilettet, eller åbner køleskabet-wehuu

Nu “gør” jeg det mest i de røde, og sådan en rød kan der altså godt være knald på…skulle jeg da NOK liiige hilse og sige-wow

Jeg har en veninde som er helt skudt i dem og jeg er også selv.

Nu søger jeg jo med stor sandsynlighed en ven til Tip - og han ER en mundfuld. En rag vil han nok trumle, tror I ikke?

Birmaen er jeg i tvivl om også…

Tip er meget lig en aby kan jeg læse mig til:-) Jeg har faktisk kigget lidt på somali, men der er jo ingen af dem nærmest:-)

Overvejer en racekat for at sikre mig, hvad jeg får… så meget som man nu kan sikre sig:-) Tag fx Tara ikke just MCO - hun er jo siam:-) haha

MEn der er også den sorte Maggie som jeg jo har været forelsket i siden jeg så hende…
Jeg er i tænkeboks.
:slight_smile:

Knus

[quote=lenschow;65514]Jeg har en veninde som er helt skudt i dem og jeg er også selv.

Nu søger jeg jo med stor sandsynlighed en ven til Tip - og han ER en mundfuld. En rag vil han nok trumle, tror I ikke?

Birmaen er jeg i tvivl om også…

Tip er meget lig en aby kan jeg læse mig til:-) Jeg har faktisk kigget lidt på somali, men der er jo ingen af dem nærmest:-)

Overvejer en racekat for at sikre mig, hvad jeg får… så meget som man nu kan sikre sig:-) Tag fx Tara ikke just MCO - hun er jo siam:-) haha

MEn der er også den sorte Maggie som jeg jo har været forelsket i siden jeg så hende…
Jeg er i tænkeboks.
:slight_smile:

Knus[/quote]

Hvad med en british shorthair? Det er da en dejlig velafbalanceret kat. Der er krudt i numsen på den, den er super intelligent, samtdig er det en dejlig hengiven kat. Så måske den kunne give en god balance til tip? En han kan lege med, men også en der måske kan lære ham at det er dejligt at slappe af-høhø

Eller en cornish rex? Der er masser af energi i den race, som elsker legekammerater, da den let keder sig. Den er også rigtig intelligent, noget du kan arbejde lidt med Helle:)

Jeg har kigget på dem, men er de ikke for rolige mon? Måske ikke i den alder?

Mit bud er, at Tip falder til ro med alderen - og så vil en Aby eller lignende vel kede sig som voksen i min flok…

Jeg vil undersøge Briten. Elsker dem:-)

[quote=lenschow;65523]Jeg har kigget på dem, men er de ikke for rolige mon? Måske ikke i den alder?

Mit bud er, at Tip falder til ro med alderen - og så vil en Aby eller lignende vel kede sig som voksen i min flok…

Jeg vil undersøge Briten. Elsker dem:-)[/quote]

Jeg rettede lidt i mit indlæg og foreslog også Cornish Rex:) Tror også det er en spændende kat-thumbs

Uha… men kræver den ikke en masse varme?
Herhjemme er der altid halvkoldt:-)

Men en spændende kat!

Mine bimser er der rigtig meget krudt i måsen af…ellers ved jeg ikke hvem der pelser toiletrullen, stjæler strømper og vanter, vælter blomsterne osv.

For mig er birmaen bare en super race, de er smukke, energiske, NYSGERRIGE, kælne, meget legesyge, elsker nye ting, og er næsten ikke bange for noget som helst.

Vi har pt 6 killinger i huset, og det kan mærkes…he he især når de holder nattefræs hen over dynen, med 4-5 voksne katte efter sig.

Med den beskrivelse du giver, skal du hverken have birma eller ragdoll - du skal, som du selv nævner, have aby - eller alternativt en af de øvrige orientalske korthårsracer.

Ai … er du da tosset - en brite er da en af de mest rolige katteracer -tihi
Jeg tror for alvor der kommer problemer i flokken, hvis der kommer en kat af denne type.

[QUOTE=lenschow;65523]Mit bud er, at Tip falder til ro med alderen - og så vil en Aby eller lignende vel kede sig som voksen i min flok…
[/QUOTE]

Hvorfor tror du han falder til ro? Måske en smule, men abykillinger falder også til ro i forhold til en voksen.
Mit bud er at Tip altid vil være en livlig kat.

Jeg snakkede med en opdrætter på en udstilling, og hun sagde at de altså ikke gik og frøs-høhø Hun var meget i forsvars position omkring dem - man kan også forestille sig at der var mange myter om katten.

Ellers er der jo Devon Rex, katten med den krøllede pels:) Den skulle være meget legesyg og intelligent, men den kræver varme omgivelser når det er koldt, og kolde når det er varmt, da den mangler dækhår:) - det giver dog minus pelspleje-thumbs
Men den skulle eftersigende logre med halen når den var glad-forelsket

Vivi: Jeg har tænkt på det faktisk… Altså at han aldrig falder til ro - (jo altså men ikke som fx en brite eller Nemo:-))… Men hvor finder man en 5-7 mdr kat af en af disse racer nu? Jeg har søgt lidt, men der er ikke just mange - eller søger jeg forkerte steder?

Kan du måske hjælpe mig med somalien? Er den mildere end aby? Hvad menes der med mildere?

Jeg har jo også de andre - blandt andet Nanoq - men som udgangspunkt tror I så, at de aktive vil søge hinanden og lade ham i fred? Jeg vil jo nødig problemer med ham igen, nu hvor han faktisk er faldet helt utrolig til ro igen…

Jeg elsker de orientalske typer! Jeg har altid drømt om en, siden jeg havde en huskat/siam (Happy) hold op em sjov kat… :-))) Men hvad vil ham den sensitive MCO mon sige til sådan en?

Ingenting måske? hm… ja han går jo fint med Tara, som nærmest er orientalsk i sind:-)

Den er svær den er…

del endelig af jeres erfaringer!

Også gerne om køn og alder (Tip bliver 6 mdr i denne måned - jeg skrev forkert i den første tråd - og alle mine dyr er kastrater)

MVH

Ai … er du da tosset - en brite er da en af de mest rolige katteracer -tihi
Jeg tror for alvor der kommer problemer i flokken, hvis der kommer en kat af denne type.

Hehe, ja det er måske rigtig nok, men som killing er den mindst lige så vild som alle andre:) Jeg har en mco pige på 9 måneder og hun har knald på hele dagen, hun er så sat sammen med en perserkilling på snart 4,5 månede. Du kan tro de passer godt sammen, selvom det er lidt af en mis match i princippet.
Måske har jeg bare været heldig:? Men de to typer går godt i spænd hos mig-høhø Til tider er det endda perseren der kanøfler mcoen

Haha Persere er skønne:-) MCOen er min favorit, men pelsen gir mig gråt hår :slight_smile: Især Tara:-) Hun har perserpels den blå:-)

Ja det handler om sind…

Jeg leder nok efter et mix af vildt og mildt:-)

[QUOTE=lenschow;65533]Vivi: Jeg har tænkt på det faktisk… Altså at han aldrig falder til ro - (jo altså men ikke som fx en brite eller Nemo:-))… Men hvor finder man en 5-7 mdr kat af en af disse racer nu? Jeg har søgt lidt, men der er ikke just mange - eller søger jeg forkerte steder?

Kan du måske hjælpe mig med somalien? Er den mildere end aby? Hvad menes der med mildere?

Jeg har jo også de andre - blandt andet Nanoq - men som udgangspunkt tror I så, at de aktive vil søge hinanden og lade ham i fred? Jeg vil jo nødig problemer med ham igen, nu hvor han faktisk er faldet helt utrolig til ro igen…
[/QUOTE]

En somali har langhårsgen og er som udgangspunkt en smule roligere end en aby - men det er stadig at betegne som en forholdsvis livlig race. Men det er nok det, der menes med at den er mildere.

Jeg har to killinger på omkring 5 mdr. (ikke til salg :D) og de søger helt klart hinanden, når de leger, så det vil jeg også tro at dine store killinger vil gøre.
Du skal nok ikke have en helt lille killing, men omkring knap 5 mdrs alderen og op til 8 mdr., ville være det interval jeg ville vælge.

www.sua.dk er en god side, hvis man er interesseret i aby/somali :slight_smile: (alternativt ville jeg spørge Lis D ;))

Tusind tak Vivi. De er godt nok dejlige i den der ræverøde farve!
Ligner små hjorte:-)

Kan huske at jeg så dem på udstilling en dag - hold op de nød bare at være “på”!:slight_smile:

K

[quote=lenschow;65540]Ja det handler om sind…

Jeg leder nok efter et mix af vildt og mildt:-)[/quote]

Hehe vildt og mildt er vel netop en MCO:)
Og en ren MCO burde ikke kræve den store pelspleje - mærk dig BURDE ikke:) Nogen kommer jo med megen underpels