Helligdage og festdage = fridage?

Helligdage, hvor der fejres gudstjeneste i dagens anledning, plejer at være fridage. 2. påskedag, 2. pinsedag, Kr. himmelfart etc.

Mens f eks 1. maj ikke nødvendigvis er en fridag på samme vis.
Valdemarsdag er også en verdslig festdag, og ikke fridag.

Nu har vi snart Grundlovsdag.
Har den ikke samme status som 1. maj? Det er jo ikke nogen helligdag.
Hvordan er det på dit job mht fridage i verdslig og kirkelig anledning?

[quote=MiSi;189299]Nu har vi snart Grundlovsdag.
Har den ikke samme status som 1. maj? Det er jo ikke nogen helligdag.
Hvordan er det på dit job mht fridage i verdslig og kirkelig anledning?[/quote]

Jeg har fri den dag, men om jeg får løn, det er jeg ikke klar over… :S

1. maj var ikke fridag her (ihvertfald ikke for vikarerne :()

Altså 1 maj er Arbejdernes Internationale Kampdag , Grundlovsdag var før i tiden kun en ½ fridag , men det er nok pga det er farsdag at den er hel nu -høhø

http://www.lederne.dk/lho/Nyheder/aktuelt/aktuelt2009/fri1majoggrundlovsdag.htm

det er det gode ved vores jobs :slight_smile: vi holder fri hvis kunderne gør :slight_smile:

Grundlovsdag er en halv helligdag, fra kl 12 og frem. At den for nogle er en hel dag, er begrundet i deres overenskomst.

1. maj er en helt almindelig dag, men for nogen indskrevet i overenskomsten som en fridag. For andre er det så pga. dette blevet en tvungen feriedag, og atter andre arbejder videre som intet var sket :stuck_out_tongue:

Nu er jeg privat, ikke-overenskomstansat, så jeg havde ikke fri 1. maj, men har “gratis” fridag 5. juni på lige fod med juleaftensdag og nytårsaftensdag :slight_smile:

[QUOTE=En forhenværende bruger;189325]Grundlovsdag er en halv helligdag, fra kl 12 og frem. At den for nogle er en hel dag, er begrundet i deres overenskomst.
[/QUOTE]

At det evt er en hel eller halv helligdag, beror på den overemskomst man er ansat på.

Jeg er ganske alm funktionæransat - og jeg har hel arbejdsdag 5. juni!

Uagtet, at mine børn ikke kan komme i institution og mine kunder i øvrigt sandsynligvis holder fri … men jeg skal altså på arbejde :smiley:

Tak :slight_smile:
Tænkte jo nok, at det ikke var bare sådan lige…
Ved nogen, om det er en hel fridag for varmemestre?

Ligesom med alle andre faggrupper kommer det jo an på deres overenskomst - eller mangel på samme - og jeg tvivler på, at alle varmemestre i Danmark arbejder på nøjagtigt samme vilkår.

Personligt går jeg altid ud fra, at andre har de samme faste fridage som mig - så kan jeg kun blive positivt overrasket :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;189630]At det evt er en hel eller halv helligdag, beror på den overemskomst man er ansat på.

Jeg er ganske alm funktionæransat - og jeg har hel arbejdsdag 5. juni!

Uagtet, at mine børn ikke kan komme i institution og mine kunder i øvrigt sandsynligvis holder fri … men jeg skal altså på arbejde :D[/quote]

Nope, helligdage besluttes ikke af arbejdsmarkedets parter, meget har de at sige, men ikke så meget :tihi: den er skam en halv helligdag, men helt som på andre helligdage, så er vi nogle der må arbejde der også :stuck_out_tongue:

"Juleaften og nytårsaften
Juleaftensdag og nytårsaftensdag er ikke lovfastsatte fridage. Fri med løn på disse to dage hviler derfor på en aftale enten kollektiv eller individuel – eller mere typisk på en kutyme.
1. maj
Som udgangspunkt er du ikke berettiget til at holde fri 1. maj med løn, da det ikke er en helligdag. Imidlertid holder en del virksomheder helt eller delvist lukket 1. maj, uden at medarbejderne bliver trukket i løn.
Grundlovsdag
Grundlovsdag er ikke længere en hel eller halv helligdag. Du har derfor ikke automatisk ret til at holde fri med løn. Fri med løn på grundlovsdag skal derfor aftales enten kollektivt eller individuelt. "

Citat: http://ida.dk/ANSAT/ANSAETTELSESVILKAAR/FERIEOGFRIHED/Sider/ferieogfrihed.aspx

Jeg arbejder aldrig på helligdage - og 5. juni er ganske alm arbejdsdag - helt uden tillæg (det har jeg ellers krav på, hvis jeg skal arbejde helligdage) :slight_smile:

På rådhuset lukker vi allerede kl. 12 på fars dag…øhhh jeg mener Grundlovsdag :tihi: men se nu bare!!! i år er fars dag en fredag - så rådhuset lukkede uanset hvad kl. 12 :klapper:

Så dér blev vi rigtig snydt for en halv fridag…jeg vil ikke snydes, så jeg tager min halve fridag om formiddagen, fordi jeg har været på arbejde i de 4,5 døgn der går forud for Grundlovsdag, så har jeg fortjent det syns jeg :rock:

Sidste år faldt grundlovsdag på den lange rådhus-torsdag, så det blev pludselig til en lille bitte kort torsdag :slight_smile:

Jeg har aldrig styr på de der fridage/helligdage og på om vi har fri eller ej. Jeg blir gerne positivt overrasket når vi har fri - “næææææææ hvor lækkert” :wehuu:

Grunden til, at jeg spørger, er, at jeg forsøger at få lavet en aftale med varmemester eller gårdmand - helst en fredag, hvor jeg ofte har fri.
Den første uge svarede de ikke.
Den næste uge var fredag overbooket for dem.
Og denne er så en “helligdag”.
Jamen…
De skal bare kigge og konstatere, at ja, der er sprunget en kogeplade, og varmemåleren viser det og det.
Men fredag er åbenbart no go, jeg fatter ikke, hvad der stikker den varmemester - jeg synes, at det er ufleksibelt.

[quote=MiSi;189911]Grunden til, at jeg spørger, er, at jeg forsøger at få lavet en aftale med varmemester eller gårdmand - helst en fredag, hvor jeg ofte har fri.
Den første uge svarede de ikke.
Den næste uge var fredag overbooket for dem.
Og denne er så en “helligdag”.
Jamen…
De skal bare kigge og konstatere, at ja, der er sprunget en kogeplade, og varmemåleren viser det og det.
Men fredag er åbenbart no go, jeg fatter ikke, hvad der stikker den varmemester - jeg synes, at det er ufleksibelt.[/quote]

Jeg tror den er god nok. på mange af de der håndværker-overenskomster fik de ikke den 6. ferieuge. I stedet fik de hele dagen fri på de der lidt skæve og halve hellig/fridage. Mange håndværkere havde fx. automatisk (og betalt) fri dagen efter Kristi himmelfarts dag.