Helt gakkelak kat

Nu behøver jeg virkelig hjælp. jeg har ikke fået sovet hele natten, fordi jeg er blevet vækket af min voksne Birma pige på lige under 3 år - Akira, adskillige gange…

Akira har altid været til fjer legepinde. Hun har altid formået, at få det skab op, hvor jeg gemte mine legepinge, og spist nærmest hele legepinden.

Nu er jeg så flyttet, og jeg var i Grenå på en kigger i sidste weekend, hvor jeg jo så kom hjem med en håndfuld nye legepinde til tøserne.

I går morges legede jeg så med dem, så de lige fik brændt noget krudt af, inden jeg skulle på arbejde. Akira går som forventet helt agurk over den legepind med fjer - men ikke mere end normalt.

Da jeg kommer hjem fra arbejde, er Akira helt vild i hendes udtryk, og går rundt og miaver og klynker, foran den hylde, hvor drillepinden blev lagt i morges. (Åbenbart har hun fundet ud af det i løbet af dagen.) Ingen tid til at snakke og hygge med mig, hun er helt oppe at køre. Jeg lader hende så lidt være, men da det bare fortsætter, og hun ikke glemmer den legepind, tager jeg den ned, og hun går fuldstændig amok - den skal .
Så leger jeg ganske kort med hende, ligger nu legepinden ned i en skuffe. Akira bliver bare ved, står og skraber i skuffen, og er stadig vild i hovedet (noget jeg ikke rigtig har set før). Ikke engang rå kyllingefilet, eller dåsemad kan få koncentrationen væk fra legepinden.
Hun bliver ved med at miave og kradse i den skide skuffe, og det vare ved i et par timer. Hvorefter jeg så tager legepinden frem, og leger en ordenlig tur med hende. Hun virker lidt småtræt, og tager så legepinden i skuffen igen - men så begynder det samme fra før. Vildt udtryk, og kradsen og miaven.

Så tager jeg den op, gemmer den under dynen. Hun bliver ved, gemmer den adskillige steder, hun bliver ved. Så tager jeg den, og ligger den på min hals, mens jeg ligger i sengen og der fjernsyn. Så virker hun umiddelbart rolig. Hun ligger i den kurv jeg har i sengen, og slapper af. - TROR jeg. For da jeg kiggede ordentlig på hende, havde hun blikket plantet stift på legepinden, og det vilde udtryk var der stadig. Hun bliver ved med at gå hen for at tage den fra mig. Men tilsidst, sætter jeg hende udenfor døren, hvor jeg så gemmer legepinden, et sted hun ikke ved hvor er henne. Lukker hende ind lige bagefter, hvor hun samtidig har skabt sig helt vildt derude.

Samme procedure fortsætter når hun kommer ind. Hun står og miaver ved hylden, og skraber i skuffen og i sengen, hvor hun tror legepinden er.

Jeg forsøgte at ligge mig til at sove, men hele natten har det været sådan.
Det har været forfærdeligt!!!

Forstår ikke hvorfor hun reagerer sådan, for hun har haft masser af fjer legepinde før.
Men her til morgen fortsætter det bare. Jeg bliver sindsyg. Min kat er gakkelak.

Hvad skal jeg gøre? Har I været ude for noget ligende? :thumbdown:

Kan du ikke bare give hende den, og lade hende lege med den alt det hun har lyst til?

Når du tager den frem med jævne mellemrum og leger med hende, er det jo klart at hun udvider sin plage-udholdenhed og tålmodighed for hver gang.

Jeg ville bare give hende fjeren, og evt fjerne ting, som hun ikke kan spise på den først.

[quote=Sheer;362717]Kan du ikke bare give hende den, og lad hende lege med den alt det hun har lyst til?

Når du tager den frem med jævne mellemrum og leger med hende, er det jo klart at hun udvider sin plage-udholdenhed og tålmodighed for hver gang.

Jeg ville bare giver hende fjeren, og evt fjerne ting, som hun ikke kan spise på den først.[/quote]

Jamen, det er en legepind, med en lang fjerdusk. Så kan ikke rigtig fjerne noget. Den vil blive spist på ingen tid. Det har jeg det ikke super godt med, da hun døjer lidt med hårboller. Og så har jeg heller ikke noget legetøj, hun sådan rigtigt gider.

Så unik kan den da ikke være, hva?

Måske tænder hun på fjer-legetøj. Hun gider da i hvert fald godt den fjerpind.

Har hun (andet) baldrian-legetøj?

Det kunne lyde somom pinden dufter, når hun sådan kan finde den… :slight_smile:

Nød lige, at Akira for første gang siden i går, lagde sig ovenpå mig og puttede. Men nu er den igang igen…

[quote=Sheer;362721]Så unik kan den da ikke være, hva?

Måske tænder hun på fjer-legetøj. Hun gider da i hvert fald godt den fjerpind.[/quote]

Altså den er overhovedet ikke unik, den kostede 15,- og hun har haft utal af dem før. Hun har været til fjerpinde siden hun var killing. Så forstår ikke hvorfor hun går så bananas over den her, når hun ikke har gjort det, ved noget andet legetøj. :øhmm:

[quote=Sheer;362724]Har hun (andet) baldrian-legetøj?

Det kunne lyde somom pinden dufter, når hun sådan kan finde den… :)[/quote]

Ved faktisk ikke om der er baldrian i legepinden. Men andet baldrian legetøj har de ikke. De har en del cat-nip legetøj. Men da de ikke har vidst specielt interesse i det, har jeg ikke købt noget baldrian. (Med mindre det er baldrian der er i de der hvide og røde bolcher - for så har de sådan noget. Men de har aldrig været særlig spændende.) :øhmm:

Jeg ville også lade hende få pinden…og holde øje med hende.

Jeg har også haft katte, der var så vilde med et stk legetøj.

Ved du at hun vil splitte den ad og spise den? Lige fjerpinde har mine liggende konstant - det er jeg nemlig ikke bekymret for. Det er kun noget med snore de ikke får lov til.

Var det min kat, ville jeg lade hende få den. :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;362729]Jeg har også haft katte, der var så vilde med et stk legetøj.

Ved du at hun vil splitte den ad og spise den? Lige fjerpinde har mine liggende konstant - det er jeg nemlig ikke bekymret for. Det er kun noget med snore de ikke får lov til.

Var det min kat, ville jeg lade hende få den. :-)[/quote]

Synes altså bare det er mærkeligt. :stuck_out_tongue:

Men altså… Nu tør jeg jo ikke sige med garanti, at denne legepind måske er anderledes, og derfor ikke vil blive spist.

Men både Akira og min afdøde Mille, som er kuldsøstre, har altid spist de legepinde af fjer de kunne komme til, og kaninpoter, haler og bolde. Ingen undtagelser. Så jeg har altid været nødsaget til, at fjerne med legepinde, for at de kunne holde mere end én dag.

Men det lyder til, at I alle er enige om, bare at give hende den. Så må jeg jo tage chancen, og så se om den bliver spist. :tihi:

Du kan da starte med at give hende den, hvor du har hende under opsyn :slight_smile:

Selvfølgelig skal kattene have legesager, men jeg ville da aldrig vælge noget der skabte den slags problemer. Kom jeg til det alligevel ville jeg brænde den med det samme eller putte den i skraldespanden udenfor.

Jeg hader alt hvad de æder. Lige nu må jeg nærmest sætte hængelås på min køkkenskuffe med plastikposer m.m. Xanders tynde pote kan sagtens komme ind og fiske en pose ud blot der den mindste sprække fordi skuffen ikke blev lukket ordentligt. Hans tænder på plastikposer. Mærkværdigvis nok ikke på plastikposen om franskbrødet som altid ligger frit fremme på køkkenbordet.

Det lyder voldsomt, jeg kan godt forstå, at du er bekymret.
Men det positive er, at hun faktisk har stærke instinkter og vil lege/jage. Så får hun da rørt sig :slight_smile:

Baldrian beroliger faktisk, efter at have stimuleret. Stof-“bolcherne” kan duften godt gå af, og så virker de ikke.

Selv har jeg købt en flaske Baldrisan-dråber i matas. Det er ikke helt billigt, men meget koncentreret og alle pengene værd.

Måske kan det hjælpe at give hende en baldrian-rus: Dryp et par dråber på “bolchet” eller andet legetøj, og lad hende snuse til det. Så går hun først amok på legetøjet, men slapper derefter godt af.

Fjerene som sådan burde hun vel kunne tåle :? Katte spiser jo fugle ude i naturen, og der må også ryge fjer med ned :?

Ekstra frisering og lidt god malt burde kunne gøre noget ved hårbollerne :slight_smile:

[quote=MiSi;362760]Baldrian beroliger faktisk, efter at have stimuleret. Stof-“bolcherne” kan duften godt gå af, og så virker de ikke.
[/quote]

Man skal bare kvase baldriankuglerne som ligger i bolsjerne med en hammer eller sådan. Så stinker de igen.

Njaaa - måske mens de er nogenlunde friske, men de kan altså blive “for gamle”. Baldrisan-dråber er “skudsikre” :wink: