Hente fra udlandet

Her henter vi altid selv, netop for at tjekke op på dyret vi har købt. Det er så træls at have betalt i dyre domme for en kat som enten skeler eller andet - så det er bare givet godt ud at tage turen selv. :smiley:

Og de kælekatte vi har solgt gennem årene til Sverige og Norge har folk taget en mini ferie og afhentet her.

1 Synes om

Sikkerheds check med kat - ikke med mig ved siden af. Det har jeg ikke nerver til :slight_smile:
Jeg er så også nervøs ved at skulle lande i Dk med ny indkøbt kat. Tænk hvis jeg bliver taget i tolden…
Den rejser jo på et udenlandsk pas og selvom mit eget navn er indført kan det give problemer. Jeg har ikke lyst til at skulle betale ekstra for katten i form af dansk told.
Når opdrætter rejser med katten er hun også opført som ejer i passet. Hun har lov til at rejse med sin egen kat.
Der har aldrig været problemer med den metode jeg har benyttet. Alt er gået glat og jeg har mødt opdrætter i ankomsthallen.

2 Synes om

Ja se den slags er også min store skræk, jeg har slet ikke nerver til det og er så ganske autoritetstro! :joy: En tolder ville sikkert få hylet mig helt ud af den, blot ved at henvende sig… Hahaha!

Jeg synes nemlig også at, når man læser på fødevarestyrelsens hjemmeside, det kan være lidt kringlet det her med at bevise hvem der ejer katten, og hvorfor den flyttes…

1 Synes om

Nu har jeg aldrig hentet kat i Rusland (og kommer heller aldrig til det), men jeg har hentet rundt om i Europa, og min erfaring er godt nok at lufthavnene er meget uinteresserede i kattenes pas, told mv. Langt de fleste gange har jeg ikke engang skullet vise passet! Jeg bliver tilgengæld ret ofte selv narkotestet :hoho:

Jeg har været i Billund lufthavn mange gange (altid så fint, elsker at flyve derfra) i Stockholm, Östersund, Helsinki, Zürich og en enkelt gang mellemlandet i CPH lufthavn. Jeg har engang ved mellemlanding i Stockholm (og videre til Östersund) vist papirer til en tolder på en killing jeg havde med til opdrætter. Og så har vi engang da vi kom med færgen fra Turku til Stockholm også vist papirer på dem vi havde med i bilen :slight_smile:

1 Synes om

Der er forskel på lufthavne :wink: Aldrig mere ever kommer jeg til at lande i CPH med levende dyr eller bare en tom transportkasse :wink: Men gerne i Billund - vi har ganske enkelt aldrig haft problemer i Billund, uanset om de er kommet som carry-on, som medrejsende cargo eller som uledsaget fragt. Der er ikke helt så meget pjat i Jylland :wink:
Én gang har jeg vist papirer på en tur fra Canada til USA - det var blot 5 uger efter 9/11 og de var fuldstændigt lamslåede endnu og vidste snart hverken ud eller ind, men de kunne da spørge til om der var papirer på kræet der. Det var der… og de vidste tydeligvis ikke hvad de skulle se efter, for kræet var en chokolademasket hun og papirerne var på en lillamasket han :wink: (LANG og indviklet historie - vi havde ikke andre muligheder!)
Og én gang har jeg vist papirer i Boston (tror jeg det var) - mest min egen skyld fordi køen til passagerer medbringende div agriculture var ganske kort, og det var den anden ikke :wink: De kiggede ganske kort og uinteresserede - done :slight_smile:
Én gang har vi på grænsen mellem Schweiz og Østrig bekræftet at ja alle de kræ tilhører virkelig os. Han spurgte om vi havde papirer på dem, men ville alligevel ikke se dem da vi bekræftede - vi var jo tydeligvis på gennemrejse og UD af hans land ind i et EU land, så han endte med at det ikke var hans hovedpine alligevel :wink:
VH
Susanne

Jeg viser altid pas ved indtjek og så viste jeg det, da jeg landede i Los Angeles med Jools i sin tid. Men jeg har aldrig været ude for, at de har været interesseret i de forreste sider - altså dem med navn på ejer og på katten. Det er kun vaccinationerne, de kigger efter :slight_smile:

Én gang i Toulouse gik vi forbi nogle toldere på vej ud fra bagageudleveringen og Jools var så utilfreds med tingenes tilstand, at hun larmede en del. En af tolderne spurgte, hvor jeg kom fra og om jeg havde pas på katten (ville ikke engang se det) og det er den eneste gang, jeg er blevet “antastet” af en tolder (@Kaffekande - jeg har fløjet over en meget stor del af Europa samt Moskva og Los Angeles med kat). I Kastrup er der stort set aldrig nogen, når man går igennem - ikke engang i den røde side :).

Ja, det er det jeg har oplevet at jeg ikke engang har skullet vise de sidste mange gange ved indtjek. Heller ikke selvom jeg står der for at få den der “pet in cabin” mærkat, som man så sætter på transporttasken. Og det uanset hvilken lufthavn jeg har været i :smil: Og selv når jeg har skullet vise det, så har de aldrig sammenlignet det der stod med katten jeg har fløjet med.

Jeg smækker helt automatisk passet på skranken sammen med mit eget, så jeg ved slet ikke, hvordan de ville have gjort ellers :slight_smile:

Sjovt - jeg har aldrig fået en speciel mærkat til transporttasken. Nogle selskaber sætter mig på stand-by, så min kuffert får en mærkat :slight_smile: (og stand-by er fordi de mener, der måske kan ske noget på grund af katten på stykket mellem indtjek og gaten, som gør, at jeg ikke kan/vil flyve alligevel)

Jeg har i starten stået med passet i hånden, helt klar til at vise, når de spurgte om det, og efterhånden som de ikke har spurgt om det har jeg haft det i tasken, klar til at finde frem.

1 Synes om

Jeg har hentet kat i Estland en enkelt gang og det var bestemt en oplevelse. Da jeg skulle igennem sikkerhedskontrollen i Tallin, skulle jeg tage katten ud af transportkassen, imens transportkassen blev gennemlyst. Jeg gik selv igennem den der skanningsport med katten på armen, med det resultat at lamperne blinkede og bippede. Jeg kom i tanke om at min mobil stadig var i min lomme. Op med den og igennem porten en gang til - med samme resultat.

Der stod en vagt med maskinpistol, som begyndte at komme nærmere og hende der tilsyneladende stod for sikkerhedskontrollen, begyndte at se lidt stram ud i betrækket. Hvilket var en smule ærefrygtindgydende, for hun lignede en fuldblodet russisk babushka: to meter høj, lige så bred og med de største overarme jeg nogensinde har set på en kvinde. Hun kunne ikke et ord engelsk og med ham vagten ved siden af sig, var jeg begyndt at forestille mig alt muligt grimt. Lige indtil jeg kom i tanke om, at katten jo var udstyret med en chip i nakken. Det prøvede jeg så at gøre Babushkaen begribeligt. Ind i kassen med katten igen og mig gennem porten for 3. gang. Denne gang uden horn og blinkende lygter.

Jeg var temmelig rystet længe efter, men bortset fra det, så gik det fuldstændig som det skulle. I Kastrup var der slet ingen toldere, så jeg gik bare direkte igennem med min kat.

1 Synes om

Lyder mere som en russisk hammerkaster. Havde hun også et lille overskæg?

Skulle du finde en kat i rusland, så vil jeg klar anbefale dig at livechatte over face med opdrætter, det gjorde jeg med de sidste vi købte og vi har fået 2 skønne katte hjem, så når vi engang skal have nyt blod, ja så vil det være et krav med live chat, så jeg kan se hvordan katten reager mens vi snakker.
Min race er jo russisk og det er mest sandsynlig og det er der vi finder nyt blod :slight_smile:

2 Synes om

Nok nærmere en forhenværende vægtløfter :tihi: Jeg må indrømme, at jeg ikke lige lagde mærke til om hun havde overskæg

1 Synes om