Kan Calici udvilke sig til Herpes, eller omvendt.
Kan en killing få herpes(hos ny ejer kort tid efter flytningen) selvom der aldrig er påvist katte med herpes i katteriet, og killingen aldrig har været syg mens den var hos opdrætter.
Hvis killingen så bliver syg kort tid efter hos ny ejer som selv er opdrætter, hvor er den så smittet henne.
Kan en kat bære herpes uden nogensiden at have haft symptomer eller været syg af det ?
Kan man tage prøver af herpes eller calici selvom killingen er i penicillin behandling ?
Kan man kun teste for herpes som er i udbrud eller når det er i hvile ??
Jeg håber nogen ved en masse om dette emne, som jeg gerne vil have svar på.
Det skal lige nævnes at jeg ingen syge katte har, eller har haft, det er bare generelle spørgsmål.
[quote=Quanti´s;124728]Jeg har bare lige et par spørgsmål.
Kan Calici udvilke sig til Herpes, eller omvendt. Det kan ikke udvikle sig til herpes, med symtomerne kan være svære at skelne.
Kan en killing få herpes(hos ny ejer kort tid efter flytningen) selvom der aldrig er påvist katte med herpes i katteriet, og killingen aldrig har været syg mens den var hos opdrætter. Inkubationstiden er 4-10 dage.
Hvis killingen så bliver syg kort tid efter hos ny ejer som selv er opdrætter, hvor er den så smittet henne. Det er et godt spørgsmål??
Kan en kat bære herpes uden nogensiden at have haft symptomer eller været syg af det ? Ja
Kan man tage prøver af herpes eller calici selvom killingen er i penicillin behandling ? Ved det ikke.
Kan man kun teste for herpes som er i udbrud eller når det er i hvile ?? Kun når det er i udbrud, og der er testen stadig usikker.
Jeg håber nogen ved en masse om dette emne, som jeg gerne vil have svar på.
Det skal lige nævnes at jeg ingen syge katte har, eller har haft, det er bare generelle spørgsmål.[/quote]
Udbrud af herpes kan være meget svære at se, det kan bare være en smule løben fra næse eller øjne. Nogle katte er meget gode til at skjule det.
Jeg har solgt en killing, som fik udbrud 14 dage efter den var flyttet.
Den nye ejer mente ikke der havde været udbrud hos nogle af de andre i de 14 dage. Men det har nok bare været så lidt, så hun ikke havde lagt mærke til det.
Fælles for herpes og Calici er at de begge kan ligge latent, DVS katten har det og ved stres situationer, såsom flytning kan det bryde ud,.
De fleste katterier har haft kontakt med herpes og calici
En killing der kommer fra et katteri til et andet er det altid fornuftigt at isolere - helst i 4 uger. Med isolation mener jeg man planter den ikke i mit i hele katteriet, men har den f.eks. sammen med en kastrat. Killingen skal også vænne sig til en anden bakterieflora.
Stress, og det er det at flytte, kan få hvad som helt til at poppe op - eller hoppe på.
Jeg ved godt det ikke er så populært at isolere - men det kan spare mange både problemer og spekulationer.
Lis - Hvor mange katte mener du f.eks. er en flok? jeg tænker på dem der får en kat hjem til to eller tre andre? Anbefaler du da også samme fremgangsmåde?
Hmmm, godt spørgsmål:-) Med den viden jeg ha idag vil jeg nok sige ja. Den nye vil staog blive stresset - og den kan udgøre stress, med hvad dermed følger, til den andre katte - det er ikke kun et spørgsmål om antal.
Men det går fint i mange tilfælde - og rigtigt dårligt i andre. Et valg man skal tage.
Susuan Little har nævnt 6 katte som et godt antal for en “flok” flere gange. Det er også min egen erfaring, at 6 katte passer meget godt i en flok. Når antallet øges kan det blive sværere at komme ad med fx smitsomme sygdomme. Så kan man enten reducere antallet af katte eller dele kattene op i mindre flokke.