Hieraki?

-wehuuHej derude

Jeg læser ofte om hieraki…

Jeg har altid haft kastrater.
De sidste par år udelukkende racekatte.

Jeg kender intet til hieraki.
Er det fordi, jeg kun har kastrater :confused:

Mange venlige tanker
Mona

Godt emne.

Jeg ser heller ikke rigtigt noget hierarki, men jeg har også næsten kun kastrater. Men har oplevet nogle katte, som bare ikke kunne sammen, de to imellem. Min hunkat Wulfi gjorde min huskat Tiger nervøs, så Tiger bor hos mine forældre i dag, som en glad mis med een ven, som tilfældigvis er hund (shhh ikke fortælle til hunden -tihi ).

Omkring madskålen har jeg også oplevet fast rækkefølge. Men ikke mere nu hvor jeg har mco’er. Ved heller ikke hvor meget man kan lægge i spiserækkefølge, sikkert lidt.

Jeg har også kun kastrater, men her er der helt tydeligt et hiraki. Hans Otto, som den øverste, Leopold som næstformand og dernæst kommer Lilli, Pippi og til slut bette Røven Xena.
Leopold prøver jævnligt at gøre Otto rangen stridig, men det lykkedes aldrig for ham. Den gamle er for dreven for den unge fløs, hvilket også er godt nok, da Leopold er alt for ung endnu til at klare opgaven.
Helle så for et stykke tid siden hvordan Leopold prøvede og hvad der skete. Hun kunne ikke undgå at se det, for de tog kampen på bordet vi sad ved. Skøre katte, men de ville nok være sikre på der både var vidner og tilskurer;o))
Knus Elin

Kattenes hieraki kan være ret svært at gennemskue nogle gange - og ofte er der ikke nødvendigvis én leder.
Der kan være en der bestemmer det ene sted - og en anden det andet sted. Sådan tror jeg tit det er med kastrater, at de netop deles om det.
Men har man mange fertile katte vil der nok altid være et hieraki - omend det også her kan skifte - fx afhængig af om en mor har killinger og lign.

I forummet omkring adfærd er der en tråd, som specifikt omtaler kattenes indbyrdes hieraki - eller mangel på samme.
Prøv at kigge der…
et hieraki er ikke afhængigt af om katte er fertile eller ej… det har noget at gøre med kattes psykiske egnethed, og den styres ikke nødvendigvis af kønshormoner :slight_smile:

Her i huset har vi også kun kastrater,men vi fornemmer helt sikkert hieraki.Hvor den ældste i flokken helt sikkert er den øverste,det er altid ham der undersøger tingene først,det er altid ham der spiser først og det er næsten altid ham der får den bedste soveplads.Så jo kastrater har også hieraki.:slight_smile:

Jeg troede at mine havde…men nu er jeg ikke så sikker mere

Britheras: Hvorfor er du kommet i tvivl?

Jeg synes bestemt også, at det er et af de sværeste emner inden for tamkattens adfærd!

MVH Helle

Herhjemme er rækkefølgen pt
Oppe fra og ned:

Nanoq
Tara
Nemo

De to killinger er uden for nummer/fredet/passes på af alle.

De er alle kastrater.

Uden for i løbegården er rangen anderledes.

Nanoq
Nemo
Tara

Killingerne stadig fredet.

I stedet for rang plejer jeg at tale om roller.

Nanoqs rolle er at observere, glatte ud og skabe ro. Han er den mest vagtsomme.
Nemo er Nanoqs soldat. Han er musklerne. Nanoq er hjernen.

Tara er muskler og hjerne og mormis for de to små.
På grund af de to killinger, som Tara agerer mor for er rangen derfor i visse situationer herhjemme lige nu:

Tara
Nanoq
Nemo

Det gælder fx Taras ret til madskålen (hun skal jo give mælk:-) At hun så ikke gør det, lader de ikke til at gå op i:-)

De to små er… fjollehovederne:-)

Tamkattens rang i fangeskab vil ofte være mere faststruktureret end i det fri. Normalt ser man det man kalder relativ rangorden dvs at lederrollen kan skifte alt efter døgnrytme, parringstid, løb, forælderrolle osv osv.

En dominant kat har fortrinsret til de attraktive ressourcer såsom mad, ejer, sovepladser - men en sund leder “gider” ikke altid gå op i det. Det afhænger af den anden kats MOTIV for at tage en plads og om der er ressurcer nok.

I en tid med lidt mad, få sovepladser og ringe ejerkontakt vil der være flere slagsmål end ellers. Både hos dyr i fangeskab og i frit liv.

Jeg har før oplevet uro i en katteflok, som vi løste ved at sætte en madskål og en soveplads mere op. Nogle gange er det meget få ting, der skal til.

De attraktive ressourcer gælder også ejerens kæl og nus og hvis en ejer ændrer sin rytme, og er mindre sammen med kattene af en eller anden grund i en periode, så vil man ofte også se rangrelateret uro i flokken, som skyldes kamp om ejers opmærksomhed.

Så nej, kattes rang er bestemt ikke sort/hvid.
MVH Helle

Har studeret vores katte nøje og kan ved gud grød ikke finde nogen form for hieraki.
De er også kastrater hele bundtet og har været det siden de var 5-6 måneder.
De spiser gerne sammen, sover en sjældent gang imellem sammen, uddeler en lussing i ny og næ, men er ellers høflige og søde ved hinanden.

Da vi lige flyttede til byen og de måtte være i soveværelset allesammen et stykke tid, fløj hårtotterne dog rundt- det var vist lidt for meget nærkontakt i for lang tid, for dem.

hos os er den sjov…

Normalt er Sethi den ubestridte leder…

undtagen omkring madskålen… enten er det “det er ikke vigtigt nok til at jeg gider slås for det” eller også er det “ok du vinder Ramses”

Herhjemme er det tydeligt hvem der bestemmer selvom de alle har det super godt sammen…Sorte Satan er ganske vist den største og han er ikke bleg for at give My en lille en med poten hvis hun vil stjæle hans guf…Derimod får den helt lille bitte killing lov til at tage alt fra ham, selv hvis han har fået et stykke kyllingepølse…Men ved madskålen skal Elvira bare kigge på ham med et bestemt blik og så bakker han lige så fint væk indtil hun så har spist…eneste grund jeg kan finde til at det er hende der er “dronningen” er at hun er den der har boet her i længst tid, selvom My kom kun en uge efter…men sjovt ser det ud for hun er kun halv størrelse af Sorte Satan…gg