Hill´s nyhedsbrev skriver

Jeg har lige læst Hill´s nyhedsbrev - med fokus på menneskeføde der er giftig for katte. Udover Løg og chokolade, nævner de tun.

De skriver bla. om Tun i olie:

Derudover kan dåsetun i olie medvirke til at fremkalde en tilstand, som kaldes steatitis eller “gult fedt”. Steatitis er en betændelse (inflammation) i fedtvævet hos katte, hyppigst hos killinger.

Det har jeg ikke hørt om før ?? :?

Altid dejligt at blive beriget med ny viden. At tun generelt ikke er godt for katte vidste jeg godt - men lige denne del med Steatitis, var ny viden.

Øv, her får de faktisk meget tun - Porta21 har jo mange varianter med tun.

Det er især det mørke tunkød, der er “synderen”, som jeg læser det. FP bruger vist mest det lyse tunkød.

Jeg har Rio, som er tun-narkoman - hun får som en af de eneste også rigeligt FP med tun.

Jeg har hørt masser om steatitis, men må indrømme at jeg faktisk ikke kendte så meget til det hos katte. det er da værd at skrive sig bag øret :slight_smile:

Og tun er omtrent det eneste fisk smoke han vil spise. Har endda lige været oppe og hente fersk tun til drengene… :frowning:

Er der ikke forskel på fersk tun og så dåsetun i olie? Det er jo det artiklen handler om…

Kunne ikke forestille mig at fersk tun skulle være lige så slemt :slight_smile:

[QUOTE=Baileyhusmis;964472]Er der ikke forskel på fersk tun og så dåsetun i olie? Det er jo det artiklen handler om…

Kunne ikke forestille mig at fersk tun skulle være lige så slemt :)[/QUOTE]

Nej det håber jeg heller ikke når Smoke nu endelig er gået med til at spise rå tun…

[QUOTE=Baileyhusmis;964472]Er der ikke forskel på fersk tun og så dåsetun i olie? Det er jo det artiklen handler om…

Kunne ikke forestille mig at fersk tun skulle være lige så slemt :)[/QUOTE]

… det var også min tanke … er det ikke to forskellige ting !??

Er der nogen der ved hvordan tun i VAND så virker?

Vores får en sjælden gang et par dåser tun (én dåse i olie og én dåse i vand, blandet) - mest hvis vi er løbet tør for kattemad af en eller anden grund L så det er ikke noget de får tit, men det hænder.
Og hvor “farligt” er det? Katte har jo fået tun i mange år, uden at de er faldet om som fluer…

Jeg underkender ikke at der er et problem, meeen…

Det er godt nok spændende læsning, har selv nogle tunspisere herhjemme, her får de dog kun tun fra applaws

Mine får tun fra Applaws…men det er måske ikke dén slags tun??

Udover rå tun får mine også tun fra applaws…