Hjælp en nybegynder med anbefalinger af foder

Det er jo ret nyt for mig at have kat, så jeg håbede lidt nogle af jer erfarne kattemennesker herinde kunne hjælpe mig med nogle anbefalinger ift. foder.

Både mærker og steder at købe det ligesom hvad jeg skal være opmærksom på ift. indhold osv. Indtil videre har jeg siddet og kigget en smule på Bozita på zooplus.co.uk, fordi jeg så det anbefalet i en anden tråd, men hvad er der ellers?

Lige nu får hun Hill’s Prescription Diet i/d tørkost, fordi hun havde dårlig mave i lidt over en uge, da hun flyttede ind. Maven er fin og i orden igen, men hun er glad for foderet og vi har 5 kg af det, så tænker hun lige så godt kan spise resten af det inden vi skifter det. Anbefalinger af evt. tørfoder vil jeg dog også sætte pris på, går ikke ud fra hun skal have i/d for altid, når hendes mave nu er helt fin igen.

Jeg overvejer lidt, at hendes foder for fremtiden kommer til at bestå af vådfoder til morgen- og aftensmad og så tørfoder i små portioner i løbet af dagen.

Tips til godbidder (både købte og hjemmelavede) vil også blive modtaget med kyshånd :love2:

Herhjemme er kattene glade for Sanabelle tørfoder. Vådfoder får de morgen og aften - det er oftest Lux fra Aldi, men de er nu også glade for andre mærker især Cosma Thai (det er bare lidt smådyrt som hverdagsmad).
Af godbider er Coshida kødstænger fra Lidl populær ved dem begge. Piv synes også at jokies og vitakraft rolling snacks i en bold er gode.

Vi har tørfoder stående fremme døgnet rundt.
Pt. kører vi med en blanding af Sanabelle Dental, Iams anti hairball, Happy Cat og ProPlan kitten. Men det er lidt forskelligt, hvad menuen står på her af tørfoder.

Vådfoder får de hver aften, hvor vi pt. skifter mellem Bozita og Lux.

Vi køber det hele på zooplus, bortset fra Lux som vi henter i Aldi.

Jeg fodre med RC persian - og så er jeg begyndt at blande med lidt hills natures best 7+ , det er Margrethe nemlig helt tossi med :smiley: Jeg fodre hovedsageligt kun med tørfoder - idet margrethe ikke gider spise vådt/råt…

• at fodre kan være en videnskab - men det vigtigste er egentlig at finde det foder der passer godt til jeres mis (… og til jeres pengepung)…

Vi bruger en blanding af RC, Hills, Applaws og Taste of the wild :):slight_smile:

og Lux vådfoder

Lidt råt kød eller fisk, hvis katten vil have det, er også godt. Her i huset er det nok kun Haley, der gider det. Men hun er så til gengæld, også meget glad for det. I dag har hun spist en 1/2 svinemørbrad selv.

Her står tørfoder altid fremme.

Vi bruger flere mærker, men primært Royal Canin, også proplan, Iams og applaws.

Vådfoder bruger jeg Royal canin og applaws :smiley:

Og nå ja. Er opdrætter så Royal canin køber jeg af dem. Vådfoder og resten af det tørre på udstillingerne :smiley:

Her bruges RC til neutered young male blandet op med enten orijen, acana eller applaws grainfree. Vådfoder Lux fra Aldi og nogen gange også coshida. Aldi har også nogle små patefirkanter (kan ikke huske navnet) de også får en gang i mellem.

zooplus.de, zooplus.co.uk eller medicanimal.com har næsten altid fodertilbud af den ene eller anden slags

hos os bliver kattene fodret med en blanding af royal canins maine coon foder og så royal canin exigent tørfoder plus de nu og da får lidt tun el makrel i tomat. ingen af vores 2 madamer gider nemlig spise vådfoder, selvom de ville ha rigtig godt af det og det er mere sundt for dem, men vi har efterhånden været så mange mærker og varianter igennem uden at de har ville spise det at vi stort set har opgivet at forsøge det længere

Vores katte har tørfoder ad libitum stående fremme - som regel Royal Canine Fit 32.

Derudover får de vådfoder 4-5 gange om dagen - skiftende mellem Aldi Lux patéerne og Bozita (den med laks er populær). Desuden Feline Porta, når der rigtigt skal fråses. :slight_smile:

Et par gange om ugen får de en rå kyllingefilet hver - Rema har som regel 10 inderfilletter til 30 kr.

Mine får Lux-vådfoder, købt i Aldi. Magic vil kun spise Lux. De andre får også ind imellem andre former for vådfoder - altid indkøbt på Zooplus.de (bruger altid den tyske, fordi der er gratis fragt, når man køber for 69 €).

De får Orijen tørfoder som base, men blandet med forskellige andre ting, afhængigt af hvad jeg lige har. Tørfoderet står altid fremme, men i et foderbræt, som forhindrer dem i at forsluge sig.

Vådfoderet er deres grundfoder, og de får som sådan alt, hvad de kan spise. Tørfoderet er supplement. Både vådfoder og tørfoder er som hovedregel uden sukker og korn. Dog kan der godt ind imellem ryge noget tørfoder i blandingen, som ikke helt lever op til “kravene” :slight_smile:

EDIT: Kom i tanke om, at de jo også ind imellem får råt. Det er dog kun abyerne, der gider æde det, men de er så også helt vilde med det. De har også ind imellem fået en daggammel kylling - som det vist kun er den ene aby, der rigtig kan finde ud af at spise.

Snacks: Aldi har nogle stænger, som de er glade for. De er også rigtig glade for Whiskas-stænger og Whiskas godbidder, og siden det kun er snacks, som de ikke får ofte, sker der ikke så meget ved, at kvaliteten ikke er så fremragende. Zooplus har forskellige former for tørrede godbidder, der er meget gode.

Mange tak for jeres svar :slight_smile:

Min kat er en lille grovæder, så jeg er ikke sikker på, det ville kunne lade sig gøre at lade hendes mad stå fremme. Vi kan ikke engang have hundens stående fremme mere, som han ellers altid har været vant til, for hun går gerne fra sin egen tomme skål og direkte ind i hans :thumbdown: Måske sådan et aktivitetsfoderbræt kunne være en mulighed?

Vores har mad stående fremme 24/7, så de selv kan være mætte hele tiden og gå og spise de 1000 små måltider de nu gør om dagen. (De er ikke overvægtige) :slight_smile:

Af tørfoder giver jeg lige pt. en Blanding mellem Royal Canin og Orijen, men er ved at få dem over på Applaws 100% (pt. blanding af killing og voksen mad da vi har en voksen og en killing lige nu).
Grunden til at jeg hælder meget til Orijen og Applaws fx er at det har en HØJ protein/kød indhold, og derfor mætter meget og hurtigt og holder vægten stabil herhjemme.
Der er ikke korn i, eller andet fuglefoder, men derimod tranebærekstrakt som er godt mod urinvejene. :slight_smile:

Af vådfoder får de nogle gange Royal Canin Beauty & Kitten eller Applaws Chicken, men kun når de skal forkæles. Når det er alm “hverdag” får de Sheba vådmad og Rema 1000’s egen vådmad (uden sukker og vegetabilske biprodukter!) og LUX fra Aldi.
Det får de tilbudt morgen og aften - så får de i hvert fald væske nok.

Det er et forsøg værd at prøve, om det går med fri buffet af tørfoder - i hvert fald i en periode. Det er muligt, hun foræder sig i starten, men så finder et mere rimeligt leje. Bare sørg for, at hun får godt med vådfoder også til at fylde i maven. :slight_smile:

[QUOTE=Jasmin;954376]Mange tak for jeres svar :slight_smile:

Min kat er en lille grovæder, så jeg er ikke sikker på, det ville kunne lade sig gøre at lade hendes mad stå fremme. Vi kan ikke engang have hundens stående fremme mere, som han ellers altid har været vant til, for hun går gerne fra sin egen tomme skål og direkte ind i hans :thumbdown: Måske sådan et aktivitetsfoderbræt kunne være en mulighed?[/QUOTE]

Jeg kan kun anbefale aktivitetsbrættet. Jeg synes, det er en genial opfindelse :slight_smile: Og tror såmænd også, kattene synes, det er underholdende.

Ellers er der også andre former for foderindretninger, som kan udfordre katten lidt mentalt, samtidig med at den ikke bare kan sluge maden. På denne side kan du se en del af dem under afsnittet, der hedder Intelligenzspielzeug.

Men brættet er nu stadig mit foretrukne til kattene, selv om de har prøvet flere af de andre også.

Ja, jeg kan også kun anbefale aktivitetsbrættet og diverse andre lignende foderanordninger.
Jeg har en der ikke kan administrere at få tørkost i en skål bare, og jeg gik derfor i sin tid væk fra fri fodring (6 år siden nok), men er nu vendt tilbage, og ved hjælp af en masse vådfoder og tørkost kun i foderbræt osv., så kan jeg nu have ad libitum fodring herhjemme, og det er bare SÅ rart! :rock:

Kan være jeg skal prøve det aktivitetsbræt. Det er jo ikke kun fordi katten er en grovæder at maden ikke bare kan stå fremme, men også fordi hunden synes hendes mad er mere interessant end hans eget :doh:

Ah! Så kan det være en foderkasse er løsningen? Jeg har købt sådan en triptrap kasse og så sat en chipkattelem i. Så kan min fertile hunkat altid gå derind og finde ekstra guf, mens kastraterne må nøjes med det standard :høhø:
Du kan lige se den til venstre i billedet her

Den løsning ville være genial, hvis vi havde plads. Det er desværre et relativt lille hus gulvpladsmæssigt, når vi bor to personer der, så det er ikke rigtigt muligt suk