HJÆLP, Hvilken race skal vi vælge?🙀

Hej,

Jeg er ved at blive skør af at søge og læse om de forskellige racer og kan ikke bestemme hvilken race der vil passe bedst til os.

Vi er en familie med to drenge på 6 og 10 år, vi har en sød og kærlig huskat på 4 år. Vi bor i hus med en stor afgrænset, men ikke hermetisk lukket have.

Dregenes ønsker:
· Den skal gerne ville sove i deres seng
· Den skal ville lege med dem
· ikke have noget imod at blive båret
· gerne ville sidde på skødet.
· af udseende gerne en british shorthair

Og jeg selv kan tilføje:
· Det ville være rart det ikke var en der ødelagde hjemmet for meget
· Fx siameser, burmeser og abyssiner er jeg bange for bliver for intens. selvom de lyder sjove :smile_cat:

Jeg var lykkelig da jeg så læste beskrivelsen af Scotish fold, da de har mere eller mindre samme udseende som British shorthair, men er mere legesyge og elsker at sidde på skødet, hvilket british ikke lyder til rigtig at ville. MEN så er der jo de helbredsmæssige problemer, som ikke lyder så rare.

HVAD SKAL VI VÆLGE? :scream_cat: Håber nogen vil dele deres erfaringer og komme med input, det vil jeg tage imod med største taknemlighed.

Er briten virkelig så reserveret? Kunne der findes en blanding af en brite og en burmeser? Er ragdoll livlig nok? Kan man vælge en scottish fold, hvis den af forældrene med genet er testet for genfejl? :exploding_head:

Mange kattevenlige hilsner
Lisbet

Prøv at tjekke européen ud? :smil: www.europeklubben.dk
De er ikke helt så bamsede som briten, men alt andet lyder som et match :slight_smile:

Ung han

Hunkat

Hankastrat

Han

1 Synes om

uuuh, den ser cute ud! den vil jeg klart læse mere om

1 Synes om

Scottish fold vil jeg i øvrigt holde mig 100% fra. Al forskning viser de får slidgigt i en ung alder. :smil:

4 Synes om

ja, det er lidt det…:pleading_face:

ALDRIG scottish fold - du køber bogstavligtalt katten i sækken… som du selv skriver de har altså alvorlige genfejl som ikke er til at spøge med…

Jeg har ikke indtryk af at en britte generelt er reserveret - men det kommer selvfølgelig an på linje og opdrætter… har selv haft briter og de var absolut ikke reserveret - tvært imod… :smiley:

Når det så er sagt - er jeg enig med Eva, europeen er MEGA skøn.
Vi har selv flere forskellige racer - og de kan alle passe på din beskrivelse - men vi har både langhåret - semilanghår og korthårs katte…

3 Synes om

Ja, og udover at det er synd for kattene, så skal man heller ikke støtte den slags avlere imo, da det bare får dem til at ville lave flere. Det sagt er de heller ikke rigtig til at få herhjemme, da FIFe (stor international forening, danske medlem er Felis Danica, svarende til DKK hos hundene) helt har forbudt dem pga helbredet :slight_smile:

Blanding vil 1. være svær at finde, og 2. ikke til at forudsige udfaldet ud fra. Ragdolls er den mest rolige af alle racerne (mere end perser også), så tror godt den kunne blive for lidt aktiv for jer :slight_smile:
Nogle briter falder selvfølgelig lidt uden for racens typiske temperament (det sker i alle racer), men som udgangs punkt er de meget sindige og ikke begejstrede for “de store armbevægelser” :slight_smile:
Burmeser er i øvrigt ikke så aktive igen, der kan man evt. tage ud og opleve de voksne katte hos en opdrætter og få fornemmelsen :slight_smile:

1 Synes om

tak Eva,
“problemet” med burmeseren er også lidt, at vi gerne vil have en der har et lidt buttet udtryk, og burmeseren er lidt hård og slank. Kan godt være en semilanghåret kat istedet så måske.

Nu har jeg delt hjem med både europé og burmeser :slight_smile:
Det er lige dét, hvad du mener med “intens” ift burmeser, for jeg oplever f.eks. ikke der er fler narrestreger i burmeseren end f.eks. europeen - aktivitetsniveauet er også nogenlunde ens.
Burmeseren kan måske endda opleves lidt mer doven, hvis alle er enige om at smide sig på sofaen en helt weekend foran tv’et :tihi: De er hvor mennesket er :wink: ISÆR, hvis der er varme dyner involveret!

Forskellen ligger helt sikkert i, hvor “intens” deres sociale behov er.
Du finder ikke mere social kat end burmeseren - den har et reelt behov, som SKAL dækkes. og ja, her er den intens. Den er “in your face”-krævende, hvis man overser den for længe.
De knytter sig stærkt til sine mennesker og andre dyr i familien, så de bliver meget “intense” i deres kærlighed/sociale behov. Bliver de alene for længe, så bliver de ked. De er rigtig rigtig dårlige til at være alene faktisk.

Her oplever jeg européen mer selvstændig. Mennesker er awesome og fede at være sammen med, men skal man være alene lidt, så lad da gå :slight_smile: De finder på andre ting at lave så :tihi: Deres fantasi til at finde på ting, fejler intet :tihi:

Mængden af ballade og energi, der skal krudtes af er meget det samme.
Européen er så mere “ud-søgende”. Mange burmesere elsker varme mer end de elsker græs under fødderne. Så er det koldt, så bliver de inde.
De er så også tæske-elendige fritløbere, for de vil opsøge mennesker på deres færd ud - og potentielt ende et sted, hvor de ikke kan finde hjem fra.
Der har européen helt sikkert mere stedsans og skal nok komme hjem, når de har oplevet det de ville :tihi:
De kan så også være “spændende” at holde inde, hvis først de opdager, at der er et “derude” :hoho:

Européen er en fantastisk kat, hvis I godt kunne tænke jer en inde/ude-familiekat :slight_smile: Den er skøn! :slight_smile:

herhjemme var det et sammenstød med min gamle russer, som gjorde at jeg ikke længere har europé.
Ikke alle racer leger lige godt sammen - eller, ikke alle racer leger lige godt med en gammel russer, som kender sit værd :tihi:

2 Synes om

Nu har jeg set lidt mere på europeen. Temperamentet lyder jo super meeen vi er nok til en der har lidt længere pels eller er lidt mere buttet :relieved:

Det “buttede” udtryk får hankastraterne let hos européen :tihi:

1 Synes om

og her kommer så den yderligere udfordring - det skal helst være en hun, da vores nuværende kat er en stereliseret han :grin: Har læst det klart er en fordel hvis de ikke er samme køn. i forhold til at få bedst mulig success med at de skal kunne leve sammen

Her vil jeg så sige, at “lige børn leger bedst” - oftest :slight_smile:

Der er drengelege, og der er pigelege :slight_smile:
Så jeg ville faktisk gå efter en hankastrat, når nu I har sådan en i forvejen :slight_smile:

4 Synes om

ok, interessant. Det jeg har læst er det med at dele territorie kan være lettere hvis det ikke helt på samme måde føles kom en konkurrent. men vil ville da også gerne have en dreng til :smiling_face_with_three_hearts:

ang. køn, så er det hip som hap… her hjemme har vi både han kastrater - hun kastrater, vi har fertile hunkatte og faktisk også fertil hankat… og de leger ganske fint sammen - men som @PiaB skriver, så leger lige børn bedst… :smiley:

Hvis i søger en “buttet” kat med pels - så vil jeg helt klart anbefale jer at se evt på Ragdoll…
Vi har også American Curl her i hytten - men den er ikke buttet men har længere pels…

1 Synes om

Hvad siger I til dem her? Find på DBA - køb og salg af nyt og brugt

De ser også skønne ud, American Curl. Dem har jeg også overvejet. Jamen godt at høre jeg ikke skal lade mig begrænse så meget af om det er en han eller hun :):relaxed: Men drengene ville når det så er sagt også meeeget gerne prøve at få killinger på et tidspunkt. Men det er mindre vigtigt i forhold til bare at finde den rigtige kat.

Der er flere forskellige typer af burmesere og det er korrekt, at de fleste af dem, du ser i Danmark er ret slanke, men der er også den amerikanske burmeser, som i høj grad er ret buttet at se på. Hende her har faktisk altid mindet mig om en mini-brite i udseendet :slight_smile:

Burmeseren er - især for hunkattenes vedkommende - meget intelligent. Jeg har flere, som er gode til at apportere og én har også opdaget, at man selv kan åbne døre (knap så snedigt, når det er på et hotel) :slight_smile:

personligt ville jeg ikke vælge en blanding - man ved bare ikke hvad man får… og slet ikke hvis du vil have killinger, der er altså rigeligt blandingskillinger…

I skal være velkommen til at komme her og se, her kan i både se Ragdoll, American Curl, Europe og Kurilean Bobtail.

2 Synes om

Enig! Og 3.000 kroner for en multi-blanding af garanteret utestede forældre (hvor både Ragdoll og Maine Coon kan have hjerteproblemer) er megadyrt.

5 Synes om