Hjælp - Main coon kløer sig meget på ørene

Det giver ingen mening at nogle indlæg er blevet redigeret i denne tråd.

Hvorfor hvorfor? Det giver ingen mening.

[QUOTE=Sheer;1238500]Fordi jeg gerne vil hjælpe. Jeg har ikke tid så meget tid på Kattegale som mange. Derfor må det være absolutte bemærkninger for tiden. Jeg kan at forstå det ikke er muligt ellers. Og det er jo ærgerligt for Kattegale at man ikke må hjælpe længere.

Nogle katte har bestemt problemer med at kunne holde ørerne rene og nogle har opdrættere som har solgt dem som kælekatte som ikke burde sælges fordi de har disse problemer.

Jeg synes det er ærgerligt for alle parter.

Heldigvis har vi forbrugerloven i sidste instans.[/QUOTE]

Sheer det er rigtig rigtig fint at du gerne vil hjælpe, men man navngiver ikke personer som ikke selv deltager i debatten. Og man insinuere ikke at der er genetisk fejl/sygdomme uden dokumentation for påstanden

[QUOTE=Sheer;1238501]Det giver ingen mening at nogle indlæg er blevet redigeret i denne tråd.

Hvorfor hvorfor? Det giver ingen mening.[/QUOTE]

Du har fået min forklaring i en pb :slight_smile:

Ok.

I gamle dage i 1800’s tallet var racen beskrevet som en blandning mellem Siameser og Perser og ingen tænkte på stamtavler. Efterfølgende er kommet meget ny foundation ind i racen. Derfor er Maine Cooner ofter korte i ansigterne, hvis deres opdrættere går op i at skabe knæk på deres kattes næser. Det giver store problemer, hvis opdrætteren ikke ved hvilke foundationatte de bedste næsergener kommer fra og muligvis har selekteret på smalle næser og tilhørende vejrtrækningsproblemer og øjne med entropi-tendens.

Så det er ikke bestemt unormalt at se øreproblemer i racen.

Dåsetun vil jeg være yderst forsigtig med nu hvor det er et foderallergi tilfælde du har med at gøre. Det skyldes at der er tungmetaller i tun, og tungmetaller forværrer ofte en allergisk reaktion.
I stedet ville jeg gå efter godbidder som ikke er lavet på kylling, men på lam, and osv :slight_smile:

Røde knopper ved øre, hals og ansigt er ofte foderrelaterede reaktioner. Det letteste, som allerede nævnt er at fjerne godbidder, som kan indeholde stoffer kattene ikke kan tåle/ har godt af, for at se om det kan være problemet. Jeg har selv en kat som fra den ene dag til den anden sad med et kæmpe sår foran øret, det viste sig at være cattesy godbidsstænger med fisk der lavede ravage. Ellers er muligheden for udelukkelse 8 uger på allergifoder og så introducering af de proteinstoffer som kan være forbryderen.

Dåsefisk er no go, der er masser af histamin i. Man kan få tørret og frysetørrede godbidder, lam,and og kanin, mere risikofrit at arbejde med:)

Marina

Hvis du mangler forslag til skånekost er der jo hestekød eller lam/får, hvis killingen er vænnet til råt fra killing af er det bestemt også en mulighed. Og det er muskelkødet katte har brug for.

Mht. tørkost er der ofte ikke andet for end at prøve sig frem.

Du kan evt. finde et andet foder kun med fisk og bruge som godbidder

Flere indlæg i denne tråd er voldsomt redigeret af Adminteamet.
Dette er ikke normal praksis på KG, men vi vil på den anden side heller ikke acceptere helt ufunderede og grundløse personangreb, der kun tjener til at genere en anden bruger!

Mvh et samlet Adminteam

Som AnnK nævnte tidligere i tråden er det linjespecifikt og det kan være fordi næsen er placeret så langt inde i kraniet at der går noget i galt inde i kattens kranie så det faktisk kan være sådan at der kan komme den mad katten spiser op i ørerne hver gang katten spiser.

[QUOTE=Sheer;1239296]Som AnnK nævnte tidligere i tråden er det linjespecifikt og det kan være fordi næsen er placeret så langt inde i kraniet at der går noget i galt inde i kattens kranie så det faktisk kan være sådan at der kan komme den mad katten spiser op i ørerne hver gang katten spiser.

http://www.netdyredoktor.dk/kat/sygdomsleksikon/s/skaev-hovedholdning.aspx[/QUOTE]

Signe,
Jeg ser ingen sammenhæng mellem næselængde og skæv hovedholdning, som linket handler om - og da slet ikke mad i ørerne :confused: Med den logik skulle PER/EXO konstant have skæv hovedholdning og mad i ørerne :S, hvilket jeg faktisk ikke kan erindre at have oplevet :slight_smile:
Mvh Camilla

Det man kan se i linket er det nederste. Racens udssendesideal foreskriver en rund pande selvom racens forudsætninger for det, som du påpeger, er baseret på persereres arv. De ved enhver opdrætter i racen og det er ingen nyhed. Ingen går fri for den erkendelse.

Burmeser og siameser er beskrevet i linket. Og ikke desto mindre er det et problem i racen, hvis en opdrætter ikke sellekterer fornuftigt med respekt for denne kontrollerede diversitet. Problemer i racen er skabt pga. den kæmpe store udbredelse af racen i hele verden og det store informationstab der sker hver gang et kuld ser dages lys. Der er nogen som har beskrevet fænomenet som at racen er en mulighed for at vise sit eget personlige udseendendesideal.

Jeg opgiver at forstå, hvad du mener :sorry: Tråden handler om udslæt ved ørerne (som kan skyldes foderallergi) - nu snakkes der om næselængder og (muligvis racespecifik:?) skæv hovedholdning :confused:

Jamen det er også komplekst.

Spørgsmålet er om man ved at ikke fortælle om/være ærligt om racens problemer bidrager til dem eller bidrager til at sprede information om dem. :S

[QUOTE=Sheer;1239310]Jamen det er også komplekst.

Spørgsmålet er om man ved at ikke fortælle om/være ærligt om racens problemer bidrager til dem eller bidrager til at sprede information om dem. :S[/QUOTE]

Alene det at du nævner siameser i samme åndedrag fratager jo dit argument om kort næse og rund pande dets validitet. Helt ærligt så tror jeg at det er dine sproglige problemer efter din blodprop(? Hjerneblødning?) der spiller os et puds igen, for jeg og tydeligvis flere andre kan slet ikke nikke genkendende til det du skriver eller det du mener Ann skulle have skrevet. Beklager Signe, men det giver ikke mening :frowning:

Ok.

Det du beskriver har altså aldrig været et problem hos mig, hverken før min blodprop eller efter.

Jamen ja, jeg går ind for at fortælle om livet ligegyldigt hvad. Det har vi en tradition for i hele min og din familie, ligegyldig om I ved det eller om I ikke gør det i din. :slight_smile:

Ann og Eva, hvor det dog sårende at I har besluttet jer for at slet ikke tage min input ind og tænke over dem.

Signe, du fletter problematikker ind i trådens emne, som forvirrer …Jeg vil råde dig til at oprette et nyt emne, hvor der kan debatteres de genetiske fejl/mangler som du ønsker belyst

Det er ikke sikkert at det handler om genetik og det er ikke sikkert at det handler om foderet, så mon ikke det er en god ide have begge muligheder i sine referencerammer, hvis man en dag står i trådstarters situation.

Signe …Læs lige hvad trådstarteren skriver i første indlæg
Jeg citerer : Der er nogle røde knopper i ørene og pelsen på ørene
Det tyder i høj grad på noget foder relateret - Så lad os få stoppet alt det genetiske gætterier i tråden her.