Hjælp mig med at få fedet min pige op

Ja, skrev for rigtig længe siden, om min hunkastrat jeg synes var ret tynd. Men fik at vide, at jeg skulle se tiden an, da jeg gjorde hvad der var nødvendigt.

Men altså… Hun er bare ikke blevet tykkere. Hun var normal som killing/ungdyr, så fik hun killinger som 14½ mdr. gammel, derefter blev hun meget tynd. Jeg neutraliserede hende sammen med killingerne da de var 12 uger gamle, og håbede på, at det ville hjælpe.

Det vil sige, at det er 1½ år siden hun er blevet en dejlig kastrat.

Hun er en rigtig glad, kælen og nysgerrig pige. Hun har masser af appetit, og synes virkelig hun spiser hele tiden. Hun har aldrig fejlet noget specielt. Hendes søskende, og specielt søsteren Mille døjede noget med øvre luftvejsinfektioner som små, og Mille blev testet positiv for Klamydia - men ikke Akira. Siden da, har der absolut intet været. Ikke så meget som lidt øjensnask.

De har tørfoder ad libitum (Orijen, Porta 21, Iams Hairball og lidt forskellige rester), får serveret vådfoder (Feline porta, Almo nature og lign. produkter) min. 1 gang om dagen. Samtidig køber jeg fersk kød, og frossent fisk til dem, og self frisk vand.
Samtidig er specielt Akira (som er den tynde), helt sygelig vildt med catsticks, ligegyldig hvilket mærke det er. Så dem får de også en 3-4 stykker af om dagen. Hvor Akira nok får 2½-3 af dem.

Akira spiser mest af vådfoderet, tørfoderet og sticks’ne, men alligevel synes jeg hun er alt for spinkel.
Man kan mærke hendes rygrad alt alt for tydeligt!

Jeg har forsøgt mig med nogle af de fede retter jeg gav begge mødre, da de havde killinger. Men ikke om nogle af mine piger vil røre noget af det.

Nogle der har en idé til hvad jeg kan gøre ved hende? Hun er 3 år gammel.:wehuu::wehuu:

Hmm, er det muskler eller er det fedt hun mangler? For er det muskler så er det nok ikke foderet, den er gal med men noget andet (f.eks problemer med bevægelsesapperatet) :slight_smile:

med mindre de allesammen har glæde af det ville mit første bud være at droppe hairball…

det vil gøre hun kan spise mere da hun får færre fibrer

Har selv en birma som var utrolig tynd da vi fik ham…

Jeg har blandet orijen, applawa og acana og nu er han en fin birma på 5080 g.

Vi giver af våd foder shiny cat (gimpet) felin porta, applaws, almo natur.

Måske har hun for højt stofskift og har derved svært ved at tage på :?

Hehe… Det er fedt hun mangler… Ved jeg skrev spinkel, som måske kan gøre, at man får det forkerte indtryk. Men det fedt, masser af fedt. Hendes knogler er for fremtrædende… :frowning:

[quote=Battlestar;414529]med mindre de allesammen har glæde af det ville mit første bud være at droppe hairball…

det vil gøre hun kan spise mere da hun får færre fibrer[/quote]

Hmm… Akira døjer rigtig meget med hårboller, for lille Dussen bliver også vasket, så hun får 2x gange birmapels indenbords. Så det ville jeg være lidt ked af, at undvære. For de gider ikke Malt, og det er nærmest det eneste forebyggende mod hårboller jeg lige har.
Men det er nu også mest Porta 21 Akira går ombords i. Det ELSKER hun…

[quote=R500;414534]Har selv en birma som var utrolig tynd da vi fik ham…

Jeg har blandet orijen, applawa og acana og nu er han en fin birma på 5080 g.

Vi giver af våd foder shiny cat (gimpet) felin porta, applaws, almo natur.[/quote]

Tak for svar. Dejligt, at I har fået noget fedt på jeres dreng. :hjerte: Det er ikke rart, med en tynd bimse… Men det der har været nok for jeres dreng, er åbenbart ikke nok for min pige. Øv øv…

Er det noget du har hørt om før ved katte Birthe? For det kunne da være en mulighed. Ved du om man kan få noget mod det, på samme måde som man kan ved mennesker? :slight_smile:

Jannam - Det var ikke det med at hun er spinkel jeg tænkte på, det var det med rygraden. At hendes skelet er for tydeligt kan altså sagtens gøre at det er muskler hun mangler. Diego har tabt rigtig meget muskelmasse pga sin brækkede hofte, så man netop meget tydeligt kunne (kan) mærke hver en knogle i rygraden, hans hofter stikker frem osv.
Men tager man lige huden ud ved ribbenene og mærker, så har han ikke mindre fedt der end mine tre andre kræ har :slight_smile:

Jannam - Det var ikke det med at hun er spinkel jeg tænkte på, det var det med rygraden. At hendes skelet er for tydeligt kan altså sagtens være fordi at det er muskler hun mangler. Diego har tabt rigtig meget muskelmasse pga sin brækkede hofte, så man netop meget tydeligt kunne (kan) mærke hver en knogle i rygraden, hans hofter stikker frem osv.
Men tager man lige huden ud ved ribbenene og mærker, så har han ikke mindre fedt der end mine tre andre kræ har :slight_smile:

Mht. stofskiftet så prøv at spørger Ann K, hun har erfaring med det fra en af hendes katte :slight_smile:

[quote=Eife;414549]Jannam - Det var ikke det med at hun er spinkel jeg tænkte på, det var det med rygraden. At hendes skelet er for tydeligt kan altså sagtens gøre at det er muskler hun mangler. Diego har tabt rigtig meget muskelmasse pga sin brækkede hofte, så man netop meget tydeligt kunne (kan) mærke hver en knogle i rygraden, hans hofter stikker frem osv.

Mht. stofskiftet så prøv at spørger Ann K, hun har erfaring med det fra en af hendes katte :)[/quote]

Okay… Det anede jeg ikke…
Men nu mærkede jeg lige efter på både Dussen og Akira, Dussen er nu heller ikke den største, og hende så jeg også gerne tog en smule på. Men hun er ikke for tynd.

Men altså… Jeg kom frem til, at Akira faktisk har mere fedt om maven end Dussen, men hendes rygrad er bare meget mere fremtrædende.
Tror du så, at det er muskler hun mangler? Hvordan opbygger man sådan noget?

Men stadigvæk synes jeg nu, at hun skal tage på.

Jannie - Ja, når hun har fedt på maven men hendes rygrad træder så tydeligt frem så vil jeg vurdere at det er muskler, men det er meget svært at sige noget uden at have mærket på katten.
Hvordan er hun aktiv? Løber hun ligeså meget som de andre, og hvad med at hoppe og klatre?
Muskler opbygges ved træning og godt proteinholdigt foder (fodrer du allerede med).
Typisk mistes de fordi katten er så underernæret at den tære på muskler når alt fedtet er væk (det er så ikke tilfældet her, når hun nu har fedt :slight_smile: og bør heller ikke ske for alm. kælekatte, det er "vild"katte/hittekillinger, der ikke får mad nok over en periode) eller også fordi katten ikke bevæger sig så meget eller så rigtigt som den burde. Og det er så normalt fordi der er noget i vejen med katten, f.eks. pga. patella luxation, hofteledsdysplasi eller gigt. :frowning:

[quote=Eife;414564]Jannie - Ja, når hun har fedt på maven men hendes rygrad træder så tydeligt frem så vil jeg vurdere at det er muskler, men det er meget svært at sige noget uden at have mærket på katten.
Hvordan er hun aktiv? Løber hun ligeså meget som de andre, og hvad med at hoppe og klatre?
Muskler opbygges ved træning og godt proteinholdigt foder (fodrer du allerede med).
Typisk mistes de fordi katten er så underernæret at den tære på muskler når alt fedtet er væk (det er så ikke tilfældet her, når hun nu har fedt :slight_smile: og bør heller ikke ske for alm. kælekatte, det er "vild"katte/hittekillinger, der ikke får mad nok over en periode) eller også fordi katten ikke bevæger sig så meget eller så rigtigt som den burde. Og det er så normalt fordi der er noget i vejen med katten, f.eks. pga. patella luxation, hofteledsdysplasi eller gigt. :([/quote]

Jamen, altså nu er min bimser meget magelige - undtagen når de er udenfor. Og der er hun og Dussen lige aktive. Akira har altid skulle se tingene lidt an, hvorimod Dussen bare hopper direkte ud i alting (tortie:p). Men når hun først er ude i det, så er hun ligeså frisk og frejdig som Dussen er ang. at løbe, klatre og lign.

Da hun og Mille havde killinger + ammekillinger, tog Akira dem alle for sig selv. Det vil sige, hun havde 9 ammende killinger, og det tog SÅ voldsomt på Akira! Hun tog slet ikke tid til sig selv, og spiste slet ikke nok. Så det kan sagtens passe, at det dengang tærrede så meget på kroppen, at den måtte køre på ressourcerne.
Det var igså hovedgrunden til, at hun blev kastrat. For jeg kunne slet ikke holde til at se på og overvære, at jeg gjorde dette mod hendes krop.

Men det er stadig lige knap 2 år siden, killingerne blev født. Så burde kroppen da have bygget dem op igen. Burde den ikke?

Bestemt :slight_smile: I hvert fald hvis hun har mulighed for at bruge sin krop og sine muskler hver dag. En for fremtrædende rygrad er mangel på muskelmasse og man kan kun opmuntre dem til at bruge kroppen optimalt - ikke tvinge.

Ud af mine tre katte, som alle har samme muligheder og får meget tæt på samme opmærksomhed, er der kun én, der ikke har en fremtrædende rygrad. Og sjovt nok er det husets tynde spektakel, Galliano :slight_smile:

[quote=Temple Bar;414580]Bestemt :slight_smile: I hvert fald hvis hun har mulighed for at bruge sin krop og sine muskler hver dag. En for fremtrædende rygrad er mangel på muskelmasse og man kan kun opmuntre dem til at bruge kroppen optimalt - ikke tvinge.

Ud af mine tre katte, som alle har samme muligheder og får meget tæt på samme opmærksomhed, er der kun én, der ikke har en fremtrædende rygrad. Og sjovt nok er det husets tynde spektakel, Galliano :)[/quote]

Ja, det var også det jeg regnede med. :frowning:

Men altså… I Holstebro boede de på 120 kvm. med klatretræer, adgang til til løbegård, og også haven under opsyn.

Nu er vi så flyttede i noget væsentlig mindre (men stadig med kradsetræ). Først til en 80 kvm. lejlighed, som jeg delte med en veninde. Vi blev så uvenner, hvilket resulterede i, at både kattene og jeg boede på 30 kvm. de sidste 2 mdr.

Men nu er vi flyttet igen. Nu på 50 kvm. Krasetræet er ikke kommet op, kun den nederste del. Da der ikke er plads i højden. Det bliver fikset om et par uger, når min handifar kommer herned efter ferien med mutti.

Der er kommer en hems med trappe, hvilket giver en klatremulighed mere. Som de også ELSKER! Så kan de sidde deroppe og kigge udover kanten, og overveje verdenssituationen! :hjerte:
Og som jeg har skrevet i en anden tråd, skal der lidt op på vægene.

Samtidig bor vi nu i et område, hvor jeg har dem ude i 30 min. et par gange om dagen under opsyn. (Det er fordelen ved, at have lidt dumme birmaer som er meget afhængige er deres moar - de render ikke deres vej.) Og… Så bliver min lille terasse indhegnet når min forældre kommer.

Så synes virkelig ikke, jeg kan give dem flere muligheder. Har ikke plads til flere store kradsetræer… De har nogle små rundt omkring…

Men den har også været gal, uanset hvor meget plads de og jeg har.

For øvrigt…
Tusinde tak for rådene og budene! Super dejligt, at folk giver sig tid til, at skrive lange forklaringer, så jeg er helt med hvad der snakkes om. Tusinde mange tak! :thumbup::thumbup:

At jeg så bliver lidt trist nu, for tænker om det kan være min skyld, er så en helt anden snak. Synes bare jeg altid har gjort så meget for mine katte, men måske de ikke har haft udfoldelsesmuligheder nok…

Jannam - Jeg har boet på 50 kvm med mine katte (og tre kradsetræer), jeg havde dengang ikke problemer med muskler hos nogen af dem, så mon dog at det er det.
Men ekstra leg og aktivering, tror jeg vil kunne gøre noget positivt for hende. Jeg har selv lige været ude og spæne rundt med Diego og et stykke legetøj i snor -tihi

[quote=DK Jannam;414545]Tak for svar. Dejligt, at I har fået noget fedt på jeres dreng. :hjerte: Det er ikke rart, med en tynd bimse… Men det der har været nok for jeres dreng, er åbenbart ikke nok for min pige. Øv øv…

Er det noget du har hørt om før ved katte Birthe? For det kunne da være en mulighed. Ved du om man kan få noget mod det, på samme måde som man kan ved mennesker? :)[/quote]

Nej jeg her ingen erfaring med det - læste blot om det i en anden tråd herinde at det er en mulighed at katte kan have det :slight_smile:

[quote=Eife;414638]Jannam - Jeg har boet på 50 kvm med mine katte (og tre kradsetræer), jeg havde dengang ikke problemer med muskler hos nogen af dem, så mon dog at det er det.
Men ekstra leg og aktivering, tror jeg vil kunne gøre noget positivt for hende. Jeg har selv lige været ude og spæne rundt med Diego og et stykke legetøj i snor -tihi[/quote]

Hehe… Det må have været et fint syn… :stuck_out_tongue: Men hvad gør man ikke får sine elskede småkræ… Har også prøvet at løbe rundt med mine udenfor, Mille løb jo altid rundt med mig. Men de gider skisme ikke. De vil heller ine i hækken og træerne…

Haha… Ja, så er det jo bare med, at svinge legepinden flere gange om dagen. :thumbup:
Og altså… Hvis I skulle være i tvivl, så leger jeg altså med dem i forvejen. :høhø: På det punkt bliver de heller ikke overset.
Ja, ville ønske jeg havde plads til flere gulv til loft træer. Men det er bare ikke muligt i denne lejlighed. Men det vil jo blive det samme, når jeg får noget op på væggene, de kan suse rundt på!

Jannie - Jeg krydser fingre for det i hvert fald :slight_smile:

Der findes så mange avancerede fodertyper, som andre kan råde meget bedre om end jeg.
Mine erfaringer på feltet indskrænker sig til dels en frustreret exotic hankastrat, der bare ville slås med sin efterfølger i katteriet, glemte at spise, og bare blev tyndere og tyndere.
Han flyttede glad ind hos mig, hvor han især guffede RC Persian i sig, det er jo beregnet til racen.
Og dels en meget mager, stresset og jagtet Ragdoll, som hos mig fik RC Kitten tørfoder (fordi jeg havde en pose af det), derpå RC Skin Care (også ret fedt foder) og RC Persian (endnu et foder i den tunge ende).
Jeg fik hende (midlertidigt, desværre) omplaceret i ca 3 mdr, hvor hun fik Nutro m kylling i et par mdr, da den RC-blanding, hun fik med fra mig, var brugt op. I den tid voksede det magre lille væsen på ca 2 kg max til næsten det dobbelte!
I hendes nuværende hjem bliver hun forkælet med sin favoritmad, og vejer mellem 3,5 og 4 kg - stor flot pige!
Eftersom jeg fik anbefalet RC af adskillige opdrættere, har jeg haft tillid til, at det er godt foder. Mine fladsnuder trives fint på de varianter, der nu passer til deres behov.
Så vidt mine erfaringer :slight_smile: