Hjælp! Milo skal tabe sig... 2-3 kg

Milo har længe været lidt større om maven, end han burde være. Men efter han er flyttet ind i huset og ikke længere går frit, har han taget endnu mere på.
Da vi var ved dyrlægen i august vejede han ca 8,5 kg. Og selvom han er blevet henvist til kun at få sit tørfoder i aktivitets bræt, har han alligevel taget rigtig meget på.

I dag var vi igen hos dyrlægen med ham, fordi han har ondt i sit ene øre, (det bliver behandlet og han får Loxicom de næste 5 dage, mod smerter).
Da Susanne satte ham på vægten viste den 9,3 kg, og han burde ikke veje mere end højst 6,5 kg, for han er jo altså en ganske almindelig stor huskat.

Milo vil helst kun spise tørkost, selvom jeg ihærdigt forsøger at vænne ham til mere vådmad. Jeg bliver nu nødt til at veje hans tørkost af, men hvor meget må han egentlig få, når han får så meget vådmad, som han vil have, det vil sige, han slikker sovsen af, og lader det meste af kødet ligge tilbage.
På posen står der at han skal have 75 g hvis han var normalvægtig? Men det er jo beregnet uden vådmad ved siden af, så hvor meget skal der vejes af til ham?

Har du forsøgt med forskellige vådfoderblandninger? Og måske forsøgt at mose det, så han ikke kun kan slikke sovsen af, men skal spise det hele?

Ved ikke med mængden af tørfodder, men vil gerne læse med, da jeg også har en lidt stor kat :stuck_out_tongue:

prøv evt med go care tørfoder, vores katte tabte sig ret meget på det foder

[QUOTE=Yess2000;1207482]Har du forsøgt med forskellige vådfoderblandninger? Og måske forsøgt at mose det, så han ikke kun kan slikke sovsen af, men skal spise det hele?

Ved ikke med mængden af tørfodder, men vil gerne læse med, da jeg også har en lidt stor kat :P[/QUOTE]

Ja jeg blander gerne gul Lux og “Topic med kalkun delikat ragout” begge fra Aldi. Og lakse pate fra Sheba kan også bruges, godt moset med varmt vand, det bliver slikket helt tørt og han spiser også en del af det, men det er slet ikke nok til at erstatte tørkosten helt.

Tak for forslaget Johnny, vi overvejer at prøve med 4 kg. 159 kr er jo ikke så meget at skulle betale, selv hvis han ikke tåler det.
Men spiser jeres katte kun tørfoder, eller får de også vådt? Hvis de gør, hvor meget får de så, af henholdsvis tørt og vådt?

Tak for forslaget Johnny, vi overvejer at prøve med 4 kg. 159 kr er jo ikke så meget at skulle betale, selv hvis han ikke tåler det.
Men spiser jeres katte kun tørfoder, eller får de også vådt? Hvis de gør, hvor meget får de så, af henholdsvis tørt og vådt?

Hvad sker der hvis du fjerner tørfoderet helt? Er det en mulighed?

Jeg er selv i gang med at skrabe et par hundrede gram af Fanni’s vinterforråd. :tihi: Hun får 1/3-1/2 dagsration af vådfoder og 1/2 dagsration af tørfoder. Hun er en kræsen lille primadonna, så hun skal være sulten før hun gider spise vådfoderet. Jeg er så ond og brutal :pisk:at kræve at hun spiser sit vådfoder op, før hun får andet at spise! Det har helt klart hjulpet på vægten, da hun ikke spiser, når hun keder sig.

Det er selvfølgelig sværere at håndtere, når man har flere katte. Men hvis vådfoderet er fuldfoder, så hold gradvist op med at servere tørfoder eller server kun et minimum, når han har spist det våde. Det gør ondt i ens katteelskende hjerte i de første par dage indtil man opdager at kræet godt kan spise vådfoderet…

Tak Camilla.
Han får kun vådfoder om dagen, med mindre vi skal være hjemmefra hele dagen, så får han tørkost. Ellers får han kun tørkost om natten, men det er åbenbart stadig for meget, med fri buffet om natten, det kan han ikke styre. Jeg vil prøve at fodre ham godt med vådmad, inden sengetid og kun give en meget lille mængde tørkost til natten.

Giv ham noget tørfoder, han ikke kan lide - eller som han ikke bryder sig så meget om. Det er ikke noget, jeg har fundet på. Vivi Fletcher siger, hun gør sådan, når hun har katte, der skal tabe sig, og det giver meget god mening, synes jeg.

[QUOTE=velfa;1207518]Jeg er selv i gang med at skrabe et par hundrede gram af Fanni’s vinterforråd. :tihi: Hun får 1/3-1/2 dagsration af vådfoder og 1/2 dagsration af tørfoder. Hun er en kræsen lille primadonna, så hun skal være sulten før hun gider spise vådfoderet. Jeg er så ond og brutal :pisk:at kræve at hun spiser sit vådfoder op, før hun får andet at spise! Det har helt klart hjulpet på vægten, da hun ikke spiser, når hun keder sig.

Det er selvfølgelig sværere at håndtere, når man har flere katte. Men hvis vådfoderet er fuldfoder, så hold gradvist op med at servere tørfoder eller server kun et minimum, når han har spist det våde. Det gør ondt i ens katteelskende hjerte i de første par dage indtil man opdager at kræet godt kan spise vådfoderet…[/QUOTE]

Tak Marie.
Jeg tror du er inde på noget af det rigtige. Milo gider ikke vådfoderet, hvis han kan finde noget tørfoder. Så alt tørfoder er sat væk hele dagen og tages kun frem til den enkelte kat. så jeg kan holde øje med, at han ikke stjæler de andres, for det gør han, hvis han kan komme afsted med det.
Og hvis han keder sig spiser han af tørfoderet, fordi han elsker det. Det vil han ikke kunne gøre med det våde, for det kommer kun frem med visse intervaller dagen igennem.

Ja alt det vådfoder vi har er fuldfoder, så det burde kunne lade sig gøre. Men jeg vil godt kunne holde ham på en beskeden mængde tørfoder i døgnet. Så han ikke får dårlig mave, hvis vi skal være hjemmefra i mange timer, og derfor er nødt til at fodre med det tørre. Så tror det måske var en ide at prøve den tørfoder, som Johnny foreslår, til natfoder.

Tak Ingrid.
Jamen det kan der bestemt være noget om, men jeg er endnu ikke stødt på noget, som han ikke har lyst til at spise, når det gælder tørfoder :høhø:.
Så jeg tror det må blive mest vådfoder modellen, der skal bruges i denne omgang og så kun en minimal mængde af tørt.

[QUOTE=Milles mor;1207527]Tak Ingrid.
Jamen det kan der bestemt være noget om, men jeg er endnu ikke stødt på noget, som han ikke har lyst til at spise, når det gælder tørfoder :høhø:.
Så jeg tror det må blive mest vådfoder modellen, der skal bruges i denne omgang og så kun en minimal mængde af tørt.[/QUOTE]

Kunne du ikke prøve at lade være med at give ham tørfoder til natten? Hvis han ellers får det vådfoder, han kan spise i løbet af dagen, er det vel egentlig kun hyggefoder?

Det ville også være min løsning :slight_smile:

Ang at give tørfoder, som katten ikke kan lide… og ikke fx vådfoder som alternativ…
Det ville have resulteret i fedtlever hos min Aske - for han var gået i total sultestrejke, hvis vi have givet ham Iams (som var det eneste tørfoder han ikke ville have)… Overvægtige katte kan ikke tåle at sulte ret længe, før der kan ske skade på organer… og at rationere foderet kan give spiseforstyrrelser, hvor fx katten kan overspise, når den endelig får sin tilmålte ration og derefter kaste op…

Så hellere holde fast i vådfoder, når nu katten gerne vil have det - og intet andet :slight_smile:
Synes man at vådmaden ikke holder sig frisk fx gennem en hel arbejdsdag, så kan man med fordel anskaffe sig fryseelementer, som man pakker ind i en avis og lægger under madskålen - det virker fint, selv på varme dage (råd fra Alice)…

[QUOTE=Ann K;1207571]Ang at give tørfoder, som katten ikke kan lide… og ikke fx vådfoder som alternativ…
Det ville have resulteret i fedtlever hos min Aske - for han var gået i total sultestrejke, hvis vi have givet ham Iams (som var det eneste tørfoder han ikke ville have)… Overvægtige katte kan ikke tåle at sulte ret længe, før der kan ske skade på organer… og at rationere foderet kan give spiseforstyrrelser, hvor fx katten kan overspise, når dne endelige får sin tilmålte ration og derefter kaste op…[/QUOTE]

Jeg mente, hvis man vil give både vådfoder og tørfoder - så kan man give et tørfoder, som katten ikke er så vild med og derfor ikke overspiser.

At nøjes med at give dem noget, de ikke bryder sig om, for så spiser de det nok, når de bliver sultne nok - no way! Heller ikke her i huset :slight_smile:

Joh, men ser du han er jo netop ikke så vild med det “snask” som han tydeligvis anser det meste vådfoder for at være :tihi:. Det er derfor jeg prøver at vænne ham så meget til det, at han forhåbentlig til sidst, vil synes om det. Og jeg tror at det kan lykkes med tiden, for det er jo allerede blevet lidt bedre.

I dag så jeg endnu et bevis på at de små banditter kommunikerer ganske fint med hinanden: Jeg tager jo som sagt alt tørfoder væk når vi står op. Sætter deres skåle i skuffer i soveværelset, det drejer sig om Mikki, Mille og Mollies skåle. Hvis de er der, bliver de tilbudt at tage det de vil have, inden jeg gemmer skålene væk.
Så da Mikki gav udtryk for, at hun gerne ville have lidt mad, satte jeg skålen ned på gulvet til hende. Hun tøvede lidt, spiste et par stykker, trak sig tilbage og kiggede ind under sengen. Et øjeblik efter kom Milos hoved til syne mellem mine fødder,(jeg sad på sengen og ventede på at Mikki skulle spise færdig). Så som så mange andre gange, sørger hun godt for de andre katte:D.

[QUOTE=Ann K;1207571]Det ville også være min løsning :slight_smile:

Ang at give tørfoder, som katten ikke kan lide… og ikke fx vådfoder som alternativ…
Det ville have resulteret i fedtlever hos min Aske - for han var gået i total sultestrejke, hvis vi have givet ham Iams (som var det eneste tørfoder han ikke ville have)… Overvægtige katte kan ikke tåle at sulte ret længe, før der kan ske skade på organer… og at rationere foderet kan give spiseforstyrrelser, hvor fx katten kan overspise, når den endelig får sin tilmålte ration og derefter kaste op…

Så hellere holde fast i vådfoder, når nu katten gerne vil have det - og intet andet :slight_smile:
Synes man at vådmaden ikke holder sig frisk fx gennem en hel arbejdsdag, så kan man med fordel anskaffe sig fryseelementer, som man pakker ind i en avis og lægger under madskålen - det virker fint, selv på varme dage (råd fra Alice)…[/QUOTE]

Tak Ann.

Jeg har netop været bange for at han skulle få nogle skader på leveren, fordi han slet ikke gad den våde mad, men ved at servere alt hans tørfoder i aktiviotetsbrættet en gang i døgnet, (ved sengetid), er han blevet vant til at spise lidt vådfoder i dagens løb, desværre uden at det har hjulpet på vægten.

Han er nu begyndt at spise lidt vådfoder, men her for ½ time siden, smagte han kun lidt på det (Lux med sovs fra en brik Topic og varmt vand), selvom han ikke har fået noget “tørt” siden ved 2 tiden i nat.

Så jeg må nok bide i det sure æble og gå hen i Brugsen, og hente noget Sheba laksepate, (måske det så duer, det var nemlig godt i aftes), håber de har noget.

Jeg må indrømme, at hvis det gjaldt om at omvende en tørkostjunkie til vådmad, så ville jeg i en periode se stort på alle de der råd om ordentligt lødigt foder, og så bare forsøge mig frem… Hvis det indebærer at kræet skal have Whiskas eller anden skodfoder i et par måneden - jamen så er det sådan det er!
Når først vanen med vådfoderet er etableret, kan man så gå i gang med at ændre til noget mere lødigt - fx ved at blande ligesom man ville gøre med tørkost…
Min ene skovkat nægtede at spise andet vådmad, end KiteKat kylling med SOVS, da han var ung… stillede vi noget andet frem, kom han og snuste og gik så væk med et udtryk af ADRRRRR…
Ved at blande Kitekat med tun, fik vi ham til at spise det… og så var vejen til FP ikke lang. derfra videre til animonda, applaws og sjovt nok Mjau/Bozita og lux men kun patevarianterne :slight_smile: Da Aske blev aflivet, spiste han ALT undtagen Iams tørfoder og vådmad med sovs :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;1207596]Jeg må indrømme, at hvis det gjaldt om at omvende en tørkostjunkie til vådmad, så ville jeg i en periode se stort på alle de der råd om ordentligt lødigt foder, og så bare forsøge mig frem… Hvis det indebærer at kræet skal have Whiskas eller anden skodfoder i et par måneden - jamen så er det sådan det er!
Når først vanen med vådfoderet er etableret, kan man så gå i gang med at ændre til noget mere lødigt - fx ved at blande ligesom man ville gøre med tørkost…
Min ene skovkat nægtede at spise andet vådmad, end KiteKat kylling med SOVS, da han var ung… stillede vi noget andet frem, kom han og snuste og gik så væk med et udtryk af ADRRRRR…
Ved at blande Kitekat med tun, fik vi ham til at spise det… og så var vejen til FP ikke lang. derfra videre til animonda, applaws og sjovt nok Mjau/Bozita og lux men kun patevarianterne :slight_smile: Da Aske blev aflivet, spiste han ALT undtagen Iams tørfoder og vådmad med sovs :)[/QUOTE]

Det du skriver der, er lige nøjagtig hvad jeg håber på vil ske for Milo. Her er det så sovsen, der bliver spist og kødet ligger tilbage. Det udnytter jeg så til at give ham Loxicom i sovsen, fra en brik Topic fra Aldi. Han har lige søbet en underkopfuld sovs med Loxicom:tihi:.
Men Sheba Laksepate kan gå an, når den er moset godt med varmt vand. Jeg serverede en halv bakke (50 g) af det + vand her tidligere i eftermiddags. Det er blevet slikket grundigt tør og godt halvdelen af kødet er også kommet indenbords.
I Brugsen fandt jeg både laksepate og lakse- og kylling musse, Og han har accepteret at spise lidt, ca 25 g af laksemussen iblandet varmt vand. Så det går fremad med små skridt:).

Men jeg hælder lidt til, at prøve Go Cares tørkost for overvægtige katte, som minimalt suplement til vådmaden. Det eneste der ikke er så godt ved det, så vidt jeg kan vurdere, er at der er ikke er ret meget fedt i. Der er meget protein i, så jeg ved jo ikke om hans mave tåler det, men det må så komme an på en prøve. Det er det, som Johnny omtaler i et indlæg længere tilbage t tråden.
Har du erfaring med, eller bare en mening om det foder?

Jeg er den helt forkerte at spørge om GoCare… min ene kat reagerer med at begynde at kradse sig over det ene øje, når han har fået det i et par dage, så jeg fodrer ikke med det overhovedet.
Så jeg har ingen mening om foderet er godt eller ej…