HJÆLP! Min kat miaver KONSTANT!

Jeg har en Sphynx-pige på 3,5 år. Hun har altid snakket, men det sidste 1,5 år er det blevet ekstremt. Det er så ekstremt, at jeg har kroniske søvnproblemer, det har medvirket til stress osv.
Hun har altid været enekat og jeg ved desværre godt, at det nok har noget med det at gøre. Jeg har tidligere ville have én mere, men der gik hun helt amok - så købet blev annulleret. Dog prøvede vi kun et par timer ift. sammenføring.

Jeg er så langt ude nu, at jeg simpelthen snart ikke ved hvad jeg skal gøre. Jeg står og hælder til en omplacering og i værste fald aflivning. Jeg kan ikke holde ud at være i lejligheden, for her er ALDRIG ro. Hendes miaven virker ikke hyggelig/glad… men derimod virkelig gennemtrængende.

Jeg synes efterhånden jeg har prøvet alt - så jeg skriver i desperation. Er der nogle kloge hoveder, som har en idé om hvad det kan skyldes eller råde mig til, hvad jeg i så fald bør gøre? Jeg vil i øvrigt også bruge dette indlæg til evt. at få folk til at tænke over, om de har mod på en kat mere. For jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre og føler ikke jeg har ressourcerne til at give hende det hun ønsker.

Desperate knus
Sacha

Du skriver ikke om hun er neutraliseret.

Det er hun. Hun er købt som kælekat :slight_smile:

Er hun fertil? Hvis hun er kan det være løbetid. Hvis en kat i løbetid ikke parres, vil løbetiderne komme oftere og blive voldsommere.

Sammenføringen med en anden kat ! … var det en voksen kat eller killing ? … det plejer ikke at give problemer med en killing … og sådan en ville nok løse problemet … da hun jo nok råber på selskab/opmærksomhed !

Det var en stor killing. Jeg har desværre fået ny udlejer i mellemtiden, så en kat mere vil ikke være en mulighed. Det skal desuden nævnes, at hun hvæser af alle (udover mig og min ekskæreste, som var her da vi fik hende).

Har du snakket med opdrætteren? Jeg ved ikke, om hun kan hjælpe, men det kunne jo godt være, hun havde nogle idéer.

Så vidt jeg har forstået, er en sphynx meget aktiv og har brug for at blive meget stimuleret. Aktiverer du hende meget med leg? Har hun mange udfordringer i dagligdagen - fx ting, hun kan kravle op på eller forskellige foderindretninger, så hun skal bruge tid på at pille sin mad ud? Det er ikke kun for at få katten til at spise langsommere. Det er også en mental udfordring, og dem har indekatte (går jeg ud fra, hun er?) godt af. Du kan også prøve klikkertræning - igen er det en udfordring for hovedet, og katte kan blive dejligt trætte af at koncentrere sig :slight_smile:

Jeg kunne forestille mig, det vil være en god idé at skabe nogle rutiner med faste tidspunkter for leg, foder, træning - hvad du nu ellers kan finde på at beskæftige hende med. Og så ignorere hendes råben resten af tiden - men sørge for, at hun har ting, hun kan beskæftige sig selv med. Som fx noget at kravle i eller noget at kigge på uden for vinduet - et foderhus til fuglene måske. Eller et akvarium indenfor :slight_smile:

Sørg for altid at lege eller træne hende træt om aftenen, så der er en større chance for, at hun lader dig sove i fred og ro.

Jeg har ikke talt med opdrætteren endnu, men gør det snarest. Jeg har altid aktiveret hende meget; både iht. foder og leg. Vi har faste rutiner, der hedder fast leg 1 time før sengetid, vådfoder før sengetid (morgenen er dog også prøvet, for at se om det hjalp… det gjorde det ikke). Hun har adgang til forskellige højder og aktiveringsmuligheder i lejligheden (det er en indekat). Derudover er alle vinduerne sikret, men hun nyder at sidde i “vinduesrevnen” og kigge på fugle. Jeg har læst og læst og lige lidt hjælper det. Nu er det gået så galt, at jeg selv er utrolig påvirket af det helbredsmæssigt og det er der det begynder at gå galt.

Jeg synes VIRKELIG jeg har prøvet alt, men det kan selvfølgelig også være hun bare ér en meget snakkende kat. Det kan jeg desværre bare ikke leve med mere - i 1,5 år har det heddet sig, at “vi så tiden an”, for jeg ønsker jo ikke at komme af med hende. Men faktum er desværre, at et liv uden søvn smadrer alt i min hverdag.

[QUOTE=Sazzie;1106587]Jeg har ikke talt med opdrætteren endnu, men gør det snarest. Jeg har altid aktiveret hende meget; både iht. foder og leg. Vi har faste rutiner, der hedder fast leg 1 time før sengetid, vådfoder før sengetid (morgenen er dog også prøvet, for at se om det hjalp… det gjorde det ikke). Hun har adgang til forskellige højder og aktiveringsmuligheder i lejligheden (det er en indekat). Derudover er alle vinduerne sikret, men hun nyder at sidde i “vinduesrevnen” og kigge på fugle. Jeg har læst og læst og lige lidt hjælper det. Nu er det gået så galt, at jeg selv er utrolig påvirket af det helbredsmæssigt og det er der det begynder at gå galt.

Jeg synes VIRKELIG jeg har prøvet alt, men det kan selvfølgelig også være hun bare ér en meget snakkende kat. Det kan jeg desværre bare ikke leve med mere - i 1,5 år har det heddet sig, at “vi så tiden an”, for jeg ønsker jo ikke at komme af med hende. Men faktum er desværre, at et liv uden søvn smadrer alt i min hverdag.[/QUOTE]

Ja, det lyder jo, som om du gør alt, hvad du kan komme i tanke om. Generer det dig kun om natten, eller er det hele tiden, det går dig på? For hvis det mest er om natten, kunne du måske prøve ørepropper? Om det er nok, ved jeg ikke. Det er jo ikke sådan, at man ikke kan høre. Noget støj kan man ikke høre, andet bliver dæmpet. Man kan fx godt høre sit vækkeur :slight_smile:

Det er desværre hele tiden - jeg har sågar investeret i 2 sæt gode ørepropper. Men de er virkelig irriterende at sove med…
Lige nu sover hun (det gør hun gerne 2-3 timer om eftermiddagen og dét er dejligt!), men så er der jo fest igen om aftenen. Puha.

Nu er det jo lidt tricky når hun tilsyneladende hader andre end lige jer to, men jeg ville nu alligevel overveje en kat mere. Måske du ku’ bruge som argument over for udlejeren at larmen - som vel også må genere andre i ejendommen hvis det er så voldsomt som du beskriver? - vil holde op med en kammerat.

Og så enten få en sphynx mere eller evt en cornish - så vidt jeg har forstået minder de meget om hinanden i sind. Du skal jo f. eks nok ikke ha’ en brite eller noget andet roligt til hende L

Udoverdet… så håber jeg du finder en eller anden løsning. Det ER enerverende med en kat der bræger konstant. Jeg har haft en, og han var endda ikke enekat men havde to andre katte at snakke med. Men hver gang Manden bare bevægede et øjenbryn, så var han der… miau miau miau. Højt og gennemtrængende som kun en orientaler kan sige det (well og så en Cornish, de råber ikke så tit, men NÅR de gør O.o - jeg ved ikke om Sphynx har den samme dybe gennemtrængende stemme som cornish rex? Hvis de har, så har jeg seriøst ondt af dig!)

hvis det ender med en omplacering, så vælge nogen med erfaring med “vanskelig” kat, som kan give hende den tid en sammenføring skal tage. med en som hende kan det være en lang proces, men til gengæld tror jeg hun kan komme til at trives rigtig godt i et hjem med en eller flere andre katte.

Når det er sagt kan jeg måske forestille mig at det hos hende er blevet “tvangs” adfærd, på linje med neglebidning, hypersoignering osv. Det kan MÅSKE trænes væk, men du skal nok have hjælp til det.

Jeg har desværre ingen gode ideer, men vil bare udtrykke min medfølelse, for værre kattepine end den du er i, kan jeg faktisk ikke forestille mig. Øv, hvor er det synd for dig! :frowning: Håber du finder en god løsning for både dig og katten.

Hvis det er sådan klagende, og hun hvæser af andre end dig som jo er madmor, kan det så tænkes hun måske har lidt småondt hele tiden?? blot en tanke…

Var faktisk også min tanke…jeg tror jeg ville få katten grundigt tjekket hos dyrlægen.

Hvis katten er blevet tjekket, eller hvis den bliver det, og der ikke er noget fysisk i vejen, så kan du - som Kira nævner - prøve at få hjælp af en adfærdsrådgiver. Her på Fyn kan Maiken Lysholm Sten være et godt bud. Hun ved i hvert fald en masse om at træne katte.

måske var det også værd at prøve at spørge her:

Jeg ville få den tjekket ved dyrlægen, hun kunne have ondt eller være utilpas, specielt fordi du siger det er blevet værre. Hvordan ser hendes mund og tænder ud? Katte er eminente til at skjule smerte, men det viser sig så i adfærden i stedet. Så hvis ikke du har fået hende tjekket, så gør det :ok:

Og kontakt opdrætter asap, de må vide en del om racen og hvad der kunne være godt, og måske også - hvis det kommer så langt - et nyt godt hjem :slight_smile:

Jeg aner ikke om Sphynx er meget sociale katte, så den fra starten skulle have haft en ven, eller om de sagtens kan leve som alene kat?

Endelig hvis hun er utryg eller ikke glad, så kan det være værd at prøve Zylkene

"Zylkene er velegnet til hund og kat som viser uro og utryhed

[ul]
[li]Zylkene er et velsmagende fodertilskud og er let at give.[/li][li]Kapslen åbnes og det vandopløselige pulver blandes med hundens eller kattens mad eller en godbid. Kapslerne kan også gives hele direkte i munden eller maden. Det er op til dig som ejer at finde den måde, der passer bedst til dig og dit kæledyr. Zylkène virker lige godt uanset om du giver kapslen hel eller som pulver[/li][li]Virkningen af Zylkène skyldes det aktive peptid alpha-casozepin, som “frigøres” fra mælkeproteinerne ved hjælp af enzymet trypsin. Zylkène er et naturligt produkt uden konserveringsmidler, og er fremstillet uden kemikalier[/li][li]Zylkène anvendes til hunde og katte, der oplever uro eller/og utrygge situationer/perioder. Eksempler er flytning, nye omgivelser, nye familiemedlemmer, alene hjemme problemer, nytårsfyrværkeri med mere[/li][li]Brugsperioden og den forventelige effekt afhænger af hundens/kattens problem, og Zylkène bør derfor anvendes efter aftale med dyrlægen. Samtidig brug af adfærdsregulerende træning vil ofte være en fordel[/li][/ul]

Jeg vil starte med at sige: tusinde tusinde tak for alle de gode råd og kommentarer! De er guld værd for mig <3

Planen er den nu, at hun skal til dyrlægen på fredag og gennemtjekkes for ALT. Hun har nemlig fået mindre sår på poter/øjenlåg indenfor den sidste måned. Jeg har dog bare tænkt, at det er fordi hun kører hovedet op ad alt. Men kan godt se det er blevet værre. Vi tager pt. én dag ad gangen - jeg har heldigvis ferie og skal skrive opgave, så er mere hjemme end normalt - så prøver at give hende så meget opmærksomhed som overhovedet muligt.
Jeg glæder mig til at høre hvad dyrlægen siger, men har meldt mig ind i den gode FB-gruppe der blev anbefalet og er super glad for, at have fået navnet på en adfærdsrådgiver.
Igen - tusinde tusinde tak. Jeg håber dyrlægen kan komme med et svar på, hvad det evt. kan være :slight_smile: