Hjælp mine katte gider ikke spise vådfoder

Mine katte gider ikke rigtigt spise vådfoder. Har prøvet Lux og dyrlægens og netto s. whiskas gider de godt. Men det er vist ikke så sundt vel?

Nogle som har nogle gode tip til at få dem til at spise det?

De skal vist spise det. Hvis de skal tabe sig. Og det skal min den ene. Og han grovæder tørkost

Hvis de vil spise Whiskas, så bare giv dem det. Et lidt ringere vådfoder er bedre end ingen vådfoder, og Whiskas vådfoder er ikke så dårlig som deres rygte :slight_smile:

Ellers tjek zooplus.co.uk / zooplus.de ud (samme indhold, men lidt forskellige priser, forskellig fragt og kursen svinger jo)
De har en masse forskellige mærker - der skal nok være noget der falder i missernes smag.

Min erfaring er i øvrigt at du skal være mere obs på om de er til paté, bider i gelé eller sovs,
samt hvilket kød det er. Det er tit vigtigere for dem, end lige hvilket mærke det er.

Whiskas’ vådfoder indeholder ikke sukker længere, så det er bedre end ingenting. Jeg har selv en kat, som meget nødigt spiser vådfoder. Hun vil til gengæld kun spise 1-2 varianter af de rigtigt dyre mærker. :doh:

ja, jeg tænker også du skal prøve dig lidt mere frem mellem nogle forsk. mærker… for at finde noget de evt. gider spise. Zooplus er allerede nævnt. Prøv at se hvad de lokale dyrehandlere har af foder, der kan du sikkert også finde nogle andre varianter end dem supermarkederne fører. Når du har fundet noget vådfoder den gider at spise, så bland det op med en smule ekstra vand, det fylder også og “mætter” og det er desuden rigtig godt for kattens nyrer - så slår du 2 fluer med et smæk :slight_smile:

Hvis den ene har rigtig svært ved at justere mængden af tørkost så giv ham/hende tørkosten i en eller anden form for foderaktivering, så tager det længere tid at spise også er der måske en mulighed for at mætheden indtræder sammenlignet med hvis tørkosten bare tages fra en skål.

Hvis katten bruger sin undermund som en “skovl” i foderskålen er der også den mulighed at ligge foderet ud på noget helt fladt underlag, fx. en bakke, så der ikke kan samles så mange foder piller op af gangen

Et eller andet sted skal man jo starte:)
Vi stod i samme situation forrige sommer, men da først vores hankat rigtig var begyndt at spise det ene mærke han gad, kunne vi lokke ham til at smage på andet, så selvom han først kun ville have kitekat, spiser han i dag primært lux, så selvom de kun vil spise whiskas nu kan de godt nå at ændre smag:)

Åh det tog mig over 6 1/2 år om at overtale Spike , at han ikke ville død af spise vådfoder råt kunne til nøds spise 2 - 3 mundfuld af.
Nu står han klar hver aften , når rov dyrene får natmad .
Mine er sådan set ikke kræsen men de spiser helst pate , bider i sovs og gele glider ikke så hurtig ned.
Så det er bare prøve sig frem og tit på Zooplus har de prøve pakker med forskellig smags varianter i de forskellige mærker :slight_smile:

Og her får pate lov til at stå, bidder i sovs KAN spises og bidder i gele er guf :smiley:

Hvad sker der, hvis du fjerner tørfoderets? Vil de så heller ikke spise vådfoder? Du kan jo give dem lidt tørfoder, hvis de skal være alene hjemme i længere perioder, men ellers bare sørge for, at de altid har vådfoder tilgængeligt. Hvis de foretrækker tørfoder, vil de selvfølgelig først og fremmest æde det, hvis de kan komme til det.

Ellers så start med at strø lidt tørfoder ovenpå vådfoderet :slight_smile:

Og her er det bidder i sovs der foretrækkes. Enkelte varianter af bidder i gele kan gå an, og pate er overhovedet ikke spiseligt :klapper:

Vores foretrækker klart “posemad” frem for dåser.

De 2 kakao bønner spiser alt her i huset. Jeg kigger på om der korn, sukker og ellers hvad der i af våd. Morgan er lidt mere kræsen men der har jeg fundet hans farvoritter.

Så som en skriver det er med at prøve sig frem, det er en jungel med alt det med mad.

Mine spiser tørkost og den ene så ellers alt som hunde spiser dog nej tak til fiskefrikadeller og leverpostej! og Den anden har så indført de der vådkost poser og først nævnte spiser så soven og så kan min multebær så nøjes med bidderne ak ja bare de selv kan finde ud af det - men de drikker godt med vand :slight_smile: